Forståelse for hestens adfærd

Forståelse for hestens adfærd

Medlemmer: 1.767
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
690 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Ligeglad med avs Ligeglad med avs

Burde en hest ikke - hvis den kan, undgå det der gør ondt?

Men nu har jeg mødt to heste - min forhenværende og nuværende part der har samme "mønster"

Maja var en klaphat når det kom til bomme. Hun løftede overhovedet ikke benene, især ikke i skridt. Så det der med at ramme 3 bomme i træk og træde halvt på dem, det var normalt for hende.
Så derfor det der med at gøre hesten opmærksom på sine ben via bomme - glem det, hun kunne ikke være mere ligeglad med at hun ramte 1, 2 eller 3 bomme i træk i skridt og trav.
Hun var en klaphat når det kom til jordbunker o.l - hun gik direkte ind i dem og snublede derfor e.l

Min nuværende part Zolo er jeg begyndt at springe på da jeg ikke aner en fis om det, så jeg vil gerne have grundviden om at kunne se baner, ride på, tempo, opstilling osv. men Zolo er altså ikke helt enig..
Han præsterede at hoppe lige ind i 2 cavaletties oven på hinanden, så han landede med knæene først. Ligeledes så kom ham muligt over springene med forparten, faktisk kom han ret godt over og ryggen var med men så glemte han bagbenene og hev springet ned.
Eller så hoppede han ikke nok over og hev det hele ned.

Ude i naturen er det dog noget andet og her skal han nok få lettet hele kroppen over, også selvom der betyder kæmpe elevator spring så jeg sidder ude på halsen af ham.

Men det er ski da ikke "normal" tækning fra hestens side at den er ligeglad med at få slag fra bomme på fødderne?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ligeglad med avs
  • #1   28. mar 2012 Min gule er lige som de heste du beskriver. Har også tænkt meget over, om det overhovedet gør ondt at rive bomme ned. (altså bomme der ikker bundet fast)

• #2   28. mar 2012 Sietse var også en mongol til springning. Han sprang direkte ind i springene og lod ikke til at være mærket af det, men som han fik bedre balance og generelt bare blev mere uddannet løftede han sig mere og sprang faktisk ret godt smiley

Så træning, træning, træning. Sæt springene ned, rid mest på krydsspring og så ellers stop når legen er god.

• #3   28. mar 2012 Jeg tænker om de måske har dårligt syn?

Især Maja - hvis hun gik ind i sandbunker, tyder det da på at hun ikke kan se hvor hun går? Og ved at hun også var godt oppe i alderen, så kan det ikke have noget med synet at gøre?

Med Zolo forestiller jeg mig, at han bare ikke er god til spring, og ikke rigtig kan finde teknikken - måske er han klodset. smiley Har han lært at springe? Altså er han blevet trænet i det tidligere? Måske ved han ikke helt hvordan han skal bære sig ad..

• #4   28. mar 2012
    Hesten kan som sagt sagtens springe ude i naturen og løfter hellere end gerne måsen i elevatorspring så jeg er ved at falde af, for at undgå at røre træstammen.
    Han springer med glimerende ryg, god stil og det hele når afstanden passer.

Men i naturen har han også en anden energi, et andet flow end på springbanen som han finder kedelig og derfor er energien ikke særligt stor..

Han har startet to LC'er så vidt jeg ved - dvs. 80 cm.
    Og ellers sprunget sådan hips som haps..

Så han kan egentligt sagtens, på banen der får han bare ikke røven med - nok fordi energien ikke er der. Men undre mig en del over at han så ikke vælger at stoppe fx. men han vil hellere brage ind i springet end refusere.

• #5   28. mar 2012 <b>Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .</b>
    Elevatorspring kommer jo af dårlig afstand og ikke fordi hesten springer stort.

Hvordan er han til løsspring?

Jeg tror virkelig at det er din egen indstilling til baneridning der påvirker ham. For hvorfor skulle sand under hovene suge al energien ud af ham?

Min venindes fjordhoppe kan også finde på at lave det mærkeligste spring for at undgå at stoppe - det er da kun en positiv ting smiley

• #6   28. mar 2012
    Enhver der har siddet på Zolo vil skrive under på at han ER ikke glad for banen, den er kedelig. Hende der underviser i spring troede ikke på han var så uenergisk og svær at få frem, så hun fik da lige en tur på ham selv.
    Og efter det måtte hun tage til sig at han ER lige så svær at holde i tempo som han ser ud, han ER lige så svær at sætte igang og have energi i som det ser ud.

Det er ikke bare ens indstilling der fejler noget.
    Maja havde samme meninger om banen. Hun kunne være umulig at få frem i et godt tempo på banen, det skulle der tjattes godt til for og man skulle "kæmpe" for at holde hende i traven.
    I det øjeblik man skridtede ud var hun meget energisk og reagerede for det mindste ben og satte i en energisk trav.

Løsspring har jeg endnu ikke prøvet.

Ja, elevatorspring er for at redde sin egen røv. Men når han fx. burde lave det på banen så river han ned i stedet og brager ind i springet, istedet for at hoppe stort over. Han kan hoppe stort over på banen, men foretrækker at rive ned.

• #7   28. mar 2012
    Jeg får undervisning af en der har sprunget høje klasser og hun har prøvet at ride rundt på ham som skrevet.
    Jeg er ikke nervøs for om han kan springe eller en - jeg ved han udemærket han. Han river spring ned på banen som han ikke gør i naturen.

Men han trækker på ingen måde på springene også bliver det hele svært som min underviser også sagde. Fordi opstiling, ride hen til springet osv. bliver forstyrret fordi jeg skal sidde og drive på ham hele tiden hen til springet for at få ham godt nok frem til at han i det hele taget kan komme over og ikke bare trave ind i springet.

Tror ikke selvtilliden fejler noget som helst - mit eget bud er energien.
    Da det er lidt svært at komme over spring der er mere end 50cm hvis man ikke har energien med sig..
    Og energien er der netop i naturen.

En anden rytter der er mere erfaren har været oppe på ham, men det går ikke bedre. Man bruger dobbelt så meget energi på ridningen end ham pga. man netop skal drive og drive.
    Og det finder en erfaren rytter ikke særligt fedt at hesten ikke selv holder tempo, ikke trækker på springene osv.

• #8   28. mar 2012
    Han får greenpower,raket og havre - så energi i foder burde der ikke mangle.
    Overvejer at forsøge noget b-express.

Ja det kunne være jeg skulle lade være med at springe men det går nu udemærket :o). Klubbens græsbane bliver lavet i ferien og vil se om han reagere anderledes
    Når bare energien er der og afstanden passer så springer han skide godt. Underviseren nævnte også at jeg skulle forsøge at give ham halvdelen af hans aftensmad inden jeg sprang, da han peaker hurtigt i energi også går det bare ned ad.

• #9   28. mar 2012
    Jeps, ved at man skal acceptere nogle ting - jeg holdt mig fra banen fordi jeg intet godt fik ud af det med Maja.
    Derfor så er det heller ikke noget jeg terper med Zolo, det med bane. Han kan sagtens diverse øvelser, det er bare ikke med størt energi.

Jeg tror stadig på det er energien der gør at han ikke kommer over. Men første gang jeg sprang så blev han energisk til sidst og sprang faktisk ret godt, fordi han netop havde energi.
    Hvis han har sprunget 80cm klasser så burde han ikke være uerfaren, ej heller når han ingen problem har i naturen - heller ikke alene.

AM's hest var åbenbart også en klaphat til det i starten med når der kom rutine på så gik det bedre :o). Så giver det en chance og ser hvordan det går, ligeledes kan det være han ændre indstilling når han får græs under fødderne.

• #10   28. mar 2012
    Fik taget nogle billeder og video af det igår - billederne snyder vældig meget - han springer nemlig super godt, de viser bare ikke at jeg har siddet og drevet godt på der hen til :o)

• #11   28. mar 2012 Typisk koldblods smiley Min vader ind i hvad som helst hvis han føler for det. Smerte er ubrugeligt i træning af koldblods for de kan lukke det helt ude...

(Der er sikkert undtagelser der bekræfter reglen smiley )

• #12   28. mar 2012 Kender det godt fra Aleida. Ejer og jeg prøver og prøver at engagere hende i bomtræning, for at lære hende at passe bedre på hendes fusser - men hun vader bare lige gennem bommene, træder på dem, snubler, etc.
    Det samme med al anden "smerte" - sådan noget som at flytte bagpart - ja, der skulle altså en del mere kraft til, for at lære hende det, end med Svampen.
    Det tager meget mere træning for at forfine signalerne hos Aleida, end det gør med Svampen og det kan godt være en anelse træls at have en hest der tilsyneladende er ligeglad med pres, da meget af min træning = vig for pres (så let og flydende som muligt selvfølgelig!)

Kommentér på:
Ligeglad med avs

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce