{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

Vaske hest nu? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg står og gerne vil vaske hesten her imorgen når de lover godt og varmt vejr og jeg endelig har en fridag.
Men vi kan kun vaske med kold vand for slangen og kun udenfor. Er det iorden?

Jeg tænkte og gøre det på eftermiddagen hvor det er varmest. Men skal han ind og have sit fleece tæppe på? Eller kan han bare komme direkte ud på fold?

Han er min første hest og første gang vi skal vaske under disse forhold, så bær lige over med de måske lidt dumme spørgsmål. Vil ikke risikere han bliver syg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaske hest nu?
  • #1   6. maj 2013 Jeg ville ikke gøre det hvis det var mig, der bliver jo stadig meget koldt om natten osv. Og så er der jo ikke nogen grund til at vaske en hest bare for at vaske den??

  • #2   6. maj 2013 Jeg ville vente hvis det er iskoldt vand, der er jo stadig en kølig brise, men på den anden side hvis du gir ham tæppe på?
    Følger lige med smiley


  • #3   6. maj 2013 Jeg skylede min igår på hele kroppen efter vi havde redet jagt og havde badet på stranden.
    Vi har også kun koldt vandt, og jeg gjorde det også udenfor, og bagefter blev hun bare sat ud på folden så hun kunne rulle sig (:

    Så hvis det er varmt nok, kan du sagtens ^^


  • #4   6. maj 2013
    Kender en der har vasket hest og gjorde det for en to uger siden.
    Man kan godt, bare solen skinner og hesten når og tørre inden man smutter, ellers at man putter tæppe på.

    Giver selv Fleur noget vand på ben og evt. der hvor hun har svedt med longegjorden.

    Ville dog undlade, hvis hesten skal vaskes, bare for at vaske :o)


  • #5   6. maj 2013 Det vil jeg mene du kan smiley men du skal være lidt hurtig nu når det er koldt vand og så have et tæppe klar smiley

  • #6   6. maj 2013 Jeg vaskede hale og ben i weekenden så tror sagtens du ville kunne vaske den nu hvor det bliver ret varmt, heste er jo ikke lavet af glas smiley

  • #7   6. maj 2013 Jeg vaskede min for 3 uger siden, det var dog i varmt vand (Så fedt at have adgang til varmt vand). Men jeg ville passe på med at vaske i koldt vand fordi vinden stadig er kold. Så jeg ville lægge et uldtæppe på hesten for at være på den sikre side.

  • #8   6. maj 2013 vaskede 2 heste HELT her i forrige weekend, da mine forældre skulle køre konfirmations kørsel med deres brogede 2spand...
    MEN vandet var lunt og de fik tæpper på efterfølgende smiley


  • #9   6. maj 2013
    Hvis man gør det i høj sol og lidt vind, så tror jeg dyret tørre hurtigt. Det har Fleur ihvertfald gjort de gange jeg har givet hende vand på ryggen :o)
    O


  • #10   6. maj 2013 Vaskede min i lørdags, der var ingen problemer og han tørrede hurtigt

  • #11   6. maj 2013 Jeg vaskede min hest i forrige weekend hvor det ikke var nær så varmt. Startede dog med varmt vand i en spand til at gøre våd og sæbe ind og brugte kun den kolde haveslange til at skylde af. Hun kom dog til at fryse noget og krøb sammen og rystede selvom jeg var hurtig til at blive færdig.
    Jeg stillede hende på boks med flecetæppe bagefter.

    Hesten skal være helt tør inden du sætter den ud, hvis det blæser eller er lidt køligt.
    Men generelt ville jeg ikke vaske hesten på denne tid af året hvis ikke der er en god grund. Min hest skulle til kåring så jeg var lidt nødt til det.


  • #12   6. maj 2013 Min part blev skyllet efter en omgang spring for 3-4 uger siden. Vi trak hende en tur bagefter, i let blæsevær men solskind og lunt vejr.
    Vi vaskede med koldt vand fra slangen. Hun fik et tæppe på bagefter men hun var dog ikke tør på kroppen der hvor tæppet var. Hun var tør hvor tæppet ikke var.

    Hun kom på fold uden dækken eller tæppe (hun går stadig med overgangsdækken) så hun kunne tøre ordentligt. Hun fik dækken på om aftenen igne


  • #13   6. maj 2013 Jeg vaskede min hest HELT d. 21/4 da jeg skulle til stævne, hun blev vasket fra top til tå, i koldt vand.
    Der var let brise, men ikke direkte vind, og solen stod højt. Hun tørrede helt vidst hurtigt og kom ikke til at fryse. Hun dirrede lidt, men var ikke kold.
    Ugen efter d. 28/4 blev hun også vasket på bagpart og hale og ben. Her blæste der mere og var koldere, men heller ikke her frøs hun.
    Igår sidst på eftermiddagen/først på aftenen vaskede vi en miniture med en del pels. (hun er fuld af skæl og klør sindsygt) Det var for sent at vaske for solen var væk og der blæste noget mere end de andre dage jeg har vasket, men ponyen blev tørret med håndklæder og fik et fleece tæppe på, kom godt nok ikke på fold igen. da jeg gik ud for at fodre kl. 19 var hun stadig lidt våd men var varm under tæppet.

    Alle 3 gange har det været med koldt vand.

    Man burde måske vente lidt med at vaske hestene, men som en anden siger, vores heste er ikke lavet af glas.

    Hvis du vasker skal du bare huske du fjerne pelsens naturlige fedtlag så begynder det at regne skal den have regndækken på.
    Men hvis du vasker mellem 12 og 16, og der er lidt brise så burde det ikke være et problem at vaske. Og vil sige at de tørrer hurtigere hvis de går ude, men så er de bare ikke rene længe ad gangen smiley



  • #14   6. maj 2013 Sagtens. Vaskede også min hest for et par dage siden smiley

  • #16   6. maj 2013 Det burde du sagtens kunne gøre, de lover jo op til 20 grader i dag:-)
    Jeg vaskede min over det hele i går, det var i koldt vand men inden for:-)
    Jeg skyndte mig bare at smide et fleecetæppe over hende, derefter kom hun i solariet en halv time, og så stod hun med fleecetæppet på indtil hun var helt tør:-)


  • #18   6. maj 2013 Vi har vasket vores hver dag i over en måned.. Vi bruger altid varmt vand og bagefter får de fleece tæppe på og kommer ind i deres boks.. Stalden er isoleret og med automatisk udluftning så der er dejlig varmt derinde når alle hestene kommer ind til natten. Inden lyset slukkes om aftenen bliver tæpperne pillet af dem og de klarer sig fint..
    Jeg ville aldrig vaske en hest i koldt vand, eller lukke den ud bagefter..


  • #19   6. maj 2013 jeg har købt en el-kedel i netto, som jeg varmer vand i og blander det op med koldt vand i en spand - så har man lunkent vand smiley Det gør jeg når jeg vasker hale o.s.v, men jeg har dog ikke vasket hele hesten endnu smiley

  • #20   6. maj 2013 jeg vaskede min for 2uger siden og jeg gjorde følgene:
    fyldt 2 10 litters spande med meget varmt vand, tog der efter en 3. spand og hælde en smule varmt van i og blannede det med koldt så jeg vi det lunkent så tog jeg en svamp og vaskede ham over det hele.
    fylde så noget sæbe i spanden og vaskede ham endnu en gang i lunkent vand så sæbe blev masseret godt ind.
    men det skulle jo også ud her måtte jeg bruge den kolde vandslange da vi ikke har varmt vand i stalden sp han blev spulet og da sæben var ude vaskede jeg ham i lunkent vand igen så han ikke var kold.
    derefter smed jeg uldtæppet på ham og så røg han i boksen de tørre jo hurtigt.

    jeg brugte kun 20 liter varmt vand og en masse koldt. men hvis hesten kun vaskes im koldt og kommer på fold bagevter ville jeg ikke gøre det.

    inden jeg lage uld tæppet på masserede jeg ham med varmekrem (arnika) over ryggen, lænden og krydset:)


  • #22   6. maj 2013 Det kan du godt - alle mine har lige været en tur under vandslangen for 20 min siden smiley De kom bare ud på folden igen, uden noget på og uden at blive tørret. Der er jo varmt idag, solen skinner og næsten ingen vind.

    De er næsten tørre igen og de NØD det + den efterfølgende rulletur smiley


  • #23   6. maj 2013 Selvgølgelig kan du det smiley det er super lækkert vejr. Og hestene bliver hurtig tør når solen står på smiley

  • #24   6. maj 2013 Han har frygtelig masse skæld.

    Jeg tror jeg vil varme noget lunket vand som jeg smider over ham, sæber ham godt ind og skylder med koldt vand. Få kan vi gå en tur og få græsset mens han tære. Skal nok sørger for han er tør inden han kommer på fold smiley


  • #25   6. maj 2013 Jeg var ude og svømme med mine idag smiley
    De tørrede på vejen hjem!


Kommentér på:
Vaske hest nu?

Annonce