{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.198 visninger | Oprettet:

Klipning uden dækken {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt og tænker at jeg bliver nødt til at klippe ponyen noget mere.
Han er pt klippet på underhalsen og bringen, men han sveder simpelthen så meget under ridning, at det drypper med sved allerede efter at have travet et par runder.
Dette er ikke helt holdbart, da han er rigtig lang tid om at tørre, og er ikke så meget for at efterlade en drivvåd hest i stalden..

De går på fold i ca 7 timer i øjeblikket, men bliver taget ind tidligere ved meget regn og blæst.

Hvor meget kan man klippe af, uden han skal have dækken på? Vil helst undgå et dækken, da jeg sidste vinter, hvor han var fuldklippet, noget at bruge ufattelig mange penge på dækkener, da de er nogle værre legerøve på folden... så det ene dækken efter det andet bliver bare smadret smiley
Da han var fuldklippet gik han med 300g, da det var koldest. Her var han godt lun under dækkenet, så han virker som en der er lidt for god til at holde varmen. smiley

Billedet er fra lige da han blev klippet på underhalsen, og efter han havde skridtet af i 25 min.. ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning uden dækken
  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
    #1   14. nov 2021 Mine går også uden dækken og bliver typisk klippet på hele halsen og bringen, samt en del af skulderen - nu kommer de godt nok på boks om natten (ca. 22-7), men det fungerede også fint da de gik i fuldtids-løsdrift.

Forsøger så vidt muligt at klippe i forbindelse med en periode med rimeligt vejr, så overgangen til lidt lettere påklædning ikke bliver alt for barsk, men har aldrig oplevet at de har frosset efterfølgende...

• #2   14. nov 2021 De fleste heste kan klare en jagtklipning uden dækken. Pelsen vokser måske bare lidt hurtigere ud igen der hvor den er klippet smiley

• #3   14. nov 2021 Tak for svar!
    Prøver at klippe halsen helt og så må jeg fjerne mere hvis det bliver nødvendigt! smiley
    Har heldigvis dækkener liggende, hvis jeg skulle komme til at klippe for meget af. Vil bare helst være foruden dækken smiley

• #4   15. nov 2021
    Jeg ville kun klippe de to hals klip, hvis hesten går uden dækken.
    https://billeder.bazoom.dk/heste/marked/698/xl/3487242/klipning-esbjerg-og-omegn.jpg

Et jagtklip ville jeg ikke byde en hest, uden dækken - så ville jeg i hvert fald give 100 gram på.

• #5   15. nov 2021 Hvad tænker du om et sporklip?

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#6   15. nov 2021 Hvilket klip du skal vælge, afhænger jo primært af hesten - ligesom det er forskelligt hvor meget dækken de har (eller ikke har.. smiley ) behov for, vil det også være individuelt hvordan og hvor meget der skal/kan klippes...

Sveder hesten f. eks. primært på forparten, ville jeg starte med et halsklip, som efterfølgende kan udvides til noget i stil med det, der i @Krikken's link kaldes "stort halsklip" - og her er der igen mulighed for at variere hvor langt/bredt et spor du trækker ud fra skulderen.

• #7   16. nov 2021 Det er så forskelligt fra hest til hest, hvor meget de fryser eller ikke fryser. Min gamle dame kunne ikke gå uden dækken, på trods af hun ikke blev klippet. Hun satte simpelthen ikke noget der mindede den mindste smule om vinterpels. Havde dog også på et tidspunkt en part som fik et halsklip ligesom det Krikken linker til. Han stod uden dækken uden problemer.

Umiddelbart ville jeg sige, at det lyder som om du sagtens ville kunne lave et halsklip uden problemer. Bare man er opmærksom om hesten fryser, så tror jeg ikke der skulle være nogle problemer

• #8   21. nov 2021 Det afhænger af hesten - vores belgiere svedte blot af at tøffe rundt i skridt pp marken eller hvis der var en solskinsdag med lidt lunere vejr, når de ikke var klippet. Dem kunne vi klippe relativt meget af (underste halvdel af halsen i lige linje ned til flanken) uden problemer.
    Min holstener ville jeg ikke klippe uden at smide dækken på - ikke engang lidt på halsen.

Hvis hesten ikke er (for) varm, når den går ude, så bruger den jo faktisk pelsen til at holde rette temperatur, og så ville jeg ikke klippe uden at kompensere med et dækken. Særligt ikke på denne årstid, hvor det ofte er blæsende og vådt, ikke bare koldt.

Det store halskæde synes jeg er MEGET at tage af en hest, der skal gå uden dækken

• #9   21. nov 2021   Pelsen vokser måske bare lidt hurtigere ud igen der hvor den er klippet 

Ja... fordi de faktisk ikke kunne klare sig uden pelsen...

• #10   22. nov 2021 Hesten fryser ikke nødvendigvis fordi den sætter pels igen efter klipning.

Min sætter ofte i efteråret hurtigt pels igen efter klipning, højest sandsynligt fordi jeg har klippet midt i fælde perioden - heste sætter pels og fælder efter lyset.

Dvs klipper man imens dagslyset bliver mindre, så er der nok god sandsynlighed for at pelsen kommer hurtigt igen fordi man klipper midt i en skifte pels periode.

Hun sætter pels langsommere hvis hun klippes i fx januar eller marts, hvor det ofte er en del koldere - men så er vi også henne at lyset er ved at vende til den anden retning.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#11   22. nov 2021 Enig med @Krikken - det er i mindst lige så høj grad årstiden som temperaturen, der påvirker pelssætningen.

Dernæst, så tror jeg faktisk at vi har en tendens til at undervurdere hestenes evne til temperaturregulering sådan helt generelt - jeps, der er bestemt heste der er high maintenance krævende på den front, men mit bedste gæt går på, at flere pakkes for meget ind...

Har netop fået en pony ind - robust 3-er, foderstand til den gode side og med en solid bamsepels.
    Ejer havde lagt 200 g dækken incl. hals på - fair nok, de havde været nødt til at opstalde ham i løsdrift, hvilket han ikke havde prøvet før, så det var gjort ud fra devisen better safe than sorry.

Her er de pt. på fold 12-16 timer og kommer i boks om natten - jeg havde på forhånd sagt at jeg foretrak at undgå dækken-bøvl hvis muligt, men selvfølgelig ville holde øje med ham, og lægge dækken på hvis det viste sig nødvendigt, hvilket de var helt indforståede med.

Han har nu gået her - uden dækken - i godt en uge, der har budt på alt fra lunt vejr over regn, blæst og senest frost og han har på intet tidspunkt været kold eller påvirket af vejret...
    Så at hals eller spor-klippe en hest, der i udgangspunktet sveder, ville altså ikke holde mig søvnløs om natten. smiley

• #12   24. nov 2021 Dorte - nu er der jo ikke tale om at pakke ind med dækkener, for der er jeg for så vidt ikke uenig med dig. Mener fjerner man jo den pels hesten naturligt sætter uden at erstatte med noget andet og det kan da give god mening, hvis hesten har det for varmt, når den er på boks eller futter rundt ude på marken. Men hvis hesten kun har det varmt, når den arbejder og ellers er tilpas, så ville jeg ikke byde den at fjerne det halve af frakken og forvente den stadig er tilpas (det store halsklip er altså en ret stor del af den samlede vinterfrakke)

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

#13   24. nov 2021 Det er klart, at det skal bero på en vurdering af den enkelte hest - skriver jo faktisk også at der er forskel på heste.

Men det faktum, at nogle heste sveder generelt og ikke kun i arbejde, indikerer jo ret tydeligt, at heste ikke nødvendigvis kun sætter den pels, de har brug for - og ligesom de altså kan regulere, når de får fjernet et overflødigt dækken, vil jeg påstå at de også kan, når/hvis de får fjernet overflødig pels... smiley

• #14   26. nov 2021 Dorthe - og min pointe er jo så, at hvis hesten ikke har det varmt ved normal foldaktivitet, så er pelsen ikke overflødig...

Kommentér på:
Klipning uden dækken

Annonce