{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

Tilridning som 2-års! {{forumTopicSubject}}

En jeg kender har en fjordhest på 2½ år, som hendes far begyndte at tilride for nogle måneder siden. Jeg har flere gange sagt til pigen (som ikke er mere end 11 år), at de burde vente nogle år og undgå unødige skader, men hendes far insisterer på at den skal tilrides nu. Han har selv haft heste i mange år, men har aldrig været rigtig god til det med heste. Han har selv en gammel fuldblodshest. Da han fik hesten, var den ret tynd og hidsig. Han begyndte så at ride den. Det er noget tid siden jeg har set ham ride sidst, men dengang brugte han pisken flittigt, for hesten skulle vide, hvem der bestemmer. Desuden brugte han på et tidspunkt et rustent bid og en gammel stiv sadel, og red hesten så den var ved at dejse om og UDEN at varme op i skridt først. Jeg tør ikke tænke på, hvad det ender med med fjordhesten, og pigen siger selv, at ponyen bukker og stejler helt vildt med rytter på ryggen. Forskellige hestefolk har flere gang fortalt ham, hvad han gør galt, men han bliver bare sur og vil ikke have, at folk blander sig. Der hvor de har fjordhesten fra, fik de at vide, at de normalt tilrider sine fjordheste i 2-års-alderen, så er det normalt at gøre det, eller har jeg virkelig grund til at være forarget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning som 2-års!
  • #1   20. okt 2012 Tja det er vel folks egen valg om de vil ødelægge deres heste.. Jeg havde bestemt ikke gjort det før 3-4 års alderen..

• #4   20. okt 2012 Jeg ville være forarget, og jeg havde bestemt fortalt ham en ting eller to.

• #5   20. okt 2012 Jeg er forarget over det og han havde bestemt fået flere ting at vide af mig.. Jeg vil først begynde og ligge mig over min hest, når hun er 3 år og ikk før.. Sadlen kan hun blive vænnet til som 2½ års og ikk før

• #6   20. okt 2012 Jeg har kun 1 ting at sige : IDIOT!

• #7   20. okt 2012 Desværre lever vi i en verden med mennesker uden forstand på hestehold! Jeg har selv min plag opstaldet et sted hvor de ingenting ved om heste..

Selvfølgelig er det fuldstændig grotesk at han begynder at ride rundt på den som 2½ års!
    Jeg har ingen problemer med at man sætter sig op på hesten to gange om måneden i allerhøjst et halvt minut til et helt, og hopper ned igen, uden at ride! - Det er med til at styrke hestens scener og led, men når det så er sagt, skal man også lige tænke på hvilken rytter det er som sidder på dyret! Og når det så er sagt, er det videnskabeligt bevist at når en hest har redet med en sadel i over 20 minutter (selv den bedst tilpasset sadel) begynder den at få den samme følelse som vi får når vi sidder ned i alt alt for lang tid..

Føj, jeg kan slet ikke klare at tænke på den smerte og ubehag, samt en rigtig skidt start på livet den lille fyr har smiley

• #8   20. okt 2012 Havde vi snakket at pigen sad 5 min på den ind imellem i skridt ville jeg synes det var ok (med mindre den er vokset fra hinanden eller helt uklar i hovedet) men rigtig tilridning er for tidligt.. Kan dog ikke se nogen grund til at vente flere år, men et lille års tid bare.. Dog lyder hans ridning jo generelt ikke særlig rar

• #9   20. okt 2012 FORHELVEDE ET SVIN! Han har da ikke megen forstand på heste..
    De fleste hestemmennesker med respekt for heste, begynder først i 3-3½-4 års aldern, alt efter hvor udviklet hesten er ....

• #10   20. okt 2012 Hvor bliver jeg ked af det, når jeg hører om sådan noget. smiley

• #11   20. okt 2012 hej, altså en ny undersøgelse viser at hvis man tilrider sin som når den er 2 år, også man rider den i 2-3 måneder så den er 95% ryttervant, også man lader den stå til den er 3-3½ år også går igang igen med at tilride, så får man en meget bedre hest i længden, som kan tåle nogle flere ting da den er blevet tilredet imens at muskler og sener er meget flexible, selvfølgelig skal det kun foregå i skridt og meget let trav, og kun i 15-20 min hver 3-4 dag når den er 2 år. Også er det bestemt ikke en mand på over 70 kg som skal tilride den, det skal være en pige/dame på maks 65 kg så længe den kun er 2 år. Hvis man ikke har det så skal man vente til den er 2½-3 år. Også skal man huske en masse ture på forskelligt underlag så man får nogle stærke sener på heste!

• #12   20. okt 2012 For mig er det fint nok man tilrider en hest som to års, hvis hesten er okay sat sammen osv. men det er forskelligt fra indvid til individ. men det kommer også helt and på hvor stor erfaring og kendskab man har til det.
    jeg tilrider også min 2 ½ års her over vinteren. men det er så også en amerikaner, den er bygget helt anderledes.
    men man skal huske at hver hest er forskellig, og det ikke alle der kan tåle det.
    men udfra hvordan manden gør det, er så en helt anden side af sagen, der er mange heste mennesker også der ikke vil lytte til hinanden. men selvfølgelig skal han have det af vide hvis det er så grotest som der bliver skrevet

• #13   20. okt 2012 Team enya og athene: Nu mener en del eksperter jo at hesten fysisk har bedst af ryttertilvænning i ca 2,5 års alderen (med mindre der er fysiske eller psykiske grunde ved lige den hest der taler imod det) så kan ikke se man mangler respekt for hesten ved at følge eksperternes råd..
    Men det er vigtigt at man ved 100% hvad man laver og gør det korrekt..

Josephine: Har du et link til den undersøgelse ? Lyder interessant.. De artikler jeg har læst siger fra 2,5 års alderen, synes 2 år lyder lige tidligt nok, lige i den alder betyder 6 måneder en del jo..
    Undre mig også over den meget specifikke vægt angivelse, kan ikke se at 5 kg skulle være den altafgørende forskel..
    Undre mig også lidt over at starte hesten og så lade den stå i over 1 år.. Så vil sener, led og muskler være tilbage til udgangspunktet hvis de kun er trænet kort, har aldrig hørt nogle eksperter tale for så lange pauser..
    Så ville være interessant at læse smiley

• #14   20. okt 2012 Natalie: Nu er det jo bevist at alle racer udvikles ens knogle mæssigt, så fuldblodshestes og "amerikanere" er ikke tidligere klar som mange tror(ej hellere er islændere og koldblods senere klar).. Men jeg rytter tilvænner også selv ved 2,5 års alderen smiley

• #15   20. okt 2012 Det er desværre ikke et særtilfælle.. Det ses alt for ofte efterhånden.. Især indenfor Varmblods- og fuldblodsavlen, da kravene til de unge heste er utroligt høje.

• #16   20. okt 2012 Anmeld dem for vanrøgt på Hestens værn , søg på Google :)!

• #17   20. okt 2012 Julie: så vidt jeg ved er der ingen lov imod at ride en 2 års, så tror næppe det hjælper at melde..

• #18   20. okt 2012 Signe: Tror hun vil melde ham ud fra den måde han rider hesten på smiley

Stakkels hest!

• #19   20. okt 2012 stakkels hest, jeg kender desværre en der også tilred hendes som 2 års, han er 3 nu og bliver reddet langt mere end min 4 års gør. tænker sådan en hest ikke holder ret længe ;(

• #20   20. okt 2012 Er der nogle som vil linke den undersøgelse som siger at det er sundt/godt at vænne hesten til rytter som 2 1/2 års? Kunne rigtig godt tænke mig at læse den igennem smiley

• #21   20. okt 2012 Der er desværre alt for mange herover, som har misforstået hvad det betyder når amerikaner starter deres quarter og paint som 2års. De er ikke mere færdig vokset og heller ikke alle traditioner godkender de. Vaquero traditionen, som er bedst kendte for at lave heste der kan holde hele deres livstid, startet dem altid meget senere, da de vidste godt at en 2-års ikke var klar til så meget. For mange af de amerikanske heste i europa bliver ødelagt af misforståelse omkring deres vækst og hvor vidt de er klar til tilridning, og den voksende popularitet af futurity programmer verden over er bare med til at lave heste der er tidligt ødelagt.

• #22   20. okt 2012 Synes det er helt forfærdeligt at tilride sin hest som 2-års. Musklerne og senerne er slet ikke klar til det, og som 2-års kan sådan en lille hest slet ikke bære så tung en rytter! Selvom den er fjordhest, og jo formegentlig ikke er en lille tynd hest, så har den dog alligevle ikke musklerne til det når den er så ung. Jeg er med på man måske godt kan gøre hesten ryttervant som 3½-års eller noget i den stil, men jeg ville personligt ikke starte med at ride før 4-års alderen. Synes også jeg har hørt noget om, at fjordheste først er ordenligt udviklede som 5-års, men det kan goddt være jeg har hørt forkert selvfølgelig, det skal jeg ikke kunne sige...

• #23   20. okt 2012 Tanja: Alle heste udvikles på samme måde... Der er ikke en som vokser senere/langsommere end andre .. smiley

• #24   20. okt 2012 Ikke lige det studie du ledt efter, men om hvordan træning og PAUSER påvirke vækst af skeleten. Hænger nok sammen, da skeleten bliver udviklet fra bruget, men får hesten ikke hvile nok, kan den ikke vokse færdig for at få gavn af det.

http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?ID=20800&source=rss&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+TheHorse%2FNews+%28TheHorse.com+-+News%29

• #25   20. okt 2012 Rikke: Det får man desværre ikke meget ud af, der skal meget voldsom behandling til før der gøres noget, desværre..

Lulu: Jeg kan desværre ikke finde ud af linke på min I-Phone men ved at bla magasinet hest har haft artikler om det, skrevet af en af de førende eksperter (og lige nu kan jeg ikke huske hendes navn) .. I rigtig mange lande ryttertilvænnede man i vinteren mellem 2 og 3 år .. Og deres heste holder umiddelbart mindst lige så godt som de danske..

Tanja: Hvad grundlag har du for at man skal vente så sent med ryttertilvænning ? Alle levende væsner styrkes bedst mens de stadig er fleksible i led og knogler..
    Ingen heste er færdigudviklet før de er ca 7 år, men de har ikke godt af at vente til de er færdige

• #26   20. okt 2012 Altså ikke for at lyde virkelig træls, men tænker bare at man skal lade manden være. Det går jo ud over "ham selv" (og hesten), og så meget kan man jo faktisk heller ikke gøre..... smiley

• #27   20. okt 2012 Klaphat!!!

Kommentér på:
Tilridning som 2-års!

Annonce