Hesten er ligeglad med ejer? Hesten er ligeglad med ejer?
Hej
Jeg et emne idag hvor der var en der skrev at:
"Hesten er ligeglad med hvem der ejer den. Den tænker på hvordan den har det. Om den har mad, en rar soveplads og bliver passet ordenligt"
Er heste bare ligeglad med dens ejer?
Altså jeg kan give flere eksempler på heste der kun kan med deres ejere - altså heste der ville blive skøre/fustreret over at blive solgt til en andre.
Man siger jo heste ikke har følelser, men sad bare og tænkte over det...
Hvad tror i ?
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.643
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 34
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Jeg tror på de er ligeglad :o)
Men der hvor det kan få galt er at hesten er vant til at blive håndteret på en bestemt måde, vant til at ejeren giver nogle bestemte signaler som hesten så har indlært. Også er det der begynder at opstå misforståelser fordi den nye ejer bruger andre signaler, som hesten ikke forstår fordi den ikke har lært de signaler.
Ligesom der er nogle heste der meget godt kan li' vaner, så hvis man tager de vaner fra dem, så går der kuks i systemet.
Opstaldningsstedet har også meget og sige, det kan også gøre en hest rundt på gulvet.
En ejer der ikke er god ved hesten - det gør ikke hesten til ligeglad. Man kan lamme tæve hesten også kommer den stadig næste dag når man kalder. Heste er ikke nogle der kan gå og være sure på os i flere dage.
jan 2004
Følger: 189 Følgere: 188 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.698
Langt de fleste heste vil knytte sig til en ny person indenfor en måneds tid hvis de bliver passet godt.
jan 2004
Følger: 189 Følgere: 188 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.698
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
Der er grunde til at heste kommer vrinskende ved en person, og går væk ved den næste.
Eksempel på hest er ser foreskel på mennesker og krops sprog fra samme:
http://www.youtube.com/watch?v=-hYJJt9xckY
Heste i naturen kan se forskel på hinanden, de er bange for nogen og trygge ved andre... Same with humans. Folk der ikke mener at folk kan se forskel på folk må med glæde komme og prøve at se om de kan træne Dino xD.
Men heste har ikke psykiske følelser, de står ikke og tænker over tingene, de forbinder bare folk.
F.eks
"Ole = Positive oplevelser.. Hesten er glad og kommer"
"Lars = Han plejer at slå mig, jeg går væk".
Det er ikke fordi at hesten elsker Ole og hader Lars. Det er fordi heste ser i billeder og derved sætter oplevelser i reaktion med mennesker og ting.
aug 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 186
Ude ved os havde vi Team Cup sidste fredag, og elev ponyerne først aftensmad ca. 1 time senere end normalt, og det kunne også godt mærkes på de fleste af dem.
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
En hest som er ked af det tænker jo heller ikke: "F*CK jeg er ulykkelig!! Piv, stakkels mig." men den kan da sagtens føle sorg.
osv osv
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 921
Jeg tror ikke at heste har følelser, men jeg tror at de kan forbinde episoder og ting med eksempelvis noget positivt og noget negativt - det er ikke følelser men instinkter.
I naturen er heste meget udsatte hvilket betyder at man som hest ikke skal begå den samme fejl to gange, det resultere selvfølgelig i at heste er meget opmærksomme og hurtigt lære hvad der er rart/sikkert og ubehageligt/farligt og søger imod det de finder rart og trækker væk fra det de forbinder med noget ubehageligt.
Jeg tror at heste er meget bedre til at tolke vores kropssprog end vi tror, f.eks. er min hest mere usikker omkring folk der aldrig har haft med heste at gøre og reagere anderledes end jeg gør, end den er omkring folk der har haft meget med heste at gøre - det har ikke noget at gøre med at den bedre kan lide folk der har haft med heste at gøre, den kan bare ikke forstå eller forholde sig til folk der reagere anderledes omkring den end hvad den er vandt til, hvilket resultere i at den bare bakker af og holder sig væk fra det der muligvis ikke er sikkert for den.
Jeg tror godt heste kan genkende folk, men igen er det ikke udfra følelser men sanser - en hest har jo både syns- og lugtesans, så det ville da være dumt at tro at disse sanser ikke bliver brugt når den er omkring mennesker. Men så længe den får sine basale behov (mad, vand, bevægelse, selskab osv.) opfyldt så tror jeg at hestene er fuldstændigt ligeglade med hvem de er ejede af.
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
Den første del i hvd du skriver er jo helt det samme som jeg skriver?
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 921
jul 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 583
SÅ JEG ER 100% SIKKER PÅ HESTE HAR FØELSER OG HAR MILIARDER AF GRUNDE TIL JEG VED DET :D<33
Hesten er ligeglad med ejer?