{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.702 visninger | Oprettet:

Billigt foder {{forumTopicSubject}}

Jeg fodre mine 7 små shetlændere med mûsli men synes efterhånden det er ved at være en dyr historie.

Har i mange år købt mit foder hos en ældre rar herre med et lille hobby-udsalg af dyrefoder, men nu er han gået bort og en ny har overtagert butikken og jeg føler ikke rigtigt det er der jeg vil lægge mine penge længere

Jeg giver 118 kr. for 20 kg mûsli og synes ikke jeg laver andet end konstant at hente nye forsyninger

Hvor henne er det billigst at købe foder henne, og er det billigere selv at sammensætte en mûsli frem for at købe den færdigblandet?

Hvor meget mûsli skal man beregne til henholdsvis en voksen shetter og til 8 måneder gamle føl?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billigt foder
  • #1   6. dec 2010 Hvor meget giver du din ponyer nu af musli, og hvilken slags er det?
    Jeg bruger selv Hippolyt (190,- for 20 kg) og der har jeg til 40 dage til 1 pony (stg 148) Men hun får så også andet end kun hippolyt. Men ja det er blevet dyrt at fodre..... Overvejer om ik du kan "nøjes med noget godt hø, eller wrap-hø, for du bruger vel ikke ponyerne til hårdt arbejde? Og det er jo begrænset hvad sådan nogle stærrelser skal have smiley

• #2   6. dec 2010 De fleste shetlændere kan sagtens klare sig uden müsli. Hvis de får hø/wrap, halm og vitaminer og mineraler burde de klare sig.
    Tjørnehøj mølle har nogle vitamin/mineral bolcher som er lavet til vinter fodring, så der er alle vitaminer osv. i dem. De er nemme at give og billigere pr. dag end hvis ponyerne skal ha' dækket deres vitamin og mineral behov via en müsli.

• #3   6. dec 2010 mine får
    valset sort havre
    lucerne
    grønpiller
    vitamin/mineral
    olie
    hvidløg

valser og blander selv. de er fint i stand begge 2. ikke for tykke ikke for tynde. og ser pæne ud i pels osv.

• #4   6. dec 2010 selvfølgelig hø/wrap ad libitum også som alle andre

• #5   6. dec 2010 Synes nu det er billigt:S
    Jeg giver 188kr for 20kg, og 125kr for en pose majflager med 25kg..
    Så jeg synes det er billigt, og min det er en stor hoppe, så jeg henter os konstant

• #6   6. dec 2010 land og fritid har en müsli til 89,-
    jeg har dog ikke selv prøvet den

• #7   6. dec 2010 Undskyld jeg spørger, men skal de absolut have müsli?

• #8   7. dec 2010 Et rigtig godt alternativ til de dyre muelier er roepiller samt vitaminer og mineraler...og ja så selvfølgelig hø/ wrap. Det kan de fleste små pony klare sig fint på.

Har selv en shetlænder og han får som basisfoder:

*Kwikbeet roepiller uden sukker, giver 169kr for 15kg og sådan en sæk rækker ca 4-5 måneder. Kan fås til ca. 60-70kr. for alm. roepiller.

*Green power alfalfa giver 149kr. for 20kg mener jeg det er og den rækker hele vinteren + mere til smiley

*Dodson&Horrell surelimb vitaminer/ mineraler. Har en spand på 5 kg som jeg har givet ca 250kr for, så vidt jeg husker og den rækker også hele vinteren.

Derudover får han disse tilskud:
    *Solanum mega biotin - pga. tidligere forfangenhed og dårlig hovkvalitet.
    *YSY blanding/ gærkultur fra brogården.
    *Loppefrø - For at undgå sandkolik som han har haft engang i svær grad.

Vil tro jeg fodre for ca 100kr. om måneden i snit, men så er det også med nogle dyre tilskud som ikke absolut er nødvendige smiley

Er dine shetlændere meget trivlige, som de jo oftest er, ville jeg overveje at give roepiller (bare en lille håndfuld), vitaminer/ mineraler og hø/wrap.

• #9   7. dec 2010 Jamen så vil jeg da prøve at anbefale dig Besterly's produkter, for der er de fuldt dækket ind med alt, uden at du behøver at købe noget ekstra ved siden af..
    Jeg ville nok kigge nærmere på Besterly Basic eller Classic til dine.. De koster ca 130 - 140 kr for 25 kg..

Selvfølgelig skal de jo have hø/wrap/halm ud over..

• #10   7. dec 2010 På Besterly's hjemmeside kan du finde både beskrivelser af de forskellige produkter + en liste med forhandlere..

Det er jo meget forskelligt, hvor meget den enkelte hest har brug for mængde-mæssigt.. Vores Gaya får 1 kg Classic fordelt på 2 måltider, og Melle (som får mest pga enormt højt energiniveau) får knapt 4 kg..

Men lad mig sige det på denne måde: Efter at vi er begyndt at fodre med Besterly, har vi reduceret forbruget med ca. 1/3del..

• #11   7. dec 2010 Absolut så lidt da..
    http://besterly.dk/

• #12   7. dec 2010 Hej! Jeg har lige fået mine 3 heste hjem og i den forbindelse har jeg lavet en kæmpe research på foder/kvalitet/pris. Mine 3 hopper er meget forskellige: en ung DV der let taber sig, en buttet 8 årig New Forest og så vores lille shetlands hoppe. Kun shetlandshoppen bliver ikke redet.

Jeg stillede som krav til foderforhandlerne at foderet skulle være fuldfoder som basisfoder for alle tre og indeholde alle basale vitaminer og mineraler. Konklusionen blev at Møllerens "Vrinsk" var det eneste som opfyldte mine krav og tilmed markedets billigste. Jeg supplerer med olieholdigt lucerne doseret efter hvert enkelt hests behov (og volumen). Wrap så meget de orker - også på fold i vinterhalvåret. Irish Mash en gang om uge ligeledes i vinterhalvåret.

Jeg køber Vrinsk hos Lundemøllen ved Fuglebjerg (Sjælland) og køber en palle adgangen. Vrinks koster vist omkring 90-100 kr. for 20 kg, og det er i pilleform (ikke müsli). Og de elsker det!!

Så jeg vil til enhver tid vælge dette igen!

• #13   7. dec 2010 Men Karina, det er jo netop lige præcis det at det er! Det er bare mig, der supplerer med lucerne, for at forlænge tyggetiden lidt..og give min DV lidt olie. Du kan sagtens nøjes med Vrinsk og masser af hø eller wrap! Og det er altså noget af det bedste og billigeste - også selvom du ikke køber en palle! smiley

• #14   7. dec 2010 Og jeg glemt så lige at sige at netop fordi foderet er komprimeret i pilleform (og i menneskers øjne måske ser ret kedeligt ud) holder det fint på vitaminer og mineraler. Det var også noget jeg fik undersøgt. Men jeg har også tre heste (snart 4) - så det ligger nu ikke så længe. Min varmblod skal have 3 kg dagligt, min NF 1½ og lille Trille skal bare have 750 g.

Kommentér på:
Billigt foder

Annonce