MEGET fremadgående hest. {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Jeg har et mindre problem med en af mine nye heste, som jeg godt kunne tænke mig at høre jeres inputs til.
Sagen er den, at jeg allerede har hans søster, som jeg har ejet i 2 år nu. Hun kom fra samme ejer af, og havde samme problem. Da jeg fik "kureret" hende for dette, har daværende ejer nu valgt at forære mig hendes bror også, da han for hende er uridelig.
Problemet er, at han er helt enormt fremadgående og simpelthen ikke lige bedste venner med stopsignalet. Well, det har jeg prøvet før, men aldrig så meget som dette her. Man kan ride ham rundt i skridt, og så nægter han pludselig at stoppe/tage farten af. Og her snakker vi ikke lidt modstand, nej, han NÆGTER simpelthen. Dette skyldes, at han er blevet stoppet i tøjlen hos tidligere ejer, og derfor har lært at forbinde stop (og tøjlen) med noget rigtig skidt.
Dét jeg gør, er at jeg laver en masse halve parader (for sædet) samtidig med at jeg lægger en bremse med mine knæ. Samtidig tager jeg dybe indåndinger og gør mig helt tung. Hver gang han tager bare en lille smule ned i fart, giver jeg efter og roser ham derved. Hvis han slet ikke reagerer, lægger jeg et LILLE tryk i tøjlen, som jeg slipper lige så snart han responderer på det.
Men alligevel sker det faktisk rigtig tit, at jeg simpelthen ikke kan stoppe ham fra skridt. Overgangene fra de andre gangarter går som regel fint. Han stopper når jeg drejer ham rundt, men dette skulle gerne være sidste udvej, og ikke en varig løsning.
Smerter i tænderne har han ikke nogen af, hvilket vores dyrlæge har konstateret. Sadlen er lige blevet lavet specielt til ham og biddet passer perfekt, vi har derudover lige haft kiropraktor, massør og smed på ham. Så ingen smerter.
Jeg ville blive super glad for jeres bud! Kommentarer med "det kan vi ikke bedømme" er jeg ikke interesseret i, da det er spild af både din og min tid. Men hvis I HAR et råd/input ville det være så dejligt!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Give godbidder når han stopper? Det motivere tit en del heste til det :o).
Evt. kombinere det med en "stop" lyd lært fra jorden, der bruges fra ryggen.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 292
Vi startede fra jorden af, hvor vi stod stille. så gav jeg henne en frem-kommando og gik ikke selv før hun gik. Så roste jeg hende og hun fik en kiks. Når jeg ville stoppe hende (hun stopper selv når jeg også stopper) brugte jeg igen en stemme-kommando,"prrr" eller "rooo" (alt efter hvad du plejer at bruge) og hvis det ikke virkede så løftede jeg, OBS, løftede tøjlerne lidt, så kun hagernes position på bidringen ændredes. Ikke trykket. Så fik hun ros igen... Sådan gik vi indtil hun forstod signalet med kun at løfte i tøjlerne.
Senere, gjorde vi det samme fra ryggen af og lige så snart hun stoppede helt fik hun en kiks ude på siden.
Det har hjulpet helt fantastisk på hende, men hvis du er mere interesseret så kan du læse om denne slags træning på www.blueberryhill.dk
Held og lykke (;
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Det kommer til at tage lang tid, men med tålmodighed og en masse ros og evt godbidder, kan det sagtens lykkes
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.399
det er STOP eller ikke
jun 2009
Er bare lige nysgerrig, men hvorfor skal man finde et bidløst hovedtøj?
Det er ikke noget man bare lige skal gå ud at gøre, for det kan være lige så slemt som en trense med bid. Har ikke noget imod hverken bid eller bidløst, men ved bare, at har man ikke erfaring med bidløst, så er det ikke bare lige noget man gør. Og hvis Johanne R nu siger at biddet faktisk passer perfekt, så kan det jo ikke var dér problemet lægger. Desuden kan hesten kun blive yderligere forvirret...
dec 2010
Men da jeg ikke kender hesten, ved jeg jo ikke, hvor "let forvirrelig" den er, så jeg taler bare ud fra egne erfaringer
jun 2009
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Godbidder undgår jeg helst i træningen, da han er på slankekur, og det er min erfaring at det får en del heste til at tigge/nappe. Til gengæld er stemmekommandoen indlært fra jorden en super god idé, som jeg straks vil føre ud i praksis! Tager ham i longen en af dagene og påbegynder dette. Mange tak!
Indlæring af stopsignal fra jorden hjælper desværre ikke i dette tilfælde, da dette er prøvet og sidder der 110% men når jeg kommer op på ryggen hjælper det nok så meget. Så er det glemt igen. Jeg vil dog tage til eftertanke, måske at øve endnu mere på dette. Tak!
Det er rigtigt, at hesten helst skulle vide at tøjlerne = stop, men her snakker vi en direkte tøjleangst hest, som skrider sin vej hvis man korter op. Så vi tager den anden vej rundt, og starter med at træne stop for sæde og ben og derefter koble tøjlerne på. Til gengæld reagerer han jo som skrevet lige med det samme på at blive drejet rundt. Så stopper han på ét sekund, så dette er mit "nødstop" så længe tøjlerne ikke kan tages i brug.
jul 2010
dec 2007
ville smide en på ryggen af ham, og når hun/ham laver stopsignalet, og hvis hesten ikke reagere efter 3 skridt træder personen til fra jorden
dec 2010
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Men nøgleordet i al træningen, er, at overføre signalerne fra jorden til ryggen. Det kan være ved hjælp af lyden, eller ved hjælp af en trækker, der vil kunne give de indlærte signaler fra jorden, samtidig med du over dem fra ryggen. Senere kan trækkeren træde længere væk fra hesten og til sidst gå væk
Jeg kan dog ikke lade være med at spørge: hvad gør han, når han ikke vil stoppe? Låser han i nakken? Eller ignorer han dig bare i groveste forstand?
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 138
Jeg har altid været dybt imod godbidder men det er fordi jeg har brugt dem forkert, nu bruger jeg det meget og med stor succes.
jul 2010
Ang. godbidder kan du have ret, men da han har brug for at tabe sig undgås det som sagt helst.
Mich og Fønne - Hvad mener du med droppe de halve parader? Min måde at ride hesten i en hel parade er via de halve. Jeg synes man skal forberede hesten på stop, ellers har den jo ikke rigtig en chance Og han reagerer super fint på de halve parader, tager fint ned i fart, osv. Det er bare den hele parade, som han ikke er best buddies med. De halve parader skulle jo gerne ende ud med en hel parade, men når han simpelthen nægter at stoppe er det jo ikke så let.
Det optimale ville da helt klart være at han kunne stoppe lige så snart jeg signalerede det, uden en masse halve først, men det kan han slet ikke, og det vil kræve meget arbejde. Du skal huske vi har at gøre med en tøjleangst hest, så det er desværre ikke muligt at tage fat i tøjlen og sige at NU stopper festen, da han så bare skrider sin vej. Så vejen mod det hele stop er jo en masse anholdninger for sædet og gradvist mere tøjle i takt med at han lærer at acceptere det.
jul 2010
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Desuden vil jeg lige sige, at jeg er enig med dig i den halve parade. De bliver jo ikke kun brugt, når man skal parere, men også før øvelser, overgange generelt osv. Det lidt ligesom at sige "hey mester, nu skal du lige forberede dig på, at der sker noget nyt". Så dem synes jeg bestemt ikke du skal droppe
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Det lyder for mig som han ser dine visuelle signaler og reagerer på dem, men ikke reagerer på de fysiske.
Derfor ville jeg flytte mig i en position hvor hesten har væsentligt sværere ved at bruge synet.
Det plejer altså at virke.
Og gør man det grundigt nok så kan man nemt koble det til hesten når den har rytter på hvis man de første gange understøtter hesten fra jorden således, at hesten får indlæringen overført til ryggen også.
Det gøres normalt vis meget effektivt både med og uden godbidder
Man kan have en pisk med og så tappe hesten på bringen hvis den har lært at det betyder bak...
Og så kan man supplere med en stemme kommando yderligere.
Så er man 100% garderet ...
jun 2009
dec 2007
jul 2010
Jeg vil lige uddybe min halve parade - i den halve parade tager trækker jeg lænden an og vipper mig, som du siger det, lidt ud af bevægelsen. Ved samme lejlighed lægger jeg et lille tryk i tøjlen, samt en bremse med mine knæ om nødvendigt, da min positur derved låser for, at han kan træde rigtig godt igennem. Denne metode har jeg nu brugt 10 år på at finpudse med min akademiske underviser, så jeg har svært ved at tro, at den skulle være fejlagtig.
Til gengæld har du helt ret i, at tøjlen også har noget at skulle have sagt i den halve parade, hvilket vi selvfølgelig også arbejder på - desværre er han som skrevet enormt angst for denne, og havde ved gamle ejer udviklet tendens at stikke af hvis der blev kortet op, så det er vigtigt vi tager små skridt.
Synes det er sjovt, at du kommer med rådet om de små pres og slip for hjælperne (primært tøjlen) med sekundær forstærkning når han ikke vil stoppe - for det er lige præcis det, vi arbejder på med vores underviser! Så der har du helt ret, det skal trænes noget mere. Og tak for idéen med gulerodsstykkerne - det kan være jeg lige skal eksperimentere med det
jul 2010
Man forbereder ikke ubevidst hesten på stop hvis ikke man laver nogen form for anholdning/halv parade. Vi forsøger som du siger også at få den halve parade til at være et halvt stop, så der kun behøves 2-3 før han er i en hel parade, men det er jo desværre meget svært for ham. På det niveau hvor han ligger træningsmæssigt lige nu, skal der rigtig mange af de halve parader til, før han stopper helt op. Men det er den eneste vej bortset fra "one ring stop" som vi bruger som nødstop. At tage hårdt fat i tøjlen er ikke muligt på ham.
Men du har helt ret i, at vi skal arbejde på at reducere antallet af de halve parader, så han reagerer mere prompte på mit stopsignal. Det er jo netop det, forummet handler om
MEGET fremadgående hest.