{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

At slippe kontrollen !!! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har for ikke så længe siden læst en artikel omkring vores dressur-landsholdstræner Zeilinger, hvor han beskriver at rigtig mange rytter har svært ved at give efter på tøjlen, når hesten er eftergiven. Dette gælder også landsholdsrytterne (er ikke en "Andreas-hader", men må indrømme..... han tager sku fat ;p)

- Nå, men han forklare, at han selv har svært ved det nogle gange, fordi når vi giver efter på tøjlen slipper vi også en del kontrol, og heste-mennesker er lidt nogle kontrolmennesker (jeg er hvert fald;)), og jeg kæmper virkelig med at få givet efter, altså ikke fordi jeg hænger i hesten, men der mangler bare lidt mere eftergivenhed nogle gange, og tit så glemmer man det, fordi det går så godt, og det køre bare derudaf...

MEEEEEN efter jeg har læst denne artikel, er jeg blevet mere bevidst over problemet, og det slog mig, jeg har svært ved at ligge kontrollen fra mig - så nu er min ridning på min egen og min chefs Grand Prix heste blevet meget bedre !!! smiley (Når jeg ride ungheste er dette ikke et problem, det er kun når jeg kommer op og rider de svære øvelser!! smiley )

- Formålet med dette emne er bare at infomere andre dressurrytter, som måske får af vide at man skal være mere eftergiven, at man måske skal tænke, at jeg har styr på min ridning og hesten, selvom jeg slipper kontrollen lidt(er eftergiven på tøjlen), det er pisse svært, men nu har i noget at tænke på næste gang i rider, det gjorde jeg hvert fald ;D

- Forsat god aften derude smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At slippe kontrollen !!!
  • #1   18. feb 2013
    Kom til at tænke på denne her artikel, der henvender sig til springryttere :o)
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=494&urlinfo=Helle+Sydendal-Slip+kontrollen+-+giv+hesten++l%E6ngere+t%F8jler

Den handler nemlig også om at slippe kontrollen og i det her tilfælde give løsere tøjler.

• #3   18. feb 2013 Helt klart smiley

Har selv lidt af det - Men lige så snart jeg smed tøjlen blev hesten roligere..
    Han behandler dig, som du behandler ham smiley

Jeg kan kun sige - At sige jeg siden jeg blev mere opmærksom på, hvad jeg gjorde og hvordan mine fejl, ofte resulterede i dårlige ride dage, ja så har jeg fået det meget bedre med min hest..
    Det handler ikke en dyt om hvilket hovedtøj, sadel eller hvad for noget tøj jeg har på.. Det handler bare om at kigge på sig selv og bruge det man har dertil indrettet smiley

• #4   18. feb 2013 Er tit også slem til at "glemme" at give efter .. Hader når jeg tager mig selv i det. Er blevet bedre ..
    Er meget kontrolfreak smiley

• #5   19. feb 2013 Krikken:

jeg føler også min gamle militaryhopper går MEGET bedre, med lidt løser tøjler, end mine underviser vil have mig til, og når jeg korter hende for meget ind, så bliver hun urolig fortil og tager bomme, jeg mener at det individuelt for hver hest, hvordan tøjle længden skal være, og det irritere mig at jeg bliver bedt om kortere tøjler (nu rider jeg altså ikke med MEGA lange tøjler), når jeg ved min hest er mere stabil på springbanen med en lidt længere tøjle og en stabil/rolig hånd smiley

- Men jeg er måske også lidt miljøskadet efter som jeg rider ved et dressur stutteri, og jeg mener: at jo mere dressur man lære/rider på sin springhest, jo nemmer er den på banen, mellem forhindringerne smiley

• #6   19. feb 2013 Min ridelærer minder meget om det at give efter, og jeg er blevet rigtig meget bedre til det smiley Hun siger at det er en 'godbid' for ham når jeg giver efter, fordi så forstår han at han gør det godt smiley

• #7   19. feb 2013
    Selvfølgelig skal der rides dressur, jeg vil ikke mene Albert mener at det skal udelukkes men at ture i tærrenet er en god ting for springhesten ;o).

Kontrol er dog ikke noget jeg har problem med at slippe, derimod vil nogen måske mene at jeg skal have mere fat i fx dressur ;o).

• #8   19. feb 2013 Fedt indlæg!

Jeg har faktisk haft en fed oplevelse, med hensyn til at slippe kontrollen. Første gang jeg var på væddeløbsbanen med min hoppe, turde jeg ikke slippe hende helt og lade hende løbe. Jeg var bange for 117 ting. Tænk hvis hun hopper til siden i så høj fart, tænk hvis hun snubler, tænk hvis hun bliver bange for fuglene der sidder på banen, tænk hvis ........ Så jeg red rundt i 20 minutter og turde ikke slippe hende på noget tidspunkt ..

Gangen efter blev det. Jeg førte nærmest en diskution inde i mit hoved med mig selv, om jeg skulle gøre det eller ej. Jeg gjorde det. Det var simpelthen det fedeste nogensinde. At mærke hvor fri hesten bliver fortil - og så er den fart jo bare noget helt særligt på hesteryg når forholdene er til det.

Så ja, jeg er selv rigtig dårlig til at slippe kontrollen. Jeg er blevet bedre til det med tiden, og oplevelser som ovenstående har helt klart skubbet mig i den rigtige retning smiley

Kommentér på:
At slippe kontrollen !!!

Annonce