{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Dækken - klipning {{forumTopicSubject}}

Okay okay, jeg ved godt at dette er et meget brugt emne til debat..

Men jeg skal lige have alting rene, så jeg ikke laver en fejl..

Min araber skal klippes, da hun igen i år har sat vinterpels. (det er kun anden gang hun sætter vinterpels).
Jeg klippede hende sidste år og så fik hun lov til at gå med 500g på de koldeste dage.
I år er sagen lidt anderledes, hun har flere sygedage i år og har været lidt vag her på det sidste.
Hun fik 300g m/ hel hals på i går, da hun er begyndt at snotte lidt + vi kommer ned på max -10 grader i weekenden.
Jeg vil så gerne klippe hende, da pelsen får hende til at svede utrolig meget.
Jeg har en dyne hun kan få på når jeg kan klippet hende på 200g. Skal jeg ligge den på eller skal jeg først vente og se om hun fryser? (btw hun har tendens til at være kuldeskær)

Jeg vil klippe halsen og maven, men jeg ved ikke om jeg skal lade hende beholde pelsen på lænd og ryg. Hun er en ældre hoppe, begyndt at klikke et par gange om måned i hoften (grundet kulde måske?). Er det bedre for hende at beholde pelsen på ryggen? Mindsker det hendes risiko for nyreslag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken - klipning
  • #1   27. nov 2012 Ja, jeg vil sige klip hals og mave, og lad det blive over ryggen. Klip den i et såkaldt "jagtklip"
    Min står i undendørsboks, er klippet både på ben og i hovedet og står med 350g i dækkenet og 150g i halsdækkenet smiley

• #2   27. nov 2012 klip hald og mave og lad lænd og ryg beholde pelsen... så slipper du også for flere skridtæpper ved ridning, men kan nøjes med tykt :O) gør jeg med mine...

• #3   27. nov 2012 sif hva gørdu så når der bliver koldt?

• #4   27. nov 2012 Sif - hvor mange gram står dine med når det er koldest?

Er 700g for meget når der er koldest?

Okay, det bliver jagtklip.
    Kan jeg godt klippe hende halvt op ad maven (svært at forklare), det jeg mener er kan jeg klippe hende helt op til der hvor mit sadelunderlag ligger?
    Er det for langt, for kort eller tilpas?

Men skal hun have 200g mere på eller?

Halsen kan ikke kan tages af, men det er tyk foret, vil skyde på mellem 150 og 200g.

• #6   27. nov 2012 Ja hun bliver redet. Ellers havde jeg ikke ønsket at klippe hende. Hun er meget lang tid om at tørre med vinterpels og synes det er synd at hun skal svede så meget.

Hun spiser 20kg hø (far i boksen om aftenen/ eftermiddag), hendes tænder er fine siger tandlægen, så hun æder gerne sine fiberpiller og majs uden problemer. Nå ja, hun får også mash og rapsolie smiley Hun æder og æder, men kan desværre ikke proppe mere grovfoder i hende.
    På fold er der frøgræshalm (dette kan jeg ikke ændre, da hun står på en rideskole, lidt øv.. ellers ville hun have fået wrap derude).

Hun spiser gerne mere hø (20kg) end wrap (max 12kg). Hvorfor vil hun hellere æde mere hø end wrap?
    Hvad kan være grunden til at hun går "død" i wrap? (nægter at æde det til sidst, bliver træt af maden)

• #7   27. nov 2012 Sif - bør jeg så ligge dynen på hende, når jeg har klippet hende?

Jeg har et dækken med 400g halvhøj hals, skal hun have dette inden under halsdæknet (300g) til vinter (når der bliver koldest)?

Hun vil til vinter kunne komme op på 900g (3 dækner).

Dyne 200g
    Halsdækken 300g (lidt langt i det)
    Halvhøj halsdækken 400g (lidt kort i det)

• #8   27. nov 2012 Jeg ville ligge de 200g under nu her, frosten skulle sætte ind til weekenden smiley

• #9   27. nov 2012 Jagt klip også lig de 200g ekstra ind under.
    Vil dog så sige at jeg også har en kulde skær araber, han er fuldklippet og går med 300g og han fryser altså ikke smiley

Sif: Man skal så vidt undgå at klippe ældre heste, de skal holdes varme om ledene ellers bliver se stive. Så hvis den ikke fælder om foråret som den skal, så klipper man den først der og ikke vinteren inden.

• #11   27. nov 2012 Du kan nøjes med at klippe en stribe på den forreste del af halsen, hvis det er. Så kan hun komme af med varmen under arbejde, uden at fryse på kroppen.

• #12   27. nov 2012 Søster Mcfluff: Jeg vil hellere give hende en jagtklipning, da hun sveder på hele halsen.

Hun er blevet klippet før, sidste år klippede jeg hende også, da jeg ikke kunne arbejde med hende. Men sidste år var mere stærk (det er blot min fornemmelse).
    Det var fuldklip sidste år.

Hun har været lidt vag, men hun holder varmen og vægten i år. Så er det blot mig som er pylret eller kan hun godt klippes helt?

Jeg har tendens til være pylret overfor hende, men hun er bare dejlig på sin egen måde, så vil blot det bedste for hende smiley

Sif - speciel klipning? Hvad er det?

Lone Elneff: Please, hold dine negative kommentare for dig selv, det hjælper jo ikke på mit problem. Vær sød at svare mere realistisk og brugbart næste gang. smiley Det hjælper jo ikke på mit problem at dine heste kan gå på 12 timers fold og have deres irsk klipning. Jeg påpeger det blot og jeg mener det ikke i en ond tone eller hentydning.

Hun får de 200g ekstra på når hun bliver klippet.

• #13   27. nov 2012 Ja ok, siger det bare. Måske man skal huske på de er heste og ikke mennesker. Men ja well, jeg ville nok give hende en a la irsk klipning, som består af hals og lidt ned om ved maven, og så give hende dækken på m/ hals... Hvor mange g, er jo svært at sige, da alle heste er forskillige.

Bare husk at mærk efter om hendes øre er kolde, så finder du jo hurtig ud af om hun har det for koldt.

• #14   27. nov 2012 Lone: det med ørene passer det virkelig? Jeg har hørt folk snakke for og imod om og om igen.. Jeg mærker altid inden under dæknet om hun er varm på krydset, godt nok eller er det ørene jeg skal gå efter?

• #15   27. nov 2012 Jeg tænker på at købe et stalddækken til hende, da jeg ikke kan finde en dyne med 400g i.

Jeg vil bruge stalddæknet som underdækken, hvis dynen bliver for lidt.

Bør det så være et 300g eller 400g stalddækken?

• #16   27. nov 2012 Fuldklip - hun kunne klare det sidste år, så det kan hun nok også godt klare igen i år smiley

• #17   27. nov 2012 Altså ikke ben smiley

• #18   27. nov 2012 Men det med 400g har kun halvhøj hals, er det så ikke bedre at jeg lader hende beholde de 300g på og tilfører de 200g dyne indenunder?

Kommentér på:
Dækken - klipning

Annonce