Forstoppelse... Hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Har undret mig lidt over noget, så derfor vil jeg lige spørge jer!
Min pony fik igår forstoppelse, men han blev "reddet" inden det blev til noget alvorligt. Det er anden gang han får det på 7 måneder.
Begge gange har det foregået på samme måde: han spiser alt sit morgenfoder, men rør ikke sit hø.
Første gang han fik det, havde vi dyrlæge ude og han fik olie ned i maven og kom ud på jordfold.
Igår ringede vi til dyrlægen, man aflyste det igen da hans mave kom i bevægelse og han var normal frisk igen. Jeg var oppe at longere ham 2 gange, for at holde lidt gang i ham. Nu er alt som det plejer, men han får kun halvt så meget mad de næste par dage....
Men hvordan kan det være at han får det? Og så 2 gange indenfor 7 måneder, på nøjagtig samme måde?
God jul!
mar 2007
Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 55 Svar: 298
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
får han også halm`?
står han på jordfold og ville han kunne finde på at nippe i jorden?
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
jeg tænker måske han har fået sand/jord i tarmene det bliver de jo forstoppet af.
Har du prøvet med en omgang loppefroskaller?
feb 2007
Følger: 31 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
selv brugte jeg det her Mühldorfer Scottish-Mash & Kräuter da min havde forstoppelse det var dog for lidt vand og halm ifg dyrelæge der var årsag..
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
susser: ved ikke om han drikker mindre vand. Ude på marken er der en stor balje, som bliver delt mellem 7 - 8 heste og han har en vandkop, så kan ikke tjekke hvor meget han drikker. Men han plejer at drikke i 2 minutter ca. efter han har spist.
feb 2007
Følger: 31 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 271
min får kollik hele tiden hvis han f.eks står på halm. han får 3 kopper muslie om dagen. resten består af struktur ( lucerne, pre alpin og masser af hø) derefter er det vigtigt at hesten er dækket 100 % ind med vitaminer og mineraler.. ligeledes får min pavo mash - der er godt med hørfrø i..
får han olie i fodret, det er en god forbyggelse..
vi har altid hørfrø hjemme, ved de første symptomer koger vi dem.. det gør at vandet bliver helt slimet.. og det smøre tarmene, det har redet os for en del dyrlæge besøg
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hvis man lægger hø direkte på jorden på hestens fold, er der risiko for at hesten går og piller i det hø, der er trådt ned i mudderet og derved får spist en masse jord Du kan tjekke for sand/jord, hvis du samler en frisk gødningsklat op, kommer den i en gennemsigtig pose og hælder rigelige mængder vand i til al gødning er opløst, og derefter hænger posen op et døgnstid. Hvis hesten har sand i sin afføring, vil sandet lægge sig i bunden af posen.
Forstoppelse... Hvorfor?