{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Hvilket foder feder??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. smiley

Jeg har købt en hest som har været MEGET forsømt. Han er totalt muskelfattig og utrolig tynd. Mit spørgsmål er derfor:
Hvad har i af erfaringer med at opfede heste hurtigt, uden maven står af??

Hesten er en hingst (dog snart vallak) på 13 år. Ormekur er givet. Jeg fik ham hjem igår, og er desperat efter at få hældt noget mad i ham smiley han har kun været vant til at få lidt byg 2 gange om dagen.

-billede af hvordan han ser ud nu smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder feder???
  • #1   8. aug 2017
    Grovfoder ad libitum i første omgang.

Få tjekket tænderne på hesten - ormekuren er fint nok, men det havde været bedst med en gødningsprøve så du ved hvad du giver imod.

Der udover feder linocrunch, fiberpiller eller maxirice.

Hvis han har levet af den diæt du beskriver, så kunne han let være kandidat til et mavesår - de heste kan let virke kræsne, have svært ved og tage på og se trælse ud.

• #2   8. aug 2017 Horsepro fiber & Elite. Billigt og godt foder næsten helt uden stivelse.

Fiberen er fantastisk til at opfede og bygge muskler på hestene. Det doseres efter behov. Eliten er en vitaminblanding som den må kombineres med, da der ikke er det i fiberen. smiley

• #3   8. aug 2017 Olie, helt almindelig raps eller solsikke. Min får pt 1 dl to gange om dagen, men man skal gradvis tilvænne hesten til olie, da fordøjelsen ikke kan optage det til at starte med. Så evt en halv dl om dagen, og så skrue op henover 2-3 uger. Du kan jo sagtens spørge dyrlægen, et telefon opkald er gratis.

• #4   9. aug 2017 Find en standard foder han bryder sig om også fyld body boost på ham, sammen med nogen vitaminer. Smut forbi din land & fritid de er virkelig dygtige til at rådgive dig om hvilket mad og lave foderplan smiley

• #5   9. aug 2017 Linocrunch er en klar anbefaling herfra. Det er lavt på stivelse og sukker, og dermed bedre en fx maxirice

• #6   9. aug 2017 LinoCrunch er super til opfedning.

MEN husk nu at fodre den laaangsomt op. Jeg ved godt at det er fristene at fylde en masse lækkert foder på den, men det kan den altså ikke tåle. Så stille og roligt, så skal den nok blive til en flot hest igen.

Held og lykke med hesten.

• #7   9. aug 2017 Hvad har hesten været vant til, udover lidt byg?

Med ormekur har du fjernet de parasitter som spiser med. Det er muligvis nok til at gøre det meste.

Og så trap ham stille og roligt over til det kommende foder. Det vigtigste er ikke hastigheden - tværtimod. Skynd dig langsomt. Du har ham forhåbentlig 10 år endnu. Intet hastværk.

Billedet er ikke så godt, men har han været direkte underernæret/haft reelt kalorie underskud gennem de seneste uger , så kan man få refeeding syndrom, hvis du går meget hurtigt op i foder dosis. Så trap fra gamle foder dosis op til almindelig foder dosis på minimum 1 uge.

• #8   9. aug 2017 Grovfoder ad libitum.

Ellers har jeg selv haft en tynd hest, og stadig svær at holde huld på (halvblod), og jeg har haft god effekt med Topsport, LinOcrunch, Maxirice, Speedybeet og er nu hoppet på Equsanas Body Boost, i håb om, at få nogenlunde samme effekt som Topsport, bare billigere smiley

• #9   9. aug 2017 Tusinde tak for de gode råd alle sammen. Dyrlægen kommer idag og tager et kig på ham, og så må jeg se hvad han siger til de forskellige bud smiley smiley

• #10   9. aug 2017 Majsolie og majsflager har jeg haft godt resultat med til min hest på 24. Har været forfangen for år tilbage, så det er ikke alt opfednings "foder" hun kan tåle.. Dosering af olien er efter aftale med dyrlægen, kræver optrapning

Kommentér på:
Hvilket foder feder???

Annonce