{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
519 visninger | Oprettet:

Hvordan ? {{forumTopicSubject}}

Sys i man skal holde hest - Altså hvordan skal hestens liv være?
Mine går på løsdrift, fordi det er det bedste for mine ponyer, de går unden sko, da de ikke har brug for det og det ikke er sundt for heste. Det er i god foderstand ikke for fed ikke for tynd !

Jeg kom bare til at tænke på det efter jeg har Diskutert med Camilse med Looksen og Welshponyers fedme problem, der kommer lige en link til ! (link fjernet)

Hvordan lever jeres hest, er det på hestens eller på dine premisser?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan ?
  • #1   10. maj 2005 Tjalle går også i løsdrift. Det har han efter min overbevisning bedst af, dahan jo er en Bamsehest, med masser af hår. Ligeledes er dt langt det smarteste for mig, da man jo så slipper for den daglige udmugning, og bare kan nøjes med at fjerne klatter i ny og næ. Han får en varieret kost, blandet af flere sjove ingredienser som forsk. former for tilskudshalløj og lign, og der hvor han står er det ejeren af gården der holder øje med hans foderstand, og om han skal have lidt mere eller lidt mindre mad.. Mægtig smart...

• #2   10. maj 2005 Michael B : Det vil jeg også mene er et rigtigt hesteliv ! Og man kan se på hesten at den trives og har det godt.

• #3   10. maj 2005 Chagal går på døgn fod nu her i sommeren, og kommer på fold HELE dagen i vinter-halvåret. Han går uden sko, og jeg forsøger at holde ham i pæn foderstand.
    Extreem går på døgnfold hele året, har dog et læskur, halm, hø og frisk vand. Ingen sko.

Mht. jeres diskussion, så kan man tit ikke sammenligne hestene til shows, som de der ud normalt. De fleste pumper jo hestene inden kåringen, så at skjule eventuelle fejl, eller bare give mere fylde. Det rigtigste er dog at træne musklerne frem for alt.
    Mange siger (som du selv) om den store hingstehals, at det er rent fedt, nej det er det ikke. For som Camilse siger, så ville manen vælte.

• #4   10. maj 2005 JEg har været i praktik i en del uger hos min dyrlæge og vi besøgte faktisk kun Dv og Dsp, fordi de stod i boks ikke kom på fold, Gik med sko og red hårdt en time også ind i boksen igen - det kan heste ikke tåle !

• #5   10. maj 2005 Rocket & Fighter går ute fra ca kl. syv hver morgen til klokken åtte hver kveld, gjerne lenger om været er godt eller mindre om været er ordentlig dårlig. De står i store, romslige og åpne bokser om natten og står med hodene mot hverandre slik at de hele tiden kan se den andre hest. Om sommeren går de på beite hele døgnet, fra ca mai / juni - september / oktober, alt etter hvordan gresset og været er. Om været er skikkelig dårlig så får de komme inn, da vi har store beitemarker på gården her. De föres på høy av god kvalitet og vi bruker Champion Komplett / Bètför / hvitløksgranulat / Secreta Pro (Rocket) og Champion Oppdrett / hvitløksgranulat (Fighter). Friskt, rent vann har de tilgang på hele døgnet, både ute og inne. Luftegården de går i er stor og de har god plass å bevege seg på. Begge hestene er godt i stand, Rocket mest fordi han har ikke vert helt frisk og har hatt en lang treningspause, Fighter fordi han er en unghest som stort sett bare trener seg selv i luftegården i form av lek smiley *smil* Mener hestene våre har det kjempebra, fordi de ser ut til å trives med måten de har det på og det er jo det viktigste smiley

• #6   10. maj 2005 At I stort set kun besøgte DV og DSP har jo ikke noget med racen som sådan at gøre, men ejerne. Kender flere DV'er og DSP'er der også går barfod og i løsdrift. Problemet er at mange pakker hesten ind i vat og bormuld, og tror at hesten falder død om hvis den er ude hvis temperatuen er under 10 grader udenfor. Desværre forstår ejerne som regl ikke at de gør hesten en bjørnetjeneste.

• #7   10. maj 2005 Mister som står derhjemme er inde om natten og ude om dagen (fra ca 0730 - 1830 alt efter hvordan vejret er)....

Fleur som jeg har med på efterskole, er ude ca 6 timer om dagen, derudover står hun inde i et spiltov, hvilket overhovedet ikke er optimalt. Når hun er med hjemme, og det er hun så tit som overhovedet muligt, er det ligesom mister...

Mister har ingen sko på men Fleur har, fordi smeden mener at det er nødvendigt...

• #8   10. maj 2005 Linette W : JEg vil nu stadig mene at de er for store! Det er faktisk lige så farligt for heste som for mennesker at være fed !

MEn welsherne de bliver pumbet så Fedet kommer til at muskel fyldt ud ! Der er mange welsh ponyer Showponyer hvor halen synker ned i bagdelen, og det er et tegn på kræftig overvægt!

• #9   10. maj 2005 Linette W : Det kan være at du har set fedrer heste - men faktum er at de har ikke godt af det, at være så fede som de er, og der så mange der bliver forfangen under vejs, er det rimeligt overfor hesten, Bare fordi vi har nogel skønheds idialer, som hesten skal ligne? Hvis man ser på welshponyen racen har den udveklet sig igennem mange år og jeg sys vi måske skulle til at komme lidt vidre !

• #10   10. maj 2005 JA welsh cobs ! MEn ikke welshponyer der en forskel!

• #11   10. maj 2005 sirid, jeg tror ikke at der er nogen der er uenige i at det ikke er sundt for hestene at være fede, det er jo logik for perlehøns.
    Men man er nødt til at kunne skælne mellem en muskuløs hest og en fed hest. Rigtigt at nogen overfodrer, men du er jo inde på at man skal ændre racen?? Hvorfor dog hulen høre det? Så vil 'den nye' welsh da også blive overfodret.
    Jeg kan ikke helt se hvor du vil hen...

• #12   10. maj 2005 denne hals er skam ikke fedt, men muskler. På en A'er.
    (link fjernet)

• #13   10. maj 2005 ida L : Ja men de er jo heller ikke pumbet op på den måde !

JEg taler om der er nogle forskellige typer inden for den samme race - den ældre model som er tung og kræftig og den mere Sportspræget type Altså inde for welsh mountain!

• #14   10. maj 2005 Carina L : jeg taler ikke om at lave racen om, men hvordan disse heste har det sundheds messigt og hvilke leve vilkår den er under!

• #15   10. maj 2005 Hvis man ser på welshponyen racen har den udveklet sig igennem mange år og jeg sys vi måske skulle til at komme lidt vidre !

Dette læser jeg som om at du ønsker at ændre på racen.

• #16   10. maj 2005 JA - vi må også se på hvad folk vi have så de ikke som museums heste!
    Jeg sys vi skulle give plads til de mere sportspræget ponyer....

• #17   10. maj 2005 hmm.. vil du også lave en sportypræget belgier måske, nu du er igang?

• #18   10. maj 2005 Øøh nej !

MEn man kan mærke at i er sådan nogle der kun vil holde fast i det gamle !

Men hvis vi vil se disse smukke dyr i framtiden tror jeg vi skal have de letter typer på banen!

MEn nok for nu jeg skal læse til ekssamen!

• #19   10. maj 2005 Ida L - HØRT!

Welshavlen har et ideal om hvordan racen skal være, så lad den dog blive sådan. Det ender efterhåned med at samtlige racer ligner DSP og DV.

• #20   10. maj 2005 Oki i fatter åbenbart ikke hvad jeg skriver gider ikke at rode mere i det !

• #21   10. maj 2005 Kawanche har da sko på og det har grande da oss

• #22   10. maj 2005 ida L: Hvor har du ret... Jeg synes også at vi efterhånden mangler de gamle typer... Det er dem der har mest ponypræg, og for mig at se så er welsh(alle sec.) en ponyrace og ikke en hesterace.

Jeg har set nogle af de moderne typer inde for welsh mountain avlen, og jeg må indrømme at jeg ikke bryder mig om den på samme måde som den gamle brugspony type...

De fleste glemmer jo at medtænke at welsh er en alround hest og ikke "bare" en ridehest. Dvs den skal kunne bruges til ALT og det kan man altså ikke med en spinkel langbenet pony.

Igen tilbage med det med halsen. Det er muskler og det er der vist flere det har sagt, så mon ikke dette er ved at være slået på plads???

Sirid: Hvis du vil have nogle lettere racer, så avl sec. F... Og jo... du snakker om at lave racen om... jeg forstår godt carinas undren smiley

Camilse m. Looksen

• #23   10. maj 2005 Igen vil jeg lige minde om at welshponyerne har ry for at være "Verdens smukkeste pony" så lad os blive ved det, istedet for at fæølge moden som alle andre avlsforeninger gør.

Desuden så vil jeg lige påpege at der de sidste par år generelt har været ros vedr. den danske welshavl fra udenlandske dommere...

Ang. spørgsmålet: Looksen har på nuværende tidspunkt gået på døgnfold i en måned, han går ikke med sko, han går med dækken om vinteren(pga. mig og støv)...

Om hesten er syg hænger desuden efter min mening ikke sammen med hvilken race hesten er, men snarer den måde man behandler den på...

Jeg er sådan set lige glad med hvordan folk behandler deres heste, bare det er etisk forsvarligt

• #24   10. maj 2005 Ang. fet eller ikke fet; skal man dog f.eks. alltid holde en traver i løpsform med henhold til intervallmage for at den ikke skal oppfattes som fet innenfor sin rase? Synest dog at folk må holde hestene sine i den stand de vil så lenge de ikke er UNDERernærte.

• #25   10. maj 2005 Folk skal lige huske på at der er en væsentlig forskel på de forskellige sectioner. fx er D'eren også beregnet til at skulle kunne bære en voksen mand, og det skal stadig se let og yndefuldt ud...

Og vi må stadig huske på at det er PONYER og ikke MINIHESTE der skal avles...

Kommentér på:
Hvordan ?

Annonce