{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

skræmte ponyer .... {{forumTopicSubject}}

Hej HG ..

Jeg var ude og se pony stævne på aagerupgaard i LC og LB.
Trist syn må jeg nok sige;(

Det første der fanger mine øjne er denne lille pige på en rimlig kraftig 3'er pony der lige starter det hele med at give den et klask i røven fordi den bliver bange for noget hallowen halløjsa der står på midten.

Hun kommer så igang med banen og kommer til en lang linje hen mod en lille okser, hele den lange vej på okseren sidder ud simpelhen og hiver og flår i denne pony så det gør helt ondt på sig selv;(

Da Vi så kommer til 1'er ponyerne er der en der bliver hjulpet ind på banen fordi ponyen er bange, men det er vel også iorden...
Hun rider banen og får 4 fejl hun tager det første spring i omspringningen fordi hun ikke kan stoppe den, hun smider pisker fra sig og tager fat i den ene tøjle så hesten drejer voldsomt rundt om sig selv...

Har også været ude og se undervisning i spring, hvor de faktisk er ganske få der ikke * Lære * de små at rive hesten i munden.

Siger ikke alle pony ryttere rider dårligt, kender rigtig mange der rider ganske pænt:)

- Hvad er jeres Mening om dette??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skræmte ponyer ....
  • #2   13. dec 2012 Det er intet problem i vores distrikt smiley Heldigvis smiley

• #3   13. dec 2012 har ikke hørt om dette...

• #4   13. dec 2012 Trist må man sige, men til tider er det nødvendigt med et klask i røven eller at man lige drejer den rundt om sig selv, du ved jo fx ikke hvad ponyen har gjort, hvis den har låst i munden eller gør noget andet, så hun ingen anden muighed har!

Derved ikke sagt at det er iorden, for man kan godt lærer sin pony at den ikke skal gøre de forskellige ting!

• #5   13. dec 2012
    Hvor meget dårlig ridning man ser, kommer vel også an på øjnene der ser :o).
    Jeg syntes det generelle billed af især springheste er ustyrlige heste der ikke kan standes, ryttere uden fornemmelse for situationen på banen og bare generelt dårlig ridning og ikke noget man kan gå til en TD'er e.l med.
    Det er bare forskelligt smag i ridning.

Men de ting jeg ser, kan være at en anden ikke ser som dårlig ridning - især nok ikke rytteren der rider, der måske selv mener at der er rigtigt håndteret.

Så alt afhænger af øjnene der ser.

• #6   13. dec 2012 Var ude og se et stævne, og der kaldte alle dommerne, de ryttere ind der hev hesten i munden, eller gav dem hårde dask i røven ind til en advarelse.
    Syntes alle stævner burdte være sådan smiley

Så bliver den behandling til sidst mere og mere sjælden.

• #8   13. dec 2012 Hesten kan godt låse i munden jov. Pandora gør det, og hende har vi fået tjekket at massør, dyrelæge og kiopraktor, og der er ingen smerte der.
    Min dyrelæge har enda redet hende og opleet det, og han sagde også at hun bliver så hissig og stædig at hu låser!

Men igen, det er hvad øjnene ser, nogle gange kan man jo os have kigget på et forkert tidspunkt, så man ser det uden sammenhæng! Desværre.......

• #10   13. dec 2012 Vi rider under DRF, og jeg har været med til mange stævner.. Det er aldrig sket hos os - KRK - Kongelundens Rideklub. Nogle har lige fået et lille eller to klask på skulderen eller én i nummeren, men aldrig værre ! Nu tror I nok at jeg synes det er i orden, men håber I forstår. smiley Det er ganske fint at se på. smiley

• #11   13. dec 2012 Hvad nytter 3 klask i røven til hesten, når det stortset altid er rytterens fejl? Det med at rive sin hest i munden ville jeg også ønske at folk stoppede med, og istedet arbejde med deres hest omkring signaler, da den jo nok er forvirret.
    Men ja det er trist at se på en gang imellem.

• #12   13. dec 2012 Sjovt nok, var også ude og se på KRK, der rider folk ganske pænt:)

• #13   13. dec 2012 Katrine, ja det er en super god klub, og der er en regel der er kommet op, at man er forpligtet til at sige til en rytter, hvis hesten bliver savet ned, revet i munden eller pisket, i bund og grund uden nogen grund til det..

• #14   13. dec 2012 Bare af nysgerrighed var det også i aags du har været ude og se undervisning?

• #15   13. dec 2012 Luna: helt enig, men sådan noget kan tage tid. og som andre også har skrevet, springponyer kan være svære at stoppe, og bliver nemt hissige, og nogle ponyer virker det bare ikke at nippe lidt i tøjlen, eller sige nej til den..

Dette skal ikke forstås som at jeg syntes det er okay at man er voldig mod hesten OVERHOVED.

• #16   13. dec 2012 R. Kongebo, nu med ronato - Nej har kun været derude 1 gang.

• #17   13. dec 2012 Så jysk mesterskab på Finstrupgård i efteråret. Tror ikke det handler om at det er ponyer. Det er simpelthen den undervisning de får. Jeg hørte flere forældre, der stod på sidelinjen og råbte ind til deres barn, som red, "så, nu giver du den bare nogle klap" eller "frem, frem FREM!" eller "spark så til den" "kom NUUUUUUU"... Tja, det er måske bare mig, men hvor pokker skal de børn lære andet fra så??

Heste er selvfølgelig ikke lavet af porcelæn og nogle af de ponyer er måske næsten for stor en mundfuld for de piger.

Dog så synes jeg ikke at eliten indenfor hesteverdenen er noget strålende forbillede...

• #18   13. dec 2012 Okay smiley

• #19   13. dec 2012 Har været til et stævne på Vestervang, hvor en dame klaskede hesten på halsen, HVER ENESTE SPRING!. I alle de klasser hun red (3, da hun også havde meldt sig til klubmesterskaberne). Inden hun nåede til springet, hamrede hun benene og klaskede hun den på halsen, hver eneste spring!.

Hun blev klubmester... Forstår ikke hvorfor. Man må da ikke slå med pisken, slet ikke så mange gange??

• #20   14. dec 2012 Nina: jeg tror simpelthen at den rytter bare ikke stolede på at hendes hest ville hoppe - men det ville den måske ikke! smiley så burde hun undersøge hvorfor hesten refuserer i stedet for at klappe til den hele tiden.

Og jeg er ganske enig i at børnerytterne i dag bliver en MEGET værre rytter "generation" end hvor tids topryttere... Simpelthen pga. det er noget LORT vi lærer dem.

Ja, måske er det paranoide forældre? (tænk nu hvis Junior kommer til skade, så hellere være sikker på at hesti ved hvem der bestemmer.)

Hvis jeg klappede til min hest sådan, så ville han sgu (forståeligt nok) klappe igen! Jeg synes det er endnu mere farligt at forsøge at dominere sin hest.

• #22   14. dec 2012
    Nu går jeg altså ikke i "horsemanship" mode hvis hesten stikker af, så skal den stoppe og det skal være nu før vi er splattet ud. Eller hvis den ikke forstår stopsignalet og ikke reagere på det, så øger jeg da presset.

Nogle gange er der en god grund men nej til springkonkurrencer handler det ofte bare om dårlig ridning hvor stopsignalet ikke er helt på plads ligesom rytter nok er en del frustreret og ikke kan holde hovedet koldt, måske for høje forventninger.
    Så er det man skal lære at tøjle temperamentet.

• #24   14. dec 2012
    Det var mere din formulering om at der aldrig er en grund til at rykke hesten i munden jeg prikkede til ;o). Altså, at det nogle gange kan være en nødvendighed for ikke at blive splattet ud.

• #26   14. dec 2012 Jeg vil sige at man selv har ansvaret for at dagens træning (eller stævne) bliver en succes - man har selv meldt sig til :0)

Luna, mht. at "splatte ud", så red jeg selv totalt fejlagtigt til spring på en meget skræmt og ustabil pony. Den ene gang knækkede den hackamore jeg red med, og hun blev så forskrækket at hun bare løb ud mod hegnet :S så jeg tror godt at man kan blive "nødt til" at rykke i hesten hvis den løber i vild panik, men igen - JEG kunne bare melde mig fra til spring og indse at hverken hun eller jeg havde nerverne til det dengang! smiley
    Pisse ærgerligt at hun blev udsat for dårlige oplevelser gang på gang - pga. mig.

Og jeg er nemlig helt enig i at man skal starte i de små. Kan man styre sin hest på hjemmebanen men ikke ude på springbanen, bør man træne signaler på springbanen - i starten UDEN at springe.

• #27   14. dec 2012
    Luna - I nogle situationer ja. Men nu er heste levende dyr, så hvis den bliver skræmt fra vid og sans så kan man godt gå hjem med sit stopsignal i det fleste tilfælde :o).
    Så er der ingen kontakt til hovedet eller forbenene.

Jeg har været meget " tag hjem og træn det og alting kan trænes væk " men nu har jeg oplevet at sidde på en hest, hvor jeg ikke umiddelbart kunne træne det væk fordi hesten kunne stopsignalet voldsomt godt indtil den pludselig bare var væk. Ligesom man i nogle situationer kan komme ud for at det at træne på ridebanen er en ting, her er stopsignalet på plads men situationen er en anden i skoven hvor man bliver nød til at være hård, fordi hesten så ellers får lært sig selv at den skal spæne der ud af.

• #29   14. dec 2012
    Selvfølgelig - men igen, det var henvendt til det du skrev med at så skal man bare hjem på banen og træne :o)

• #31   14. dec 2012 Så må man jo lære hesten at springbanen er et dejligt, afslappende sted at være, hvor der ikke er spor farligt :0)

• #33   14. dec 2012 Enig Luna - men så må man ruste hestens nerver godt ved at vænne den til alt muligt fis alle mulige steder smiley

Det kommer jo an på hvor afspændt en hest man vil have. Nogle kan jo godt lide den der raket der farer afsted...

• #35   14. dec 2012
    Nu kan heste der ikke er bange for noget som helst og er voldsomt meget stabile ( nogle vil sige for stabile ), som man kan ride på imens der er jagt i en skov ( ikke med vilje ), fugle der flyver op i hovedet på den, hunde der pludselig kommer gøende ud osv.

De kan blive bange, en gang imellem også når de bliver er det ofte for noget tosset som man ikke forstår, men så bliver de bange, virkelig bange.

• #36   17. dec 2012 Krikken: ja da, jeg mener ikke at man kan lære sin hest ikke at være hest... Men man kan lære den at det ikke nytter noget at flygte smiley

Min tidligere halvpart plejede at flygte så snart hun så en lille ting hun blev bange for. Med god træning blev det til at det bare gav et sæt i hende, efterfulgt af at hun stoppede og kiggede i et par sekunder. Så kunne vi gå videre smiley

Selvfølgelig kan alle heste reagere på alle ting, men man kan lære sin hest at den er tryg ved rytteren og at den ikke behøver at flygte.

• #37   17. dec 2012
    Det er svært at lære hesten når dem på 5år kun bliver seriøst bange 3 gange :o).
    Altså en hest der ikke bliver bange for en " lille ting ".

• #38   17. dec 2012 Så må man jo være "på dupperne" når hesten så "endeligt" bliver forskrækket eller bange smiley

Jeg ved godt at det kan lyde tosset, men det er min overbevisning at det sagtens kan lade sig gøre smiley

• #39   17. dec 2012 Luna: ja nemlig, men der er jo også forskel på at hesten løber stærkt på kommando eller hesten løber stærkt fordi den er bange smiley

• #41   17. dec 2012 Det lyder også rigtigt godt smiley det er sådan det skal være.

Men jeg tror jeg er "farvet" af for mange skræmte ponier, når du siger "tændt" tænker jeg straks på dem som bare løber og løber og løber smiley men det tror jeg sgu ikke Bettemus gør med dig

• #42   17. dec 2012
    Når hesten endelig blev bange kom det som lyn fra en klar himmel, ingen advarsel før hesten havde taget benene på nakken også var der ikke nogen kontakt ;o). Så er det svært at være forberedt, især når det aldrig var noget man kunne se hun blev skræmt af.

Jeg har været pænt " hellig " for at sige det pænt mht. hjælpemidler, stærkere bid, at man kan træne sig ud af alt men må bare se at tingene ændre sig med heste man møder og alderen :o).

• #43   17. dec 2012 Krikken: så ville jeg nok arbejde med stopsignalet. Og jeg ville arbejde med negativ forstærkning. Finde ud af hvad hesten bliver bange for, og bruge det i træningen.

• #44   17. dec 2012
    Hun blev bange for 3 forskellige ting, som jeg ikke kunne se - så det er liiidt svært og havde et brilliant stopsignal, virkelig godt - til tider lidt for godt.
    Bare ikke når hun de 3 gang blev skræmt fra vid og sans af noget jeg ikke anede hun blev bange for. En gang var det en gren der gled på min jakke - er sket 10000 gang før, men denne her gang var det farligt.

Men nu er hun aflivet, så træning på hende er ikke aktuelt :o)

Jeg har en hel klar tro på at mange heste/ponyer har et super godt stopsignal, et let stopsignal men når de bliver bange så ligger det bare i deres natur at skabe afstand mellem dem og det de bliver skræmt over også kan man ellers hive til med stærke bid og hvad man vil.

• #45   17. dec 2012 Det er jeg ked af - men jeg er stadig af den overbevisning at hesten kan vænnes til at den er mere tryg i rytters nærvær end væk fra rytteren.

Min Vimse skubber og bumler meget, men da han en gang blev forskrækket fordi der kom en lastbil lyttede han så utroligt meget til mig. Hvert enkelt lille signal slugte han til sig og så kom vi sikkert videre.

• #46   17. dec 2012
    Den hest er den mest trygge jeg har mødt - jeg ville sende min uerfarne lillesøster på tur alene på hende. Hun gjorde ikke en flue fortræd. Mest rolige heste, for nogen alt for rolig og bevægede sig ikke ud af flækken med mindre hun blev bedt om det.
    Motorvejsbroer, tunnller under en motorvej, lastbiler, at der bliver skudt imens der er jagt og man rider i samme skov, traktore med store larmende læs - intet kunne skræmme hende. Hun var helt rolig altid og vrikkede aldrig et øre.

Så jeg beklager, men jeg kan ikke se hvordan en hest der i 99% af tiden ikke reagere overhovedet kan blive mere tryg - den er trods alt et dyr også :o)

• #49   17. dec 2012 Helt enig Luna smiley

Krikken: det er heller ikke fordi jeg forlanger at min hest er tryg i alle situationer.
    Se det sådan her: hesten bliver forskrækket og spørger rytteren til råds i stedet for at flygte smiley alle heste er i sin gode ret til at blive bange og forskrækkede, jeg ønsker bare at min hest søger tryghed hos mig i stedet for at flygte - og jeg ved godt hvordan det er at ride på en hest der bare farer der ud af, det er sgu ikke sjovt smiley

Kommentér på:
skræmte ponyer ....

Annonce