1.067 visninger
|
Oprettet:
Vaske hest nu? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg står og gerne vil vaske hesten her imorgen når de lover godt og varmt vejr og jeg endelig har en fridag.
Men vi kan kun vaske med kold vand for slangen og kun udenfor. Er det iorden?
Jeg tænkte og gøre det på eftermiddagen hvor det er varmest. Men skal han ind og have sit fleece tæppe på? Eller kan han bare komme direkte ud på fold?
Han er min første hest og første gang vi skal vaske under disse forhold, så bær lige over med de måske lidt dumme spørgsmål. Vil ikke risikere han bliver syg
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 733
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
Følger lige med
apr 2009
Følger: 78 Følgere: 141 Heste: 3 Emner: 514 Svar: 2.302
Vi har også kun koldt vandt, og jeg gjorde det også udenfor, og bagefter blev hun bare sat ud på folden så hun kunne rulle sig (:
Så hvis det er varmt nok, kan du sagtens ^^
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Kender en der har vasket hest og gjorde det for en to uger siden.
Man kan godt, bare solen skinner og hesten når og tørre inden man smutter, ellers at man putter tæppe på.
Giver selv Fleur noget vand på ben og evt. der hvor hun har svedt med longegjorden.
Ville dog undlade, hvis hesten skal vaskes, bare for at vaske :o)
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 346
feb 2010
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 40
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
MEN vandet var lunt og de fik tæpper på efterfølgende
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis man gør det i høj sol og lidt vind, så tror jeg dyret tørre hurtigt. Det har Fleur ihvertfald gjort de gange jeg har givet hende vand på ryggen :o)
O
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Jeg stillede hende på boks med flecetæppe bagefter.
Hesten skal være helt tør inden du sætter den ud, hvis det blæser eller er lidt køligt.
Men generelt ville jeg ikke vaske hesten på denne tid af året hvis ikke der er en god grund. Min hest skulle til kåring så jeg var lidt nødt til det.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Vi vaskede med koldt vand fra slangen. Hun fik et tæppe på bagefter men hun var dog ikke tør på kroppen der hvor tæppet var. Hun var tør hvor tæppet ikke var.
Hun kom på fold uden dækken eller tæppe (hun går stadig med overgangsdækken) så hun kunne tøre ordentligt. Hun fik dækken på om aftenen igne
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 556
Der var let brise, men ikke direkte vind, og solen stod højt. Hun tørrede helt vidst hurtigt og kom ikke til at fryse. Hun dirrede lidt, men var ikke kold.
Ugen efter d. 28/4 blev hun også vasket på bagpart og hale og ben. Her blæste der mere og var koldere, men heller ikke her frøs hun.
Igår sidst på eftermiddagen/først på aftenen vaskede vi en miniture med en del pels. (hun er fuld af skæl og klør sindsygt) Det var for sent at vaske for solen var væk og der blæste noget mere end de andre dage jeg har vasket, men ponyen blev tørret med håndklæder og fik et fleece tæppe på, kom godt nok ikke på fold igen. da jeg gik ud for at fodre kl. 19 var hun stadig lidt våd men var varm under tæppet.
Alle 3 gange har det været med koldt vand.
Man burde måske vente lidt med at vaske hestene, men som en anden siger, vores heste er ikke lavet af glas.
Hvis du vasker skal du bare huske du fjerne pelsens naturlige fedtlag så begynder det at regne skal den have regndækken på.
Men hvis du vasker mellem 12 og 16, og der er lidt brise så burde det ikke være et problem at vaske. Og vil sige at de tørrer hurtigere hvis de går ude, men så er de bare ikke rene længe ad gangen
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 104 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 804
jan 2007
Følger: 306 Følgere: 274 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 40
Jeg vaskede min over det hele i går, det var i koldt vand men inden for:-)
Jeg skyndte mig bare at smide et fleecetæppe over hende, derefter kom hun i solariet en halv time, og så stod hun med fleecetæppet på indtil hun var helt tør:-)
okt 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 84
Jeg ville aldrig vaske en hest i koldt vand, eller lukke den ud bagefter..
aug 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 846
feb 2009
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 7 Svar: 385
fyldt 2 10 litters spande med meget varmt vand, tog der efter en 3. spand og hælde en smule varmt van i og blannede det med koldt så jeg vi det lunkent så tog jeg en svamp og vaskede ham over det hele.
fylde så noget sæbe i spanden og vaskede ham endnu en gang i lunkent vand så sæbe blev masseret godt ind.
men det skulle jo også ud her måtte jeg bruge den kolde vandslange da vi ikke har varmt vand i stalden sp han blev spulet og da sæben var ude vaskede jeg ham i lunkent vand igen så han ikke var kold.
derefter smed jeg uldtæppet på ham og så røg han i boksen de tørre jo hurtigt.
jeg brugte kun 20 liter varmt vand og en masse koldt. men hvis hesten kun vaskes im koldt og kommer på fold bagevter ville jeg ikke gøre det.
inden jeg lage uld tæppet på masserede jeg ham med varmekrem (arnika) over ryggen, lænden og krydset:)
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
De er næsten tørre igen og de NØD det + den efterfølgende rulletur
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
sep 2007
Følger: 39 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 125 Svar: 455
Jeg tror jeg vil varme noget lunket vand som jeg smider over ham, sæber ham godt ind og skylder med koldt vand. Få kan vi gå en tur og få græsset mens han tære. Skal nok sørger for han er tør inden han kommer på fold
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 213 Svar: 1.263
De tørrede på vejen hjem!
Vaske hest nu?