{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.850 visninger | Oprettet:

Hestens foderstand - din vurdering? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i maaange år beskæftiget mig med heste der skulle fedes op, som på huldskalaen var helt i bund og har en del erfaring indenfor dette område smiley Mine heste kom jo så hjem til os selv og siden har de været til den fede side, som jeg syntes godt om - men dette kan jo også give problemer.
Så de er kommet på skrump her hen over vinter og forår. Nu har de den optimale foderstand hvis man går efter huldskalaen - men jeg syntes altså det er for tynd.

Går i efter en hest i tilpas huld? til den tynde side? til den tykke side? Skal man akkurat kunne se ribben? Skal man kunne mærke ribben? Måler i jeres heste? Vejer i dem? Vurderer i udelukkende fra øjemål?
Lad mig høre hvilke tanker i gør jer omkring huld og den optimale foderstand.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens foderstand - din vurdering?
  • #1   7. maj 2013 Der skal ses på det hele dyr.

Den kan sagtens være al for tynd, men hvor ribbenene ikke ses og maven er stor.
    Eller en al for fed hest, hvor ribbenene tydelig stikker frem.

• #2   7. maj 2013 Jeg har altid fået at vide man skal kunne mærke ribben og ik se dem smiley Og syntes det passer helt fint. Men så er det jo os vigtig de ik bliver for kantet over krydset.
    Men ved en for tyk hest kan du tydelig se at krydset begynder at ligne et hjerte dvs der sidder fedt ind i mellem. Det nogen gange svært at vurdere hvad der er fedt og ik muskler. Jeg tror man kan få dem vejet med båndmål eller sådan noget smiley

• #3   7. maj 2013 Gir pernille ret. Det virkelig svært at se smiley

• #4   7. maj 2013 Jeg syntes at min er til den fede side, men hans låner syntes han er tilpas, det en jungle med huld på hesten .
    Jeg syntes at ribberne skal kunne mærkes og kun meget svagt anes tæt på.

• #5   7. maj 2013 Er helt inde i hvordan man vurderer hestens foderstand, hvad der er det optimale osv. smiley

Men vil gerne høre om i prioriterer det optimale el. om i hellere ser dem lidt fór tykke el. lidt for tynde om i udelukkende bruger øjemål el. om i vejer, måler osv.
    Hvordan syntes I en hest i tilpas foderstand er? Svarer jeres syn på det f.eks til huldskalen?

• #6   7. maj 2013 Når jeg kikker så kikker jeg på bryst, skulder/makekam, ribben, hoftehjørner og bagdel.
    Lige nu syntes jeg at min er flot, men han må ikke tage mere på. Hans ribben kan ikke ses men mærkes let, hans hoftehjørner er runde og man kan ikke se ''knoglen'' og bagdelen er fin rund (der mangler dog lidt muskler efter skades pause smiley )
    Jeg kan bedst lide at den er liidt til den tykke side end den tynde, for hvis hesten pludselig skulle blive meget syg er der lidt ''og tage af'', så men forhåbentlig ikke står med en totalt mager hest lige pludselig.
    Min dreng bliver også vejet hver 2måned ca. bare med de der veje-målebånd, og der ligger han på 415 stykker smiley Og når han er der ser han flot ud smiley

• #7   7. maj 2013 JEg foretrækker lidt for tyk frem for lidt for tynd - nok fordi jeg har haft rigtig svært ved at holde min vallak flot rund..
    Jeg vurdere ud fra at bagerste og næstbagerste ribben gerne må være synlige i bevægelse, men helst ikke tydelige når hesten står stille. Ribbenene skal være mærkbare ved et let tryg.

Hvilket også betyder at mine skal slanke. smiley

• #8   7. maj 2013 Helst optimalt.... men jeg får det helt dårligt når jeg ser en for tyk hest. Tænk nu den bliver forfangen af at være for tyk.... den bliver sjælden helt i orden igen. Men self er der heller ik noget godt ved en for tynd hest... det viser jo bare at man er dårligt til at fodre sit dyr.
    Syntes nu denne hest ser godt tilpas ud smiley

http://www.planet-wissen.de/natur_technik/haustiere/pferde/img/tempx1_pferde_abenteuer_g.jpg

• #9   7. maj 2013 Synes det generelle billede er vigtigst. Vi mennesker kan jo heller ikke skæres over en kam smiley Ser på muskelmasse, generelle velbefindende, appetit, kondi, energi, fedt depoter osv smiley

• #10   7. maj 2013 Men det kommer vidst os lidt an på hvad for en race man har , mener jeg smiley Man kan ik lige frem sammenligne Et fuldblod med en nordbakke eller sådan. De er jo helt forskelligt fra naturen af smiley

• #12   7. maj 2013 Jeg ser hellere at hesten er på den runde side, end på den kantede side smiley jeg har aldrig målt eller vejet min hest men han ser sådan ud, og jeg synes det er tilpas smiley

profilbillede
  • #13   7. maj 2013 Makong The King, syntes også han ser super fin ud smiley

• #15   7. maj 2013 Tak for alle jeres svar - kom endelig med flere smiley

Syntes bare når man sådan kommer rundt til stævner osv. så er det meget "sporty" heste der er at finde, med det mener jeg at man f.eks kan se hestenes ribben.

• #17   7. maj 2013 Jeg vil ikke have tykke heste. Jeg mener, det r en af synderne bag alle de seneskader, der dukker op overalt.

Hesten bærer hurtigt rundt på 100 kg. ekstra, ved svag overvægt, da fedtet fordeler sig på hele kroppen. Når der så kommer rytter på, så er der ret hurtigt 170-200 kilo ekstra hesten skal bære rundt på. Det er hårdt for benene. For slet ikke at tale om, hvad vi forlanger af vores heste.

• #19   7. maj 2013 Cecilie helt eng. Jeg går efter hverken tyk eller tynd. Og så må man regulere fodringen efter arbejdet. smiley

• #21   8. maj 2013 Tak for jeres svar smiley Mine heste kan mærkes ribben på nu og fra en bestemt vinkel hvis de er våde el. sveder så kan man lige ane dem.
    Hvilket jo er normalt/acceptabelt efter huldskalaen at dømme og efter andres heste.

Jeg syntes bare det er ALT for tyndt og har det faktisk skidt med det, men jeg er jo også vant til de er for godt i stand. Så skal nok justere min holdning lidt og lige vænne mig til det. Den ene er også en plag og det er jo vigtigt hun ikke bliver for fed og vokser for stærkt.

Kommentér på:
Hestens foderstand - din vurdering?

Annonce