{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.485 visninger | Oprettet:

Cecilie P
Cecilie P
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15

Heste straffes for manglende betaling.. {{forumTopicSubject}}

Hvorfor skal hestene straffes fordi deres ejere ikke kan betale til tiden??

Der hvor mine heste står opstaldet, har en sød kvinde, lad os kalde hende P, hendes 5-7 heste opstaldet, og hun er tit bagud med hendes betalinger af opstaldningen.
Dette er self heller ikke iorden, og hun burde måske sælge ud af alle hendes heste.. (især da de fleste ikke bliver brugt)

Men når hun så ikke har pengene til d. 1 i måneden, holder hun sig helt væk fra stalden indtil hun har pengene. smiley
Og ejeren af stedet er så begyndt at sende advarsler til P i starten af måneden om at P's heste ikke vil kunne få hø, halm og wrap, både i boks og på fold, da ejeren af stedet ikke syntes at det er iorden.

Efter et par dage uden svar fra P, begynder stedets ejer at lade være med at give de ovennævnte ting..

Idag kiggede jeg så ind i P's bokse og det var lige før jeg græd..
Der er lort i hele boksen, INTET halm(for det er jo støvsuget væk af hestene) der er en tom plet midt i det hele, hvor der er en stor sø af tis.. Det er helt vådt derinde, og det lugter forfærdeligt.. Jeg får så ondt i min mave over at det er kommet så vidt, og kommer så vidt hver måned!..
P er skide sød, men lever et stresset og hårdt liv, men dette er self ikke en undskyldning..

Jeg har SÅ ondt at de heste, og især når min egen lille dreng lever i luksus...

Puha, er lige ved at tude bare at skrive dette..

Men hvordan kan en ejer af opstaldning virkelig gøre det mod stakkels heste, som faktisk er de eneste tabere i dette mareridt.
HVORDAN kan man lade hestene gå sådanne, i sin stald, uden halm og wrap, så det er hestene der lider, og ikke ejeren, som faktisk er det egentlige problem.. -Jeg forstår det ikke smiley

JEG ville aldrig kunne gøre sådan mod nogen dyr overhovedet.
Jeg ville nok true med det, men ALDRIG gøre alvor af det... smiley
Jeg er så frustreret... Er der virkelig intet der kan gøres?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste straffes for manglende betaling..
  • Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#2   19. dec 2012 Nej men det gør hun, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre eller sige...

• #3   19. dec 2012 Hun må ikke gøre sådan..

Hvis jeg opdagede sådan noget, så smed jeg selv noget ind til dem, for det skal ikke gå ud over hestene.

• #4   19. dec 2012 Det er faktisk ikke tilladt det staldejer gør -som ejer af stedet har hun ansvaret for at hestene på stedet passes. Osse selvom det ikke er hendes egne.

Så hvis en opstalder misrøgter sine heste, eller hvis de "bare" står uden tørt leje osv, så er det faktisk staldejers ansvar at sørge for det kommer i orden.

Det er self super surt når en opstalder ikke sørger ordentligt for sine heste og/eller ikke betaler, men så må ejer jo smide vedkommende ud, eller finde en anden måde at få sine penge på.

Det hun gør, er i hvert fald ikke lovligt

• #5   19. dec 2012 Ejeren af stedet har ansvaret for at dyrene har det godt, hvis det er et opstaldningsted med fuldpas eller delvis fuldpas.

Jeg havde kontaktet P, bedt hende om lige at betale her de næste par måneder, og så skulle du nok hjælpe med måske at komme igang med lidt ridning i skridt og trav på nogle af hestene, ordne deres pels og gøre dem fine og så sætte dem til salg, så hun kan komme af med nogen og ikke har så mange.

• #6   19. dec 2012 et er virkelig ris til egen r*v. Det er ejer af stedets ansvar at hestene får strøelse, kommer ud af boksen hver dag, får vand og foder.

Jeg synes ikke man kan være vidne til sådan noget, uden at gøre noget. Det er simpelthen vores pligt overfor dyrene. Og så er det uanset hvilken tilknytning man har til de implicerede personer.

• #8   19. dec 2012 jeg ville nok tage en snak med hende der ejer stedet for det er sq ik i orden det hun gør.. så heller tage en snak med P under 4 øjne og finde en løsning... stakkels hypper

• #9   19. dec 2012 som ida skriver er det vanrøgt og ejeren af stedet der skal meldes for dette må hun ikke gøre, hun må sætte erfarne folk hestehandlerovs til at vurdere hestene så ejeren af stalden kan få pengene hjem for opstaldningen ovs.
    men for mit synspunkt som også har heste opstaldet kunne jeg aldrig drømme om ikke at give hvad hestene havde behov for selvom jeg ikke fik pengene ja så til faldt hestene mig...

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#10   19. dec 2012 Jeg er bare på bar bund, for jeg vil helt vildt gerne sige til hende at det ikke er iorden, og at hun skal begynde at behandle alle hestene ens, da hun ellers vil blive meldt, da jeg har vildt ondt af hestene..
    Men på den anden side vil jeg også gerne blive stående på stedet, da JEG ingen problemer har med ejeren, og så er det dejlig billigt og kun 2 min kørsel væk..
    Betalte gerne selv for hestene, men dette er desværre ikke en mulighed..
    Jeg fyldte self. noget halm ind i boksene, da alt andet ville være for tåbeligt.. smiley

• #11   19. dec 2012 Sys staldejer håndtere situationen forkert. Han burde lave en liste over det heste ejer skylder også smide hende ud men beholde 1-2 heste alt efter gældens størrelse og give heste ejer besked om at han sælger hesten hvis gælden ikke bliver indfriet..

• #12   19. dec 2012 Stald ejer må ikke straffe hestene, de står på deres grund og det er derved dem som bliver meldt for misrøgt. Og forstår ikke hvordan hestemennesker kan finde på at straffe hestene pga mangel på betalinger, så må man da hellere opsige lejer.

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#13   19. dec 2012 Jeg tog nogle billeder bare for en sikkerheds skyld, inden jeg lagde halm ind..

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#14   19. dec 2012 Og jeg vil IKKE svines over at jeg intet gør, da jeg har dårlig nok samvittighed i forvejen..

• #15   19. dec 2012 Nordhuset -tilbageholdelse af andres ejendom er faktisk ikke noget man "bare lige" gør. Det ER tilladt, hvis der skyldes penge, men det kræver altså at man går rette vej med det, det er iKKE nok bare at sige til ejer at det er det man vil gøre.

I øvrigt lyder det ikke som om opstalderen skylder flere mdr's opstaldning -så vidt jeg forstår, betaler hun "bare" for sent hver måned eller...?

Og ja, jeg mener altså at staldejer burde smide vedkommende ud, eller passe hestene ordentligt. Alt andet er ikke ok, og osse i strid med dyreværnsloven.

• #16   19. dec 2012 Hvor surt det end er, så er det staldejers ansvar - også selvom der ikke betales. Hun skal passe dem for egen regning, men må så tilgengæld tilbageholde hestene indtil opstalder har betalt alle regninger - med gebyrer og renter.

• #17   19. dec 2012 TS: Jeg forstår godt du er i en penibel situation, men at sige du intet problem har med staldejer kan jeg ikke forstå. Jeg ville ikke have min hest stående et sted, hvor staldejer kan have samvittighed til direkte vanrøgt. Men sådan er vi jo så forskellige.

Som sagt, så forstår jeg du er i en træls situation.

• #19   19. dec 2012 Hvis ikke du vil gøre noget, hvorfor skriver du så herinde? Det er ikke ment som anklage, men slet og ret et ærligt spørgsmål?

Hvis du ikke mener du kan og vil gøre noget ved det, er der jo ingen grund til denne tråd eller?

Jeg mener sagtens du kan tillade dig at sige til staldejer at hestene skal passes, og ellers skulle hun måske overveje at smide opstalderen ud.
    Self starter man ikke med at true med anmeldelse og hvad har vi -man kan jo godt opføre sig lidt civiliseret.

• #20   19. dec 2012 Kan ikke nbefale Dyrenes beskyttelse. Jeg kan her henvise til Mathilde-sagen på HN.

• #21   19. dec 2012 Hvor er det henne på Sjælland?
    Skriv gerne i pb hvis det er smiley

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#22   19. dec 2012 Ida - ja anonymt, men det er kun mig og P og så ejeren der kommer i stalden.. så helt anonymt er det ikke smiley

Pernille - Hvorfor skal jeg have et problem med hende når jeg betaler til tiden, og det ikke ville ske for mig?.. Jeg har bare mine heste stående der, jeg er jo ikke sammen med kvinden 24/7, og jeg er heller ikke veninde med hende, mine heste står der bare..
    Og hvis du havde så svært ved at finde opstaldning som jeg har, så ville du også være glad for at du kunne stå der hvor jeg står, da hestene ellers bliver passet til tip top..

• #23   19. dec 2012 som alle de andre sige nej det må hun ikke...

Jeg regner da strækt med at hun har en kontrakt for hver hest hun har opstaldet og så skulle der gerne stå i den hvad man skal gør når det ikke kommer penge til tiden...!!
    Fx står der i vores at hvis der ikke er modtaget penge til tiden kan vi opsige boksen med 3 dages varsle...
    har vi ikke fået penge eller kunne få kontakt med ejen i 3 mdr. overgår ejenskabet af hesten til os...!!
    Vi er dog ikke så lede at vi siger folk op i tide og utide bare fordi at de "glemmer" at betale én gang men hvis det var gang på gang på gang så ville jeg helt sikkert opsige personen, jeg gider ikke at bruge min tid på sådan en person...

Men aldrig i hele mit liv om jeg kunne lad en (flere) heste stå uden at blive passet i hoved og r´v

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#24   19. dec 2012 Jeg nævner ikke sted eller navne, da jeg ikke vil hænge nogen ud smiley

• #25   19. dec 2012 Charlotte -ejer af stedet KAN faktisk stilles til ansvar for de heste der er på hans eller hendes ejendom, det kender jeg eksempler på er sket smiley

Så jo, som staldejer er man osse ansvarlig for hestene der er opstaldet. Naturligvis betyder det ikke at ejer så slipper udenom evt straf, men staldejeren har altså osse et ansvar -osse i lovens øjne.

Med det sagt -jeg synes det er alt for tidligt at begynde at anmelde. Hvad med om man liiiiige prøvede at snakke med staldejer på en ordentlig måde først.

• #26   19. dec 2012 Når man tager andres heste ind, tager man også ansvaret om at man sikre sig at de heste har det godt, så selv om ejer ikke fodre, så er det staldejers ansvar at de ikke går for lud og koldt vand. Staldejer kan blive straffet for at undlade at fodre på disse heste hvis staldejer bliver meldt. Synes det er ufint af hesteejer at ikke betale, og ja hun burde sælge en hvis ikke alle. men synes også det er helt i hampen at lade hestene sulte fordi at ejer er et fjols.

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#27   19. dec 2012 Jeg spørger fordi jeg gerne vil vide om der er noget jeg kan gøre, evt en måde at sige det pænt til ejeren af stedet, osv osv..

• Cecilie P
    Cecilie P Tilmeldt:
    nov 2012

#28   19. dec 2012 De får deres mad (når P ellers kommer med noget) så, de får mad når der er noget. Det er "kun" hø, halm og wrap de ikke får..

• #29   19. dec 2012 Som de andre siger så er det staldejers ansvar.
    Han kan bede politiet eller dyrenes beskyttelse hente hestene ved manglende betaling og de vil så sætte dem på en af eres gårde og ejer kan hente dme der i mod betalingen.

• #30   19. dec 2012 om ejen kommer med foder eller ej så SKAL staldejen giv man foder, hø og hvad de nu står på i boksen...
    Staldejen skal da selv ligge ud for de udgifter med kan så også sende en regning til ejen af hestene...

Du kan på en pæn måde sige at du ikke er tilfreds med at stå et sted hvor du skal se på heste der ikke for foder, hø m.m

• #31   19. dec 2012 Ingen skal svine dig til.

Staldens ejer er en modbydelig person hvis hun gør sådan.
    Kan godt være kvinden betaler forsinket hver gang, men hun betaler og staldens ejer ved ag pengene kommer.

Hvis du ikke ønsker problemer med staldens ejer så kontakt dyrenes værn eller en anden organistion...forklar situationen og bed om at forblive anonym. Bed dem om at komme uanmeldt og tilse de heste, så skal de nok tage sig af sagen.
    "P" bliver nok smidt ud af staldens ejer... Men måske indser hunde at hundeavl sælge hestene. I sidste ende er det jo hende som svigter dem.

• #32   19. dec 2012 Hvordan er reglerne i stalden? Skal ejeren af hesten muge ud eller gør staldejeren det?

Det er jo ikke sundt for hestene at få i det , det er vel heller ikke sundt for de andre heste at stå i en stald hvor der er møg beskidte bokse,

Og det skal ikke gå ud over hestene at ejer ikke kan betale, så må hun sælge nogle af hendes heste det er ikke iorden det går ud over dem.
    Jeg havde ringet omgående til nyt hesteliv...

• #33   19. dec 2012 Jeg kan godt forstå hun truer med det, og kan sådan set godt følge hende. Kan dog ikke forstå hun rent faktisk har samvittighed til at gøre det. P burde nok hurtigst muligt sælge/bortgive nogle af sine heste og se at få betalt hurtigst muligt. Ellers må de indgå en aftale.

• #34   19. dec 2012 smiley ik okay... FORFÆRDELIGT!!! smiley

• #35   19. dec 2012 Nu har jeg selv opstaldende.
    Der er altid nogen indimellem der ikke betaler eller kommer til deres hest uger af gangen, kunne dog aldrig komme i tanke om at lade det gå ud over hesten.
    Den kan jo ikke gøre for at dens ejer er en klovn.

• #37   19. dec 2012 forstår godt dit dilemma. min voksne datter skulle for et par år siden passe heste for en bekendt hun havde, da hun havde. det var på en privat ejendom, og det var kun deres egne heste der stod der. da min datter havde været der første dag, bad hun mig tage med, for det var et forfærdeligt syn hun havde mødt. det var sommer, men hestene stod inde. der var ingen fold. de stod i det værste rod, og selvom det var høj sommer stod flere af dem med tyk vinterpels. de var tynde og lignede noget der var løgn. min datter var i samme problem som dig, for hun havde jo lyst til omgående at melde dem, men vidste jo også at hun ikke kunne gøre det annonymt, for det var kun hende der havde adgang til stalden. DERFOR bad hun mig tage med. jeg tog billeder og sendte dem til hestens værn, samt en beskrivelse af hvad jeg havde set. hestens værn skred ind med det samme, og indenfor en uge var flere af hestene aflivet, samt blev der selvfølgelig givet advarsler, og holdt nøje øje med familien efterfølgene. familien kontaktede straks min datter, og var tossede, fordi de jo troede det var hende der havde meldt dem, men hun kunne jo så trygt sige at det var mig der havde gjordt det. defor tænker jeg, at hvis du ikke vil have noget i klemme, så tag en veninde med i stalden, og så få hende til at melde dem ! du har PLIGT til at gøre noget.

• #38   19. dec 2012 Jeg kan simpelthen ikke lade være med at lægge mærke til at ALLE klantre UDLEJER for at misrygte hestene... Det er da EJER af hestene i skal skyde ned. Ejer af hestene har selv erhvervet sig dem, og har derfor det FULDE ansvar for at hestene har hvad de har brug for. Men nu når alle i kloge hoveder er imod hvad udlejer gør, kan jeg ikke forstå at i ikke betaler for det hø, wrap, halm og foder hestene skal have?? Jeg kan virkelig ikke se at udlejer har ansvaret. Det kan kun være ejer af hestenes ansvar!! Jeg er selv udlejer og kunne ikke selv finde på at gøre forskel på hestene i min stald, men jeg har heller ikke lejere, der ikke passer deres dyr til UG eller betaler til tiden. OG det skal siges at hvis mine lejere ikke betaler, bliver de bedt om at flytte deres heste, da jeg ikke vil betale for foder til andres heste, så kunne jeg jo lige så godt købe flere selv. Hverken mine børn eller min mand og jeg skal sulte, fordi vi skal betale for andres hestehold.

• #39   19. dec 2012 Ønsker selvfølgelig at alle passer deres dyr. Men skylden skal altså pladseres rigtigt.

• #40   19. dec 2012 Synes det lyder ganske forfærdeligt. Men, hvis jeg tænker lidt negative tanker om hesteverdenen, er den så evigt FULD AF PENGE.
    Kommer der ikke penge i kassen, så er det ikke værd at bruge tid på. Det er lidt den forandring, jeg føler der er sket og synes jeg har mødt flere personer, som jeg godt kunne "dømme" til at gøre samme ting som ejer af dette sted.

• #41   19. dec 2012 Karen Marie - Det ændre jo ikke på situationen? Det udlejer gør, er stadig ulovligt og under al kritik. Ja, P har da også skylden for det, men fordi hun ikke betaler sine regninger til tiden, skal det da ikke gå ud over hestene? Så må udlejer jo bare få smidt hende ud. Hestene har ikke bedt om at P ikke betaler regningerne!

• #42   19. dec 2012 Det nytter sgu heller ikke at angribe den forkerte... Havde det været hos mig det var sket, ville jeg have givet EJER af hestene 3 dage til at få hestene flyttet i, hvis der ingen reaktion var, ville jeg tilkalde dyrlægen og få ham til at aflive dyrene og sende regningen til ejer. En død hest lider ikke. Og som sagt vil jeg som udlejer ikke betale for pleje af andres heste... Det er hårdt og nøgternt stillet op, det ved jeg. Men man kan sgu ikke bare pladsere sine heste hos en opstalder og forvente at man ikke skal betale. Det vil svare til at jeg smider mine dyr og børn ind til naboen og forvente at de tager sig af dem. Det kan man sgu da ikke.

• #43   19. dec 2012 Det jeg ikke forstår er, at alle synes det er forrygt af opstalder... I det store hele er det jo forrygt at ejer køber dyr som hun åbenbart ikke har råd til. Hestene skal ikke lide under det, men det skal opstalder vel heller ikke??

• #44   19. dec 2012 Jeg kan sagtens se hvad du mener Karen Marie! smiley
    Dit eksempel med barnet, beskriver situationen godt. Men det ville jo også være utrolig forfærdeligt, hvis familien blot lod barnet være? Altså, jeg ville da i det mindste tage mig af barnet og prøve at få hele situationen på plads igen!

• #45   19. dec 2012 Aflive hestene?!
    Nej, hun skulle ikke købe hestene hvis hun ikke havde råd til dem, men det kan jo være at økonomien var blevet værrer efter hun havde fået hestene. Men jeg kan da slet ikke se hvordan man kan aflive hestene .. Så vil du have at hun bare kommer der ud, og finder boksen tom, med beskeden om at hesten er dræbt?

• #46   19. dec 2012 Selvfølgelig mener jeg også at hestene skal have hvad de har brug for, om lejer betaler eller ej. Det der pisser mig af er, at alle mener at det er udlejer der har forpligtelsen til at hestene har det godt, og IKKE ejer af dyrene... Der mener jeg at folk er forkert på den, da det ikke kan være omverdenens forpligtigelse at sørge for at mine dyr får hvad de skal have... Det skal jeg selv sørge for som ejer af kræet... Men hvis nogen synes at andre har pligt til at fodre mine dyr, er i velkomne til at sætte penge ind på min konto... (så skal jeg vist ud og have en hypper mere smiley

• #47   20. dec 2012 Jamen selvfølgelig skal hun da selv passe hendes hest, det er da klart! Men udlejer skal jo stadig overholde reglerne .. Uanset hvem der har lavet den regel, så er det sådan det er! smiley

• #48   20. dec 2012 Sidder med åben mund.. Kan slet ikke forstå at man kan lade heste gå i jeres eget pis og lort, hvad er det dog for en umoden måde at opføre sig på.. Smid p til et inkasso firma og så ordner de det at få pengene hjem.. Hvad ligner det også af p ikke at betale.. Ej jeg er målløs over hvor barnlig og skabagtig og synd for dyrene det hele er! I guder hvor åndssvagt et handlemønster begge partner har her.. Og hvor er det utilfredsstillende for jer der lejer sig ind i de andre bokse og se på!

• #49   20. dec 2012 Hvis du har dyr på din bopæl så er din pligt at sørge for de ikke lider overlast mv. Så er det helt ligegyldigt hvem der ejer dyrene, for bopælens ejer har det fulde ansvar.
    Jeg har selv fået efterladt heste hos mig et par gange og det går ikke ud over dem, de bliver passet som de plejer, men plejer jo så også at få pengene i den sidste ende smiley
    Så du er nød til at forklare hende du opstalder hos at hun vil få bøden for misrøgt eller hvad det ender ud i hvis hun bliver meldt - folk fra gaden kan jo ikke se det ikke er udlejers heste smiley
    Kopi fra dyreværnsloven:
    § 28. Den, som ved overanstrengelse, vanrøgt eller på anden måde behandler dyr uforsvarligt, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Der skal ved udmålingen af straffen tages hensyn til, om der foreligger uforsvarlig eller grovere uforsvarlig behandling af dyr. Har forholdet haft karakter af mishandling, er straffen fængsel indtil 1 år, i gentagelsestilfælde indtil 2 år.
    Håber du finder en løsning og du får en rigtig god jul smiley

• #50   20. dec 2012 Ejeren af stalden har pligt til at sørger for hestene hvis ejer ikke kommer. Så det er faktisk bund ulovligt det hun har gang i. Tilgengæld kan ejer af stalden gøre krav på en af hendes heste indtil ejer har betalt sin gæld. Mener det hænger sådan sammen. Men det er hvertfald ulovligt det ejer af stalden har gang i. Og vanrøgt fra hestenes ejer af.

• #51   20. dec 2012 Karen Marie

1. Bryder mig ikke om ordet "alle" for bl.a. Jeg har skrevet følgende:
    "I sidste ende er det jo hende som svigter dem."

2. Du har slet ikke ret til at få aflivet en andens heste pga en 3 dags varsel !

3. Dit eksempel med børn skal du måske SELV tage til dig. Ville du "aflive" dem hvis forældrene ikke hentede dem efter en 3 dages varsel?
    Nej, selvfølgelig ikke, du vil passe og pleje dem og kom forældrene ikke ville du overgive dem til myndighederne. Håber jeg ihvertfald !

4. Godt du ikke har opstalder, hvis der er sådan du ville reagere.
    Jeg tænker sådan...hvad hvis jeg blev udsat for en uheld eller akut indlagt og man ikke kunne komme i kontakt med mig... så skulle jeg ved dig eller mennesker som tænker som dig, frygte om mine hestes velbefindende eller endda liv !!!
    Håber aldrig jeg ender ved sådan en type opstaldningssted med mine heste !

4. Ja, selvfølgelig skal hestens ejer da betale og komme med foder til sines heste, det er der ingen her som har sagt noget modsat om. Har man så en opstalder som ikke gør dette, må man opsige hende så hun flytter sine heste. Gør hun ikke det, skal man kontakte politi og/eller en hjælpeorganisation, som så tager sig af hestene, men man udsætter da ALDRIG hestene - som er helt uskyldig - for sult og klamme bokse !!!

At ejer ikke betaler til tiden er ikke i orden og behøver ikke diskuteres. Det er hendes pligt og kan hun ikke, så skal hun kontakte staldens ejer for at finde en løsning, hun skal ikke bare ignorere staldens ejer og holde sig væk fra stalden. HUN har anskaffet sig hestene og kan hun psykisk eller økonomisk ikke overkomme det, må hun sælge dem. Men at staldens ejer BEVIDST udsætter hestene for sult og bokse hvor de kun står på lort og pis...det er uacceptabelt !
    Intet dyr har fortjent en sådan behandling uanset hvor stor en idiot dens ejer er !

• #52   20. dec 2012 Opstalder handler ulovligt. Det er vedkomne som ejer grunden, der har ansvar for, at hestene bliver passet ordentligt, hvad end det er for en aftale der er indgået.
    Så må hun jo bede damen flytte sine heste, eller gøre kvinden opmærksom på, at hestene vil blive solgt hvis ikke hun kan betale og ikke passer dem ordentligt.
    Så overgår hestene jo til opstalders varetægt, hvis ikke ejer passer hestene og ikke kan betale for dem.

Hvis I skal derud skal I selvfølgelig have fat i en advokat.
    Men det bedste ville jo være, om der var nogen der kunne hjælpe P og måske snakke med hende om en handlingsplan så hun fik styr på sin økonomi. Som du selv nævner, burde hun sælge ud i sine heste eller give dem væk, så hun ikke havde så mange at betale for. Det kunne udlejer sagtens snakke med hende om. Men det kræver selvfølgelig at man har en sund pædagogisk tilgang til folk.

• #53   20. dec 2012 TickTack:
    Jeg har lige netop opstaldere... Men ingen af dem hverken betaler for sent, eller "glemmer" at stille foder. HVIS det skete, ville jeg selvfølgelig tage kontakt til ejer med påmindelse om betaling og foder, i mens jeg selvfølgelig fodre videre. I dette tilfælde er det bare ikke en engangsforseelse. Det sker, som jeg kan forstå, gang på gang. Altså er der ikke tale om at der er sket en ulykke for ejer af hestene. Det er ganske simpelt forrygt, at nogen anskaffer sig dyr og forventer andre betaler for dem.
    Hvis du vil læse mine indlæg ordentlig igennem, er jeg enig i at man ikke kan lade være med at fodre. JEG MENER BARE AT DET ER DEN FORKERTE DER BLIVER ANGREBET!!
    At smide lejeren ud, vil på ingen måde hjælpe hestene!! Er der ingen penge at betale med her, er der sgu nok heller ikke andre steder. Det optimale ville SELVFØLGELIG være at hestene blev solgt, men alt andet lige lider en død hest ikke. De vil helt sikkert have bedre af at være døde, end at gå og sulte og stå i lort til knæene.

Min pointe er: Det kan ikke være andres problem at man ingen penge har. Udlejere kan jo ikke fungere som banker. Jeg vil i hvert fald ikke.

Lov eller ej.

• #54   20. dec 2012 Du skriver
    Citat
    <b>Havde det været hos mig det var sket, ville jeg have givet EJER af hestene 3 dage til at få hestene flyttet i, hvis der ingen reaktion var, ville jeg tilkalde dyrlægen og få ham til at aflive dyrene...</b>

1. Ja, det lyder til hun betaler forsinket hver gang, MEN hun betaler, dvs staldens ejer ved at pengene kommer.

2. Er man træt af pengene kommer forsikret hver gang, så skal man sige lejen af boksene op og ikke bare lade det stå på og så undlade at fodre hestene eller skrive som dig, aflive hestene. Hvad du som sagt ikke engang har ret til !

3. Nej, hun burde nok ikke have heste, eller inder mindste færre så hun har økonomien til at betale til tiden. Da man som staldens ejer dog ikke har ret til at bestemme hvem der må eje heste eller ej og hvor mange, skal man enten opsige boksene så folk skal flytte deres hest, eller leve med at pengene kommer forsinket. Hverken at lade hestene sulte eller aflive dem ulovlig er en løsning !

Om du skiver "lovgivning eller ej" er tanke vækkende... Den skal overholdes og hvis man ikke gør det, så må man tage straffen.
    I dette tilfælle overholder "P" ikke betalingsfristen, men det er staldens ejer som sulter hestene som ikke er lovligt !

• #55   20. dec 2012 jøsses ....

• #56   20. dec 2012 Hvad får hestene ud af at de bliver smidt ud??? At de også bliver sultet andre steder. Hende der ejer hestene, skal have forbud mod at eje dyr, hvis hun ikke har tænkt sig at fodre dem!!! Det ville være bedst for både dyr og mennesker. Det er hende der har anskaffet sig dyrene, dermed også hendes ansvar!! Sjovt at se at andre hesteejere mener at det er opstalderes problem om der er penge til foder til andres hestes foder. Hvor er jeres moral???

• #57   20. dec 2012 Karen Marie T:
    jeg er godt nok glad for jeg ikke er opstaldet ved dig, du lyder da som en ikke særlig rar person der tager loven i egen hånd.
    håber du har gjord klart for dine opstaldere hvordan din holdning er! jeg var skredet, så lidt medfølelse for dyr og andre mennesker og bekymrer sig KUN om sig selv... egoistisk!!!

• #58   20. dec 2012 lige et surt opstød....men bliver SÅ harm, når folk ikke ved hvad der ligger bag!

og nej det er ikke ok ikke at betale men ej heller ikke at give hestene bare en lille smule hø og halm.
    jeg vill personligt skrive til/prøve at snakke mem hende der har hestene.
    og ville sige til staldejer på en meget pæn måde at det jo går ud over hestene i sidste ende.

• #59   20. dec 2012 Karen Marie: Vi kan godt blive enige om at fejlen ligger både hos ejer og staldejer, ik?

• #60   22. dec 2012 Jeanette H:

Jo, det har jeg sjovt nok også skrevet gentagende gange.

I korte træk mener jeg, at man selvfølgelig ikke skal lade være med at fodre dyr. Men min klare holdning er at det er EJER af hestene der bærer ansvaret for at hestene får foder og strå og ikke udlejer. Jeg mener ikke at det i denne situation hjælper at smide hestene på porten, da de sikkert ikke ville blive passet ordentligt, medmindre at de der mener at de har ansvar for fodring af andres heste, er villig til at tage P ind i deres stald. (Jeg ville ikke). Der er to løsninger på at hestene får det bedre... Ny ejer eller aflivning. Det er trist, men desværre en løsning med aflivning. da jeg ikke mener at døde dyr lider. I dette tilfælde vil aflivning ikke være en straf for hestene, tvært imod. Hvem vil have lyst til at være sulten og stå i lort til knæene?

Desværre ser vi oftere og oftere at dyr bliver misvedligeholdt, og jeg ville da ønske at der fandtes et økonomisk tilskud til at rede disse dyr, men vi ved jo alle at det ikke er gratis at have hest, og derfor kan alle heste ikke reddes.

Jeg bliver sgu lidt harm, når mennesker der ikke selv har det økonomiske overskud til at hjælpe, pejer fingre af andre der måske heller ikke har. Mange i denne tråd peger med det samme på udlejer. Husk at når man peger af andre, er der 3 fingre der peger tilbage imod en selv. smiley Men hvis jeg som udlejer skal kalkulere med at jeg skal have penge til at fodre de 7 heste der står i min stald, der ikke er mine, så kunne jeg da lige så godt selv fylde de bokse ud.

• #61   22. dec 2012 Jeg havde snuppet trillebøren og muget hos hestene - jeg ville ikke kunne holde ud til at se på sådan noget. og så smide noget ind, selvom ejeren siger nej. Det er altså for meget.

Hvis ejeren ikke vil passe sine dyr, må hun jo give dem væk eller noget. Selvom hun måske er ganske sød som person, er hun i bund og grund jo ikke særlig empatisk overfor hendes dyr.
    Og det er staldejer heller ikke! Så det kører jo bare i en ond cirkel. Man skal ikke have så mange heste, hvis man ikke kan passe dem... slut.

• #62   22. dec 2012 Jeg havde snuppet trillebøren og muget hos hestene - jeg ville ikke kunne holde ud til at se på sådan noget. og så smide noget ind, selvom ejeren siger nej. Det er altså for meget.

Hvis ejeren ikke vil passe sine dyr, må hun jo give dem væk eller noget. Selvom hun måske er ganske sød som person, er hun i bund og grund jo ikke særlig empatisk overfor hendes dyr.
    Og det er staldejer heller ikke! Så det kører jo bare i en ond cirkel. Man skal ikke have så mange heste, hvis man ikke kan passe dem... slut.

• #63   22. dec 2012 Karen Marie: Helt sikkert, men en ting er etik, noget andet er lovgivning, og hvis ejer fejler i ansvaret om hestens ve og vel, overgår ansvaret til staldejer, simpel lovgivning....

• #65   23. dec 2012 Kunne være rart at høre fra TS hvordan sagen stand er pt.

Kommentér på:
Heste straffes for manglende betaling..

Annonce