{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.491 visninger | Oprettet:

hovbyld meget halt hest... {{forumTopicSubject}}

hej...

jeg har en hest som er stok halt, den prøver at gå på 3 ben, ligger mest ned for at undgå at træde på sit ømme ben...
det har den været siden torsdags...

jeg havde dyrlæge ude i torsdags, der mente han at den havde fået en kodeledsforvridning.... men det blev ikke bedre overhovedet... så jeg havde ham ude igen mandag..
hvor han så mener det kan være en hovbyld, da hun har en revne i hoven (har hun haft hele hendes liv, har dog aldrig haft gener af den)... han siger revnen er dyb, men han finder ikke nogen byld... hoven er varm og hun har lidt feber, derudover har hun hævet ben... så det kan godt tyde på at han har ret... han gav den noget antibiotika og så skal den have foden i sæbevand hver dag...
han mente der selv ville gå hul på den, eller at den ville komme ud af sig selv...
men jeg kan slet ikke holde ud at se min hest have så ondt...
hvad ville i gøre?...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hovbyld meget halt hest...
  • #1   18. jan 2011 Kontakte din smed.

Alt for mange dyrlæger fumler rundt i hoven ved hovbylder, uden at havde styr på hvad de laver.
    En god smed, vil med det samme kunne sige om det er en hovbyld og skære hul på den, så den lille hest kan gå på sit ben igen.

MVH Tiana

• #2   18. jan 2011 Ringe efter smeden...

• #3   18. jan 2011 Ville straks kontakte smeden(REGISTRET), han vil evt i samarb med dyrlægen kunne skære hul,så det kan komme ud, i stedet for at blive ved at trykke indefra... Go bedring til din stakkels hyp

• #4   18. jan 2011 nej han gav den ikke noget smertestillende... for han mente den ville gå for meget på sit ben...

jeg vil prøve at ringe til smeden...

• #5   18. jan 2011 helt sikkert smeden det kan godt være at smeden er nød til at skære ret meget af hoven af og lave en kunst hov og i den forbindelse skal dyrlæge os være der:-) krydser at hvad der kan krydses for at du finder en løsning

• #6   18. jan 2011 er næsten ligeglad med hvad der skal ske efterhånden bare hun ikke har ondt... for hun har meget ondt lige nu... hun er en meget stærk hest og bestemt ikke pivet, så jeg ved hun har meget ondt når hun opføre sig sådan...

• #7   18. jan 2011 når der er problemer med noget i hoven, så ringer vi til smeden smiley

• #8   18. jan 2011 Det er noget juks!!! Selvfølgelig skal den have smertestillende.
    Vi havde netop den snak inde på skolen forleden. Det er håbløst forældet det med at heste ikke må få smertestillende når de er halte i frygt for at de forværrer skaden. Og da helt latterligt hvis det bare er en hovbyld... så skader det jo ikke at hesten går på benet.
    Man må ikke lade dyr lide... færdig basta.
    Sig til din dyrlæge at hesten skal have noget finadyne!!
    Og ja bed en rigtig god smed om at skære ind til den hovbyld hvis ikke din dyrlæge formår at gøre det.

• #9   18. jan 2011 tak anna...
    vil lige ringe og få en snak med ham... ellers ringer jeg til en anden dyrlæge...
    for hun skal ikke have så ondt...

• #10   18. jan 2011 Da min havde en hovbyld fik den også smertestillende, og antibatiotika samtidig stod han et par timer om dagen, med omslag af havregrød, det skulle bløde op og trække betændelsen ud, den kom ud på ca. 3 dage, og var lige så halt som din. Var først bange for at noget var brækket, sådan som han humpede afsted på 3 ben, fra den ene til den anden dag. Dyrlægen kunne heller ikke finde noget, men den kom så ud af sig selv.
    Der gik dog ca. 1,5 månede før han kunne rides igen.
    Pøj pøj

• #11   18. jan 2011 Jeg har lige selv prøvet akkurat det samme. vi troede dyrlægen og jeg først at det var en kodeledsforvridning og så gik der 5 dage og dyrlægen tjekkede hesten for hovbyld hun kunne ikk finde den , men på den måde som hesten gik, så blev vi enige om at det var en hovbyld.
    Jeg kontaktede hovsmeden og han var her i torsdags og havde også svært ved at finde bylden, men ved hjælp af at skrbe og hestens reaktion på skrab så fandt han dog en lille en til sidst.
    Nu har hun gået med forbinding på siden torsdag i sidste uge og idag går hun igen rigtig fint.
    Det er nu altid dejligt når ens hest bare har det supert.
    Min fik dog smertestillende i 5 dage og hun havde også feber som kørte op og ned.
    Håber at din hest får det godt igen og at I finder ud af noget hurtigt;;--))

• #12   18. jan 2011 UPS.... Skrbe, der skal stå skrabe;;--))

• #13   18. jan 2011 tak for svar allesammen...
    har lige haft en anden dyrlæge ude nu her... og hun undersøgte grundigt for hovbyld, kunne dog ikke få hesten til at reagere ligemeget hvad hun gjorde ved hoven... men hun ville ikke udelukke det endnu... men hun hældte mest til kodeledsforvridning... men hun gav den i det mindste noget smertestillende, så hun kan få lidt ro... og så ser vi på det igen imorgen...

• #14   18. jan 2011 Min dyrlæge kunne heller ikke finde en byld hun brugte tangen alle steder, men hun synes at det mest sikre var at sende bud efter hovsmeden og det gjorde jeg og han fandt en byld ved at skrabe sig frem til den, og det er altså en fornøjelse at se når hesten igen får det bedre;;--))

Kommentér på:
hovbyld meget halt hest...

Annonce