{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
720 visninger | Oprettet:

Ikke moden endnu? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Det bliver nok lidt langt smiley

Jeg har en meget varm og nervøs hest på 5 år. Han har været reddet i ca. 1 år, og det er egentlig kun gået ned af bakke?
Han bliver mere og mere stresset, selvom vi laver mindre og mindre. Forstået på den måde at jeg kan ikke kræve for meget af ham, uden at han stresser så meget at jeg lige så godt kan hoppe af. Og det er ikke sådan at jeg kræver noget specielt af ham. Rider ikke stævner og har ingen planer om det.
Hver gang vi tager ét skridt fremad, så tager vi 3 skridt tilbage. Det er ved at blive hårdt i længden.
Og grundet dårlig oplevelse i foråret med ham, er jeg blevet lidt nervøs også, så det smitter jo også af på ham. - det er dog blevet MEGET bedre med hjælp af en god og dygtig underviser.

Jeg har prøvet det meste. Jeg har skiftet ridestil for at få ham til at slappe af, hvilket også har hjulpet lidt. Jeg har skiftet foder for at få ham til at bruge mere energi på at æde. Jeg har prøvet at lave jordarbejde osv osv.

Men så er det jeg tænker, kan det være at han faktisk ikke er psykisk klar til at være fast ridehest? Der skal ingenting til at slå ham ud af det, hvis der sker noget nyt, anderledes eller hvis han har en dårlig dag. Så stresser han så meget og voldsomt at han ikke er til at komme igennem. Det er ligesom at arbejde med en traktor, man ikke kan komme ind i og styre, men som bare kører sig selv som den selv vil.
Jeg står og skal have hest nummer 2 næste år, uanset. Og så går jeg og leger med tanken om at jeg måske skulle købe mig en stabil ridehest, som er trafik sikker og det hele, som virkelig er STABIL. En rigtig mormor hest, dog ikke en gammel hest, da den jo så ville blive min faste ridehest.
Og så kunne man jo ride ture på nummer 2 hest, og så trække min nuværende hest med som håndhest. Så den på den måde kan blive vant til at komme ud og opleve verdenen og på den måde måske modnes? Og så give ham et par år uden alt for meget ridning?

Men hvad tænker i, når jeg siger: en 5 års, som psykisk ikke er klar til at være ridehest?

Mener i at det er helt ude i hampen eller kan der være noget om det?

Ps: hvis i mener jeg bare skulle sende ham i ridning, er dette altså ikke en mulighed ren økonomisk. Så det behøver vi slet ikke diskuterer. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke moden endnu?
  • #1   2. dec 2012 Han er spændt i sit bagparti, har før været spændt i hele kroppen. Men har hjulpet efter min nye ridestil, så har vi fået løsnet ham op. Men det er ikke kun under ridning, det er også når jeg prøver at gå ture med ham. Det er tæt på at blive en livsfarlig affære.
    Han har blevet undersøgt flere gange, og har kun fået at vide at han er spændt i musklerne, men ikke har ondt som sådan. Og har fået lavet noget telepatisk kommunikation med ham, og der er man også kommet frem til at han ikke har smerter. Så ved ikke hvordan jeg ellers skal undersøge det?

• #2   2. dec 2012 Har jeg haft en gang sidste år, og hun sagde at jeg nok skulle regne med en del behandlinger til ham, 3-6 gange. Og hun mente ikke at én gang gjorde de store underværker, grundet hans opførsel, og jeg kunne ikke mærke at hun havde haft fat i ham. Så har overvejet det. Men har ikke de store penge at gøre godt med. Så jeg prøver at spare op til flere behandlinger. Da han spænder ekstra op når der kommer fremmede ud og rør ved ham.

Og kan ikke lade være med at være skeptisk ang. en massør. Men det er kun fordi jeg ikke selv kunne bruge det da jeg havde ryg problemer.
    Så havde mere overvejet en kiropraktor.

• #3   2. dec 2012 Ja det er jo det.

Men uanset bliver det ikke nu og her at der kommer noget som helst ud til ham, når han ikke direkte har smerter.

• #4   2. dec 2012 hvordan reagere han hvis du ligesom sætter dig godt i sadlen og forlanger noget mere?
    nogle heste har behov for aktivering og hele tiden lavet noget nyt - samt en fast rytter siger at sådan er det bare. sådanne en hest kende jeg, jo "søder" du prøver at være og jo mindre du forlangte jo mere stress.

hvorfor jeg spørg er fordi du siger du kræver mindre men det bliver værre.

men ja der er helt klart et problem, men super løsningen har jeg sku ikke lige.
    den er lidt svær at gemmenskue smiley

• #5   2. dec 2012 Sarah
    Ja den er nemlig lidt svær. Jeg har prøvet at kræve mere af ham, men så går han først ligesom i panik og koger over. Problemet er jo også at han ikke rigtig er fuldt tilredet. Altså jo, han kan signaler for skridt, trav, galop, stop, drej og bak. Altså det basale. Men så slutter det også der. Sådan som at flytte hans skulder eller bagparti, det er nærmest umuligt. Og når man så har en 60X20 bane, hvor hesten ikke engang kan gå på halvdelen af banen, pga. al muligt som er MEGET farligt, så er det svært at se hvor man skal tage fat?
    Og hvis jeg så prøver at hoppe af og trække ham rundt, jamen vil han ikke derhen, så gør han det ikke. Om han så skal løbe mig ned for at vise at han vil væk, så gør han det. Og han er slet ikke til at komme igennem.
    Horsemanship siger ham INGENTING.
    Og klikker + godbidder heller ikke vejen frem, for så begynder han at bide mig konstant for at få flere, og forstår ikke at han kun får godbidder når man klikker.

Så tænker at hvis jeg fik en nummer 2 hest, så kunne jeg have ham som "ung hest" i ét år eller sådan noget, og så prøve at begynde igen, for at se om han er mere modtagelig?

• #6   3. dec 2012 Hmm han lyder godt nok mystisk.
    Syntes ikke det lyder som han reagere normalt,
    Den er godt nok svær, men at få ham tjekket, for et eller andet er der galt.
    Eller måske få en prof ud til at hjælpe dig og måske ride ham nogle gange?
    Jeg ved det sku ikke helt.

Ellers så prøv at give ham fri og se hvordan han reagere - bliver han mere stresset eller falder han til ro?

• #7   3. dec 2012 Har du prøvet at lade en anden træne og ride ham?? Jeg synes nu at du skal bruge penge på, at få styr på den hest du har. Fremfor at købe en ny. Jeg tænker at det jo godt kan være dig som rytter, og at i måske slet ikke passer sammen.. Hvis du i forvejen er nervøs overfor ham, mærker han det jo med det samme..

Prøv at se hvordan det går, når en anden håndtere ham, også se tiden an. smiley

• #8   3. dec 2012 Som jeg allerede har sagt er han tjekket for smerter. smiley Og de professionelle siger altså at hesten ikke har ondt?

Har ikke råd til at få nogen professionel ud og ride ham. Og jeg er lidt hys - indrømmet - jeg vil ikke lade hvem som helst ride ham uden at jeg er der.

Og ja, jeg påvirker ham som sagt negativt pga. vi havde en dårlig oplevelse sammen tidligere på året. Og vi har arbejdet meget på det, og jeg er tryg ved at ride ham på bane igen, men ikke på tur.

Jeg kunne godt gå med til at vi ikke passer sammen, men vi har jo haft 4-6 mdr som bare gik rigtig godt? Han har altid været varm, så overrasker mig sådan set ikke. Men han er ligesom blevet mere varm og direkte hysterisk som tiden er gået, og det forstår jeg ikke?

Altså uanset skal jeg have hest nummer 2 næste år, da jeg skal have hesten hjem, og han skal selvfølgelig ikke gå alene. Så spørgsmålet er bare om det så skal være en lille eller en som jeg faktisk kan ride. Så tænker jeg lige så godt kan købe en som jeg kan bruge til noget, så jeg kan blive en bedre rytter og derved blive bedre til at ride min første hest også.

Kommentér på:
Ikke moden endnu?

Annonce