{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
928 visninger | Oprettet:

Hjælp, ALT for tyk. {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley
Min fjordhest har det med at blive meeeeget tyk! Og jeg syntes godt nok det er ved at være træls at hun ikke kan tabe sig lidt.
Jeg rider "næsten" hver dag, altså ca 5 gange i ugen, men hun taber sig stadig ikke. Hun får foder tre gange om dagen, står på fold fra kl. 8 om morgnen og til på eftermiddagen og ellers får hun ikke noget om natten, kun halm smiley
Hun har taget rigtig meget på her på det sidste, fordi jeg ikke har redet hende et par dage og fordi hun har stået på fold hele dagen.

Men er der nogle af jer der har det samme problem med alt for tykke heste? Og hvad gør i for at få dem til at tabe sig? Nogen gode råd? smiley

Hold gerne dette forum i en pæn tone smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, ALT for tyk.
  • #1   3. jun 2013 For hun halm?

• #2   3. jun 2013 Hvorfor får den foder 3 gange om dagen, og hvor meget får den?

Hvis den skal tabe sig, så kan du gøre det ved at ride den to gange om dagen. Om morgenen, omkring kl. 9 fx, hvor du fx rider 30 min. dressur, også igen engang om aftenen, hvor det er køligt, så ride fx en tur i skoven, hvor i ligger noget travarbejde ind (-: Dette gjorde min veninde da hendes hest var tyk, og det hjalp.

• #3   3. jun 2013 Væk med dens foder, og giv den kun vitamin/mineral en fjordhest er meget nøjsom og kan næsten leve på en sten..
    Hvis hun er på fold dagen lang med massere græs, burde det ikke være nødvendig med foder ved siden..
    Måske du også skulle overveje at skifte madrassen ud med noget andet end halm smiley

• #5   3. jun 2013 Jeanette & Kaliber:

Problemet er bare at jeg ikke har tid til at ride hende 2 gange om dagen, med skole osv. smiley

• #6   3. jun 2013 Veg: Ja det gør hun, men hun spiser det hele med det samme, virkelig hun spiser det på et minut eller sådan noget smiley Så det er lidt svært!

• #7   3. jun 2013 Og så spiser hun halmen bagefter..

• #9   3. jun 2013 Når den er tyk skal den jo ikke have foder.. Den skal kun have vitaminer/mineraler og det kan man købe i helt koncentreret form så den kan nøjes med 300 g "foder" om dagen..

• #10   3. jun 2013 Ud med krikken på fold - evt på et begrænset stykke, hvor der ikke er mega meget græs - men nok til at hun hele tiden holder maven i gang. Læg evt noget hø med ud på folden (uden ret meget stivelse og sukker i), det kan være hun i perioder vil vælge det frem for græsset, da der er et træstof i, som græsset ikke indeholder.

Herudover, så nej. Hesten skal ikke have kraftfoder, hvis den bliver for tyk. Men står den et sted, hvor den skal stå inde, og de andre bliver fodret 3 gange dagligt, er det lidt en nødvendighed at din også gør det. Men så minimer det, den får, og tænk evt strategisk med hvad den så får. Fx et musliprodukt med masser af stivelse, vil ikke hjælpe, da den så får en masse sukker.
    Jeg ville nok lave en portion roepiller (som giver maven en mæthedsfornemmelse), en håndfuld lucerne for smagen og så bare et rent vitaminprodukt for resten.

Og ja.. Hesten skal have andet at spise end halm for natten.. Hvor meget hø får den? Du kunne jo give den fx. 4 kg hø i et meget fintmasket hønet, og blande det godt med halm. Så hesten spiser halmen godt nok ja. Men samtidig med det, vil den også få rigtig føde ind, som holder mave-tarmfunktionen i gang på den.

Selvfølgelig også motion, motion, motion.
    Og er der ikke noget af det der virker, kunne en mundkurv måske være noget? Jeg ved den er træls. Men det er heller ikke sundt med den elevatorvægt. Og hvis hun står inde fra eftermiddag til 8 næste morgen, har hun alligevel mange timer uden på også

• #11   3. jun 2013 Vitaminkiks er også en ide.

• #12   3. jun 2013 Og så så vist mulig ingen græs.. Skal den gå på græs, kan du købe en mundkurv til den, så det er begrænset hvad den får spist

• #13   3. jun 2013 Mht. mundkurv, så må hesten max have denne på i 3-4 timer ad gangen, da den forhinder normal hesteadfærd. Det er i hvert fald anbefalet af Greengaurd.

Min fjordhest har hele vinteren fået 6-8 kg hø og halm til natten. Hun spiste også høet først, men jeg har et hønet med masker i 3x3 cm, så det tager længere tid for hende at spise. Hun bliver fodret på et koncentreret vitamin/mineral tilskud 1 gang om dagen.
    Hun er nu på døgnfold på græs, og her er motion vigtigt. Hun har opbygget en masse muskler, så hun forbrænder heldigvis mere. Hun får endda hø ved siden af, da græsset er begrænset.
    Har du mulighed for at sætte et hegn op, så hun ikke har adgang til al græsset men kun en lille stribe af det. På den måde kan du flytte hegnet, når græsset er spist, og derved styre, hvor meget græs hun får.

• #14   3. jun 2013 altså der er ikke nogen god slankekur at den ikke får noget at spise!! .. den skal jo have nok stråfoder så den ikke får mavesår.
    Vi har haft en pony i 6 år som har tendens til at blive tyk smiley Mundkurv på ud på fold så den ikke får så meget græs, det er specielt vigtigt her i foråret hvor der er meget gang i græsset. Skær ned på kraftfoder .. og vær meget opmærksom på hvad du giver den. De fleste produkter som er til ponyer og islædere (som er nøjsomme typer) er prop fyldt med sukker, det skal den selvfølgelig ikke have. Jeg vil også passe på med give den foder af roepiller eller fiber piller.. det kan give kolik sådan en nøjsom type.
    Men den vigtigste ingrediens er motion, motion, motion, motion og atter motion.

• #15   3. jun 2013 Jeg havde dyrlæge ude til min sidste uge, pga. Vaccine og tandraspning. I den forbindelse spurgte jeg hende, hvad hun ville gøre ved min hests overvægt, da jeg på denne tid frygter græsset når han i forvejen er overvægtig. Hendes råd var, alt mad væk og så købe sådan en vitamin og mineralblanding. Så han får intet mad, udover 100gram vitaminer og mineraler og så får han wrap.
    Det er det eneste, og hun sagde også at det ville hun fortsætte med til vinter også - for han har ikke brug for alt den mad. Så, jeg har taget dyrlægens råd og gjort hvad hun ville gøre smiley
    Da jeg så skulle ned og købe denne vitamin/mineral blanding, sagde jeg ærligt at jeg ingen forstand på foder havde og hans eneste og bedste råd var; keep it simple. Ingen grund til at fodre med 7 forskellige ting (medmindre hesten naturligvis fejler noget, eller er ældre og har behov for det), da det eneste hesten ideelt har brug for er sine vitaminer og noget at tygge på hele tiden. Og det kunne jeg jo egentlig godt sætte mig ind i.

• #16   3. jun 2013 ^ og naturligvis motion!

• #17   3. jun 2013 Jeg ville nu give den mundkurv på og passe på med wrappen, sådan en pony skal ikke have ubegrænset wrap/stråfoder, og man bliver nødt til at gå lidt på kompromis med tyggetiden .. Vores pony er faktisk tykkere om vinteren når den får lidt wrap, end om sommeren hvor vi giver den mundkurv på på døgnfold .. han får lidt havre ved siden for at kunne holde energien. Helt enig og det gælder alle heste synes jeg .. keep it simpel smiley

• #18   3. jun 2013 Væk med fodret!! Min fjolle bliver også mega tyk om sommeren! Giv supplerende hø hvis hun går på fold med lidt græs, ellers er græs nok. Du kan købe hapsere (slik form) med vitaminer og mineraler som du kan give hende. Trold går lige nu på fold med et meget begrænset græs, han får lidt hø ud nogle gange om dagen og så vitaminer+mineraler. Pøj pøj med det.

• #19   3. jun 2013 Mundkurv hjælper rigtig meget når de er udenfor!:-)

Kommentér på:
Hjælp, ALT for tyk.

Annonce