{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Parat til hest? Hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Altså hvis vi nu siger jeg fik/købte en hest, og jeg har et sted hvor den kan stå, med udmugning og foder.
Økonomien er i orden og set hele. Hvad skal man så gøre ud over at ride og motionere den? Altså du kommer, strigler, rider, strigler sætter i boks, også hvad gør man så??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parat til hest? Hvad gør man?
  • #1   2. jan 2013 Ridning er en meget lille del af det at have hest. Der skal muges, fodres, lukkes ind/ud og en masse andre ting..

• #2   2. jan 2013 Tjekker for sår, holder øje med muskel- og ledsmerter, er opmærksom på foderstand, er opmærksom på om hesten trives, huske at bestille smed, huske det årlige dyrelægebesøg (tænder og vaccination), sørge for at foderet dækker alle behov og puha der er så meget. Man bør altid starte med en part inden man køber egen hest - eller i hvertfald have meget stærk opbakning fra en med kendskab til det at have egen hest.

• #3   2. jan 2013 Det er vigtigt at vide noget om hestesygdomme og hvad deres normale opførsel er så man kan se når de er syge + lære lidt om hvordan man behandler de mest almindelige skader (sår f.eks.).
    Hvis du aldrig har haft hest før, så er det nok en god start at starte med at tage ridemærkerne, så man lærer lidt grundlæggende om hesten smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #5   2. jan 2013 Kunne ikke have sagt det bedre selv ^^

• #6   2. jan 2013 Kommer an på, om du har din hest opstaldet med fuldpas eller selvpas. Men generelt ... Man muger ud, fodrer, lukker ind/ud fra fold, tjekker for sår og smerter, holder øje med om hesten trives, om udstyret passer, om alt generelt er i orden..

Og så skal man selvfølgelig huske at passe dyrlæge, smed og vaccinationer. På nogle opstaldningsområder, vil der skulle tages nogle ekstra vagter, grundet lav pris. De kan ligge om formiddagen/aftenen, og vil typisk være at få alle privathestene til eller fra fold, hvilket opstalderne så skiftes til :o).

Altid en god idé at starte ud med en halvpart, da det giver en meget bedre forståelse af hvad det egentlig kræver at have hest, især hvis man kommer lige fra rideskolen af. Da jeg kom fra rideskole ville jeg bare gerne have min egen hest nu med det samme, men jeg fik mig i stedet en part som en forsmag, og har holdt mig til parter siden. Det er helt sikkert, at jeg vil have egen hest på et tidspunkt, men lige nu kan jeg i min hverdag simpelthen ikke rumme, at skulle bruge flere timer hos en hest hver eftermiddag 5-6 gange om ugen.

• #7   2. jan 2013 Monty, Donna og Karina: Synes ikke folk prøver at gøre det besværligt at have hest, men når TS spørger efter hvad man skal gøre, så synes jeg det er fint at der kommer nogle råd om hvad folk anser for nødvendigt smiley

• #8   2. jan 2013 Jeg kastede mig ud i det uden at vide noget som helst må jeg sige.
    Min yngre søster havde hest på det tidspunkt, og jeg købte så en pony også.

Så da den stod med orm anede jeg intet om hvorfor den åndsvage krikke blev ved med at tabe sig. Vi købte fodder til gamle heste fordi vi tænkte den nok var svær at holde hul på og fodrede løs, indtil min ridelære spurgte om jeg havde fået den tjekket for orm.
    Mine forældre kendte heller ikke til heste, men betalte gerne og byggede stald, fold, osv med min søster og jeg.

Jeg har fået erfaringen undervejs med det at have hest. Har lært min hest at kende, kan se når den har ondt, fordi jeg kender min prinsessevallak, kan se når den har lyst til at blive nusset og hvornår den bare er social fordi den mener jeg skal hente fodderet.

Der er ting der er gået op for mig undervejs, som jeg ville ønske jeg havde vidst fra start af, og andre ting jeg er glad for at jeg ligesom selv har måttet lære mig frem til.

Og til trods for at jeg var uforberedt da jeg fik hest, har jeg en hest der trives på sin mark, som får hvad den har brug for og jeg tror såmen den er meget tilfreds med at være foldbums/skovturshest, også selvom den ikke bliver tjekket af massør 5 gange årligt. smiley

• #9   3. jan 2013 Taaaaak:-D

Kommentér på:
Parat til hest? Hvad gør man?

Annonce