7. dec 2011 Følger: 187 Følgere: 256 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.238
3. hovbyld siden januar 3. hovbyld siden januar
Nu har vores 10 mdr. drægtige hoppe lige fået sin hovbyld nr. 3 siden januar, hvor hun fik sin første.
Jeg har hørt at lyse hove skulle være blødere end mørke hove, men har samtidig også hørt, at det blot er en skrøne.
Jeg er dog begyndt at tænke over det, da vores hoppe har helt lyse hove.
Jeg tænker også på, om det bare kan være et ekstremt dårligt år? Vi har nemlig en del heste i stalden hvor Pearl står, der har haft hovbylder, så det er jo også en mulighed.
Det er ikke nemt at vide, for sidste år fik hun Biotin, og i tiden hun ikke fik Biotin havde hun sko på.
I hvert fald får hun Biotin fra nu af, og så må vi se.
dec 2007
Følger: 42 Følgere: 60 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 877
okt 2011
Følger: 71 Følgere: 59 Heste: 13 Emner: 336 Svar: 903
Men om det er derfor din har fået så mange hovbyld tør jeg ikke lige og svare på dem hvad jeg kender har ikke haft det
mar 2005
Følger: 63 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 1.335
Men det er bare super ærgeligt du lige er så uheldigt ramt, med så mange gange på så kort tid
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 42 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 226
Der er heller ikke forskel på en hvid frem for en sort mand.
Det er og blive pigment!
Prøv at køb noget "Clean Tracks" det er noget desinficerende pulver du blander op med vand, og så giver hesten fodbad. Det hjælper vildt godt!
Ellers vand/eddike (æblecider eddike er stærkest)
Fodbad, og spray hoven daglig med blandingen.
(Abbonnerer ikke på emnet, så evt. yderliger dialog kan ske i privat post:) .. )
jul 2012
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 184
Med hovbylderne har du godt nok været uheldig. Du er dog ikke den eneste, jeg kender også en som bøvler meget med det.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
En ældre smed jeg kendte engang, fortalte mig at et fodbad med hørfrø i skulle kunne hjælpe.
Hørfrø køber du som natur produkt eller som frø til at komme i brød.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.326
Har hun ikke sko på mere?
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
Og jo sikkert så e rhelt lyse hove da vel nok en smuuuuuule svagere end mørke - men det skulle altså ikke være til at mærke så meget.. Tænker mere på at det bare kan betyde de flækker nemmere,
Jasmins hove(der hvor hun er lys) flækker ofte, fremfor mørke steder, men jeg tror ikke det kan have SÅ meget betydning at det ville gå udover hoven sådan.
okt 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 550
Jeg har også kæmpet med min, og nu har hun fået sko på alle 4 + sål på den hvide hov, som hun gentagende gange fik hovbylder i. Hun stod helt skævt på hoven, hvorfor hovbylderne nok er kommet igen og igen.
Og hvis din måske står en smule skæv også + at hun har en del ekstra vægt at bære rundt på nu hun er i fol, så kan det jo godt være, at det giver noget mere tryk i hoven.
Mvh Sofie
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 256 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.238
Ja, jeg ville også mene at det var ekstra pigment, men jeg har selv en hvid pigmentfejl på min skulder, og den plet er mere sart end resten af min hud, så tænkte at der måske kunne være noget om det.
Jeg overvejer stærkt at bruge Biotinen, dels fordi vi stadig har noget til overs, og dels fordi det også er godt for man og hale.
<b>** LAD-Y **</b>
Nu ved jeg ikke hvad det er du kender, så du må meget gerne sende en PB. Må åbne øjnene for hvad der er, for ét eller andet skal der gøres.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
Sørg for en god hygiejne i boksen og lad være med at lade hoppen gå på jordfold/mudret fold. Gode græsmarker giver ingen hovbylder.
Jeg går ud fra, at du har optimeret vitamin-/mineraltildelingen nu hvor hun er tæt på foling?
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 304
3. hovbyld siden januar