{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.555 visninger | Oprettet:

Billigt foder... {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal have min hest hjem til mig selv og gå efter at den har stået på rideskole i en årrække.

Jeg vil derfor gerne finde et billigt, men stadig godt foder til den.

Der er tale om en stor DV vallak, som bliver redet på LA dressur niveau, han er svær at holde huld på og spiser i øjeblikket 12 kg hø i de timer han står på stald (15-9).

Er der nogen der har nogle gode råd og erfaringer???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billigt foder...
  • #1   8. jan 2014 Mere hø, når den er så meget på stald.
    Men ellers er Pavo jo altid godt smiley

• #2   8. jan 2014 Ja men min hest kan jo ikke leve af hø....

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   8. jan 2014 Få lagt en foderplan, så er du sikret et foder der dækker din hest ind smiley
    Desuden kan foder konsulenten også ligge foderplanen efter hvad du ca vil give i måneden, og hvor i landet du bor, så du har mulighed for nemt at kunne skaffe foderet smiley

• #4   8. jan 2014 Hvem kan lave sådan en?

• #5   8. jan 2014 Jeg skrev også Pavo. Hvorfor fortsætter du ikke med det foder der bliver givet på rideskolen, hvis det fungerer for din hest smiley

• #8   8. jan 2014 Jeg er glad for st. Hippolyt produkter da der er lav udfodring 100 g pr. 100 kg hest. Derfor rækker foderet længere og bliver faktisk billigere at bruge i længden. + det er et super godt og lækkert foder.
    Jeg er af den holdning at der skal lidt i krybben og meget strågoder til, så hø alt hvad de kan æde også mindre mængde kraftfoder.
    Min tinker/traver på 2 1/2 år får ca. 500 g musli, 2 store håndfulde lucerne og lidt havre. Og alt det hø han kan spise. Og han holder sig rigtig flot på det!
    For mig holder en sæk musli 1 1/2 mdr. Ca. Og en sæk lucerne 2-3 mdr.
    Naturmuslien giver jeg 220 kr pr sæk, og lucerne 170 kr pr. Sæk smiley

• #9   8. jan 2014 Din hest kan sagtens leve af hø og evt vitaminer, det er jo det de lever af i naturen.. Jeg kender en hest som har været med til UVM som nærmest kun fik wrap og vitaminer ellers blev den for varm.. smiley

• #13   8. jan 2014 Isheten: 20 kg. foder? smiley heste kan godt leve af hø og vitaminer.. ellers er jeg meget enig med surise smiley natur muslien er god, og lucernen giver længere tyggetid.

• #14   8. jan 2014 Han har været på hippolyt og det kunne han ikke holde huld på.

Får equisana nu, men får grimme knopper af det smiley

• #15   8. jan 2014 Tror hun mener 20 kg hø smiley

• #18   8. jan 2014 Arh, ovrså lige, at der stod wrap

• #19   8. jan 2014 Han står på træpiller, men sviner meget sådan en stor hest smiley Og han skal ikke skiftes ud med en islænder, det siger mig intet, er skiftet fra islænder til stor hest smiley

• #20   8. jan 2014 Det er forresten også en type wrap han får nu smiley

• #21   8. jan 2014 Masser af hø, og så skift Equsana ud - har læst mange der har haft problemer med det efterhånden.
    Hvad med Pavos Natures best? - det er altså noget lækkert foder.
    Ellers kan jeg anbefale Brogaarden, tror det er den mørkeblå fase 2.

• #22   8. jan 2014 hø/wrap - whatever. Har self brugt begge dele, og er ligeglad hvad det er ;-).

• #23   8. jan 2014 Jeg bruger equsana compete og wrap ad libitum.. Dog bliver min fodret 10 gange dagligt for at få mest næring osv ud af krybbefodret..
    Vi har så osse foder automater.. Derudover får de roepiller.

Mener vi giver 112kr for 15 kg ( vi får en Palle af gangen)
    Min får 2,5 kg fordelt på 10 gange. Foderplab er lavet af equsana.. Og efter 3 år med forskellige foderplaner, tjek af dyrlæge mm er han først begyndt at tage rigtigt på og kan holde hul

• #24   8. jan 2014 Af erfaring, så synes jeg også bare at hesten skal have enormt meget af Equsana pr. dag for at være dækket ind, hvor man ved Pavo ikke skal give andet end ca. halvdelen smiley

• #25   8. jan 2014 Og JA nogen mener han får meget krybbe foder, men det er så det eneste rigtige for ham. Han er fuldblod og meget svær at fodre på

• #26   8. jan 2014 Tænker også at jeg vil prøve noget fra brogården. Har også fået anbefalet Hesteheld fra Hedegård... Nogen der kender til det?

• #27   8. jan 2014 MariA..
    Ja altså jeg syntes det er forskelligt .. Før prøvede jeg feks brogaarden.. Både senior og build up.
    Og han var oppe på 3-3,5 kg om dagen hvilket er alt for meget i min verden.. Men 2,5kg syntes jeg er rimeligt ..

Heste er jo osse meget forskellige.. Hvem ved. Måske Ts hest får 1,5 kg af equsana (der bliver ikke nævnt navnet på foderet)

• #28   8. jan 2014 Pavos natures best er til nøjsomme heste, så hvis det er for at holde huld, så skal han ikke have det ;).

• #29   8. jan 2014 Brogaarden er bare dyrt. Så det er ikke et billigt foder, + der skal ca det samme kg mæssigt til før hesten er dækket som med equsana.,

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #30   8. jan 2014 Jeg vil lige anbefale siden: www.foderdata.com. Det er en database hvor du får oplysninger på tværs af producenterne, og hvor der står priser på.
    Jeg fodrer selv med masser af stråfoder, roepiller, og Elite fra NAG. Det er en rigtig billig måde at fodre på og det giver masser af tyggetid til hestene.
    En foderanalyse af dit hø, vil også være at anbefale, da der et meget stor forskel på næringsindholdet i hø. Når du er oppe i så store mængder er det jo en stor post på foderbudgettet, og med bedre hø ville du måske kunne nøjes med at give mindre hø og opnå bedre huld på din hest.
    Min udfordring er, at mine heste bliver meget "varme" af energitæt foder som havre mv. så hvis de er svære at holde med huld giver jeg i stedet for, et ekstra måltid hvedeklid opblandet med varmt vand. Det elsker det! især på en kold vinterdag, og det gør dem ikke "varme i hovedet". Hvis du ikke har problemer med at din hest bliver for energisk, kan du også tilsætte olie i foderet. Det skal gøres over en periode, for at hesten kan optage det, start med 1 dl. og sæt det gradvist op til max. 5 dl. (pr. døgn).
    Pøj med det, jeg håber du bliver glad for at få din hest hjem, jeg nyder rigtigt meget at have mine heste hjemme, og mit yndlingstidspunkt på aftenen er, når jeg er i stalden og giver hø til natten og kan høre den rolige gumlen og puslen i boksene:-)

• #31   8. jan 2014 Det er epuisana active han fodres med. Får 1,2 kg om dagen. Og ca. 1 kg lucerne også.

• #32   8. jan 2014 Skrev også Pavo smiley
    Da jeg brugte Brogaarden skulle min hest på 450-500kg. have ca. 2000g. om dagen. Men jeg skrev nu altså Pavo, og at de ikke skulle have så meget af det, som Equsana. Og så er jeg bare skræmt af det med hudlidelser smiley
    Men undskyld, ordentligt foder er bare ikke billigt smiley

• #33   8. jan 2014 Men ser du 1,2 kg er ikke meget (i mine øjne)

Feks . Lad os ta udgangs punkt i at din hest vejer 500kg.
    Og du vil fodre med et fedende produkt fra brogaarden. Så anbefaler de build up.. Hvis den skal tage på skal den ha mindst 3 kg.. En sæk med 20 kg koster 249kr..

Så det ikke billigt længere..

Billedet er fra brogaardebs hjemme side..

profilbillede
  • #34   8. jan 2014 Noget af det bedste vitamin-mineralmæssigt er Horslux.
    De pavo og hippolyt-produkter, jeg har puttet i mit fode program er helt skæve på zink-kobberbalancen, så dem vil jeg ikke anbefale.

• #35   8. jan 2014 Jeg bruger Care4life til min haflinger, det er bare et godt foder og det er uden melasse og korn, perfekt!
    jeg skal bruge 2 sække for at have til en mdr, og de koster 210kr. pr. stk. plus jeg skal have lucerne og det koster vel mellem 150-200kr.
    Det er dyrt, men det fungerer sgu smiley min hest skal dog også til at have roepiller igen, men sådan en sæk koster jo ikke ret meget og så holder den længe!

• #36   8. jan 2014 Nej det ved jeg... Men han skal jo æde urimeligt meget af det foder han får nu... Og det må kunne lade sig gøre at gøre det bare lidt billigere. Jeg kender ikke en forhandler af pavo, jeg ville gerne nøjes med at prøve det, men kan kun finde et sted hvor man skal købe 5 sække af gangen smiley

• #37   8. jan 2014 Jeg er så også af den mening at høet/wrappen, er det der er vigtigst og hesten nærmest skal have alt det den kan spise smiley
    altså kun den foder der er nøvendigt, og så hø/wrap for resten.

• #38   8. jan 2014 Det er et mareridt at finde ud af, kan jeg godt se...
    Men han skal i hvert fald ikke have hippolyt og epuisana længere...

• #39   8. jan 2014 Ja okay. Hvilke mærker kan du komme til? altså hvilke mærker kan du købe i din lokale foderbutik smiley så det lidt nemmere.

• #40   8. jan 2014 Han får også alt det hø han kan nå at spise mens han står på boks..

• #41   8. jan 2014 Ved ikke, hvor langt du er villig til at køre, men vi har en forhandler af pavo her i Østjylland :).

• #42   8. jan 2014 Nah.. Priser og kvalitet hænger nok sammen.. Men vi kan vel blive enige om at hvis hesten trives og rent faktisk tager på er det vel løsningen uanset foder mærker og navne?
    Jeg har ik haft problmer med equsana. Og siger heller ikke at det er løsningen til hendes hest.. MEN hun efterlyser billigt og forslår brogaarden.. Og det er bestemt ikke billigt.. Jeg far intet dårligt at sige om brogaarden,en det fungerede ikke til min. Men det gør equsana og han skal endda ha mindre end på brogaardens

• #43   8. jan 2014 Jamen jeg har flere forskellige foderforhandlere i mit nærområde, så det er rigeligt at vælge imellem.

• #44   8. jan 2014 Nu skal det her ikke blive til en diskussion, jeg spørger bare om jeres erfaringer... Og fortæller mine egne.

Min hest får hudproblemer af epuisana, det er beklageligt.
    Hippolyt blev han bare mat og træls af.
    Så jeg vil gerne prøve noget andet...

• #45   8. jan 2014 Horslux er godt og billgt.

• #46   8. jan 2014 Jeg kan komme til:
    Hercules foder
    Epuisana
    Hestespark
    Hippolyt
    Brogården
    Møllerens (hvis det stadig eksisterer)
    Dangrønt

Muligvis flere jeg ikke lige kan komme i tanke om

• #47   8. jan 2014 Der er heller ingen der diskuterer .. Jeg fortæller mine erfaringer da jeg har været vidt omkring mht foder fordi min hest bare er meget svær at fodre på.. Og det eneste jeg var tilfreds med er equsana..

Men måske det kun er det mærke fra equsana han ik kan tåle. Og han måske ik reagerer på andet fra equsana.

Men det er op til dig jo.. Ingen dikterer hvad du SKAL gøre ??

• #48   8. jan 2014 For 400 kr om måneden kan du fodre med equsana smiley
    vi giver champ og havre smiley

• #49   8. jan 2014 Jeg tror nu nærmere det er proteinknopper din hest har.. 1 kilo lucerne sammen med 12 kilo hø/wrap giver helt sikkert overforsyning af protein.!

Nu til fodringen.. Jeg ville se om jeg kunne lokke mere hø i hesten, dertil vil jeg give lidt HesteSpark, fiberpiller og vitaminer fra enten Horselux eller Equsana og dertil en håndfuld lucerne til lidt tyggetid..

• #50   8. jan 2014 Han fik mere lucerne inden han begyndte at få equisana, så tror ikke på din teori dersværre..

Jeg prøver at forhøre mig hos nogle foderforhandlere smiley
    Tak for jeres hjælp!

• #51   8. jan 2014 Hø er jo altid det billigste foder, særligt hvis det er til at holde huld på hesten.

Men jeg har selv en haflinger vallak, som også er vildtsvær at holde huld på. Samtidig har virkelig dårlig hov kvalitet. Vi har prøvet div. tilskud, og kun et har virket godt, men godt nok.
    Han blev sendt i ridning 3 uger i sommers, her fodrer de med Nobel Food.
    Han fik deres foder deroppe, da han ikke kunne holde huld, da han begyndte at lave noget. Da han kom hjem, kunne man allerede se en tydelig forbedring i hans hove.
    Vi har nu fodret med Nobel i ca. 6 måneder, og han har ldrig set bedre ud, end han gør nu. Hans hove vokser, hvis han taber en sko, er hoven ikke total ødelagt efter en dags tid.

Vi giver 900 kr. for 200 kg foder inkl. levering i tønder.
    Jeg sender en sms til dem ca. en uges tid i forvejen, og så kommer de med 2 nye tønder i løbet af ugen og tager de 2 tomme med tilbage.

Kan det være nemmere?

Der er både en daily og sport.

• #53   8. jan 2014 min hest har svært ved at holde huld, og Pavo Condition fungerede SÅ godt her, hun skulle slet ikke havde så meget som der stod på pakken, for at holde fin hul. Desværre så er der for meget stivelse i, i forhold til hvad hendes race kan tåle, så har måtte skifte over på et andet foder, med mindre stivelse i,. puha et cirkus.. efter mange forsøg med mange produkter, er det endelig lykkedes at finde en blanding, som hun kan holde huld på.. og det Eggersmann cubes, lidt linamix og roepiller og så der ikke særlig meget stivelse i smiley

• #55   8. jan 2014 Overvejer også enten vrinsk eller hestespark.
    Min hest fik vrinsk der hvor jeg købte den, og han så fin ud dengang.

Og jeg har gode erfaringer med hestespark fra tidligere hest smiley

• #56   8. jan 2014 Så det da bare det du skal købe smiley

• #57   8. jan 2014 Jeg har også gode erfaringer med vrinsk, men det var ikke på haflingeren, som åbenbart kun fungerer på Nobel.

Eneste lille kritik, jeg har til Vrinsk, er at da blev fodret med, da jeg var i en salgs/konkurrence stald, var det kun hestene i tilridning, der kunne fungerer alene på det.
    Da jeg arbejde på rideskole, og de fodrede med det der, var der mange af hestene, både privat og rideskole heste, der skulle have lidt ekstra ved siden af, enten til at holde huld eller mere energi.

• #60   8. jan 2014 til min tidligere hest hanovaraner på 181 brugte jeg hestespark og vrinsk til det var der 2 dl olie og majsflager han fik nok 4 kg om dagen + wrap på fold og i boks

min nuværende hest en knabstrupper hoppe får ca 1½ kg 3 gange dagligt ( perthybo blanding) +7-8 kg wrap hun er MEGET svær at holde huld på hun går med 300grams dækken for hun ikke skal bruge energi på at sætte kæmpe pels

• #61   8. jan 2014 Nu har jeg selv prøvet både hippolyt, Pavo og Hercules, da min hest skulle tage på, og holde huld, og jeg vil ikke anbefale nogle af dem. Derimod vil jeg anbefale Brogaardens Trotting Cubes, det er egentlig lavet til travheste, da de udføre intensivt arbejde når de løber væddeløb, dvs. at der er mange kalorier i foderet. Så hver gang din hest får hvad den skal bruge af vitaminer, får den endnu flere kalorier end et almindeligt foder, som gør det godt til tynde heste eller heste der er svær at holde huld på. Det er lavet som Competition mix, som er stort set det samme, bare til konkurrenceheste på intensivt arbejde.Dette foder bruger de blandt andet også på Frederikshavns rideskole, hvor der er mange konkurrenceheste. Det er et super godt foder, og min tog på med det samme, ikke nok med det, er det så billigt som 129,- pr. 15 kg.
    Hvis jeg skal være helt ærlig, ville jeg (hvis jeg var dig) vælge at blande mit eget, så er du sikker på at din hest får lige præcis de vitaminer og mineraler den har brug for, samt at den får det antal kalorier den har brug for, for at holde huld smiley

• #66   8. jan 2014
    Stik hesten vitaminer og roepiller, lucerne eller fiberpiller også fuld knald på det hø den nu kan tåle.

Eller Horselux easy, koster mig 129 kr pr. måned at holde en hest på. Så min er dyrest i alt andet end foder,

• #67   8. jan 2014 Tina.. Ja ja, så siger vi det..Hvis jeg tilbød mine heste 1 kilo lucerne, ville de få 80%mere protein end deres dagsbehov.. Og de fodres med Easy.!

Jeg har nok bare ualmindeligt godt hø i forhold til alle andre..

• #68   8. jan 2014 Kan anbefale Cavalor! smiley
    De har mange mærker - og også noget der ikke gør din hest tynd smiley
    Jeg har skiftet fra Spillers som jeg gav 215 for pr. sæk til Cavalor som jeg giver 154 pr. sæk - og der er endda 25 kg i :-)) Min har også en tendens til at blive tynd - med spillers brugte jeg lina mix til at gøre ham "tykkere" smiley Kan man også vælge med Cavalor, men behøves ikke på min smiley

• #70   8. jan 2014 Jeg har altid været rigtig glad for Videbæk's foder. smiley

Min gamle hoppe fik Videbæk hestefoder med majs, og hun fungere SÅ godt på det! Var rigtig ked af at jeg måtte gå væk fra det efter hun var blevet forfangen. smiley

Min nuværende hest får Videbæk Islænder/pony guf, dog er det et foder til nøjsomme heste, men han er på seriøs slankekur, så derfor skulle han have et foder der ikke feder for meget og han får pt 500g om dagen, da han ikke bliver brugt ret meget endnu. smiley
    Men han fungere også rigtig godt på dette!
    Det koster 129,- for en sæk på 18 kg, hvor jeg skal bruge ca 1½ sæk på en måned, og ved at Videbæk's forskellige foder typer, ligger meget ens i pris. smiley

Derudover får han ca 10 kg hø om dagen. smiley
    Jeg går også rigtig meget efter den med mere stråfoder og mindre kraftfoder. smiley

• #71   13. jan 2014 Noget der hedder Rocky. Det er en masse vitaminer og mineraler

• #72   13. jan 2014 Vi bruger equifirst, betfor,og byg

• #73   13. jan 2014 Din hest er i hvert fald kraftigt overforsynet med protein, og det er helt sikkert derfor den har protein knopper. Væk med lucernen.

Men ellers er jeg enig med mange om at 12 kg hø er meget lidt til en hest der har svært ved at holde huld, din hest skal have hø/wrap ab lib og roepiller/fiberpiller, vitaminer/mineraler og så er jeg meget sikkert på at din hest tager stille og roligt på og ingen problemer med at holde huld.

Samtidig er det billigt og godt foder.

• #74   15. jan 2014 Rikke P: Det har intet med Lucernen at gøre!!!!! Det har han fået i tre år, knopperne dukkede først op da han begyndte at få Equisana Active. Det er det foder de fodrer med på den rideskole han står på.
    Han kan ikke nå at spise mere hø på de timer han står inde, og da vi ikke bruger hø på foldene er det svært at få mere hø i ham i øjeblikket!!!
    Tak for din besked!

• #75   15. jan 2014 Muligheder kunne være
    Fibrepiller fra horselux eller nag
    Roepiller
    Dangro videbæk omega 3 easy
    Evt. lidt olie for huld
    Disse er foder med lav stivelse, er jo forskelligt hvor meget folk går op i stivelse, og hvad den enkelte hest kan tåle.
    Alle skal tilsættes vitaminer evt. salvemin rød vitaminer der er helt organiske hvor eks. savlemin grøn kun er tilsat organiske mineraler (10 %)

Når du kigger på foder, så husk at tjek hvor mange FE det indeholder.
    Og få lagt en foderplan.
    Er rigtigt meget fuldfoder, hvor det kan være en fordel at tilsætte vitaminer, for at det dækker ordentligt, men kan du ikke læse dig til på sækken( de fleste lover guld og grønne skove, men meget af det dækker ikke optimalt, selvom det står på sækken) Få evt. lavet en foderplan i et foderprogram det nødvendig for at kunne vide dette.
    På denne måde kan du evt. også blande flere forskellige ting, for at opnå det foder der dækker hesten bedst ind.

• #76   15. jan 2014 ps. og så har kvaliteten på dit hø/wrap også rigtig stor betydning for at kunne ligge en rigtig foderplan, er det nødvendigt med en analyse på stråfodret.

• #77   15. jan 2014 På en rideskole er det jo også tit prisen, der er afgørende, og derfor ikke sikkert det foder de vælger passer til alle heste smiley

• #78   15. jan 2014 I Equsana´s produkter, også i Active er der meget protein i og når du så giver din hest mere protein, altså lucerne, giver du din hest en kæmpe overforsyning af protein, så det er klart at din hest har fået knopper efter start af Active.
    Der er rigeligt af lucerne i Equsana´s produkter. Så jeg vil stadig råder dig til at fjerne lucernen fra din hest.

Du skriver du skal have din hest hjem, så bliver det vel muligt at få givet den
    noget mere wrap. Jeg vil stadig råder dig til roepiller og fiberpiller, vitaminer og wrap ab lib.

• #80   15. jan 2014 Så er det mærkeligt at jeg aldrig har oplevet nogen knopper på alle de heste, jeg har fodret med Equsana´s produkter.
    Kender mange der også bruger Equsana uden problemer.

Men ellers vil jeg give dig ret i, at vi skal have GMO ud af fodret.

• #81   15. jan 2014 Roepiller har så vidt jeg har fået at vide. Den virkning at hesten føler sig kunstigt mæt. Det er velegnet til hesten der æder for meget, eksempelvis halm. Roepiller fylder bare i maven på hesten, det har ingen foderværdi for dem, ingen energi eller noget...
    Det skal han ikke have, han er desuden ikke begejstret for opblødt foder, kun mash.

Min plan bliver at fodre ham med Hestespark i første omgang og dertil selvfølgelig alt det hø han kan æde smiley

• #82   15. jan 2014 Jeg har altid fodret alle mine heste med Lucerne. Det feder og de bruger lang tig på at tygge deres mad.
    Det er råd fra min dyrlæge at give ham lucerne, eller majs. Jeg har så valgt lucernen.

• #85   15. jan 2014 Min dyrlæge har også mistænkt min hest for at have fået kræft, jeg har ikke nænnet at få det undersøgt endnu.

Håber stærkt på at det bare er proteinknopper som forsvinder når vi skifter foder.

Kommentér på:
Billigt foder...

Annonce