29. jun 2009 Følger: 148 Følgere: 2018 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
skræmte ponyer .... {{forumTopicSubject}}
Hej HG ..
Jeg var ude og se pony stævne på aagerupgaard i LC og LB.
Trist syn må jeg nok sige;(
Det første der fanger mine øjne er denne lille pige på en rimlig kraftig 3'er pony der lige starter det hele med at give den et klask i røven fordi den bliver bange for noget hallowen halløjsa der står på midten.
Hun kommer så igang med banen og kommer til en lang linje hen mod en lille okser, hele den lange vej på okseren sidder ud simpelhen og hiver og flår i denne pony så det gør helt ondt på sig selv;(
Da Vi så kommer til 1'er ponyerne er der en der bliver hjulpet ind på banen fordi ponyen er bange, men det er vel også iorden...
Hun rider banen og får 4 fejl hun tager det første spring i omspringningen fordi hun ikke kan stoppe den, hun smider pisker fra sig og tager fat i den ene tøjle så hesten drejer voldsomt rundt om sig selv...
Har også været ude og se undervisning i spring, hvor de faktisk er ganske få der ikke * Lære * de små at rive hesten i munden.
Siger ikke alle pony ryttere rider dårligt, kender rigtig mange der rider ganske pænt:)
- Hvad er jeres Mening om dette??
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
mar 2011
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 92 Svar: 579
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Derved ikke sagt at det er iorden, for man kan godt lærer sin pony at den ikke skal gøre de forskellige ting!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvor meget dårlig ridning man ser, kommer vel også an på øjnene der ser :o).
Jeg syntes det generelle billed af især springheste er ustyrlige heste der ikke kan standes, ryttere uden fornemmelse for situationen på banen og bare generelt dårlig ridning og ikke noget man kan gå til en TD'er e.l med.
Det er bare forskelligt smag i ridning.
Men de ting jeg ser, kan være at en anden ikke ser som dårlig ridning - især nok ikke rytteren der rider, der måske selv mener at der er rigtigt håndteret.
Så alt afhænger af øjnene der ser.
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 558
Syntes alle stævner burdte være sådan
Så bliver den behandling til sidst mere og mere sjælden.
okt 2009
Min dyrelæge har enda redet hende og opleet det, og han sagde også at hun bliver så hissig og stædig at hu låser!
Men igen, det er hvad øjnene ser, nogle gange kan man jo os have kigget på et forkert tidspunkt, så man ser det uden sammenhæng! Desværre.......
aug 2010
Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 533
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 324
Men ja det er trist at se på en gang imellem.
jun 2009
Følger: 148 Følgere: 2018 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
aug 2010
Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 533
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
okt 2009
Dette skal ikke forstås som at jeg syntes det er okay at man er voldig mod hesten OVERHOVED.
jun 2009
Følger: 148 Følgere: 2018 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
apr 2010
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 219 Svar: 681
Heste er selvfølgelig ikke lavet af porcelæn og nogle af de ponyer er måske næsten for stor en mundfuld for de piger.
Dog så synes jeg ikke at eliten indenfor hesteverdenen er noget strålende forbillede...
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
mar 2008
Følger: 102 Følgere: 94 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 277
Hun blev klubmester... Forstår ikke hvorfor. Man må da ikke slå med pisken, slet ikke så mange gange??
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Og jeg er ganske enig i at børnerytterne i dag bliver en MEGET værre rytter "generation" end hvor tids topryttere... Simpelthen pga. det er noget LORT vi lærer dem.
Ja, måske er det paranoide forældre? (tænk nu hvis Junior kommer til skade, så hellere være sikker på at hesti ved hvem der bestemmer.)
Hvis jeg klappede til min hest sådan, så ville han sgu (forståeligt nok) klappe igen! Jeg synes det er endnu mere farligt at forsøge at dominere sin hest.
sep 2007
Nu går jeg altså ikke i "horsemanship" mode hvis hesten stikker af, så skal den stoppe og det skal være nu før vi er splattet ud. Eller hvis den ikke forstår stopsignalet og ikke reagere på det, så øger jeg da presset.
Nogle gange er der en god grund men nej til springkonkurrencer handler det ofte bare om dårlig ridning hvor stopsignalet ikke er helt på plads ligesom rytter nok er en del frustreret og ikke kan holde hovedet koldt, måske for høje forventninger.
Så er det man skal lære at tøjle temperamentet.
sep 2007
Det var mere din formulering om at der aldrig er en grund til at rykke hesten i munden jeg prikkede til ;o). Altså, at det nogle gange kan være en nødvendighed for ikke at blive splattet ud.
jun 2009
Luna, mht. at "splatte ud", så red jeg selv totalt fejlagtigt til spring på en meget skræmt og ustabil pony. Den ene gang knækkede den hackamore jeg red med, og hun blev så forskrækket at hun bare løb ud mod hegnet :S så jeg tror godt at man kan blive "nødt til" at rykke i hesten hvis den løber i vild panik, men igen - JEG kunne bare melde mig fra til spring og indse at hverken hun eller jeg havde nerverne til det dengang!
Pisse ærgerligt at hun blev udsat for dårlige oplevelser gang på gang - pga. mig.
Og jeg er nemlig helt enig i at man skal starte i de små. Kan man styre sin hest på hjemmebanen men ikke ude på springbanen, bør man træne signaler på springbanen - i starten UDEN at springe.
sep 2007
Luna - I nogle situationer ja. Men nu er heste levende dyr, så hvis den bliver skræmt fra vid og sans så kan man godt gå hjem med sit stopsignal i det fleste tilfælde :o).
Så er der ingen kontakt til hovedet eller forbenene.
Jeg har været meget " tag hjem og træn det og alting kan trænes væk " men nu har jeg oplevet at sidde på en hest, hvor jeg ikke umiddelbart kunne træne det væk fordi hesten kunne stopsignalet voldsomt godt indtil den pludselig bare var væk. Ligesom man i nogle situationer kan komme ud for at det at træne på ridebanen er en ting, her er stopsignalet på plads men situationen er en anden i skoven hvor man bliver nød til at være hård, fordi hesten så ellers får lært sig selv at den skal spæne der ud af.
sep 2007
Selvfølgelig - men igen, det var henvendt til det du skrev med at så skal man bare hjem på banen og træne :o)
jun 2009
jun 2009
Det kommer jo an på hvor afspændt en hest man vil have. Nogle kan jo godt lide den der raket der farer afsted...
sep 2007
Nu kan heste der ikke er bange for noget som helst og er voldsomt meget stabile ( nogle vil sige for stabile ), som man kan ride på imens der er jagt i en skov ( ikke med vilje ), fugle der flyver op i hovedet på den, hunde der pludselig kommer gøende ud osv.
De kan blive bange, en gang imellem også når de bliver er det ofte for noget tosset som man ikke forstår, men så bliver de bange, virkelig bange.
jun 2009
Min tidligere halvpart plejede at flygte så snart hun så en lille ting hun blev bange for. Med god træning blev det til at det bare gav et sæt i hende, efterfulgt af at hun stoppede og kiggede i et par sekunder. Så kunne vi gå videre
Selvfølgelig kan alle heste reagere på alle ting, men man kan lære sin hest at den er tryg ved rytteren og at den ikke behøver at flygte.
sep 2007
Det er svært at lære hesten når dem på 5år kun bliver seriøst bange 3 gange :o).
Altså en hest der ikke bliver bange for en " lille ting ".
jun 2009
Jeg ved godt at det kan lyde tosset, men det er min overbevisning at det sagtens kan lade sig gøre
jun 2009
jun 2009
Men jeg tror jeg er "farvet" af for mange skræmte ponier, når du siger "tændt" tænker jeg straks på dem som bare løber og løber og løber men det tror jeg sgu ikke Bettemus gør med dig
sep 2007
Når hesten endelig blev bange kom det som lyn fra en klar himmel, ingen advarsel før hesten havde taget benene på nakken også var der ikke nogen kontakt ;o). Så er det svært at være forberedt, især når det aldrig var noget man kunne se hun blev skræmt af.
Jeg har været pænt " hellig " for at sige det pænt mht. hjælpemidler, stærkere bid, at man kan træne sig ud af alt men må bare se at tingene ændre sig med heste man møder og alderen :o).
jun 2009
sep 2007
Hun blev bange for 3 forskellige ting, som jeg ikke kunne se - så det er liiidt svært og havde et brilliant stopsignal, virkelig godt - til tider lidt for godt.
Bare ikke når hun de 3 gang blev skræmt fra vid og sans af noget jeg ikke anede hun blev bange for. En gang var det en gren der gled på min jakke - er sket 10000 gang før, men denne her gang var det farligt.
Men nu er hun aflivet, så træning på hende er ikke aktuelt :o)
Jeg har en hel klar tro på at mange heste/ponyer har et super godt stopsignal, et let stopsignal men når de bliver bange så ligger det bare i deres natur at skabe afstand mellem dem og det de bliver skræmt over også kan man ellers hive til med stærke bid og hvad man vil.
jun 2009
Min Vimse skubber og bumler meget, men da han en gang blev forskrækket fordi der kom en lastbil lyttede han så utroligt meget til mig. Hvert enkelt lille signal slugte han til sig og så kom vi sikkert videre.
sep 2007
Den hest er den mest trygge jeg har mødt - jeg ville sende min uerfarne lillesøster på tur alene på hende. Hun gjorde ikke en flue fortræd. Mest rolige heste, for nogen alt for rolig og bevægede sig ikke ud af flækken med mindre hun blev bedt om det.
Motorvejsbroer, tunnller under en motorvej, lastbiler, at der bliver skudt imens der er jagt og man rider i samme skov, traktore med store larmende læs - intet kunne skræmme hende. Hun var helt rolig altid og vrikkede aldrig et øre.
Så jeg beklager, men jeg kan ikke se hvordan en hest der i 99% af tiden ikke reagere overhovedet kan blive mere tryg - den er trods alt et dyr også :o)
jun 2009
Krikken: det er heller ikke fordi jeg forlanger at min hest er tryg i alle situationer.
Se det sådan her: hesten bliver forskrækket og spørger rytteren til råds i stedet for at flygte alle heste er i sin gode ret til at blive bange og forskrækkede, jeg ønsker bare at min hest søger tryghed hos mig i stedet for at flygte - og jeg ved godt hvordan det er at ride på en hest der bare farer der ud af, det er sgu ikke sjovt
skræmte ponyer ....