{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

saddel {{forumTopicSubject}}

Jeg får muligvis en 2½ års hest hjem her på fredag. og der følger selvfølgelig ikke saddel med. så skal ud og finde ny. lige ny ligger jeg hjemme med to som min søsters hest også kan passe. jeg prøver selvfølgelig lige dem. men jeg tænker jeg gider jo ikke bruge en fandens masse benge på en ny saddel og så når han er 5 og færdig og musklerne er hvor de skal være. og så købe ny igen. så i hvilken alder skal man begynde at finde en saddel som kan følge med hesten? det selvfølgelig svært at fortælle men bare en ca alder. lige nu er han 154 bred af type men stadig sporty. så skal jeg jo træne det næste halve år fra jord og tilvende saddel osv med ham og så begynder musklerne jo at komme frem.:) han skal bruges hver dag. med en pause 1-3 gange i ugen.

BRUGER IKKE MINE SADLER HVIS DE IKKE PASSER SELVFØLGELIG..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  saddel
  • #2   26. dec 2012 Kan vi umuligt sige.

En wintec er et godt bud da de kan tilpasses i bredden, men det betyder ikke de kan ligge på alle heste...tværtimod!

En hest vil ændre sig med alderen og vil ikke kunne passe den samme sadel hele livet, sådan er det bare.

• #3   26. dec 2012 Nu er det sådan med vores kære heste at de udvikler sig hele livet.. så at finde en sadel "der passer" fra den er 5 og frem vil jeg nok sige er en umulighed - i hvert fald så længe vi taler bomsadler. En bomsadel skal gerne tilpasses en gang årligt - eller hvis man skal være helt sikker så nok hvert halve år - langt de fleste rideheste til "almindelig" brug skifter figur året rundt - og jo særligt når de kommer på græs eller kommer ind fra græs. Samtidig vil en hest også ændre sin muskulatur efter hvor meget og hvordan den bliver trænet, så medmindre din hest året rundt bliver trænet lige meget og på samme måde, og at den altid får samme foder og ikke skifter figur fra vinter til "sommerbuttet", er det altså nødvendigt hele tiden løbende at revurdere om sadlen du har fungerer til hesten p.t.

Jeg selv har en oldenborger hoppe som på nul-komma-syv kan blive ret så buttet - en dag på græs og hun er nærmest dobbelt stor (overdrivelse fremmer forståelsen) og jeg har af økonomiske årsager og for min egen hests skyld investeret i en god bomløs sadel (barefoot) da det simpelthen ville blive for bøvlet og dyrt hele tiden at sørge for at sadlen passede - selvom jeg havde en wintec med cair og udskifteligt kopfjern - så hjalp det faktisk ikke at skifte til bredere kopfjern, da det ikke kun er bredden, men også "formen" på ryggen der ændres alt efter muskulatur og foder - så efter en masse bøvl med at finde en ordentlig bomsadel, fik jeg min elskede barefoot london - og DEN er hun glad for! (så er det jo bare træls at jeg ønsker mig en spansk sadel og ikke kan finde en der kan passe hende)

men uanset bomsadel eller bomløs - så skal det være den rigtige sadel - så hvis du vælger en bomløs som kan følge hestens udvikling, så skal der stadig en prof. med indover, da ikke alle bomløse passer til alle heste osv. (optimalsadel plejer at være søde til at hjælpe) og husk for guds skyld stødabsorberende indlæg til de underlag som skal bruges når du vælger en bomløs - de indlæg der følger med disse underlag er IKKE stødabsorberende og trygfordelende nok overhovedet - men man kan tilkøbe forskellige slags som er - her kan optimalsadel også hjælpe dig med at finde det der er rigtigt til din hest - og det er nemt at skifte hvis hesten skifter meget form (som en ung jo vil gøre - som du jo også selv nævner)

Laaang smøre, men håber det kunne hjælpe lidt smiley

• #4   26. dec 2012 Jeg har haft min hest siden den er 4, han er idag 8 år ..

Har indtil videre haft 6 forskellige sadler til ham fordi han har ændret sig så meget .:) køb en brugt og blød sadel , med uldstopning , til at starte med mår du begynder at trave rundt hvis de du har i forvejen ikke ligger på ham ... Men lad endelig værre at købe noget nyt da du med garanti skal skifte det ud mange gange !:)

• #5   26. dec 2012 Mit råd vil være at købe en brugt tilridnings sadel. Når du så kommer længere hen, så vil jeg med glæde anbefale en wintec 500 wide cair. Det der er det smarte ved den, er at du kan skifte kopjern i den, det gør at den feks. om sommeren, hvor hesten er lidt mere rund, så kan du bare skifte kopjern i den så den passer. Min haffer fik den, fordi hun bukkede og det skyldes sadlen. Så fik jeg så wintec'en og så bukkede hun ikke:-)

Kan varmt anbefale den, rigtig god støtte!

profilbillede
  • #7   26. dec 2012 nu var 5 også bare et tal. ved godt at saddelen skal tjekkes. osv. men min drømme saddel er en kieffer igen. og vil ikke bruge 12000 på en ny som han ikke kan passe når han har dannet muskler. så ville høre hvad i gjorde.

• #8   26. dec 2012 Det kan jeg godt forstå, men hvor høj er han?:-)

• #10   26. dec 2012 han er 154 og bliver omkring 160-165 og så kommer mullerne jo som også fylder godt.:D
    vil ikke købe brugt. når jeg skal have ny hest skal jeg også have ny saddel.:D

• #11   26. dec 2012 Altså, da jeg skulle købe min wintec, så kørte vi hen til butikken med sofie, og så prøvede vi sadlen smiley

• #13   26. dec 2012 altså lige nu vil jeg bruge mine gamle hvis de passer selvfølgelig. og når han så er færdig og ikke kan passe dem mere så vil jeg have en helt ny.:D

Kommentér på:
saddel

Annonce