{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.169 visninger | Oprettet:

Fodrer du med ensilage? (ikke wrap) {{forumTopicSubject}}

Vi har en kvæggård og derfor har jeg stor glæde at rigelig mængder foder til mine heste, og god mulighed for at bruge græs og majs ensilage. Jeg har læst lidt om majs og græsensilage som hestefoder, men der er ikke de store erfaringer med det, og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer?

Jeg selv bruger majs for 3. vinter, sidste vinter var første hele vinter jeg brugte det. Og græs for første vinter, hestene er vilde med det.
Sidste vinter fik de majsens og halm, de to store nok 4-6 kg majs (2-3 FE) og de var fine i afføringen og flotte at se på.

I år får de store (føllene og Jits) 4 kg majs, og de små ca det halve. De store og hingstene får 6 kg græs, føllene skal op på 8 når de kan æde noget mere, og hopperne får lige lidt, de skal tabe sig. Føllene og hingstene får alt det hø de kan æde ved siden af, de andre får også lidt, men ikke efter ædelyst. Jeg har ikke vinterfodret så længe i år, men indtil videre ser de fine ud i pelsen, og pærene har den rette konsistens.

Kom gerne med jeres erfaringer.

Jeg vil kun have erfaringer, ikke fordomme og nedrakkelser om at heste ikke kan tåle det, for det kan de, man skal bare huske at give dem god ensilage.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodrer du med ensilage? (ikke wrap)
  • #1   5. nov 2008 lyder spændende , så følger lige med.

• #2   5. nov 2008 Glemte at skrive. At jeg selvfølgelig til føllene giver dem ekstra protein i form af sojaskrå, grønpiller og linamix, da der ikke er nok i græs og majsensilage. Men de voksne klarer sig med ensilage, mineraler og hø, og så får de lidt roepiller for at fylde lidt, dem der skal tabe sig.

Og bedst af alt, hestene elsker det

• #3   5. nov 2008 Hvor jeg opstaldede før brugte vi også græsensilage..

Med stor succes...
    Hestene (som du skriver) ELSKEDE det..

De fik alle efter behov (kan ikke huske mængden)
    men de der var lidt for tykke fik selvfølgelig ikke så meget, og de unge og føllene + de der blev redet meget fik lidt mere, og vi var meget glade for at bruge det, i kombination med hø..

• #4   5. nov 2008 Jeg bruger hø og ensilage til mine heste!
    Jeg vil tro det er græsensilage. Mine heste ELSKER det! De vil hellere have dét end deres foder smiley
    Jeg giver ikke så store mængder af det. Jeg giver dem mest hø, og så noget ensilage ovenpå. Vil tror min dressurpony (140 i stang) får omkring 1-1,5 kg. ensilage smiley

• #5   5. nov 2008 Og selvfølgelig fik de dækket deres behov gennem "alm" fodring ved siden af i form af lidt valset havre og tilskud..

• #6   5. nov 2008 min mester fodrer sine heste med køernes tmr, det har de altid fået og trives fint... det er både gold og avlshopper, føl og plage

• #8   5. nov 2008 tmr består af majsens. kraftfoder, mineraler, nu hp pulp. om sommeren kosetter og brød.

• #9   5. nov 2008 * Pony Gården * :
    Det du skriver, lyder jo næsten som om at det er livsfarligt at fodre med enislage til heste!
    Jeg har bestemt ikke oplevet noget af det du skriver. Mine heste ELSKER det!
    Jeg henter ensilage hos nogle i min familie som har NF-stutteri med plus/minus 30 heste. De fodre med ensilage hele vinteren (+ alm. foder). De giver det til ALLE deres heste (avlshopper, hingste, plage, føl) - og IMGEN har taget skade af det smiley

• #10   5. nov 2008 * Pony Gården *
    Bogen: Fodring af heste, kan ikke lige huske hvem den er af, men den er udgivet af landbrugsforlaget, ligesom alle vores andre fagbøger siger noget andet. At ensilage især majs er godt foder til heste, men der mangler erfaring omkring det. Hvis du ikke har nogle erfaringer med ensilage, andet end hvad du har læst dig til, så hold dig venligst væk, det var ikke det tråden handlede om. Som skrevet har de ikke meget erfaring at skrive omkring det i bøgerne. Derfor søger jeg jeres erfaring.

• #11   5. nov 2008 * Pony Gården *
    Når ingen af vores heste er blevet syge af det, er det nok ikke skadeligt smiley
    Der er da ingen der vil give deres heste noget de bliver dårlige af, det er da klart!

• #12   5. nov 2008 det jeg ved med ensilage er at det kun er skadeligt hvis der sku være et dødt dyr i det, da det jo er vådt. så vil det i de fleste tilfælde være at hesten dør af det. man åbner jo ikke en hel balle for at se efter. så min instilling til det er at jeg ikke ønsker mine heste får det. dog har de fået det en vinter, men vil helst give dem tørt wrap, da det er det bedste for dem.

• #13   5. nov 2008 eller hvis der er blandet jord i noget af det. det kan os give tarmproblemer eller hvis der er mug i det og hestene ikke lige får det sorteret fra. men det jo op til en selv om man vil bruge det. jeg har det sån at hestemaver er sarte og derfor synes jeg at hø eller wraphø der er tørt er bedst. og hvis det skal være vådt pga af allergi, jamen så skal det vandes.

• #14   5. nov 2008 Græsset eller det umodne korn høstes, tørres kun ganske lidt, bindes i baller og pakkes derefter ind i plastik..

hmm hvor gammel er den bog lige?

• #15   5. nov 2008 jeg bruger ensilage til hodder da jeg arbejder på en gård og han er squ ikke død endnu..

sallingbo.. når man bruger ensilage fra et landbrug et det ikke et stort problem med jord da markerne bliver passet og tjekket godt da køerne jo også vil blive syge af det og man vil kunne finde spor af det i mælken og derved får men en mindre kilopris for mælken..

• #16   5. nov 2008 Vores får Majsens efter ædelyst, og de er rigtig fine i huld. Dertil får de protein iform af sojaskrå og kalvefoder. Ellers ikke mere, og de går på døgnfold endnu.

• #17   5. nov 2008 Min får også ensilage og han elsker det smiley

• #18   5. nov 2008 Der er vist mange der tror der er tale om wrap...

Bare der er én dyrlæge der har sagt det? Den dyrlæge har da ikke vidst hvad han snakkede om.

Køernes foder skal være meget finere og bedre end hestefoder, da alle bakterier osv går lige i mælken, og forringer kvaliteten. Og som skrevet tidligere, lavere pris for mælken.

Jeg er selv fra en kvægfarm med ensilage i lange baner (Stakke) smiley
    Vores ponyer har aldrig været forfangne, haft kolik eller været syge på anden måde, og de er altid blevet fodret med ensilage.

• #19   5. nov 2008 Ann C
    Du har ikke haft problemer med løs afføring hos hestene. Det er nemlig det der står i min bog der kan blive problemet ved fodring med majsensilage i for store mængder, men der mangler erfaring i praksis.

Jeg har som skrevet ikke selv erfaring med at gå længere op end 4 kg pr hest, men det er af praktiske årsager. Græsset har jeg med ind i en trillebøre og majsen i spande ovenpå, og jeg kan ikke have mere end 2 store og en lille spand med smiley

• #20   5. nov 2008 Altså majsens sker der ikke noget som helst ved, det er jo helsæd. Det er snarere græs man skal passe på. Der er ret meget protein i. Vi ved jo, at heste kan blive forfangne af for "sukker"-holdigt græs.

Ko-græs og heste-græs er meget forskelligt.

Mht. afføring, så ser det lige præcis ud som det skal, og vi har aldrig døjet med de får diarre. Ikke af majs.
    Græsens kan godt være lidt hårdere.

• #21   5. nov 2008 Ann C
    Jeg har heller ikke set nogen forskel hos mine, men nu er de heller ikke højrere oppe end 4 kg pr hest/føl, og 2 til ponyerne.

Hvad angår græsens, er der faktisk ikke ret meget mere protein i græsensilage som i hø (taget fra fodermiddel listen i håndbog i kvæghold, som er gennemsnit af analyser) Pas på at du ikke forveksler sukker med protein. Desuden er sukker indholdet i hø, en hel del højere som i græsensilage, så du giver din hest mindre sukker ved at give den græsensilage som hø smiley

• #22   6. nov 2008 Okay.... så meget vidste jeg ikke lige om det =) Men holder mig bare til majs. Det ved man hvad er =)

Men altså, mine får efter ædelyst, og det er vel også en 5-6 kg. for de store, og en 3-4 kg. for de små. Deres afføring ser ud som den skal... Og jeg har nogle rolige og glade ponyer.

Kommentér på:
Fodrer du med ensilage? (ikke wrap)

Annonce