Bliver ligeglad - godbidder. Bliver ligeglad - godbidder.
Jeg bruger dagligt godbidder til min hest, men jeg er begyndt at skære ned på "forbruget" af dem i håb om til sidst ikke at have en godbid i nærheden af os.
Men når jeg "fjerner" godbidderne gider hyppen ikke rigtig mere.
Fx her i dag da jeg longerede ham i cordeo. Jeg kan normal sige pruuuh og tage en hånd i vejret og han stoppe op med det samme, men kun når han ved der er godbidder på spil. men nu han kun for klap og ros med stemmen ignorerer han mig og løber han ”nogen” videre rundt og stoppe først efter lidt tid og ser så muggen og ligegyldig ud.
Det samme med spanske skridt. Når der er godbidder i luften kan han lave høje og smukke spanske skridt, men når der ikke er godbidder så er det ”som regel” sølle slatten spanske skridt.
Har fundet ud af at ”forbruget” af godbidder faktisk bliver rimelig dyrt med tiden efter som man kommer op og bruger en helt pose heste godbidder på under en måned plus der er vist heller ikke lige frem sundt for hesten i længden xP
Hvad kan jeg gøre for han måske gider kvikke lidt op uden brug af godbidder?
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
nusser ham, og roser ham når han er dygtig...
jan 2008
Følger: 148 Følgere: 162 Heste: 4 Emner: 286 Svar: 468
apr 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 461
mar 2008
Følger: 73 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 201
Jeg havde det samme med min gamle part.
Han var ikk tryg ved mennesker overhovedet, så jeg startede med godbidder, for ligsom at forbinde mennesker med noget godt (:
Og han blev en glad lille pony, men nogle gange blev han hyper og "aggressiv" (Han lagde ørene tilbage, maste/skubbede mig osv.. så ret voldsomt ud.), så jeg besluttede at stoppe langsomt ..
Og ja, han blev også mere sløv i det.
Men her er hvad jeg tror:
Han er vant til en bestemt slags respons efter han har gjort noget godt, og det vil tage ham laaaaaaang tid, at vænne sig til ros og nusseri, i stedet for godbidder.
Han skal lære at det også er godt "kun" at få ros ;D
Og han skal lære at det er sjovt, uden godbidder..
Når en hest er vant til godbidder, tager det rigtig lang tid for at vænne den af med det. Jeg ved ikk om jeg ville stoppe brat op, eller skære ned ? ..
Tror måske at du skulle vælge at stoppe helt, men alligevel give ham en enkelt inden i slutter med træningen (:
Altså at han får en enkelt for det allersidste han gør, eller bare når du siger farvel til ham (:
Ved ikk hvorfor, men det er sku hyggeligt at give sin hest en godbid xD
Men hvis du stoppe helt, så er de ligsom ude af verden, og så kan han koncentrere sig om den nye "godbiddefrie" situation xD
En dag skal han nok finde ud af, at bare du er der, er det sjovt (:
okt 2008
Hesten får sin belønnelse i at man roser den, godbid eller ej.. stop signalet lærer du ham ved at bruge prrruhh.. lyden.. og hvis ikke han reagerer når du siger den, bakker du ham.. det virker
ihvertfald på Laudino, ikke 100 % endnu, men 9 ud af 10 gange
nov 2006
Følger: 110 Følgere: 105 Heste: 2 Emner: 380 Svar: 1.581
apr 2007
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Tror måske du bare skal blive ved med ikke at give ham godbidder! endtil han finder ud af, at lige meget om han holder op med at gøre det du ber ham om så for han altså ikke de godbider. ;p
H E L D & L Y K K E
- håber da i finder ud af det (:
nov 2006
men hvis du er kan du jo bruge gulerødder som du skærer ud i små stykker, en gulerod rækker til 5-7 guffer for mig
okt 2008
Du kan nok ikke rigtig sammenligne din løn med hestes belønning
Men selvfølgelig for Laudino da godbidder bare ikke så tit, men han ved stadig hvad en lomme er ;), men til alm. daglig træning bliver han nusset på "the spot" når han er dygtig, når hesten bliver ridehest kan du jo ikke strække armen ned og give den godbid hver gang den har udført opgaven
jan 2008
nov 2006
det her er ikke for at starte en diskussion eller noget
men vil bare lige høre om noget.
ser du din hest som en der arbejder for dig?
for der er jo nogle der ser sig selv som hestens leder, og nogle der ser sig selv som hestens ven (:
jeg ser fx. Silver som min ven, og ønsker derfor at han gør det fordi han gerne vil gøre det for mig, ikke fordi han vil have en guf
okt 2008
Præcis som du selv siger, så forbinder han dig nu med mad, så trap langsomt ned (evt med at lave øvelse du ved han gider, så ros ham verbalt uden godbid)
apr 2007
jan 2008
jeg syntes det er dyr i længden når man ikke lige frem har aaaaalllt for mange penge igen xP
okt 2008
apr 2007
nov 2006
okay
det var mere hvis du så dig og hesten som ligestillede - hvilket jeg selv mere eller mindre gør, ville det med løn jo ikke give mening ;D
jan 2008
Sorry haah xP
Græs er da også dyrt? eller? xD
okt 2008
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.044
Heste tænker ikke i belønning, ihvertfald ikke hvis man tænker adfærdsteoretisk. De tænker kun i konsekvenser. Så om det er en godbid eller nussen på panden, hesten vil opfatte det som en konsekvens der er værd at arbejde for.
men helt ærligt, hvis I altid havde fået penge for at rydde op på værelset eller at gå på arbejdet, og I pludselig får at vide at fremover vil i kun få et klap på skulderen. Så ville i da hurtigt miste lysten til at arbejde?
Hesten har trods alt et meget stærkt foderinstinkt, hvilket gør at de gerne vil arbejde for den. At nussen er noget de gerne vil have, er vel mest af alt noget vi bilder os selv ind
Må man spørge hvordan du er gået fra godbidder.
Jeg har desuden altid brugt godbidder og Sokken er nærgående over for for en, hvis man ikke husker på at bruge nej-signal over for ham, hvis han begynder at udvise den adfærd.
jan 2008
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.069
Pludselig stak hun ikke af, hun fulgte mig 100% og stoppede perfekt ved min side.. Jeg var glad, hun var glad for hun fik sin guf (vil sige mit forbrug var minimalt men alligevel)
Her til sommer hvor det har stået på ture og let træning pga varmen er jeg så kommet lidt bort fra det igen. Og hun gør ikke tingene nær så godt eller villigt længere... Så mange heste vil gerne have løn og jeg forstår dem godt! Jeg ville ikke bede en af mine menneske venner om alle de mærkelige ting vi beder hestene om og så forvente at de gjorde det uden jeg gav lidt igen!!
En billig løsning som hestene elsker er pastaskruer!! koster 3 kr kiloet eller noget i den stil
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Det er jo en forstærker og den forbinder klikkeren med en godbid. Det kan ikke samlignes at bruge godbidder og så bruge en klikker, hvis jeg selv skal sige det.
Klikkeren er et af de bedste redskaber du har. Du lærer at time din forstærkning. Du får en motiveret hest og hesten begynder selv at finde ud af hvordan den kan tjene godbidderne så at sige. Det er virkelig virkelig virkelig dejlig at gøre det sådan synes jeg.
Og maser min på en dag, så bakker jeg ham bare konsekvent et par gange, så er den pot ude, så finder han ud af, at det er bak, dser giver godbid og ikke at mase sig påtrængende ned i mine lommer.
Han muler meget meget begrænset. Men han ved godt han får noget,når han laver et bestemt trick f.eks.
Jeg har lært min hest at løfte ben, være alene (træner vi stadigvæk), få trense på uden at lege giraf, bakke, gå i trailer, flytte sig rundt på komando og alt sådan noget med en klikker. Der er en ingen grænser for hvad det kan bruges til og du får en super motiviveret hest, der gerne vil arbejde for dig.
Så jeg vil aldrig stoppe med godbidderne i min træning. Det har været nøglen til at få en hest der kan lide at blive trænet med og som kommer hen til mig, fordi han ved det betyder noget positivt for ham, at jeg kommer.
Og at komme i gang med klikkeren er nemt. Det er det nemmeste at lære dem at røre forskellige former for target, da det giver et godt redskab senere hen. Så kan man lære hesten at samle ting op, smile osv.
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.044
Så jo, du skal netop sammenligne klik med godbid, hvis man tænker klikkeren ind i træningen som det er hensigten.
KUN fordi hesten tror klik=godbid(det har man jo netop installeret i den) vil klikket kunne virke som forstærker.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.734
Af selv samme årsag er jeg af den holdning, at godbidder er noget, man evt. kan koble på træningen som en ekstraordinær positiv forstærker, NÅR hesten har en anden belønningsmetode indkodet.
Men som jeg tolker din problemstilling, handler det om, at du skal have din hest "omkodet"; dvs. du skal have den lært en anden form for belønning end godbidder?
Her ville jeg personligt vælge at koble et andet belønningssignal på din godbid... eksempelvis en klikker, en stemmekommando eller lignende.
F.eks. kan du, mens du giver godbidden, sige "DYYYGTIG" - før eller siden vil hesten så lære, at "DYYYYGTIG" betyder, at den har gjort det rigtige.
Håber, du forstår, hvad jeg mener?
Bliver ligeglad - godbidder.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside