1.141 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

3. hovbyld siden januar 3. hovbyld siden januar

Nu har vores 10 mdr. drægtige hoppe lige fået sin hovbyld nr. 3 siden januar, hvor hun fik sin første. smiley

Jeg har hørt at lyse hove skulle være blødere end mørke hove, men har samtidig også hørt, at det blot er en skrøne.
Jeg er dog begyndt at tænke over det, da vores hoppe har helt lyse hove.

Jeg tænker også på, om det bare kan være et ekstremt dårligt år? Vi har nemlig en del heste i stalden hvor Pearl står, der har haft hovbylder, så det er jo også en mulighed.
Det er ikke nemt at vide, for sidste år fik hun Biotin, og i tiden hun ikke fik Biotin havde hun sko på.
I hvert fald får hun Biotin fra nu af, og så må vi se.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  3. hovbyld siden januar
  • #1   17. maj 2013 I følge denne side http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/h/hovbyld.aspx så er det korrekt at lyse hove har dårligere hornkvalitet end mørke.

• #2   17. maj 2013 Jeg kender en del heste med lyse hove og de er "bløde" min Uffe dreng har lidt bløde hove på for benene han har lidt lys også
    Men om det er derfor din har fået så mange hovbyld tør jeg ikke lige og svare på dem hvad jeg kender har ikke haft det

• #3   17. maj 2013 Det er ikke en skrøne med de hvide hove smiley

Men det er bare super ærgeligt du lige er så uheldigt ramt, med så mange gange på så kort tid smiley

• #4   17. maj 2013 Lyse hove er ikke forskellig fra mørke det er et spørgsmål om pigment, der giver hoven farve! .. Ergo er hvide hove ikke sartere.. Det er en myte.
    Der er heller ikke forskel på en hvid frem for en sort mand.
    Det er og blive pigment!

Prøv at køb noget "Clean Tracks" det er noget desinficerende pulver du blander op med vand, og så giver hesten fodbad. Det hjælper vildt godt!

Ellers vand/eddike (æblecider eddike er stærkest)
    Fodbad, og spray hoven daglig med blandingen.

(Abbonnerer ikke på emnet, så evt. yderliger dialog kan ske i privat post:) .. )

• #5   17. maj 2013 Det med lyse hove svinger vidst lidt. Jeg har en med lyse hove, og hendes er super stærke, sammenlignet med nogle andre heste med mørke.

Med hovbylderne har du godt nok været uheldig. Du er dog ikke den eneste, jeg kender også en som bøvler meget med det.

• #6   17. maj 2013 Er der mange skarpe sten på jeres fold? Måske er der nogen sten der prikker hul i hov vævet.
    En ældre smed jeg kendte engang, fortalte mig at et fodbad med hørfrø i skulle kunne hjælpe.
    Hørfrø køber du som natur produkt eller som frø til at komme i brød.

• #7   17. maj 2013 Min har stribede hove, og han har super stærke og gode hove.. Så ved ikke om det passer... det med lys/mørk smiley

• #8   17. maj 2013 Ja, det med lyse hove er hørt før.
    Har hun ikke sko på mere?

• #9   17. maj 2013 Det er en skrøne at lyse hove er svagere end de mørke, det er et spørgsmål om pigment ikke andet.

• #10   17. maj 2013 Nogle heste har bare dårligere hove end andre.
    Og jo sikkert så e rhelt lyse hove da vel nok en smuuuuuule svagere end mørke - men det skulle altså ikke være til at mærke så meget.. Tænker mere på at det bare kan betyde de flækker nemmere,

Jasmins hove(der hvor hun er lys) flækker ofte, fremfor mørke steder, men jeg tror ikke det kan have SÅ meget betydning at det ville gå udover hoven sådan.

• #11   17. maj 2013 Er det i den samme hov hun får hovbylder?

Jeg har også kæmpet med min, og nu har hun fået sko på alle 4 + sål på den hvide hov, som hun gentagende gange fik hovbylder i. Hun stod helt skævt på hoven, hvorfor hovbylderne nok er kommet igen og igen.

Og hvis din måske står en smule skæv også + at hun har en del ekstra vægt at bære rundt på nu hun er i fol, så kan det jo godt være, at det giver noget mere tryk i hoven.

Mvh Sofie

• #12   17. maj 2013 Tusind tak for alle jeres svar.

Ja, jeg ville også mene at det var ekstra pigment, men jeg har selv en hvid pigmentfejl på min skulder, og den plet er mere sart end resten af min hud, så tænkte at der måske kunne være noget om det.

Jeg overvejer stærkt at bruge Biotinen, dels fordi vi stadig har noget til overs, og dels fordi det også er godt for man og hale.

<b>** LAD-Y **</b>
    Nu ved jeg ikke hvad det er du kender, så du må meget gerne sende en PB. Må åbne øjnene for hvad der er, for ét eller andet skal der gøres.

• #13   17. maj 2013 Det kunne også skyldes at hoppen træder tungere nu, hvor den er drægtig, og derved får trådt sandskorn/småsten/skidt ind i hovvævet.

Sørg for en god hygiejne i boksen og lad være med at lade hoppen gå på jordfold/mudret fold. Gode græsmarker giver ingen hovbylder.

Jeg går ud fra, at du har optimeret vitamin-/mineraltildelingen nu hvor hun er tæt på foling?

• #14   17. maj 2013 Der er ikke forskel på lyse og mørke hove når det kommer til hårdhed mv. Søg lidt i forum, så er der sikkert en hel masse om det. Fandt i hvert fald selv engang en veldokumenteret artikel der beviser at der ikke er forskel i kvaliteten af mørke og lyse hove.

Kommentér på:
3. hovbyld siden januar

Annonce