{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Klikkertræning dårligt? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Har gået længe og undret mig over at man kan være modstander af klikkertræning.
Jeg kan sagtens forstå at det ikke er den metode man selv vil træne efter, men ligefrem at være modstander af metoden og sige at det skaber heste der tigger eller er kolde og med en noget-for-noget-mentalitet....det forstår jeg ikke (det sidste er Michael Peaces holdning som den kommer til udtryk i hans bog).

Jeg er helt enig i at man selvfølgelig skal beholde kærtegn og nus som belønning også, men det ene udelukker jo ikke det andet smiley

http://www.heste-nettet.dk/gallery/show.php?id=wyc9yq7n8i8u0dvgj1tn23si2rb8ltid (2. gang vi øver "flyt i den retning jeg peger")

http://www.heste-nettet.dk/gallery/show.php?id=mq6za18wdhhz01vdcc2hjevqn4432tq6 (1. gang vi øver sidebevægelser fra jorden)

Sådan ser det ud når jeg træner med klikkeren, og jeg ser bestemt ikke en slukket hest, men en hest der meget gerne vil deltage i træningen og gøre det rigtigt, og som føler stolthed når han løser en opgave korrekt.

Hvad er Jeres holdning til klikkertræning (og hvis I synes det er dårligt; hvorfor?)?
Hvis i bruger det, må I meget gerne sætte videoer ind af det smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klikkertræning dårligt?
  • #1   9. feb 2013 Vil bestemt heller ikke mene at klikkertræning er dårligt og at hestene skulle tigge mere af det kan jeg ikke forstå, pointen med det er jo at hesten får et "klik" i stedet for en godbid, skal den så tigge efter klik? o.O

Jeg købte selv for nogle år siden en klikker, da jeg ville have været igang med klikker træning med Blanca, men så kom jeg fra det igen og klikkeren blev væk og dukkede først op her nogle få måneder efter hun blev aflivet.

Men min næste hest, der skal jeg helt sikkert i gang med klikkertræning, dog selvfølgelig stadig med fysisk ros, nussen, klap og godbidder når hesten har været dygtig. smiley

• #2   9. feb 2013 Nej, klikkertræning er GULD værd.

Jeg kan få min hest til alt med klikkertræning.

Fik forvandlet hende fra DAMP hest ved opsadling, til at stå helt stille. Og fik vænnet hende til traktoren, som hun var panisk for efter stress ved flytning.

Jeg vænner hende til alt muligt, også pt. at fjolle rundt med stigen i ridehuset. I starten kiggede hun meget, nu ved hun, det er lig med hygge, en godbid, og bestemt ikke noget at være bange for.

Og sådan træner jeg hver dag. Hun er den eneste hest, der ikke bliver bange , når taget lyder som om, det er ved at falde ned, når der flyver en fasan op foran hende, når staldkatten kører med skovlen nede på fliserne (det larmer sindssygt).

Klart kan hun blive bange. Jeg har bare ikke set det ret meget, fordi jeg netop vænner hende til tingene, og hun ved, det betyder hygge/ kun positivt.

Så jeg må sige, jeg er totalt ligeglad, hvad andre mener om det. Hvis fiberpiller kan gøre, at min hests hjerne er afslappet, så kan folk jo bare kigge væk. Desuden er det MIN hest, og bliver aldrig andres hest.

• #3   9. feb 2013 Ps. Min hest tigger absolut ikke. Hun kan blive sur og utålmodig, så skraber hun, men det har intet med tiggeri at gøre, men fordi hun bliver sur, nogle gange er ørerne også let tilbage.

Hun gør det, når tingene trækker ud, ved smed, dyrlæge, sadelmager, fys.

Hun ved, hvornår jeg giver hende en godbid, men accpeterer 100%, hvis jeg vælger at vente med det. Og det gør jeg jo med vilje, for at teste hende.

Har altid haft heste, der kunne tåle at få godbidder, og jeg vil mene, man gør det forkert, hvis de begynder at tigge/bide.

• #4   9. feb 2013
    Klikkertræning er ganske glimerende hvis man kan få det til at fungere, tigger hesten, så har man belønnet den for det ;o).

• #5   9. feb 2013 Bianca og Ida: Med klikkertræning får hesten jo stadigvæk godbidder, aldrig klik uden godbid, da klikket så mister sin betydning smiley
    Men er helt enig med dig mht. nus og klap smiley

Mulle: Har også tit hørt den med at hesten skulle tigge hvis man bruger godbidder i træningen, men vil vove den påstand at så gør man det forkert.

"Så jeg må sige, jeg er totalt ligeglad, hvad andre mener om det. Hvis fiberpiller kan gøre, at min hests hjerne er afslappet, så kan folk jo bare kigge væk"....går ud fra der skulle stå "klikkertræning" istedetfor "fiberpiller" her smiley
    Og, ja, jeg synes også klikkertræning er guld værd, og lader hestene være en meget aktiv del af træningen smiley

• #6   9. feb 2013 Krikken: Præcis smiley

• #7   9. feb 2013 Nemlig Krikken. smiley
    Blanca var en værre tigger*v en periode og jeg har ingen kvaler med at indrømme at det var min skyld at hun blev det, for jeg var squ lidt rundhåndet med de godbidder. smiley

Men det blev lavet om, så hun fik en godbid når jeg kom ud i stalden, når hun var VIRKELIG dygtig til træning, eller var det kun fysisk ros og en godbid når jeg forlod stalden.
    Og bum, så havde jeg en hest der ikke var ved at kravle ned i mine lommer efter godbidder og lyttede meget mere til mig under træningen. smiley

• #8   9. feb 2013 fordi hesten bliver ør af klikker lyden, den bliver simpelhen sindsyg..

• #9   9. feb 2013 Ann Sofie: Øh!? Så er betingningen ikke i orden. Hesten skal forbinde klik-lyden med en godbid.
    Hvis lyden er for høj fra klikkeren, kan man dæmpe den i starten med noget stof, eller bruge noget andet end en klikker (f.eks. et slag med tungen), men heste der bliver "sindsyge" af lyden af en klikker....så er den ikke introduceret ordentligt til klikkeren

• #10   9. feb 2013 --fordi hesten bliver ør af klikker lyden, den bliver simpelhen sindssyg---

ha ha det må da være en joke??

• #11   9. feb 2013 Der er jo en grund til at folk der træner dyr til film og folk der arbejder med delfiner og hvaler osv bruger samme principper, fordi det virker.. Dog kræver det god timing især til nogle heste..

Ann Sofie: Det må da være et dårligt forsøg på at være sjov

• #12   23. feb 2013 Til det der med at hesten bliver i ør i hovedet at klikkeren: det kan faktisk lade sig gøre. man kan få klikkere med 100 forskellige lyde. Jeg har aldrig selv brugt en klikker på mine heste, jeg har brugt det samme ord på alle min tre heste gennem de sidste 6,5 år ("TAK!"!) som fungere super godt. At stå i med en klikker, en hest, en pisk/stick og en belønning, det er simpelthen for besværligt smiley
    Men min hund der i mod. Hun var bange for min første klikker, fordi den var for metallisk...nu har jeg fundet en med en blød lyd - fungere perfekt!
    Bruger udelukkende selv klikkertræning. Det er mit største og bedste værktøj i min værktøjskasse.

At hesten bliver ør i hovedet af lyden, mener jeg, undskyld mig, er mangel på kreativitet smiley

• #13   7. apr 2013 Jeg syntes i hvert tilfælde ikke at klikkertræning er dårligt har en ven der siger det skader øjnene! Det er passer ikke men det siger hun åbenbart.

• #14   7. apr 2013 Donya N: Skader øjnene!?
    Øh, pas! Hvorfor skulle det gøre det?
    Tror ikke din ven ved helt hvad klikkertræning er, og det er selvfølgelig helt ok, men så skal hun nok ikke udtale sig om det smiley
    Godt du har gennemskuet at det ikke passer smiley

Kommentér på:
Klikkertræning dårligt?

Annonce