{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Parat til at holde hest? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er en pige på 14 år:-) jeg bliver 15 til april
Jeg har redet i 6-7 år.
Jeg har part hver søndag og springer hver torsdag og rider holdridning hver mandag...
Jeg er virkelig heste interesseret! Jeg læser fakta bøger om at holde heste og eide heste OSV...

Men jeg tænke på hvad det vil sige at være parat til at have en hest? Hvad tænker i man skal kunne/vide før man er parat??

Ps jeg rider på en rideskole hvor der er meget hjælp...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parat til at holde hest?
  • #1   1. jan 2013 Jeg havde reden i 2 år +/- og der fik jeg 2 heste af min mor.
    Så det er meget forskelligt fra rytter til rytter.
    Min mor er jo så også et hestemenneske, som har hjulpet mig meget.

Du er parat når du kan alt det grundlæggende. Ridning er faktisk det mindste af det.
    Du er parat når du ville ordne en boks hver dag, foder hver dag, dropper veninde aftaler fordi du skal ud til hesten og ja når dine forældre finder dig moden og har snakket med din ridelærer.

• #2   1. jan 2013 Du vil ikke være i tvivl hvis du var parat smiley Men vigtigst af alt, FORÆLDRE OPBAKNING!

• #3   1. jan 2013 Kan ikke se hvorfor det skulle blive et problem smiley Hvis pengene og hjælpen er der, og det siger du jo den er smiley

• #4   1. jan 2013 jamen syntes da ridning er noget af det mindste smiley jeg syntes ihvertfald det er vigtig at vide noget om foder, hvordan man omgår hesten, og hvordan man skal reagere i de forskellige siturationer smiley men man skal jo få erfaring et sted fra, og syntes det er meget vigtig hesten står et sted hvor der er mulighed for at få hjælp hvis der er noget der kommer bag på en smiley

har du ryttermærker? de ville da være et godt skridt i den rigtige retning hvis det er smiley

• #5   1. jan 2013 For det første skal pengepungen kunne følge med + ekstra til evt uplanlagte dyrlægebesøg.
    Derudover er det vigtigt at man ved bare en smule om hestens tankegang når nu man er alene om at træne den. Og at man ved at alle heste ikke er små søde rideskole pussenusse ponyer der bare gør hvad man siger.

• #6   1. jan 2013 Man skal være indstillet på at det ikke er en dans på roser at have hest. Der skal muges og arbejdes for at have råd til at fodre og passe en hest. Der går som regel mere tid på at feje staldgange og muge bokse, end der går på at ride ud over stepperne..
    Man skal være klar på at tage det ansvar det er at have med et levende væsen at gøre - man kan ikke bare tage fri fra det at have en hest, det er et fuldtidsjob!

Har man økonomien i orden, så kan man godt blive klar til at have hest! For når man får sin første hest, synes jeg, at man skal have en underviser til at hjælpe sig. Man kan hurtigt miste modet når man pludselig selv står med en hest, som ikke altid lige vil det samme som en selv! Med en underviser kan man altid få lidt hjælp og guide til, hvad man gør med sine problemer!

Det er dyrt og hårdt at have hest - men der er også meget glæde i det når det går godt smiley Men at have sin egen er noget HELT andet end at ride hold eller gå til ridning! smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #7   1. jan 2013 Jeg synes, man er parat, når man har pengene til det.

Så længe man har folk omkring sig, der kan hjælpe en, hvis man ikke er så erfaren. (-:

• #8   1. jan 2013 Altså på vores rideskole er der udmugning og foder:-)
    Jeg ved godt hvordan man omgår heste:-)
    Men jeg er ikke helt sikker på hvad man skal gøre i alle situationer...
    Jeg har ikke ryttermærke... Hvor får man det?
    Jeg rider på en rideskole hest som ik rigtig vil samarbejde nogle gange, så jeg kan lidt på det led...

• #9   1. jan 2013 du skal have 4000 om måneden til opstaldning, undervisning, smed, dyrlæger, vaccinationer, foder, forsikringer mm.

• #10   1. jan 2013 Mutze~ borkur: Hvad er det grundlæggende?

Og når man ikke skal ride den, fx en gang om ugen, hvad skal man så gøre?? Jeg tænker på pasning. Skal man bare strigle? Og motionere lidt med den???:-/

• #11   1. jan 2013 Man skal have råd, og kunne tage ansvar smiley

• #12   1. jan 2013 Marie : Der er jo forskellige priser? smiley Nogen er heldige, med at det er billigt.
    Min bedsteveninde, betaler 1300 kr,- om måneden, for foder, udmugning osv osv.. virkelig det hele smiley
    Alt koster ikke det samme smiley

• #13   1. jan 2013 Frieser teamet, Celina, Doutsje og Trunten smiley

nu bor TS i Nordsjælland, og her koster det kassen, med mindre man kan affinde sig med kun at ride om sommeren smiley

• #14   1. jan 2013 Nu kan du stadig ikke tale for HELE Sjælland smiley

• #15   1. jan 2013 Som 11årig spurgte jeg min far, far må jeg få hest..
    Han sagde jeg skulle gå til ridning 1 år..

Startede så til ridning hvor jeg gik 3år i alt, allerede da jeg havde gået til ridning begyndte jeg at ride for en hvor jeg red en bestemt hest samt holdte hendes salgsheste igang, begyndte at uddanne og tilride for hende..
    5år efter jeg havde spurgt far altså som 16årig, spurgte jeg igen før følte jeg mig ikke klar..

Denne gang sagde han når jeg selv kunne betale den..
    Jeg fik et job og i 2008, knap 6år siden jeg spurgte første gang købte jeg min egen hest, og har haft hest siden den dag smiley

Blot en lille historie som viser at kun DU ved hvornår du er klar, jeg vidste først som 16årig at nu var jeg klar, der havde jeg trænet, uddannet, og tilredet op til flere heste, været på stutteri, og haft helpart i 4-5år som var som min egen..

Håber du kan bruge det til noget

• #16   1. jan 2013 nej, men for Nordsjælland smiley

vis mig et sted i Nordsjælland med ridehus, ordentlige forhold, og uden nogen staldvagter, hvor man bare skal muge og passe sin hest, til mindre end 2000 i nordsjælland så er du en darling smiley

• #17   1. jan 2013 Marie: 1550 inkl alt, tæt på Hillerød station smiley super forhold, gode store folde, mindre ridehus, roundpen, stor ridebane, nabo til skoven. Intet staldarbejde.

• #18   1. jan 2013 SLASK!
    Kommer ikke fra Norsjælland, men der er ALTID et sted smiley
    Du har forhåbenlig ikke set det hele smiley

• #19   1. jan 2013 kris: link lige til det for mig! smiley

foder?
    må jeg selv tildele wrap?
    hvad står de på i boksen?
    er foldene kønsopdelte?
    er der vand på fold og i boks?
    hvor mange heste deler ridehuset?
    er der rideskole på stedet?

• #20   1. jan 2013 Nu det heller ikke ALLE de ting som man behøver smiley

• #21   1. jan 2013 I min verden jo smiley

• #22   1. jan 2013 kris: er det jer der ligger nede i hullet ved ny hammersholt?

• #23   1. jan 2013 Du skal have penge til det.. Tid til hesten HVER dag..

Du skal kunne håndtere et meget stort dyr og arbejdet der medføljer

• #24   1. jan 2013 Kønsdelte folde? kan en hoppe og en vallak nu ikke gå sammen? ooh god.
    Hvor mange der deler ridehuset? alle bruger det vel ikke på samme tid..
    rideskole på stedet? kan godt se det fint for pigen her. Men der er så mange steder, hvor der er undervisere, og de er ikke nødvendigvis KUN på rideskoler smiley
    Der hvor jeg har hest, er pisse hyggeligt. Ikke rideskole, men der er undervisere smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#25   1. jan 2013 kris - ridehuset på Flower Farm er jo ikke stort nok til at ride i. (-:

• #26   1. jan 2013 ja flowerfarm det var det det hed... nej der vil jeg nu ikke stå opstaldet - har også lige kastet et blik på jeres folde - min ville dø af mug problemer...

Frieser teamet: JEG vil ikke stå opstaldet hvor der er rideskole - jeg er vældig glad for at stå hvor vi alle er voksne (16+), så er der et minimalt fnidder, og vi kan alle hygge sammen uden fordomme om vores forskelligheder, nogen rider klassisk, bidløst, andre med kniv og gaffel, nogen med rebgrime og den slags - men vi kan alle hygge os sammen.

og så er der max 20 heste. det er ik fedt på fx holte, hvor man rider 22 heste rundt på een gang :-S

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#27   1. jan 2013 Jeg tror nu også, det hører til sjældenhederne at stå til under 2000 med faciliteter i Nordsjælland, men kan jo godt være, man kan det længere nord på. (-:

• #28   1. jan 2013 Jeg sætter 1300-1400 af hver måned til min hest ink ALT, til side til smed dyrlæge ovs.

Jeg havde redet i ... 13½ år før jeg fik hest smiley

• #29   1. jan 2013 Der er fri Warp, så hestene ikke går på tom mave og selvfølgelig vand på folden(hvad troet du selv?) Og de er delt op i hopper og vallakker. Ingen rideskole nej.
    som vejret er nu, er det vist en sjældenhed at se en ren græsmark. min fungere fint der, så længe at det mudder der er, holder sig i hov højde og at der er mulighed for at stå tørt.
    CSF: vi kan sagtens ride derinde når det er dårligt vejr smiley nu er jeg mest ude menneske, så bruger det ikke så meget...

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

#30   1. jan 2013 Det kommer vel også an på folks behov. Jeg red der for 4-5 år siden, og har da også redet i ridehuset, men ikke decideret træning. Har også selv prioriteret afstand til skoven og en stor staldgang fremfor ridehus, da jeg bare har en lille fjordhest. (-:

• #31   1. jan 2013 Er du villig og klar til at sætte hesten fremfor veninderne og drenge? Stå tidlig op uansett dag? Tage til din hest selv om du er sløj? Ud og træne hest i all slags vejr? Arbejde ekstra i weekenderne for at have råd til ......til din hest og stadigvæk stå tidlig op fordi du må tage dig af den? År efter år efter år efter år................Hvis du helt ærlig kan svare ja til alt dette samt at du har nogen til at rådføre dig med så er du klar i mine øjne smiley

• #32   1. jan 2013 Syntes man skal lægge ud med part frem for rideskole heste. På part heste er der meget mere indblik i priser ansvar og ting der følger med at have hest. Hvis du da finder en god part. Mine parter har altid fået lov at være med ind over, når de var tandlæge smed dyrlæge kiropraktor osv. ( tit oplevede de ikke havde tid lyst til disse ting, og så man ikke klar til egen hest) har man part har man jo hesten som sin egen de dage, men opbakning fra ejeren og du ikke bundet op økonomisk. Du kan få langt bedre undervisning og ja det rykker bare mere end rideskole.

så start op med part, ryk over til fuldpart og når du kan det ikke er i. Tvivl om arbejdet i det, så det kun økonomien du skal have på plads smiley hest er en af de dyreste hobbyer sportsgrene der er. Så ikke bare lige at købe hest smiley
    Men held og lykke

• #33   2. jan 2013 Tak smiley

• #34   2. jan 2013 ryttermærker kaan man næsten tage på enhver rideskole smiley der kommer de både ind på pasning, foder, udstyr, ridning, færdsel i naturen og regler så man ikke kommer til skade smiley der er sikkert også meget mere indblandet smiley

Kommentér på:
Parat til at holde hest?

Annonce