Blogger
26. feb 2013 Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Slår i også bare til når hesten ikke forstår? {{forumTopicSubject}}
Blev lidt inspireret af et andet emne hvor personen for råd om at 'smække den sådan en i bagdelen' fordi hesten ikke er med på hvad den skal.
Så strejfede det med at det er der nok flere der gør.
Så gør i det? Og i så fald HVORFOR? Jeg kan virkelig ikke se meningen i at slå løs på en hest der ikke forstår havd den skulle? Så hvis i har en forklaring lytter jeg gerne..
Jeg personligt er jo ikke en fan af 'vold' overhovedet. Men jeg er ikke hellig, bider mine heste så for de en dask over mulen, stejler de op af mig så slår jeg altså også ud med træktorven.
Gør de noget der kan ende livsfarligt for mig eller hesten under ridningen, så er jeg heller ikke bleg for at tage fat.
Det jeg vil sige med det er at jeg kan sagtens forstå at et dask, mindre slag, hiven eller lign indgår hvis en situation bliver farlig.
Men direkte 'et ordentligt smæk' når hesten bare er forvirret, DEN forstår jeg ikke, ligegyldig hvordan jeg vender og drejer det.
Jers holdning? Gør i det? Hvorfor?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Tror jeg ikke du får nogen til at sige ja til ;o).
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Blogger
Jamen at du gør det ved vi alle jo
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.518
sep 2007
Det er lidt som at få folk til at stå frem herinde som dem der vold river hesten i munden i dressur eller tæver hesten i spring når den refusere - fx. den grimme ridning man ser på stævnepladser.
Der er heller ikke nogen der melder sig frivilligt ;o).
Og ang. tråden, så tror jeg vedkommende har misforstået det hele en del.
Blogger
Jeg red til og med M spring i mine pony år, det er nu 3 år siden, den gang så alt ridningen da fin ud på stævnepladserne, selvfølgelig med nogle undtagelser. Har det virkelig forandret sig så meget? (Rider jo ikke stævner lige nu pga angst)
Man må da stå inde for hvad man gør, også selvom man ved det er forkert et eller andet sted..
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Jeg tæver mine heste på det groveste, men husk det er dig der har lært mig det du mente jo jeg var for sød ved mine heste;)
Så ja hvis den gør den mindste smule, træder den mindste smule forkert, ja så for den så mange tæv at den ligger ned og bløder og aldrig trodser mig igen
(ironi kan forekomme)
Nej ærligt jeg er lige som dig, dask over mulen hvis de bider, og i livsfarlige situationer, som da min gamle hingst skulle til at sparke min daværende kæreste i hovedet sådan rimeligt ud af den blå luft så slår jeg, havde jeg ikke haft en pisk i hånden netop den dag, så jeg ikke sikker på min x ville have det super idag..
sep 2007
Det kommer vel an på øjet der ser ;o). Jeg syntes 90% af ridningen er møg grim og især med spring heste der styrter ukontrolleret rundt.
Men nej, folk står jo ikke inde for at tæve deres heste på springbanen når den refusere - der er jo aldrig nogen herinde der melder sig frivilligt når tråde om at straffe hesten kommer op, aldrig ;o).
Blogger
Jeg kan slet ikke beskrive hvor stolt jeg er over dig! Du har virkelig atget alle råd til dig! Huskede du at lade din hest overnatte med kandar, så den vender sig til det?
Nå XD
Nemlig ja. Jeg benytter virkelig kun vold når det er nødvendigt. Også selvom jeg ved det er min fejl at det overhovedet er nødvendigt.
Krikken
Hm, måske har jeg bare altid koncenteret mig for meget om mig selv. Men jeg må ærligt sige jeg har aldrig til stævner eller lign turde straffe ponyen eller ride med hovedet under armen (ok til omspring var jeg nok ikke så fantastisk igen). Jeg personligt synes da det er enormt pinligt at opføre sig således og vise sig sådan frem på en stævneplads.
Tja.. Igen jeg er ikke bange for at fortælle min pony har fået et slag med pisken på halsen ved gentagene refuseringer. Ellers har jeg altid lært smæk på støvlen, pga "smældet". Lære folk ikke det mere eller hvad? Er alt bare hestens fejl?
Jeg må være gammeldags så.
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.518
SUK man ser mange grimme ting ude på stævnepladserne
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Ja self. gjorde jeg da det, du har jo været en super underviser, og ville bestemt ikke skuffe dig, så udover kandar spændte jeg dem helt ind så de overhovedet ikke kunne røre sig, og brugte pigtråd så de virkelig kunne vende sig til smerten
Blogger
Ak ja, min pony går aldrig op i traileren. Da jeg var 14 slog jeg ham en eneste gang med en pisk og den dag gik han så slet ikke op mere. Jeg måtte de de 29 km hjem.
Hvad lære man af det?
Ja da jeg var 10 - 15 bestod min ridning af det rene tæsk, andet havde jeg ikke lært. Det tør jeg også gerne sige.
Blogger
Du er fanme den bedste elev jeg nogensinde har haft!
Anja
Jeg har også ofte gevet et mindre signal med pisken eller benene hvis det ikke virkede f.eks i en traversade eller lign. men aldrig et decideret SMÆK.
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
nov 2010
Følger: 66 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 783
Ps. Det er ikke noget jeg går ind for
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Men jeg valgte at lade være, for jeg ved at jeg ender med at sidde tilbage med en super frustreret følelse, fordi jeg ikke føler jeg får mit budskab igennem, og kan få folk til at indse hvor dybt forkert det er. Jeg ved vi alle må have vores meninger, men nogle af I andre må også kunne genkende, at der er nogen ting man simpelthen har så stærke meninger om, at man nærmest er overbevist om, at det er det eneste rigtige. Sådan har jeg det med det her emne.
Jeg slår ALDRIG min hest. Aldrig, aldrig, aldrig. Jeg var en gang ret slem til det, men jeg blev klogere. Jeg lærte noget om hesten, dens hjerne, dens instinkter - og så stoppede jeg som jeg blev klogere og klogere.
Den dag i dag slår jeg som sagt aldrig min hest, ej heller andres heste. Jeg har set så mange tilfælde hvor konflikten mellem hest og ejer kan løses uden vold. Men så snart man bringer vold ind i konflikten tager man - efter min mening - en 50/50 chance. Enten så stopper hesten i frygt for at få flere slag, eller så bliver hesten så bange og forvirret at den begyndere at reagere voldsommere, og måske også får endnu flere uvaner.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Som rosa.. hun gad ikk gå hen til traileren eter flere forsøg (og nej er ik bange for en) så efter 5 min prøve gik jeg op bag hende slog hende i numsen bare med flad hånd også gik vi ellers hen til traileren og op.. Ikke så meget der.. Men kunne ikk finde på og gør det ved min plag da hun er en helt anden type så end rosa..
Men jeg rider hverken med pisk eller sporer da jeg ikk har noget og bruge det til..
Men jah ved godt jeg er et ooond oooond menneske for at flå ine heste med mine store svulmene spagetti arme hehe gør 100 Gange mere end end nå de andre heste bider eller sparker hinanden =)
Men so sagt nej jeg stå bestemt ikk en hest bare fordi den ikk forstå hvad den skal. Sådan er det med mit plag hun er stadig ret rå og hvis hun gør en helt masse er det fordi hun ikk forstå og ville da gøre det hele meget værre hvis jeg slog hende.
sep 2009
Ligesom min pony er meeeeget opmærksomheds krævende og kan ikk have nå jeg er med de andre heste jeg kalder det jaloux selvom det jo intet har med det og gører men jah vi sætter jo bare menneske ord på det..
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Men hvis det potentielt kan gå hen og blive farligt for udenforstående, så er jeg ikke så human og knækker gerne nakken eller hvad der nu skal til for at forhindre en evt. ulykke. - Fx hvis hesten render ud foran en bil.
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 367 Svar: 3.206
Hvis de er ved, at gå ind i mig - så dasker jeg aldrig til dem. Så markerer jeg min "safezone" ved, at gøre mig bestemmende. Kaster hænderne op og "tramper" over imod dem, så de bakker væk fra mig.. Uden at røre dem.
Napper de ud efter mine fingre, når jeg går ind fra fold (fordi de vil have godbidder - ikke fordi de bider :)), så får de også et dask. DET gider jeg heller ikke..
På en måde er jeg lidt træt af det der "OMG SLÅR DU DIN HEST?!"
For nej .. Selvfølgelig skal INGEN mennesker slå deres heste! Det er bare ikke måden på det. Men et dask på bringen eller lignende er i mine øjne intet andet end almindelig opdragelse, og sådan et dask har aldrig skadet en hest. Tænk på hvordan de sætter hinanden på plads og indordner sig i flokken. Vi har med store dyr, at gøre .. Der skal sættes grænser. Man skal ikke udøve VOLD - men nogle gange synes jeg godt nok, at folk tror deres hest opløses som sukker i regnvejr.
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 367 Svar: 3.206
- Jeg er meget meget obs på min tøjleføring og ben, og skælder aldrig ud, hvis en øvelse ikke går som "planlagt", for jeg ved, at fejlen er hos mig.
apr 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 487
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Jeg kan finde på at gøre mine signaler tydeligere hvis der igen reaktion kommer, men ikke slå.
Det at slå er jo ét hurtigt pres du ligger og slipper igen - hesten får intet ud af det, andet end det nok gør ondt.
Hvis du vil ændre din hests adfærd bliver du nød til at holde presset og evt. Forstærke det indtil den ønskede reaktion kommer.
Hvis min hest tigger eller andet (nu er han ikke typen der sparker eller bider) så ignorerer jeg ham simpelthen totalt.
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Og NEJ det hjælper ikke at ignorere ham, bakke ham osv. Når han gør det, alt dette er prøvet, uden held desværre. Han skal åbenbart lære det på den ''hårde'' måde
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg slår - somregel - kun når situationen er farlig og jeg ikke umiddelbart kan se anden udvej.
Jeg har også klappet min hest en når den har været dum, men det er vidst mere en dårlig vane jeg skal af med igen.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
jan 2008
Følger: 194 Følgere: 190 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 489
Men jeg tror måske nogen gange gør det i ren frustration, det er selvfølgelig ikke OK.
Der er jo også dem der vokset op og har fået at vide "hesten er dum" - men nu ved vi jo godt at det aldrig er tilfældet... Men stadig...
En pisk skal på ingen måde bruges som afstraffelse!
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Det samme hvis de sparker efter en, så får de et rap over flanken - ganske enkelt fordi jeg ikke vil udsættes for fare.
Under ridning kan jeg også godt vippe lidt med pisken, ikke som straf men hvis de f.eks ikke svare frem eller skal have lidt mere bagben med. Men jeg tæver dem aldrig med pisken længere, for skal da være ærlig og sige det godt kunne forekomme da jeg var yngre.
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
Hvis min hest f.eks. står og skraber el.lign og jeg ikke gider have det - så siger jeg ikke "nej" eller "stop" eller klasker den én - så giver jeg den en opgave (gå frem, bak, stå) eller vælger at ignorere og så snart hun står pænt af sig selv får hun ros - det kan være ros med stemmen og at blive kløet på halsen, eller en godbid!
De der lige klasker hesten én, råber, skælder ud eller andet - eller tænker "så kan den lære det".. har IKKE sat sig ind i hvordan hestens hjerne faktisk fungerer!
sep 2009
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
sep 2009
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Og som andre, bider/sparker/andet, så dasker jeg hende
jan 2012
Følger: 34 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 140 Svar: 536
Jeg prøver så vidt muligt at efterligne hestenes reaktioner, hvis de,opfører sig uhensigtsmæssigt - typisk får dem til at bakke, går ind i dem så de skal flytte sig for mig
Men hvis de napper, napper jeg igen, hvis de skubber skubber jeg tilbage osv
sep 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 94 Svar: 1.320
Men jeg har engang oplevet, at jeg underviste en lille pige på hendes pony. Pigen havde ikke helt styr på de signaler hun gav til ponyen, så ponyen blev meget forvirret.
Jeg forklarede stille og roligt pigen, hvorfor ponyen lige pludslig stoppede når hun vil have den til at dreje (fx).
Men inden jeg nåede at få talt færdig kommer pigens mor hen og begynder at råbe og skrige af pigen, at nu skal hun altså til at ride den pony ordenligt og, at ponyen bare skulle have nogle tæsk hvis den ikke gjorde som pigen ville...
Suk.. Hvordan kan mennesker tænke og sige sådan noget?....
feb 2008
Når vi har en hest der gør noget uønsket må vi blive bevidste om hvorfor den gør det - eller rettere - hvordan har vi eller andre lært den at have denne adfærd? for en hest er ikke bare "dum", den har som oftest lært at hvis f.eks. den napper, så falder der en godbid af osv osv. Min hoppe har tidligere været slem til at nappe - haps så sad der bare et sæt tænder i armen på mig, og jeg kunne bare ikke greje hvorfor! Jeg forsøgte mig naturligvis med at give hende et dask når hun gjorde det - hvilket gjorde det endnu værre! For når hesten forventer dette dask, vil hun automatisk være i "beredskab" hvilket kun gjorde at hun nappede endnu mere! Jeg vendte bøtten på hovedet, når hun nappede ignorerede jeg hende fuldstændig - ingen dask, ingen "nej", intet - jeg fortsatte bare med at strigle eller andet. Når hun så stod afslappet med hovedet frem og nede roste jeg hende, evt. med en godbid. Nu napper hun ikke længere.
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 668
det skal dog siges før i tiden fik jeg også af vide at du bare skal "slå" hesten hvis ikke den vil som du vil, og jeg for det faktisk stadig af vide, kan huske til en spring undervisning hvor min pony var bange for et spring, sådan virkelig bange, hvor jeg for at vide af ridelæreren at jeg skal hive den i munden, sparke ham frem og svinge pisken 1 galoptrin fra springet, heldigvis for det var jeg klogere, og valgte at stoppe med undervisning hos ham fra sekundet efter han havde sagt det... men der er nogle lærer der rent faktisk lærer deres elever sådan noget, desværre, og desværre er det som regel ude på rideskoler hvor der bliver lært den slags ( det sted de fleste for deres første lærdom med hesten)
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
et dask, når de vader rundt ved strigling (eller skraber!), og de så står stille, giver også ro på hesten. Begge mine har DAMP, men det bliver bedre med alderen.
En hest vejer 500 kg, har I set, hvordan de er overfor hinanden på fold? Ikke at vi skal være "som heste", for vi er meget fysisk underlegne.. Og derfor skal man finde små, præcise signaler , for ens egen sikkerheds skyld. A la HMS. Men jeg synes, det er tankevækkende at min elsker sine veninder på folden, og de alle sparker hinanden, k*llinger.
At trykke med en finger, kan chokere dem meget mere end et dask, og virker bedre.
feb 2008
jan 2012
Jeg advarer med en lyd istedet, eller stamper med den ene fod
Lisette
Nej? Det fungerer perfekt, og hestene reagerer på det som jeg ønsker - en laverestående giver jo ikke igen, den øverste i hierarkiet har det sidste ord, og det er det jeg efterligner. De forstår det tydeligt, så jeg har stor succes med dette
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Det eneste tidspunkt, hvor jeg måske kunne finde på at klappe til hesten på bringen, skulderen eller lignende (ALDRIG i hovedet), er hvis der er tale om en decideret livsfarlig situation, hvor man ikke har tid til at overveje en hel masse, men bare er nødt til at stoppe hesten i det, den er ved at gøre NU, da enten hesten eller en selv ellers vil være i fare for at blive slået ihjel eller komme meget alvorligt til skade. Det kunne f.eks. være, hvis hesten pludselig var på vej til at springe ud foran en bil eller lignende på tur. Men det ville være alleryderste "nødrefleks", og 7-9-13 har jeg ikke måttet benytte mig af den endnu.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.216
I min erfaring så er det langt nemmere at få hesten, i hvert fald den jeg rider, til at gøre som jeg vil, når jeg gør det på hans måde. Eksempel; hver gang vi skal ride tur eller op på banen så kommer vi forbi en automat med wrap/hø. Den vil han mægtig gerne spise af og nogle gange styrter han derhen(som i at fanden tager ved ham og han ikke er til at styre, det er i hvert fald rigtig svært ), hvor intet hjælper. Der har jeg givet ham et rap med pisken, mest fordi det er refleks og fordi jeg bliver bange. Men den bedste metode er at snakke til ham når vi rider forbi. Så har han slet ikke fokus på det. Det er også den metode jeg bruger nu.
Selvfølgelig hvis det bliver farligt, så skal der markeres, men jeg vil hellere slå ud i luften eller stampe i jorden end at slå med pisken Jeg kan næsten ikke få mig selv til det - i hvert fald kan jeg ikke slå hårdt.
At bruge vold kan være en hurtig og midlertidig løsning, men skal man komme problemet til livs - så skal man bestemt ikke bruge vold. Jeg stræber efter at kunne være så kontrolleret i mit kropssprog og i min omgang med hesten at det på ingen måde er nødvendigt.
Blogger
Min mindste pony som jeg lige havde taget tov i for at føre ind, valgte pludselig at gå til angreb på min anden pony bag mig. Jeg kom direkte imellem dem og havde jeg ikke slået til på bringen der, var jeg blevet kimet ned af to stejlene ponyer.
Et slag på bringen var nok, så stoppede han og gloede dumt på mig. Han fik efterfølgene ros, og så kunne vi ellers gå ind.
Det er sådanne ting, der må jeg være ærlig der er min lunte kort.
jan 2012
jan 2012
Jeg kan bare se det fungerer præcis som ønsket, og hestene er glade og tilfredse. De følger mig alle, og kommer så snart de ser mig (jeg har ikke godbidder med)
Hvis nogen har andre meninger, så fred være med det
feb 2005
Følger: 345 Følgere: 343 Heste: 11 Emner: 247 Svar: 4.502
Ajour kan dog være ekstremt hingstet, og han blev som 3-næsten 4-årig sendt til hestehvisker (Shane Mosele), da han var så voldsom og mildest talt ustyrlig efter at være kommet på stald. Han er det sødeste, virkelig, og jeg har jo haft ham, siden han var føl.
Men med det bliver der virkelig sagt fra med store bogstaver, når han gør eller lægger an til noget, han ikke skal - dog mest af alt, når han ter sig i dressuren, for der kan han virkelig være en røvbanan af en unghest.
Heldigvis, jeg kan ikke sige det nok gange, er både han og Ziggy så fantastiske og formidabelt søde at have med at gøre på alle måder, at det er undtagelsen langt snarere end reglen, at der bliver sagt fra overfor dem (eller egentlig kun Ajour - der er aldrig blevet lagt en hånd på Ziggy, da han var så rædselsslagen og bange for alt, da jeg fik ham).
Så! Jeg er ingen goodie-goodie, og mit temperament har især for 7-8 år siden været helt oppe og ringe, men efter 4 år i professionelle stalde, er jeg bestemt vokset med opgaven, og jeg har lært at håndtere tingene på en fornuftig og konstruktiv måde.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Hvor har du dog ret, og skønt at du altid formår at forklare din mening eller sågar fakta på en logisk og letforståelig måde.
jul 2010
feb 2008
Jeg har lært en masse gennem kurser med diverse trænere, især er jeg fan af den akademiske tilgang som jeg nu selv praktiserer og også underviser i, samt horsemanship på "Ute Lehman måden". Efter at have læst og studeret hestens adfærd, indlæring osv. i mange år nu, er jeg ikke i tvivl om at vi kan lære hesten hvad som helst vi ønsker, bare man tager udgangspunkt i den hest man har med at gøre og tager den tid den enkelte hest kræver - dens adfærd udspringer naturligvis af det den er født med (race, temperament) men udspringer så sandelig også af hvad den igennem livet har erfaret - fra andre heste, fra ydre omstændigheder, fra os mennesker.. erfaringer er indlæring!
feb 2008
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
apr 2013
jan 2012
Jeg arbejder med mine heste på deres principper, og tilbringer meget tid blandt flokken, og de går på løsdrift.
Hvis du har mødt en hingst ved du, at de prøver grænser af hele tiden, dog kan jeg holde ham sammen med min hoppe,
Hvis du læser hvad jeg skriver står der INTET om fysiske tjat?? Førerhesten går mod de andre og de flytter sig, hvis førehesten ser uønsket opførsel lægges der ører, svinges med hovedet, stamper eller går imellem - det er præcis disse ting jeg gør -
I mine øjne kan folk have gået til nok så mange kurser og læst nok så mange bøger - men faktum er at sandheden ses hos flokken - og jeg ser hestene reagerer positivt og som ønsket på mine handlinger - og så kan folk mene hvad de vil, men i kan altså ikke argumentere imod det, når det tydeligvis fungerer som det skal
jul 2010
Jeg ejer selv tre hingste, og de prøver bestemt ikke grænser. Men i og med at de er unge, er der selvfølgelig visse ting, de ikke har fået lært og derfor ikke har en kinamands chance for at mestre. Hvis man lærer en hest noget på en måde, der står i overensstemmelse med dens måde at optage information, vil den ikke være grænseprøvende. Det er ikke en naturlig tendens. Men i en flok er der altid en leder af hensyn til overlevelsen, og hvis man ikke selv formår at påtage sig denne rolle, vil hesten rent instinktivt gøre det. Igen er det ikke grænseprøvning, men simpelthen mennesket, der med sit kropssprog ikke magter at sætte sig selv i den rette rolle. Hesten lærer dermed, at mennesket er den underdanig og vil handle herefter. Så det handler om hvilke erfaringer med giver hesten med sig selv som træner.
Du har ganske ret i, at en førerhest vil få de andre heste til at vige for sig, markere sig stille og roligt overfor uønsket adfærd ved at lægge ører, mm. Men som du selv skriver, er det disse midler denne tager i brug. Altså ikke noget med bid og spark.
Og ja, sandheden ligger i flokken. Netop ud fra denne analogi, må du kunne se, at det netop ikke er førerhesten, der giver de fysiske knubs. Som jeg i mit tidligere indlæg beskrev, er den fysiske måde at promovere sig selv, et udtryk for usikkerhed ift. rollefordelingen. Førerhesten behøver ikke konstant kæmpe for at opretholde sin plads, hvilket hestene med de mere ustabile statusser bliver nødt til i højere grad. Du siger, at det fungerer som det skal - samtidig bliver du hver anden dag nødt til at gøre brug af fysisk magtudøvelse på den ene eller anden måde overfor din hingst. Når du bliver nødt til at gentage korrektionen så ofte, er der så ikke noget der typer på, at det måske ikke virker optimalt?
feb 2008
feb 2008
jan 2012
Jeg kentager igen - at jeg ikke bruger fysisk korrektion? Førehesten markerer da helt sikkert indimellem også med tænderne, det kan vi jo se? Den lille hingst "provokerer" alle hestene i flokken, også førehesten, så der ser jeg ingen adfærdsforeskel i forhold til rang.
I bliver nødt til at acceptere at folk benytter forskellige metoder, og så længe det virker efter hensigten, og hestene ikke lider overlast, må i altså blive nødt til at acceptere at det bliver gjort på denne måde, trods i ikke nødvendigvis mener det er godt nok.
Forstår ikke denne evige fingerpegning efter folk som faktisk behandler deres heste bedst muligt - lad os dog acceptere hinandens forskellige indgangsvinklerm og istedet rette blikket mod de hvis heste lider unødig overlast, og forsøge at hjælpe dem på rette vej istedet?
Vi bliver jo alligevel aldrig enige om én træningsmetode, det er som den evige bid/bidløs bom/bomløs osv osv debat
Move on people
sep 2007
Er helt enig med Johanne - bortset fra leder/føredelen ;o).
jan 2012
sep 2007
Det er ikke den del jeg er uenig i :o)
Jeg er uenig i at der findes en føre/leder hest og at vi derfor også kan påtage os rollen som leder i en flok/over for hesten.
Blogger
apr 2010
Følger: 98 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 45 Svar: 206
jul 2010
jul 2010
sep 2011
Følger: 78 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 92 Svar: 696
sep 2007
" Heste prøver ikke grænser af, da hjernecenteret frontallappen ikke har kapicitet til dette. Derimod reagerer de ud fra det grundlag, man giver dem. De ved ikke af sig selv, hvad der i vores øjne er rigtigt og forkert, og dermed heller ikke hvor grænserne går. Så hvis man ikke formår at få markeret grænserne, kan man på ingen måde forvente at disse overholdes, og det er her folk begynder at tale om grænsesøgende heste, hvor det i virkeligheden blot handler om mangelfuld vejledning eller indlæring. "
Den del ;o)
jan 2013
Følger: 1 Svar: 2
apr 2013
Vrinsk Freja D
apr 2013
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Er dog ikke enig i hesten ser os, mennesket, som førehest.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg var en gang en hestetæsker, men så lærte jeg heldigvis noget andet, og er idag antislagmenneske, for jeg ved bedre.
faktisk er jeg lige så hysterisk til det her med at slå, som mange exrygere er med røg
Slår i også bare til når hesten ikke forstår?