{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Knælåsning {{forumTopicSubject}}

Hmm....... Havde fremvisning af vores 3ér pony idag. Han kom på boks lidt før de kom, men da han skulle ud ville han bare slet ikke. Opdagede at hans ene bagben var helt stift, som om det ikke ku knække i leddet. Fik ham bakket og så gik han ud. Det skete et par gange mere på staldgangen. Men her til aften er det helt galt, det er først efter en 3-4 bakskridt, at det løsner, og frem vil han slet ikke. Nogen der har en ide om hvad det kan være?? Ikke noget han på nogen vis har vist tegn på før. Og ja dyrlæge bliver konsulteret i morgen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knælåsning
  • #1   21. okt 2012 Som du selv skriver vil jeg tro, at det er en knælåsning, som typisk skyldes vokseværk. Hestens led og sener kan simpelthen ikke følge med væksten. Har dog kun én enkelt gang selv oplevet at benet var helt låst ellers kommer det kun til udtryk ved at hesten "knækker sammen" i benet. Løsningen hos os har været at lade hesten gå på en meget bakket fold, så han dagligt bliver strukket igennem. Desuden er det vigtigt, at hesten bliver holdt i gang og ikke bare står passivt på fold. Jeg har også benyttet mig af, at strække hesten ud efter endt arbejde -både for og bagben smiley

• #2   21. okt 2012 Jeg har samme problem med min babyhest som nu er 7 og stadig kan lide under det.
    Jeg opdagede det ved at han kom gående på folden med det ene bagben slæbende efter sig, og nej jeg hylede som en lille baby for det kunne jeg slet ikke bære.

Dyrlægerne mener han vokser fra det, for spat kunne de ligesom konstatere det ikke var efter han gik haltfri gennem en spatbøjeprøve på begge bagben.

For ham har det virket at gå i løsdrift, for står han inde i boksen er han stokhalt næste dag.

• #3   21. okt 2012 Min egen fjordhest har det på en måde også. men ikke nær så voldsomt så hun har slæbt benet efter sig. det ske for det meste når jeg er i gang med at strigle hende, for så har hun stået helt stille og har haft lagt vægten på det ben, og når hun så skal bøje det, så har det "sat sig fast" på en måde. Men hun finder heldigvis hurtigt ud af selv, at rette det ud efter nogle få sekunder.
    For mig har det hjulpet at få hende i bedre form. (hendes bagben låser sig sjældent fast nu)
    da det skete første gang, slå jeg det op i en bog.
    og der står at "Den mekanisme, der gør hesten i stand til at låse sit bagknæ, så den kan stå op og sove, bliver aktiveret af en forkortelse af et af ledbåndene. Det kan hænge sammen med at hesten er i dårlig form" (direkte citeret fra bogen)

• #4   21. okt 2012 Min baby hest har det også i ny og næ. Dyrelægen siger at det ikke gør ondt, men selvfølgelig er irreterende for dem. Han siger at det tit skyldes hvis de har været brugt, Eks. til ridning, også får pause, eller hvis de bliver skader og skal stå stille. Det hjælper hvis den bare for maximal foldtid, og bliver rørt hver dag smiley

• #5   21. okt 2012 Ja ham her er 7, så færdigvokset er han smiley Af foldtid er han ude fra 7-19, og vi har jordbakke på folden, og så er de gode til at lege. Er dog ikke redet de sidste 14 dage, men dog stadig longeret. Men ja kan læse både her, og div hestesider, at motion og op og ned er vejen frem, men dr.dyr kommer nu stadig på visit i morgen ;-))

• #6   21. okt 2012 jeg har en gammel hoppe på 20 der også får knælåsning.det kan godt gå hen og blive farlig hvis det låser under ridning,min fik det en dag da en skulle lukke hende ind fra fold og da hun drejede rundt fik hun en så hun væltede og fik dyrlæge dagen efter og sagde at man kunne skære den sene der hæfter til knæet også fik de det ikke mere, men da min hoppe ikke rigtig bliver redet og vi fandt ud af hvordan hun fok det var at hun stod og sparkede på vægen i boksen efter den ved siden af. hun blev flyttet og siden har det ikke været smiley

• #7   21. okt 2012 Det er lige det med ridningen der bekymrer mig, for i min verden virker det farligt med et stift ben lige pludselig. Ham her er slet ikke bokssur overfor nogen, så han sparker ikke i boksen.

• #8   21. okt 2012 nej men hvad klint min dyrlæge sagde kan det komme af hvad som helst,og at denne operation kunne han fortage i min stald og det kræver boksro i mener 6 uger også skulle det være væk smiley så det var jo en løsning..

• #9   21. okt 2012 Da jeg spurgte ind til det da min dyrelæge var her for et par uger siden, altså det med at ligge et snit i senen, sagde han at man ikke gjorder det mere? smiley Jeg ved det selvfølgelig ikke, så hæng mig ikke op på det.. smiley

• #10   21. okt 2012 det er ca en mdr siden jeg snakkede med mine om det og det er mads klint som er en meget anerkendt dyrlæge smiley

• #11   22. okt 2012 JEg fik afvide at hesten skulle bakke hesten og strække/bukke bagbenene. smiley

• #12   22. okt 2012 Jeg kan selv få knæløftninger og det bedste er at bukke knæet indtil det slipper. Men ville prøve at få en kiropraktor til at kigge på den smiley

Kommentér på:
Knælåsning

Annonce