15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Fodrer du med ensilage? (ikke wrap) {{forumTopicSubject}}
Vi har en kvæggård og derfor har jeg stor glæde at rigelig mængder foder til mine heste, og god mulighed for at bruge græs og majs ensilage. Jeg har læst lidt om majs og græsensilage som hestefoder, men der er ikke de store erfaringer med det, og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer?
Jeg selv bruger majs for 3. vinter, sidste vinter var første hele vinter jeg brugte det. Og græs for første vinter, hestene er vilde med det.
Sidste vinter fik de majsens og halm, de to store nok 4-6 kg majs (2-3 FE) og de var fine i afføringen og flotte at se på.
I år får de store (føllene og Jits) 4 kg majs, og de små ca det halve. De store og hingstene får 6 kg græs, føllene skal op på 8 når de kan æde noget mere, og hopperne får lige lidt, de skal tabe sig. Føllene og hingstene får alt det hø de kan æde ved siden af, de andre får også lidt, men ikke efter ædelyst. Jeg har ikke vinterfodret så længe i år, men indtil videre ser de fine ud i pelsen, og pærene har den rette konsistens.
Kom gerne med jeres erfaringer.
Jeg vil kun have erfaringer, ikke fordomme og nedrakkelser om at heste ikke kan tåle det, for det kan de, man skal bare huske at give dem god ensilage.
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Og bedst af alt, hestene elsker det
maj 2007
Følger: 79 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 62 Svar: 473
Med stor succes...
Hestene (som du skriver) ELSKEDE det..
De fik alle efter behov (kan ikke huske mængden)
men de der var lidt for tykke fik selvfølgelig ikke så meget, og de unge og føllene + de der blev redet meget fik lidt mere, og vi var meget glade for at bruge det, i kombination med hø..
maj 2005
Følger: 96 Følgere: 163 Heste: 4 Emner: 175 Svar: 690
Jeg vil tro det er græsensilage. Mine heste ELSKER det! De vil hellere have dét end deres foder
Jeg giver ikke så store mængder af det. Jeg giver dem mest hø, og så noget ensilage ovenpå. Vil tror min dressurpony (140 i stang) får omkring 1-1,5 kg. ensilage
maj 2007
Følger: 79 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 62 Svar: 473
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
maj 2005
Det du skriver, lyder jo næsten som om at det er livsfarligt at fodre med enislage til heste!
Jeg har bestemt ikke oplevet noget af det du skriver. Mine heste ELSKER det!
Jeg henter ensilage hos nogle i min familie som har NF-stutteri med plus/minus 30 heste. De fodre med ensilage hele vinteren (+ alm. foder). De giver det til ALLE deres heste (avlshopper, hingste, plage, føl) - og IMGEN har taget skade af det
jan 2006
Bogen: Fodring af heste, kan ikke lige huske hvem den er af, men den er udgivet af landbrugsforlaget, ligesom alle vores andre fagbøger siger noget andet. At ensilage især majs er godt foder til heste, men der mangler erfaring omkring det. Hvis du ikke har nogle erfaringer med ensilage, andet end hvad du har læst dig til, så hold dig venligst væk, det var ikke det tråden handlede om. Som skrevet har de ikke meget erfaring at skrive omkring det i bøgerne. Derfor søger jeg jeres erfaring.
maj 2005
Når ingen af vores heste er blevet syge af det, er det nok ikke skadeligt
Der er da ingen der vil give deres heste noget de bliver dårlige af, det er da klart!
feb 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 844
feb 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 844
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 5 Svar: 514
hmm hvor gammel er den bog lige?
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 5 Svar: 514
sallingbo.. når man bruger ensilage fra et landbrug et det ikke et stort problem med jord da markerne bliver passet og tjekket godt da køerne jo også vil blive syge af det og man vil kunne finde spor af det i mælken og derved får men en mindre kilopris for mælken..
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
maj 2008
Følger: 65 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 93 Svar: 995
jan 2004
Bare der er én dyrlæge der har sagt det? Den dyrlæge har da ikke vidst hvad han snakkede om.
Køernes foder skal være meget finere og bedre end hestefoder, da alle bakterier osv går lige i mælken, og forringer kvaliteten. Og som skrevet tidligere, lavere pris for mælken.
Jeg er selv fra en kvægfarm med ensilage i lange baner (Stakke)
Vores ponyer har aldrig været forfangne, haft kolik eller været syge på anden måde, og de er altid blevet fodret med ensilage.
jan 2006
Du har ikke haft problemer med løs afføring hos hestene. Det er nemlig det der står i min bog der kan blive problemet ved fodring med majsensilage i for store mængder, men der mangler erfaring i praksis.
Jeg har som skrevet ikke selv erfaring med at gå længere op end 4 kg pr hest, men det er af praktiske årsager. Græsset har jeg med ind i en trillebøre og majsen i spande ovenpå, og jeg kan ikke have mere end 2 store og en lille spand med
jan 2004
Ko-græs og heste-græs er meget forskelligt.
Mht. afføring, så ser det lige præcis ud som det skal, og vi har aldrig døjet med de får diarre. Ikke af majs.
Græsens kan godt være lidt hårdere.
jan 2006
Jeg har heller ikke set nogen forskel hos mine, men nu er de heller ikke højrere oppe end 4 kg pr hest/føl, og 2 til ponyerne.
Hvad angår græsens, er der faktisk ikke ret meget mere protein i græsensilage som i hø (taget fra fodermiddel listen i håndbog i kvæghold, som er gennemsnit af analyser) Pas på at du ikke forveksler sukker med protein. Desuden er sukker indholdet i hø, en hel del højere som i græsensilage, så du giver din hest mindre sukker ved at give den græsensilage som hø
jan 2004
Men altså, mine får efter ædelyst, og det er vel også en 5-6 kg. for de store, og en 3-4 kg. for de små. Deres afføring ser ud som den skal... Og jeg har nogle rolige og glade ponyer.
Fodrer du med ensilage? (ikke wrap)