Kulde og gamle Heste? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en gammel fjordhest på 22 år. Hun har fået dækken på, da hun var våd udenpå pelsen hver morgen - og det er jo ikke smart at komme ud når man er våd i den kulde her.
Hun er våd ovenpå pelsen, ikke indefra - så det er ikke sved.
Nu hun har fået dækken på er hun dejlig varm og slet ikke våd.
Hvad gør i andre med gamle heste af sind - altså nok en gammel hest, men også en der ikke rides mere, da hun har lidt gigt.
Den gigt blir jo ikke bedre her i kulden. Hvad gør i andre mht til boks og fold. Alle mine er på fold fra morgen til aften, da jeg synes det er godt for dem at være ude så længe som muligt året rundt. Men jeg tænker om den her kulde ikke er så god for min fjordhest, så hun ville få det bedre af kun at være ude kortere tid. Hun har jo godt af at bevæge sig, og derfor er hun altid meget ude. Men kulden kan hendes ben ikke så godt lide.
Er der nogen der har en gammel hest som også blir stivbenet om vinteren og hvad gør i mht til boks og fold tid.
Hun rides som sagt ikke mere, og nyder bare sit otium. Det er det samme hver vinter, at hun blir lidt mere stivbenet. Men om fåret lever hun helt op
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
sep 2010
Følger: 64 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 247
jul 2010
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 242
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 34
Hun er lidt stiv i bagbenene pga gigt og hun får smertestillende når jeg kan se hun har ondt.
Men udover det giver hende noget fodertilskud som smører hendes led
Udover det strøer jeg ekstra godt hos hendes så hun ligger behageligt
Og går en masse ture med hende da det er vigtigt at røre hende pga gigten
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Det virkede på min meget skrøbelige heste med skod-ben.
Det gjorde hende i øvrigt haltfri fra stokhalt. Det tog 20 minutter, så var hun 100% rengående. Næste dag stokhalt, på med BOT i 20 minutter, rengående..
Sådan undgik jeg aflivning for 4 år siden. Nu er hun 14 og foldbums i løsdrift - fik også problemer med nakke og astma. Men BoT virkede også på hendes monster galle.
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 100
Kniber det - så tag hende ind lidt tidligere end de andre - og så skift med at ta' en af de andre med ind så hun ikke står alene i stalden....
Når vejret er som nu ta'r jeg mine ind mellem 16 og 17 og gi'r dem et varmt måltid med Mash....det er de RET glade for.....
KH:)Annette
jul 2010
Tror jeg vil prøve staldgemascher i boksen om natten.
jul 2010
jul 2010
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
min gamle har nogle stolper af ben, her om vinteren fordi han ikke gider gå på det hårde underlag. Han får bare motion i ridehuset :-). Han er ellers sund og rask, og kan selv stadig holde sin pels, og ser flot ud. Han blev 25 i sommers, og kan stadig knalde af!
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Kulde og gamle Heste?