{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.236 visninger | Oprettet:

Alt for høj hvilepuls! Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Sagen er den, at jeg har en hvilepuls der altid ligger mellem 90 og 120.. Jeg er en aktiv pige, som er dyrker motion mindst 2-3 gange om ugen. Jeg er slank, og spiser ikke VILDT usundt. Jeg vejer 46 kg og er 157 høj.

Jeg har været ved lægen, hvor han sagde at min hvilepuls var lidt høj, og at det kunne slås ned med nogle piller... Men her tænker jeg, man bruger da ikke bare piller for sådan noget? Man skal da finde årsagen? Han sagde det var fordi jeg var nervøs, og da jeg døjer med panik angst, kan jeg godt få en høj puls. Men nu er jeg faktisk ved at vende den om.. Jeg har enormt høj puls hvis jeg sidder og slapper af og ser en film, og nogle gange kan jeg faktisk blive dårlig. Jeg er ved at tro, at jeg faktisk har fået "angst" af, at jeg har fået høj puls og netop får det dårligt. Jeg er ikke bange for noget som helst, så jeg forstår ikke hvad denne "angst" skulle være kommet af. Men jeg kan fortælle så meget, at jeg ofte bliver svimmel og utilpas, når min puls pludselig hamre afsted uden grund.

I dag sad jeg og tog sol i haven på en stol, og lige pludselig rykkede hele min krop sig, fordi min puls var så høj. Den målte 120 og jeg havde intet fysisk lavet. Jeg sad bare og kiggede på min lille hund gnave i en pind.

Jeg er ved at være trætte af læger, som altid slår det ned med et eller andet, og aldrig undersøger en til bunds..

Hvad tror i det er? Hvad skal jeg gøre?

Tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alt for høj hvilepuls! Hjælp!
  • #1   8. apr 2015 Er du tjekket for hjertefejl og fejlfunktioner i hjertets elektriske system?

• #2   8. apr 2015 Jannie G: Nej det er jeg ikke. Har kun fået taget alm blodprøver. De vil jo ikke de læger! De tror jo altid de kan forklare tingene med ord som angst og andre ting.

Min far havde hjertefejl. Men det var vist ikke genetisk eller arveligt.

• #3   8. apr 2015 Jeg har samme problem.. er så igang med nogle undersøgelser

• #4   8. apr 2015 Det ses desværre relativ tit at de ikke opdager hjertefejl. Min mor gik og blev dårligere og dårligere henover godt 10 år, hvor lægerne bare sagde hun manglede vitaminer osv, selvom hun tog alt hvad de sagde. Først da hun faldt om blev hun taget seriøs og undersøgt - hun manglede en hjerteklap, hvilket gjorde hendes energiniveau var lavt.
    Tag en seriøs snak med din læge og forlang at blive henvist til en hjerteafdeling.

• #5   8. apr 2015 Jeg har fået taget et ganske alm hjerte undersøgelse hvor jeg skulle have elektroder på kroppe hvor pulsen sidder. Det var bare en sygeplejerske ved læge der gjorde det. Men det viste ingen ting.

• #6   8. apr 2015 Jannie G: Hvad har de så gjort ved hende nu?:/ Skal man igennem operationer?

• #7   8. apr 2015 Det er bare et hjertekardiogram, og er som sådan også en fin indikator, men viser ikke alt. Har dit hjerte fin rytme, mens du får det taget er det jo det det viser

• #8   8. apr 2015 Min mor skulle gennem operation. Hun fik åbnet brystkassen, hvor hun fik indopereret en falsk hjerteklap. Men et hjerteproblem kan jo være mange ting, og kræver ikke nødvendigvis operationer. Men man bliver oplyst om sit problem, og kan derudfra agere bedst muligt evt i kombination med noget medicin. Men bare at tage medicin uden at kende årsag er lidt en lappeløsning, og måske heller ikke den bedste løsning.

• #10   8. apr 2015 Okay, mange tak! Jeg håber ikke det er så alvorligt med mig:-(

• #11   8. apr 2015 Tænk på lige meget hvad det så kan være vil det jo forbedre din livskvalitet at finde ud af det, få den behandling det evt. kræver, men så til gengæld leve og være til stede. Det er ikke sjovt at gå og bekymre sig om, hvad der mon er galt, når ens puls galoppere af sted og at det evt. gør, at der er nogle ting du føler du ikke har lyst til, fordi hvad nu hvis et eller andet.

• #12   8. apr 2015 Angst og det at være bange for noget, er altså ikke det samme -man kan sagtens være stærk og modig og alligevel lide af angst.
    Og jeg har sgu til dato aldrig hørt om nogen hvor høj puls har forårsaget angst -den anden vej rundt er ikke unormalt.

Jeg synes ikke lægens forklaring lyder usandsynlig. Men er du ikek tilfreds, står det dig jo frit for at skifte læge, bede specifikt om nærmere undersøgelser osv.

At male fanden på væggen med hjertefejl og hvad har vi, synes jeg dog er at overreagere.

Ang piller osv, tænker jeg om ikke det er mod højt blodtryk -den slags kan have en arvelig faktor eller det kan være livsstilsbetinget... eller hænge sammen med andre sygdomme.

Men i hvert fald synes jeg det er liiiige tidligt nok at begynde at panikke

• #13   8. apr 2015 Det er meget forskelligt hvad ens hvilepuls er. Og husk på, hvilepuls er faktisk den puls du har lige inden du falder i søvn. Det er forskelligt hvor meget vi stimuleres af vores omgivelser.

Man siger jo også at max puls er: 208 – (0,7 x alder) eller noget i den stil. Da jeg løbetrænede ramte jeg hurtigt 200 og det jeg selv kunne presse mig ud i var 230-235 i maxpuls

Der er altid individuelle forskelle og motion (mindst) 2-3 gange i ugen er ikke vildt meget

• #14   8. apr 2015 Jeg siger intet om at der er hjertefejl eller andet - blot at jeg ville undersøges for det, hvis det var mig, og for mig er et hjertekardiogram ikke nok. Better safe than sorry, når det sker jævnligt. En puls skal ikke ikke rende op og ned, når man blot ligger stille og roligt uden diverse påvirkninger.
    Forskellige pulse er normalt - men en hvilepuls på 120 er højt, og har hun ingen angst kan det jo ikke være det der forårsager pulsen, for ja - høj puls ved angst er meget normalt.

• #15   8. apr 2015 Min far havde hjertefejl, så i familien er det. Jeg har kun fået konstateret panik angst fordi jeg fortalte at jeg kørte bil og pludselig steg min puls enormt meget og jeg var tæt på at besvime. Jeg holdt ind til siden på motorvejen og steg ud af bilen. Bagefter var jeg så bange for at dø, og derved fik jeg diagnosen panik angst. Men hvad blev jeg så dårlig af fik jeg aldrig af vide. Efterføgende har jeg igen fået det dårligt via for høj puls, og det er først når jeg HAR det dårligt, at jeg bliver bange.

I sidste uge gjorde det vildt ondt i brystet og kunne ikke udtale ord. Det strammede og sveg i hele bryst regionen og ud i venstre arm. Lægen gjorde ingen ting. Han sagde bare " jeg kan se du har en høj hvilepuls. Jeg kan give sig nogle piller som går ind og blokere så dit hjerte ikke kan banke så hurtigt".

Noget andet er at blodtryk og puls ikke er det samme. Det har ikke rigtig noget med hinanden at gøre og mit blodtryk var helt i top.

• #17   8. apr 2015 Michelle: mit blodtryk var HELT i top og i orden. Puls og blodtryk har intet med hinanden at gøre:-) Ja jeg tænker også at skrue bissen list på nu..

• #18   8. apr 2015 Jeg har, som silverflake også høj puls. Når jeg løbetræner er jeg også omkring 200 slag i minuttet.

Jeg har også høj puls i løbet af dagen, der bliver den også nemt 130 af jeg bare skifter tøj. Men om morgen når jeg står op er den omkring 60 hvilket jo er en lav hvilepuls, som jo skyldes at jeg lige har sovet.

-- alle disse tal er målt med et puls ur med pulsbælte.

Den situation da du var ude og køre bil, lyder altså for mig som et angst anfald.
    Et angst anfald er psykisk og jeg vil ikke mene at det bunder ud i høj puls. Det at du fik ondt i hjertet og at det tak ud i armen, kom du så ind med ambulance?

Jeg synes ikke at du skal råbe "jagt i gevær" og sådan men bede din egen eller en ny læge om at lave yderligere undersøgelser eller bare se tiden an, og se om du får endnu flere angstanfald.

Man kan jo også nemt være angst for angsten.. Det kan sætte kroppen i øget beredskab, og dermed også øge pulsen.

• #19   8. apr 2015 Nogle mennesker har bare høj hvilepuls. Både min søster og mor har høj hvilepuls konsekvent - jeg har en lavere (sidst jeg målte den havde jeg indtaget en halv liter kaffe, æhæhæh).. De har dog, så vidt jeg ved, ikke lige så høj som den du beskriver at du har.
    Men hellere få det tjekket en gang for meget end en gang for lidt. Som det er nævnt kan det dog også skyldes angst eller for den sags skyld stress, fordi adrenalinen vil sætte din puls i vejret. - Bare lige en ting at overveje.
    Da min mor var stresset røg hendes hvilepuls endnu højere op, det samme med blodtryk. Da stressmængden faldt hvilepuls og blodtryk også. smiley

• #20   8. apr 2015 Tja, jeg arbejder lige nu på hjertemedicinsk sengeafsnit, og jeg syntes da bestemt at en længerevarende takykardi (for høj puls), hvor du oplever ubehag skal undersøges til bunds.
    Kender ikke din alder, men forestiller mig ikke at du er gammel, så arterisklerose, hjerteklap/aorta hjerteinsufficiens- heraf pga forkalkning, forestiller jeg mig ikke du er i risiko for. Og hjertefejl er ofte arveligt, meget endda. så jeg syntes bestemt igen at du skal kontakte lægen, og han vil forhåbentlig tage endnu en EKG( som viser hastighed af puls, men også om der er uregelmæssighed i hjerteslagende. den viser også og du måske står med en atrieflimmer/atrieflagren. det er hvor atrierne står og trækker sig hurtigt sammen. ofte er man ældre når dette opstår. men det hele tiden spring fra sinusrytme( den normale rytme) til atrieflimmer/flagre. dette kaldes en godartet hjertefejl, som man oftes godt kan leve med.

Du kan evt også få lægen til at lave en EKKO, den viser i fine billeder funktionen at klapperne, sammetrækninger af hjertemusklerne, aorta. den viser om karvæggen er stivet af kalk og om der er sivninger/utætheder ved klapper.

Held og lykke med det, og har du flere spørgsmål må du gerne stille dem?

• #21   8. apr 2015 Jeg tager kontakt til lægen. Har haft puls ur på i dag og uanset hvad jeg har lavet er den ikke nået under 90. Den har så til gengæld været oppe på 134 ved bare at sidde og snakke.

• #22   8. apr 2015 Da jeg stod og var i gang med at røre hundemaden rundt til hundene, var min puls oppe på 136. Jeg tror på ingen måde det er normalt?

• #23   8. apr 2015 Må så sige at da jeg høre du har pulsmåler på, tænker jeg lidt om du overhovedet kan stole på den, syntes du skal få den målt ved at få palperet pulsen af en der er god til det, for det er sjældent pulsmåler kan gøre det korrekt, selv dem de har på sygehuset.

• #24   8. apr 2015 Har både pulsur og har gjort det manuelt. Lægen har også målt det via en blodtryksmåler og den ER høj. Ved lægen målte den 125 selvom jeg havde siddet ligeså stille i ca. 20 min.

• #25   8. apr 2015 Hm, jeg har i mange år (hele mit liv faktisk) haft en masse underlige symptomer og har været ind og ud ved diverse undersøgelser og først ved en "rutine" blodprøve og EKG så min nye læge så tilfældigvis en fejl ved mit hjerte. Så i en alder af 27 år er jeg nu endelig ved at være et skridt nærmere hvad jeg fejler og venter nu på maj måned skal komme så jeg skal undersøges (igen). Det tog så lige en ren tilfældighed tror jeg og så en tur på akutstuen med efterfølgende indlæggelse til observering.

Lægerne lærer på studiet at hvis de hører lyden af hovslag, så skal de tænke "hest" og ikke "zebra", altså de skal ikke begynde at kigge efter en masse sjældne sygdomme, men både zebraer og sjældne sygdomme findes jo.

Det jeg nu skal undersøges for bliver kaldt for den måske mest almindelige ukendte sygdom (med +1.000.000 amerikanere der lider af den), nemlig POTS - posturalt ortostatisk takykardi syndrom. Jeg har så alle symptomer og jeg håber faktisk at det er det jeg fejler, selvom det selvfølgelig ikke er fedt, men ellers må jeg vel næsten være en "enhjørning"... o_O

Det har taget mere end 20 år at nå så langt her og jeg har bla. fået at vide at jeg bare skulle vænne mig til det og lære at leve med det (det er altså svært når man kan besvime ud af det blå...), at jeg var doven og bare skulle tage mig sammen (når jeg uden grund kan blive så sygeligt træt at jeg vitterligt ikke kan holde mig vågen) osv.

Et af mine symptomer er bla. mit blodtryk og puls - begge dele svinger ekstremt, selvom jeg bare sidder ned og kan virke hoppe i vejret hvis jeg rejser mig helt almindeligt. På en dag gik jeg fra en puls (i hvile) på 179 til (stadig i hvile) 43.

Min læge som egentlig er ganske dygtig og jeg har stor tillid til, sagde i dag at han faktisk ikke kendte til denne sygdom.

• #26   9. apr 2015 Hold da op!:-( Sikke da noget du har været igennem. Jeg håber min læge vil tage mig seriøs.

Jeg kan bare få enorm høj puls af at slappe af og blive rigtig dårlig hvis jeg står op. Hvad det er aner jeg ikke.

• #27   9. apr 2015 Uha, det er ikke engang hele historien - der sker mange ting i løbet af 20+ år smiley

Men hvis din nuværende læge ikke tager dig seriøst, så kan det være du skal skifte. Jeg har i hvert fald oplevet at der er stor forskel på læger. Jeg har feks. en oplevelse med at få ordineret blodtrykssænkende medicin, som måske kunne hjælpe mod migræne, af en læge - selvom jeg led af for lavt blodtryk. Efter jeg havde spurgt om det nu var helt sikkert jeg skulle tage de piller og svaret stadig var "ja, det er intet problem", så tog jeg halv dosis i en uge og havde det skidt. Kommer ind til en anden læge, viser pillebeholderen frem og får prompte at vide at dem må jeg altså slet ikke tage med det lave blodtryk... Nå!

Det du beskriver er faktisk et af symptomerne på POTS smiley

Er du vaccineret med HPV vaccinen, så kan jeg anbefale at du ser dokumentaren "de vaccinerede piger", som TV2 viste for et par uger siden. Jeg havde mine symptomer inden, men de blev forværret efter vaccinen.

Og så.. fat mod og brug dit netværk til støtte - det kan være hårdt at skulle kæmpe for at blive rask smiley

• #28   9. apr 2015 Ja jeg har fået den vaccine:s Men ja, ser lige hvad lægen siger, også må jeg tage den der fra. Har skiftet læge 3 gange nu grundet flytning. Men synes alle de læger jeg har haft kun snakker sig ud af tingene uden at undersøge..

• #29   9. apr 2015 Altså nu er det jo ikke dårligt at fjerne symptomerne, men man skal stadig lede efter årsagen.

• #30   9. apr 2015 Ja præcis. smiley

Kommentér på:
Alt for høj hvilepuls! Hjælp!

Annonce