{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

Hvad feder? (foder) {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

min hest har nu tabt sig igen og jeg er i tvivl om hvilket foder jeg skal satse på nu.

Hun får alt det grovfoder hun orker at æder:
- 20kg hø i boksen hver aften (rester ligger tilbage hver morgen)
- Halm ude på folden (kan ikke ændres på, da hun står op staldet på rideskole)
- Halm som strøelse i boksen
= grunden til at hun får hø er at hun ikke gider æde mere end 10-15kg wrap, hun bliver simpelthen træt af det og nægter at æde det. smiley

Hun får i krybben:
2-3kg gulerødder
1 kg lucerne
2 kg Vrinsk
30 g salt
40 g hybenpulver
2 dl olie

= hun får meget, men æder og æder bare..

Hun HAR fået ormkur, blodprøve og dyrlægeundersøgelse.
Hun er sund og rask, hun har blot tendens til den tynde side + høj forbrænding.

Hun bliver redet middel og enkelte gange konkurrencer (14 konkurrencer på 6år..)
Hun er meget hidsig og glæd for at arbejde.

Hun er passet ind med vitaminer og mineraler, hun har før sommeren været på en vitamin/mineral kur uden virkning. Desuden siger blodprøven at hun indeholder alt det hun har behov for.

Hun er 20år, sunde tænder (ikke nedslidte), elsker at løbe/ være aktiv, organer fungere fint.. Går med dækken, 250g og er dejlig varm inde under dæknet?

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. hun skal bare tage 50kg på, hvad skal jeg give hende?

(btw, dem der foreslår roepiller, please lad være med at skrive. Det feder ikke. Hun har spist det i 1år uden virkning, så det dur ikke).

Jeg har prøvet af foder indtil videre uden virkning:
- Eggersman senior müsli
- Spillers senior müsli
- Eggersman cool müsli
- St. hippolyt LA müsli
- Kalvefoder
- Videbæk (flere varianter)

HJÆLP smiley

Hvad gør jeg? (troede at hvis jeg skruede op for grovfoder at hun ville tage på.. men hun æder ikke mere end de 20kg, hvilket blev gjort for snart 3 uger siden)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad feder? (foder)
  • #1   22. okt 2012 Fiberpiller. Billigt og EFFEKTIVT smiley

• #2   22. okt 2012 Majsflager, Horse speed, Solsikke olie, også er det godt hvis hun hele tiden har noget at tykke på:-) Hø/Wrap. Også et varmt dækken. smiley

• #3   22. okt 2012 Altså jeg har fedet en stresset araber og en varm dv op på horselux easy, fiberpiller og koldpresset rapsolie smiley Det hjalp helt vildt på de to..

• #4   22. okt 2012 Jeg ville skifte foderet helt ud, er ikke meget hun får, da meget af det bare er fylde.

Giv hende fiberpiller som grundfoder, og så f eks horslux easy til hun er dækket ind, ca 500 gram, og så fiberpiller for resten. eller fiberpiller og så saracen showimprover i piller, så har du med garanti en flot hest rigtig hurtigt.

Har foderet med de produkter i 3 år nu, ( og enkelte andre til stævnehestene) og det har altid givet flotte heste.

Lige pt er der ingen heste her hos os der får andet end fiberpiller og vitaminer, samt fri wrap, og 2 af dem er ellers normalt umulige at holde ordenlig huld på, men begge ligner en milion, skinner helt vildt i pelsen, og er i perfekt huld.

• #5   22. okt 2012 Puha - det er for meget grovfoder!

En hest bruge rigtig meget energi på at forbrænde rigtig meget mad.

Vi har en spinkel hest herude og hun får 2 kg havre dagligt, 1 kiglo müsli, vitaminer og 1 kiglo lucerne. Det er bare for meget for hende..

Det samme med din hest. smiley

• #6   22. okt 2012 men majsdlager og linamix smiley

• #7   22. okt 2012 Evt build up oveni,

• #8   22. okt 2012 linamix (eller fiberpiller) og evt opblødte grønpiller og måske andet foder......

• #9   22. okt 2012 siger som nogle af de andre Hors lux easy og fiberpiller..
    billigt og virkelig godt foder.

• #10   22. okt 2012 Hvad med Melasse eller hvordan det nu staves?
    Selvfølgelig skal den ikke kun have det.

• #11   22. okt 2012 Risklid!!! smiley
    Eller linamix, men risklid ville jeg prøve hvis jeg var dig.. Min tog 50 kg på, på 1 1/2måned..

• #12   22. okt 2012 Altså hvis det er en stor hest du har, så får den jo faktisk ikke så meget.
    Jeg mener de siger op til 3 kg vrinsk pr 500kg hest, og det er jo en ældre hest, så synes også du skulle supplere med noget federe. Fx lucerne med 20% fedt i (equisana alfa gold mener jeg det hedder). Og så suppler med fx majsflager.
    Men du kan også bruge fiberpiller, som der også er blevet foreslået smiley

• #13   22. okt 2012 Min gamle pony var lige som du beskriver jeg gav den pavo grow godt nok er det til ungheste. Min pony var 23 år og havde aldrig gået og været pænere i hulden siden jeg gav den det smiley

• #14   22. okt 2012 massere af wrap! smiley

• #15   22. okt 2012 Linamix.. Ved det virker.. har selv en hest der tabte sig uden grund og den fik Linamix.. Og hesten så godt ud efter 2-3 måneder.. Rigtig godt ud og hun trives den dag i dag smiley

• #16   22. okt 2012 roepiller, klid eller majs flager.. ellers har vi brugt build uphvs vi har haft heste der hurtigt skulle tage på smiley

• #17   22. okt 2012 Jeg ville nok ændre foderplanen...heste kan optage 2 kg krybbefoder, lucerne med alt det hø burde ikke være nødvendig og man kan så give olie og/eller linamix som tilskud for at give noget som feder + fx speedy beet som indholder fibre og holder maven i balance. smiley
    Majsfalger indholder meget stivelse, så det synes jeg ikke den skal have/have for meget af.

Men der findes faktisk proffessionel hjælp til en foderplan.
    Selvfølgelig er der også der forskellige meninger, lige som her på HG.
    Det er med at finde det rette foder netop til din hest. smiley

• #18   22. okt 2012 at give hesten 2-3 kg gulerødder er meget dumt da de ikke feder men fylder utroligt meget skift gulerødderne ud med fiberpiller og majsflager så skal du se resultater

• #19   22. okt 2012 Jeg har haft stor succes med Build up fra Brogården ! det er rig på kcal og er lavet til at fremme bedre overlinie og til at hjælpe heste med vægt problemer.

Min vallak har altid været spinkel og til den tynde side, og været svær, at sætte muskler på - men build up har bare givet pote - det har gjort en kæmpe forskel.. Det kan de få som tilskud ud over det foder de får i forvejen i en periode, men det mest optimale er, at tænke det ind som en del af foderplanen. Det har jeg gjort, så nu får han det fast.

Ud over build up får han olie, vitaminer og mineraler, valset havre, fiberpiller fra Horselux og wrap - og det virker bare.. Han har været meget svær at holde huld og muskler på, og jeg havde som dig også tjekket alt for, at være sikker på det ikke var et fysisk problem.. Build up det virker bare smiley

• #20   22. okt 2012 jeg bruger fiberpiller. majsflager og olie. det virker.

• #21   22. okt 2012 Har selv en hest der skal fedes op.. han får
    vitaminer 500g
    fiberpiller 500g
    og så 2 spsk olie

samt masser af wrap ved siden af.. Alfred har så været forfangen så han tåler ikke müsli eller majsflager osv.. men det hjælper også! og så får en et dækken på nu når der kommer frost selv om han står i en lukket stald

• #22   22. okt 2012 Okay folkens, der er nogen af jer som ikke har læst hele mit indlæg.. Sorry, men nu går det udover jer! VIL I VENLIGST LÆSE INDSLAGET OG SE EFTER DET JEG SKRIVER???

Til jer andre, som kommer med en masse gode forslag, takker jeg meget gerne smiley
    Okay, indtil videre er jeg kommet så langt -->
    - Væk med gulerødderne
    - Lucerne indehodler 20% soyaolie og 10% hørfrøolie og fortsætter med dette
    - Hun får koldpresset rapsolie og fortsætter med dette
    - Hun får først et varmere dækken på når der bliver koldere (vi har lige haft 14 grader om natten?).

Foder jeg vælger at forsøge med:
    - Risklid
    - Fiberpiller
    - Linamix
    (hun får naturligvis vitaminer ved siden af for at være dækket ind)

Kan jeg godt blande disse ting ind i en foderplan eller er det bare et no go?

Build up venter jeg med, jeg vil først se om det andet virker smiley

Hun er en lille hest på 153, som vejer under 400kg.

NY FODERPLAN: (hjælp mig med at udfylde den bedst muligt)
    - Hø ad libitum (fortsat)
    - 1kg Lucerne (fra Equsana)
    - 80g vitaminer fra travo performance (Equsana)
    - 2 dl olie (fortsat)
    - ????g Linamix
    - ????g fiberpiller
    - ????g Risklid

(andet??)

• #23   22. okt 2012 Linamix giver man bare ved siden af det foder man plejer at fodre med, så det behøver du ikke tænke på.
    Husk at fortage en optrapning over en periode på ca 14 dage. smiley

Jeg selv bruger så også speedy beet, men der er nu fordi det er så nemt at de kun skal stå i blød 10-15 min. smiley
    Min hest har over 3 år fået 3 spiserørsforstoppelser pga lucerne, derfor er jeg nok lidt paranoia på dette område. ^_^

• #24   22. okt 2012 Linamix skal man kun cirka bruge 100 gram af, morgen+aften og det er tilskudsfoder.

Linamix, Horselux(fiberlux) fra equsana og lucerne fra equsana, vitaminer. smiley Du behøver ikke olie nå du bruger linamix. Den smører maven, og led.

• #25   22. okt 2012 Det passer nu ikke..

Dosering Linamix:
    Varmbodsracer, avlsdyr, opdræt ogudvoksede heste: 100 g. pr. 100 kg hest pr. dag.
    Heste i hårdt arbejde, konkurrence eller væddeløbsheste: op til 200 g. pr. 100 kg. hest pr. dag.
    Nøjsomme racer; avlsdyr, opdræt og udvoksede heste: 50 g. pr. 100 kg hest pr. dag.

• #26   22. okt 2012 Hold da op. Vi brugte cirka 60 gram om dagen til Aram på cirka 150 kg og vi kunne allerede mærke forskellen på smørrelse smiley

• #27   22. okt 2012 Har gode erfaringer med linamix.
    Din hoppe skal have ca 0,5 kg om dagen.
    Herudover fodrede jeg også med varmebehandlede (vigtigt!!) majsflager og så fik hesten en kur med myoplast...

• #28   22. okt 2012 Nøglen til min da den skulle fedes op var rigeligt med wrap. x)

• #29   22. okt 2012 Den var forresten også 20 år

• #30   22. okt 2012 Aaaaarh - nuuu kan jeg forstå det.. Aram var jo bare et "avlsdyr" - en som bare gik af nøjsomme racer.. SÅ kan jeg forstå .. haha smiley

• #31   22. okt 2012 Linamix er genial og man kan mærke forskel på flere områder...synes jeg. smiley
    Anbefaler det altid gerne, da jeg kun har gode erfaringer med det.
    Desuden kan man jo tilpasse mængden til hestens behov. Tager den nok på ved den halve mængde, så er det jo fint. smiley

• #32   22. okt 2012 Kender godt det problem.
    Jeg har i 1 år prøvet en masse ting, mange af de nævnte, uden virkning.
    Majs, olie, Build up, specialfoder osv.

Efter lidt overvejelser, købte jeg kalvegrønt og puuf, så voksede hyppen.
    Efter 14 dage, ku jeg tydeligt se det, tror hun tog stort set det kalvegrønt på, hun fik.
    Optil 1 kg om dagen (nu 400g)
    Hun må hvert fald ik ta mere på, tror hun har taget 20-30kg på, på 2 måneder.
    Derfor undre det mig, at det ik virker på din, for der er smæk på;)

• #33   22. okt 2012 Jeg har overtaget en noget mager stor dame på 22 år, har fodret med eggersmann senior, med god virkning, men synes det bliver noget dyrt i længden med de mængder..

Jeg havde så tænkt jeg vil gå til HorseLux senior og enten fiberpiller eller Linamix.

Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg vil forsøge, men vil umildbart gerne vide hvorfor nogen forslår easy'en fremfor senioren, der jo er udviklet specielt til ældre heste..

Min welsh sec. B får easy'en da hun har lidt ild i rumpen smiley

• #34   22. okt 2012 Jeg anbefaler easyen fordi det er den jeg har bedst erfaring med, har dog aldrig brugt senior da det har været ungheste jeg har brugt. Syntes det lagde en dæmper på dem, især araberen der mildest talt var skør i bolden inden han kom på det fodre.
    Om det så er fodret eller at han faldt til ro. Ja det ved jeg ikke. Men tog på det gjorde han..

• #35   22. okt 2012 Okay tak for svar smiley jeg kan også mærke på min welsh allerede at hun får easy'en smiley

Men hesten her er 20 så medmindre den har ild i måsen ville jeg nok stadig holde fast i senioren smiley

• #36   23. okt 2012 Hejsa igen,

jeg vil købe Equsana fiberpiller, da forhandleren ligger i nærheden af mig. Men jeg kan ikke doseringen af dette produkt? Hvor meget skal jeg give + skal det opblødes?

Linamix = 100g pr. kg

Nogen der har erfaringer med risklid?

• #37   23. okt 2012 0,5 - 2 kg dagligt alt efter hestenes størrelse og huld og den øvrige foderration.
    Kan opblødes inden udfodring.

Google giver altså de fleste informationer ! smiley

• #38   23. okt 2012 Super tak smiley

Jeg kiggede på Landogfritids hjemmeside, men kunne ikke finde deres fiberpiller eller pris på dem?

TickTack - kan du se det nogle steder? smiley

• #39   23. okt 2012 Uha, ja, den får meget foder, men som de andre siger, er det meget fyldfoder.

Det er superfint at du giver den en masse hø.
    Mht. lucerne, er det jo så i den grad mindre vigtigt, da den i forvejen er rigeligt dækket ind med hø. Så et helt kg. lucerne dagligt synes jeg lyder af meget. Jeg ville nøjes med et drysse en lille håndfuld ud over hvert måltid.

Har læst en del af indlæggene, men nu vil jeg lige prøve at glemme det, de andre har skrevet og komme med mit bud på en fedende kur.

*Hø ad libitum - supert!
    *Brogaardens Fase Balancer (eller andet fuldfoderprodukt med lavt stivelsesindhold men med høj FE, hvor vitaminer/mineraler var tilsat)
    *2 dl. olie solsikkeolie
    *Evt. lidt lucerne i krybben - men IKKE et helt kg. dagligt.
    *Majsflager og/elelr Linamix
    *Evt. mash

Så generelt og overordnet set, skal du sætte energiniveauet op pr. foderenhed. Hø ad libitum er rigtig godt, men i forhold til fuldfoder, er der jo ikke mange FE i hø. Og hvis det foder du giver i krybben primært også har lav FE (eksempelvis lucerne og gulerødder) så er det jo klart at hesten ikke tager så meget på. Den æder og æder, og der er sku ikke plads til mere. Men energiindholdet i de fodertyper du bruger, er simpelthen for lavt. Så du skal finde noget foder, der er mere energi i pr. enhed.

... når det så er sagt, så ER det ret udsædvandligt, at hesten får så meget foder uden at tage på. Jeg kunne godt være bekymret for, om hesten måske er mere alvorligt syg, når du nu har tjekket for orm. Her tænker jeg mavesår, eller i værste tilfælde kræft.

Og så vil jeg også tilføje, at de billeder du har på profilen ser ret fine ud. Arabere skal være til den meget slanke side, man må godt kunne se ribbenene når den trækker vejret ind eller lyset falder "rigtigt", fordi det er en type hest der ikke skal have ret store fedtdepoter.

• #40   23. okt 2012 Ikke sikker de har det i deres sortiment, men ring da til din nærmeste Land & Fritid og spørg om de har det eller kan skaffe det. smiley

• #41   23. okt 2012 Magister Equine: Billedet på min profil er da hun står på sommerfold og ja er helt enig der ser hun godt ud. Men sådan ser hun desværre ikke længere ud smiley

Hvordan finder jeg ud af hvor meget FE der er i fiberpiller?

Hvor meget majs skal hun så have pr. dag?

Mash får hun 2-3 gange om ugen, hvilket hun har fået fast i 2år nu. (hun går på jordfold om vinteren, så vil sikre mig så godt som muligt at hun ikke indtager for meget sand eller jord).

Er der andet foder end det fra Brogaarden du kan anbefale? (bryder mig ikke som godt om deres produkter)

Er der evt. en bestemt mash som du vil anbefale? (har prøvet lidt forskelligt.. men måske er noget bedre end andet?)

Tick Tack, mange tak smiley

Kommentér på:
Hvad feder? (foder)

Annonce