{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.852 visninger | Oprettet:

"Man burde ikke ride" - Jeres mening? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Jeg er helt forelsket i den dokumentar der hedder The Path Of The Horse. Til jer der ikke kender den handler den helt simpelt om en dressur og spring rytter som underviser og starter konkurrencer der vælger at rejse verden rundt til forskellige HMS trænere og får nyt syn på hestetræning

I hendes rejse besøger hun den russiske Alexsander og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i mener om hans del i dokumentaren? I kan se det her (Gå til 20.56): http://youtu.be/TQUMAJCh1fA

De ting jeg synts er interessante at gave frem er:

- Bid gør i følge hans undersøgelser (som han siger er udført af det bedste russiske forskere) meget ondt i hestens mund, men i følge ham er bidløs ligeså etmagt middel og ligemeget om hesten går med det ene eller det andet bruger vi det for at holde styr/kontrollere hesten og han rider og træner derfor kun helt frit eller i cordeo. Hvad mener i ?

- Han mener ikke at man bør ride på hesten. Fordi at hestens ryg muskler slet ikke er bygget til rytterens vægt og i klippet ses bla. en dyrlæge der viser hvordan at hestens rygmuskler efter års ridning er sprunget og ødelagte selv med de bedste tilpassede sadler. De beskriver også at hestens ryg efter 10-15 minutter begynder at sove, lidt som når vi sidder på vores ben og derved skaber ubehag. I videoen siger han at hans elever ikke må ride i mindst 1 år for at hestens ryg kan heale, men han har efter dokumentaren udtalt at han slet ikke ønsker at støtte ridning mere da han ikke mener det etisk kan forsvares.

hvad mener i?
Syntes i at hans undersøgelser bare er det rene løgn eller tror i at der måske er noget om snakken?

Se evt. klippet, det siger en del smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Man burde ikke ride" - Jeres mening?
  • #1   30. dec 2012 Hmm... Heste er gode til at vise hvis de har ubehag eller ondt, så jeg tror ikke rigtigt på det, men man kan selvfølgelig aldrig vide, da hesten desværre ikke kan snakke smiley men jeg tror nu nok at jeg fortsætter med min ridning og også med bid, min hest virker helt tilfreds smiley

  • #2   30. dec 2012 Interessant.. men jeg synes engang jeg hørte, at ham Alexsander ikke altid brugte såå fine metoder.. men jeg følger lige mest med smiley

  • #3   30. dec 2012 lige til frederikke: heste skjuler faktisk helst deres smerte smiley det er kun hvis det gør virkelig VIRKELIG ondt, at de viser det smiley

  • #4   30. dec 2012 Synes det lyder lidt underligt.
    Det handler jo ikke om biddet hesten har i munden, men rytterens hænder.
    Og forstår ikke helt at han synes at det er dårligt at ride på hesten, fordi dens rygmuskler bliver ødelagte, men samtidig så er der billeder af ham selv som rider? smiley
    Det kan godt være det bare er mig, men forstår det ikke rigtig? smiley
    Men synes det lyder lidt overdrevet de undersøgelser som han fortæller om, selvom det godt kan være at det passer, så tror jeg nu ikke på dem....


  • #5   30. dec 2012 Jeg så det også, jeg fik det ret dårligt over de undersøgelser. Men det giver jo egentlig meget god mening. Dog synes jeg lige man skal tage det med et gran salt, og ikke gøre hesten mere skrøbelig end den er.
    Personligt rider jeg sjældent mere end 20 minutter ad gangen på banen, måske en halv time. Men jeg rider selvfølgelig også skovture, som snilt ryger op på en times tid eller mere. Så hvis hans undersøgelser holder vand, jamen så er jeg da også én af dem, der påvirker min hest i negativ retning.

    Men som sagt synes jeg også at nogle mennesker har tendens til at gøre heste mere skrøbelige end de er. Nu har jeg eksempelvis selv været i mili. Der vandrer man jo også rundt med 20 og 30 kg. tunge rygsække flere timer og flere dage i træk. Sålænge tygsækken sidder ordentligt, og vægten fordeles ud over flere dele af kroppen, kan man jo sagtens holde til det. Og her snakker vi altså 12timers dagsmarcher.Det kan man nok ikke holde til hver dag i længden, men det er jo heller ikke den form for belastning hesten udsættes for. Og ja, jeg mindes da at være træt og øm, men mine muskler tog altså ikke skade af det eller begyndte at sove, hvis rygsækken sad som den skulle.

    I mine øjne er det rigtig vigtigt, at man varierer sin træning: At man ikke rider hver dag, og at man ikke rider for længe ad gangen og ikke presser hesten til sit fysiske yderste. Jeg tror på, at en dårligt tilpasset sadel eller en meget tung rytter kan gøre skade på hesten. Men en hest er altså ikke lavet af papir. Og hvis den bliver trænet godt og anatomisk rigtigt og i henhold til hvad hesten fysisk og mentalt kan klare, så tror jeg bestemt ikke, at ridning er nedbrydende for hesten.


  • #6   30. dec 2012 Elsker den film!!

    Men som dig, studser jeg også over det med at ride dem... Det sætter tankerne igang, men jeg ved ikke helt.. Det kræver ifølge mig, nok mere fyldestgørende undersøgelser igennem årerækker hvor der følges tæt på mange heste, hvor der undersøges hvilke sadler, hvilken ridemetode, hvilken rytter osv osv...

    Bid er jeg dog helt enig i, og bidløs optømning skal også behandles med omhu, mit mål er selv at kunne ride mine i cordeo en skønne dag... Dog ikke til stævnerne, der må vi klare os med bidløs smiley


  • #7   30. dec 2012
    Ja, vi bruger et eller andet for at holde styr på hesten og kontrollere den - han bruger kropssprog og cordeo. Det er for mig bare ting man kan styre hesten med, man lære den nogle signaler den skal lære på og når man er ved at lære den det, eller den har lært det så korrigere man hesten hvis den " træder forkert ".
    Så derfor ser jeg ikke det han gør som bedre end andet. Selvfølgelig er der større chance for at gøre skade med et bid eller en bosal, men for mig kan der også gøres stor skade med kropssprog fordi der let kan opstå forvirring.

    Vi sender hele tiden "signaler" til hesten som den ikke altid læser som vi syntes den skal, derfor opstår der misforståelser og man får en forvirret hest og et surt menneske.

    Så fysisk set kan bid og bosal mm. nok lettere gøre skade end en cordeo og kropssprog, men i omgangen med hesten kan kropssprog gøre lige så stor.

    Ang. det med ikke at må ride så vil jeg super gerne se de studier da det er vældigt spændende, det kunne jo gøre en del anderledes i rideverdenen.
    Dog syntes jeg at alt fra ham skal tages med et gram salt, da han går en del i ekstemerne. Jeg er helt med på at bumper man rundt, rider med forkert sadel eller en hest hvis ryg/bagpart er blevet hjemme i stalden så kan skader og ting let opstå.

    Hans teori forsvinder lidt for mig, når man ser på heste der aldrig har reageret på at få en rytter, aldrig er blevet sur over det og har gjort tegn til det på nogen måde. Heste der er tjekket i hoved og bagdel hvor der intet er og finde, de har det godt og har ingen "adfærdsproblemer".

    Ligesom jeg tror hans syn på tingene er præget af den nok mere barske måde og gøre tingene på i Rusland. Til et dansk stævne ser vi jo ikke så mange grimme ting og især ikke så tydelige grimme ting, som i Rusland.
    Og derfor er det nok også fint at gå i en helt anden retning i Rusland, men for mere .. "udviklede" lande er det måske lige lovligt drastisk.


  • #8   30. dec 2012 Line: Dengang red han i special syede sadler og red kun meget lidt, dokumentaren er nogen år gammel og det er siden dengang han har lagt ridningen helt på hylden.

  • #9   30. dec 2012 Frederikke: Synes du tager fejl der, jo der er nogle heste der er gode til, at vise det, men mange viser det ikke, før det gør VIRKELIG ondt! Og ja, så er der bare mange der ikke kan læse tegnene, når hesten har ondt. Men strammer næsebåndet mere, så hesten ikke åbner munden under ridning (åben mund er tegn på ubehag).

    Er desværre ikke så god til engelsk, men jeg synes det er spændende. Dog forsætter jeg med, at ride som jeg gør, med bid, hackmore, rebgrime, cordeo og helt uden udstyr. Jeg går meget op i, at hesten skal synes det er sjovt, at være i kontakt med mennesker, det er trodsalt ikke dem der har valgt de skal rides på.
    Derudover synes jeg man bør variere sin træning mest mulig, hygge om hesten, gå ture, træne fra jorden, ride western/dressur/ spring eller hvad man nu rider.
    Jeg kan godt mærke på min pony, når han er ved, at køre død i træningen, og så stopper vi, og laver en masse andre ting en periode, så han bliver ved, at have gnisten og synes det er sjovt smiley

    Jeg ville rigtig gerne bare kunne træne min pony i cordeo eller uden udstyr, men det kommer senere, når vi har fået styr på alle basis tingene i western med bid (lange tøjler og små signaler).


  • #10   30. dec 2012 E.B. : nå for søren.. Syntes ellers tit jeg har oplevet at heste siger tydeligt fra tit, men så lærte jeg da noget nyt smiley



  • #11   30. dec 2012 Krikken: Jeg er helt enig, nu ved jeg ikke om du har set filmen? For der er faktisk vist undersøgelser omkring det her med sadlen. Ved godt det ikke er ngoet du har fysisk på papir men der ses dog video og scanninger af hestes rygge. :o)

  • #12   30. dec 2012 hmm jeg tror lidt på at noget af det han diger passer men man kan jo se på hesten hvis den har ondt. men jeg bliver jo nok ved med at ride. men de ville jo altså vær lidt nemmere hvis heste kunne tale samme sprog som os.
    men selvfølglg de skjuler jo helst hvis de har ondt


  • #13   30. dec 2012
    Jo, jeg har lige siddet og set/lyttet til den. Men det hele bliver lidt for ekstremt for mig, mange af tingene de siger passer ikke ind i hvordan jeg ser hesteverdenen ( fx. den del med alfa hest ) også kunne det også være super hvis han havde lagt de forskningsresultater ud, så andre kunne se dem andet end klip på få sekunder :o).


  • #14   30. dec 2012
    Jeg syntes også det er spændende at læse her, at folk for det meste altid proklamere " jeg vil blive ved med at gøre, som jeg gør uanset hvad ". Dvs. når der kommer nye undersøgelser frem, så er det første folk gør tit at sige at det har det godt med hvad de gør og at de vil forsætte med det altid.

    Hvilket jeg godt kan forstå, men også syntes er en spændende ting - men jeg ligger nok mere i den end ment ;o)


  • #15   30. dec 2012 Krikken, han har lavet forskellige dokumentarfilm hvor man kan følge ham i hans undersøgelser.



  • #16   30. dec 2012 jeg syntes det er helt fint folk er kritisk, jeg rider jo også

    Men jeg må sige jeg er chokeret over dem dder skriver: "Jeg tror godt han kunne have ret - men jeg vil blive ved med at ride"... For hvis man antager at han måske kan have ret, så siger man jo egentligt: "Okay jeg tror måske det er rigtigt at det gør ondt på min hest, men jeg er ligeglad".

    Jeg ved ikke selv hvad jeg tror, det er derfor jeg er lidt nysgerrig efter at høre HG's opfattelse.


  • #17   30. dec 2012 Jamen jeg har også set termografier fra sadelmagere, hvor de viser hvor godt sadellejet er efter ridning...
    Vi får jo heller at vide om det er af skadede heste vi ser, heste med dårlige sadler eller om det er bare er helt normale heste med perfekte tilpassede sadler..

    Hvad med ridemetoden? En hest der går med hovedet det samme sted 20min, ja det kunne jeg forstille mig fik ryggen til at snurre.. Men forskellige øvelser, hovedpositioner osv.. Det vil jo få ryggen til at hæve og sænke sig, så vil der jo ske noget..

    Jeg ved godt vi vil bilde os mange ting ind, for at få ting til at tilpasse sig os, meeeen nogen gange, må man også lige vende bøtten...

    Jeg sætter altid lige et ?? ved Hr.Nevzorov's videnskab, fordi han kan være lidt egensidig.. Jeg synes han har mange gode punkter, men nogen gange stikker det så bare lidt af for ham.


  • #18   30. dec 2012 Skal SÅ meget lære min hest latin!!

  • #19   30. dec 2012 Elsker path of the horse, kan se den igen og igen, virkelig smuk dokumentar! smiley

    Og selvfølgelig sætter sådanne undersøgelser tanker igang, og hans undersøgelser om bid er jeg ret så enige med ham i.

    Men som MCL skriver, kunne jeg også godt tænke mig at vide hvilken form for ridning der ligger bag, for det må jo også spille en stor rolle ?
    Og syntes faktisk det er lidt "skræmmende" at tænke på at der ikke er forsket mere i det eller at der ikke er blevet lavet de undersøgelser før (måske har jeg bare ikke set dem?)


  • #20   30. dec 2012 Pernille: kunsten i morderne udstyr er jo at rytteren vil have hesten til at tro at vi er stærkest smiley

    Og Christina så siger de faktisk i videoen at det gælder alle sadler. Selv de bedst tilpassede smiley altså i følge ham.


  • #21   30. dec 2012 Jeg er rørt og meget enig smiley

  • #22   30. dec 2012 Camilla Stormont * Liberamus Equos *

    Ja, men vi får jo ikke at vide hvad vi ser på billederne..
    Er det bare skræmme billeder af de værste tilfælde?

    Og igen er det også ligemeget, hvilken sadel man rider med, læderbom, bomløs, træbom, flexibom osv osv..
    Der er mange løse ender, når man tænker på man skal opgive noget man virkelig holder af, feks en god lang tur en sommer dag..
    Ikke at ikke ville kunne undvære det, hvis det viser sig hesten slet ikke kan bære så meget som en vindrue på ryggen..

    Men ved også hvor anti rytterrisk Nevzorov er og hvor meget han brænder for at forbyde feks ridesport..

    Men er fuldstændig enig i at det er oppe i vores hoved at magten sidder.. Vi betvinger vores dyr med udstyr, fordi vi tror der gør det sikkert.. Det er vores sutteklud.. Men barrieren er i os selv, når først vi smider den barriere, så kan man udrette ting med sig selv og sin hest, man ikke troede man kunne..

    Og hvor kan man lyde hellig smiley For den barriere har jeg da også selv.. Den stopper da også mig til tider og kan forhindre min fremgang med min hest.. Men bare det, man er klar over at den er der, var for mig et stort skridt..
    Det gjorde at jeg i sin tid brød den første barriere.. Nu skal jeg så bare vælte resten og hele tiden lære nyt smiley


  • #23   30. dec 2012 Tror ikke det med ryggen passer. Og som nogen siger, er det ikke biddet der gør ondt men trykket i det. Synes han er en smule pylrerøv smiley

  • #25   30. dec 2012 Det med biddet har jeg lige tænkt over i dag. Min 3-års (som er redet hvor der lige præcis er en smule kontakt til biddet, altså meget let), render gerne "igennem" biddet, for at se, om hun kan nå at spise et par grene, når jeg trækker hende hen til hallen. Altså hun stopper IKKE, selvom jeg står imod, og giver først op, når jeg ryster tøjlen som Mclean siger, man skal.

    Hvis det nu var en gammel rideskolehest, som var hård i munden (nerverne "døde"), så ville jeg forstå det.

    Hun har endda et meget tyndt bid, da heste tandlægen påpegede, at det skulle være ultra tyndt, da hun næsten ingen plads har ved laderne.

    Så - det BURDE gøre ondt på hende, og hun ved godt, jeg holder i den anden ende. Alligevel vælger hun at "gå igennem hjælperne", og prøver alligevel at nå grenene.

    Min konklusion - altså enten er min hest sanse-døv, eller også gør det ikke SÅ ondt! Hvis det gjorde så ondt, ville hun aldrig vælge at blive hevet i munden, når hun ved, det vil ske.

    Hvis jeg hiver ved mig selv, der hvor jeg ingen tænder har, inderst i munden, kan jeg godt se, et bid vil være ubehageligt, men ikke forvolde smerter.

    At man ikke burde ride - altså det tænker jeg nogen gange. Ikke for hestens skyld, men for min skyld. Nøj, ind imellem kan man godt have lyst til at smide sin hest i skraldespanden..

    At ride er ikke mere synd end at køre med vogn. Eller longere med indspændinger. Osv. osv.

    Og synes det er meget mere synd for alle de køer og grise, der bliver slagtet, af burhøns, der knap kan finde ud af at stå op, folk der tæver deres dyr (hunde fx.).

    Alt er relativt. Ja, alt er synd, hvis man ønsker at se det sådan. Men sålænge min hest er glad og nyder at rides, er det ok. Hun siger tydeligt fra, og kan ex. ikke lide at blive longeret, så jeg kan stole 100% på hendes ærlighed!


  • #26   30. dec 2012 Prøv at kig på hans den brunes adfærd

  • #27   30. dec 2012
    Den dokumentar han har lavet omkring hans undersøgelser - er det en man skal købe sig til eller kan man finde den på nettet? :o)

    Tænker på at mange af de undersøgelser der bliver lavet bliver lagt ud på nettet, så man kan enten læse et referat af den også købe den for max 10 pund, eller man kan læse hele undersøgelsen.

    Så hvis den ikke er "offentligt gjort" som sådan, det skrevne i undersøgelsen så er det jeg bliver mistænkelig :o)


  • #28   30. dec 2012
    Og ja, så er jeg som Simone nævner heller ikke vild med den adfærd hans heste udviser eller den manglende samling i passage/piaffe :o)


  • #29   30. dec 2012 Og den brune lægger tit ørene

  • #30   30. dec 2012 Det gør rigtig rigtig mange heste selvom det også er fridressur og ikke med tvangsmidler smiley

  • #31   30. dec 2012 Ja men i mine øjne gør den det fordi der er noget

  • #32   31. dec 2012 Det kan vel stadig være tvangsmidler i form af tvangsudvisende adfærd.. (Hvis der overhovedet er et ord der hedder det..) heste kan jo reagere voldsomt på kropssprog - specielt hvis de har lært noget på en ikke helt så fin måde end som den der bliver vist... (Guessings only)!

  • #33   31. dec 2012 Det er en dokumentar man kan købe.
    Som alle andre dokumentarfilm, har instruktøren lov til at bruge de filmiske virkemidler han har lyst til og fremstille de undersøgelser han har brug for, for at understøtte sin teori, sålænge det er fakta og ikke gisninger eller meninger.
    Der er ingen der tvinger ham eller nogen anden instruktør til at sætte deres undersøgelser op mod andre, eller tage hensyn til andre faktorer end de selv ser gavnlige for det budskab, de vil have frem.
    Derfor skal man altid forholde sig kritisk til undersøgelser og dokumentarfilm, da der altid har stået én bag ved sættet og bestemt, hvad der skulle med i dokumentaren, og hvad der ikke skulle med. Det være sig i forhold til Alexander, såvel som alle andre.

    Alexsander bruger nogle meget voldsomme og ekstremistiske virkemidler til at fremme sit budskab. Her skal vi huske på, at han altså kommer fra et andet land og en meget anden kultur end vi gør, og de budskaber han kommer med, virker fra hans synspunkt måske ikke stødende eller krænkende på samme måde, som det gør for os.
    Hestevelfærden i Rusland er også langt under den standart man ser i Danmark, og man forholder sig ikke kritisk på samme måde mht. brug af "hjælpemidler."

    Ekstremistisk eller ej, så mener jeg at Alexander Nevzorov har gjort en kæmpeforskel på menneskers syn på heste verden over i den positive retning. Mange bryder sig ikke om ham, men han har i hvert fald skabt stor debat verden over, og hestefolk har været nødt til at tage sig selv og deres ridestil op til overvejelse igennem disse diskussioner.
    Så kan man være mere eller mindre enig eller uenig med ham.
    Praktisk set dyrker jeg ikke hans metoder, men han er en stor inspirationskilde, og han har fået mig til at tænke meget mere over mig selv og hestene, og over hvilken slags hestemenneske jeg selv vil være.

    Bum.



Kommentér på:
"Man burde ikke ride" - Jeres mening?

Annonce