{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.189 visninger | Oprettet:

"billigt" foder til varme heste? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg bruger lige pt. foder fra subli, kaldet sportsbrok, som er grønpiller, og jeg skifter nok foder nu her grundet dårlig service ved dem som forhandler det, hvis servicen ikke var så dårlig ville jeg stadig handle ved dem, de har nemlig også et suble produkt til varme heste.
Jeg tænker at jeg gerne vil prøve noget foder til varme heste, da min ofte er meget varm - ja han tror han er ren araber, selvom han ikke er! haha - men det skal samtidig dække alle vitamin behov så tilskud ikke er nødvendigt?
Hvad vil i derude anbefale hvis det ikke skal være alt for dyrt? smiley Altså skal ikke lyde som om at jeg ikke har råd til min hest, men er på SU så det er begrænset hvad der er råd til smiley

Håber i har nogle gode forslag, da jeg ikke er vant til det der "foderjagt" da det altid har været klaret for mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "billigt" foder til varme heste?
  • #1   2. okt 2012 Følger lige med smiley

• #2   2. okt 2012 det foder du kører på er det kun grønpiller eller.? smiley
    Skal bare se om jeg har forstået det rigtigt smiley

• #3   2. okt 2012 prøv at tjekke equsanas sortiment... det forhandles bl.a. ved land og fritid / DLG http://www.equsana.dk/sortiment

jeg kører med equsana og synes at min fungerer rigtig fin på det og hun er også en varm hest

• #4   2. okt 2012 Hvad med at give fiberpiller blandet med grønpiller eller roepiller eller roepiller og grønpiller? Og så et vitamin tilskud??

• #6   2. okt 2012 Er det HAVENS du bruger?

• #7   2. okt 2012 Enig med Monty..
    Hivs du bare rider på hyggeplan så kan den sagtens klare sig på hø/wrap og vitaminer. Og så bliver den bestemt ikke varm..

• #8   2. okt 2012 Monty - Endelig enig! smiley
    Er det MiniVit vitaminer du kan anbefale? Hvilken form er de i?

• #9   2. okt 2012 Min går nemlig selv kun på vitaminer fra eggermans, grønpiller og lucerne og så stråfoder alibitum smiley

• #12   2. okt 2012 Super smiley Jeg synes simpelthen, at vitaminmarkedet er et rod.. der er så mange forskellige at vælge mellem at jeg snart ikke kan finde op og ned på tingene smiley

• #14   2. okt 2012 ja det foder jeg har lige nu er kun grøn piller smiley

• #16   2. okt 2012 er det subli sportsbrok eller grønpiller du fodre med?

for subli sportsbrok er ikke grønpiller. grønpiller er der forøvrigt heller ikke vitaminer i.

hvad laver din hest, hvor stor er den, alder, og har den nemt ved at holde huld eller taber den sig nemt?

• #17   2. okt 2012 Monty, Donna og Karina - har heller ikke skiftet foder særlig tit, er sket 4 gange i løbet af 5 år...

Stald M
    Det er subli sportsbrok, men ligner grønpiller smiley Var bare for at folk skulle forstå at det ikke var müsli smiley

Tja jeg rider ham regelmæssigt 2-5 gange om ugen, kommer an på vejet og sådan lidt. Og bliver longeret en gang imellem også. Lige nu rider vi mest skridt og trav, og det er bare let "dressur" på bane, og ingen stævner i sigte lige pt. - så det er vel let/middel arbejde?
    Han er lige omkring 150 cm., 5 år, araber blanding, og er god til at holde huld - har ikke set ham tynd i de 5 år han har levet.

• #18   2. okt 2012 Kig forbi land og fritid.dk de har equsana, som har en del billigt.

Jeg fodre min med hippobas cool og islandic, selvom han ikke er islænder, det er bare som lidt godt guf. smiley Han er normalt også varm. smiley Og ellers i tyskland kan du få kvalitetsfoder til billigpenge, bestilt over nettet og leveret til døren. smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #19   2. okt 2012 Equsana Vinter mini vit plus wrap/hø så behøver det ikke være mere kompliceret den skal have 4-5 bolsjer per dag og så grovfoder for resten. Så fodre du vitaminer mineraler for ca. 60 kr. per mdr.

• #20   2. okt 2012 JM ; ja det lyder dælme billigt smiley Han får wrap, hvor meget vil han så have brug for, cirka? han er 150 cm høj, araberblanding og holder nemt huld? Han har fri adgang til alt det græs han kan æde når han er på fold smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#21   2. okt 2012 HMM ja jeg er jo tilhænger af fri adgang i den forstand at mine får det i et småtmasket hønet/slowfeeder og min spiser vel ca. 10 kg. på en nat lidt mere når det er koldt men det er jo et temperamentsspørgsmål men så meget den kan uden at blive for tyk dog er anbefalingerne ca. 2 kg. wrap per 100 kg. hest som min. og mon ikke din vejer 400 - 450 i optimal vægt så er det mindst 8-9 kg per dag.

• #22   2. okt 2012 Så ville jeg nøjes med masser god wrap, og så vitaminer, evt fiberpiller ved siden af hvis han ikke skulle kunne klare sig bare på wrap og vitaminer, men kan de fleste heste, så længe de bare får wrap nok.

• #23   2. okt 2012 her får 2 varmblods heste vitaminer, 15 kg wrap hver til natten, plus 15 kg wrap til deling på folden hvor græsset er nedbidt.
    den ene får så også 1 kg fiberpiller da hun er i træning.

• #24   2. okt 2012 Det lyder jo fornuftigt det Stald M og JM siger smiley

Stald M - når du skriver fiberpiller, har du så et eksempel på et produkt så jeg ved hvad jeg skal kigge efter? smiley

• #25   2. okt 2012 jeg bruger selv dem fra horselux, men ved at equsana også lige har lavet nogen.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#26   2. okt 2012 Dem fra DLG/Equsana er ikke i handlen endnu ikke på sjælland i hvertfald men er på vej.

• #27   2. okt 2012 nå ok.
    ellers laver nag også fiberpiller, og de holder til på sjælland.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#28   2. okt 2012 Bum bum husk at fiberpiller ikke er til dem der let holder huld jeg bruger dem feks til min gamle dame der ikke kan holde sul på kroppen og det problem har du jo ikke så hvis du giver fiberpiller så vil du sikkert opleve at den bliver for tyk hvis du giver meget wrap og wrappen er hestens vigtigste fødekilde det den får i krybben skal udelukkende dække behovet for vitamin og mineraler når den er let at fodre på.

• #29   2. okt 2012 Okay - så hvis vi nu siger at jeg fodre med wrap og vitaminer, hvad kunne man så evt. bruge til at give når der blive fodret i stalden? Bare en håndfuld et eller andet som måske bare fylder lidt i maven? smiley kunne lidt lucerne være en idé eller?

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#30   2. okt 2012 Hvordan fodre i ? Laver i spande for så laver du bare en spand med boliger og et par gulerødder eller lucerne det skal ikke mætte i maven det skal wrappen

• #31   3. okt 2012 Vi laver ikke spande, der er en som bare fodre smiley
    En spand med boliger? smiley

Er heller ikke fordi han skal have noget som skal mætte, han skal bare også have noget ned i krybben når der bliver fodret - og i hans øjne er wrap ikke foder når det er ved fodrings tid smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#32   3. okt 2012 Det er en vanesag men der skulle stå bolser hesten kan ikke se forskel på portioner så en håndfuld lucerne eller et par gulerødder og et par bolsjer per gang så er det "behov" fint dækket.

• #33   3. okt 2012 JM ; smiley okay.
    Ved godt at hesten ikke kan se forskel, men han stresser i boksen ved fodrings tid, han boks vandrer, og ville nok blive rigtig slemt hvis han slet ikke fik noget - er bare derfor. smiley

• #34   12. nov 2012 Hej smiley
    Er altid rart med et råd smiley er ikke helt skiftet over, men er skiftet lige om lidt smiley så får han wrap, halm og græs, og så til fodringstider får han gulerødder og/eller æbler og så får han de der vitaminer som hedder Minivit winter.
    Så må vi jo se om det er ok til ham, ellers kan jeg jo prøve dit forslag smiley Havde nemlig tænkt på at købe lidt lucerne og evt. fiberpiller eller roepiller til fodringstiderne - da han jo stresser lidt omkring fodring, og jo længere tid han kan bruge på at æde, jo bedre smiley
    Skal jo også passe på han ikke får tynd mave smiley
    Er altid glad for nye råd ang. fodring smiley

• #35   12. nov 2012 Jeg fodrer selv morgen og aften med to håndfulde lucerne og vitaminer/mineraler fra St. Hippolyt (Gemüse) og så bare en masse hø, ca. 2 kg. pr. 100 kg. hest, så hos mig er det 7-8 kg. hø dagligt.

Derud over skal hun her til vinter have olie for at holde huld bedre, så hun får tildelt ca. 1 dl. olie dagligt sammen med et kg. gulerødder. Hun er ikke vildt god til olie, så derfor får hun gulerødder til så det lettere glider ned. Gulerødder kan købes til 1 kr. pr. kg., så det er jo også et ret billigt foder.

Denne kost er meget stivelsesfattig, og supervelegnet til heste der ikke må blive for varme og så er den meget billig. Det vigtigste i denne form for fodring, er at den bliver tildelt grovfoder nok, da den jo næsten udelukkende består af grovfoder. Så for at hesten ikke skal tabe sig - særligt hvis den er lidt varm og stresser let op - er det meget vigtigt, at man invisterer i lidt ekstra hø end man måske er vant til, og evt. tildeler den lidt olie dagligt. Men det er stadig billigere end at give den to kg. fuldfoder hver dag.

• #36   12. nov 2012 Super - tak smiley

Hvilken slags olie tildeler du? Bare raps olie eller? smiley

• #37   12. nov 2012 Njaah, solsikkeolie, men raps er også fint. Sålænge det er smagsneutralt. Det er de færreste heste der kan li' fx olivenolie. Har prøvet, det var ikke noget hit. Men solsikkeolie og rapsolie har som regel gået uden problemer hos langt de fleste heste.

• #38   12. nov 2012 Okay - super smiley Så er det jo også forholdsvis nemt at få fat i, hvis han pludselig skulle tabe sig. Tak smiley

Kommentér på:
"billigt" foder til varme heste?

Annonce