Blogger
28. aug 2004 Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
"Det er jo bare en hyggehest" :) "Det er jo bare en hyggehest" :)
Ja en lille historie fra det virkelige liv som jeg oplevede i går.
Normalt er jeg meget ydmyg, jeg fryder mig ikke og jeg hovere ikke, men hold da op hvor jeg havde lyst til at råbe "In your face!" i går...
Jeg har jo to ponyer jeg laver tricks med og det opråde jeg står i er meget domineret af konkurrene ryttere. Jeg havde en af mine elever med ude til et stævne der var her for noget tid siden og i går kommer nogle af rytterne så ud til mit opstaldnings sted pga. et eller andet kursus noget.
Jeg står så og træner Dino og en af rytterne som rider dressur på konkurrence plan står og ser mig træne. Jeg kan høre hvad de siger men jeg siger ikke noget. De står og snakker om hvordan at det bare er useriøst og hygge agtigt og hvorfor jeg dog gad at have en pony og betale opstaldning for ham når at den ikke kunne rides og jo bare var en foldbums der kunne et par tricks. Min elev der står ved siden af (og er lidt flabet) siger så til hende rytteren hvad hun sådan ca. vinder når hun er til stævner og hun siger at penge premierne vel ligger på 2000-5000kr hvorefter min elev helt flabet siger: "Okay, men så vil jeg bare lige fortælle dig at den pony der tjente 20.000kr. på at være med i en musik video en dag... Så den tjener nok lidt bedre ind til opstaldningen end din, Hej hej" også gik hun. Jeg sagde intet, men jeg havde virkeligt lyst til at grine...
Det er uhyggeligt for mig at man antager at bare fordi man ikke starter stævner og bare fordi at man laver "hippie ridning" som jeg får at vide jeg gør, så skal man stemples og der skal tale som en som om det er noget dårligt og som om ens heste er meget mindre værd. Nu er det jo ikke fordi mine heste tjener kassen overhovedet og tilfældet med musikvideoen var ret enestående, men jeg syntes stadig det er sindsygt at man stadig i dag møder folk der er så snæver synede.
Hvad mener i?
Er "Hyggehest" blevet nedgørende? og hvad tænker i om folk der enten laver "tricks" som jeg nu gør - eller hvad tænker i om konkurrence rytterne der "ser ned"?
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 365 Svar: 1.527
Man bestemmer da helt selv hvad man vil med sin hest.. Heste menneske eller ej, det er da helt lige meget hvad man ''bruger'' sin hest til!
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.989
Jeg rider selv western, og jeg gider ærlig talt ikke snakke heste med andre, for der er simpelthen så mange fordomme omkring det..
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
jul 2006
Følger: 674 Følgere: 1052 Heste: 1 Emner: 917 Svar: 18.939
men jeg ser på INGEN måde ned på det, jeg synes det er MEGA fedt at man kan - jeg ville bare ikke kunne, som tingene ser ud nu. Tror jeg ville miste interessen, og køre fast i det.
Men stor respekt!
jan 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 280
Sys det var super sagt af din elev så kunne hun da lige lukke næbbet
Hvilken Musik video var din pony med i??
jul 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 321
Den der bruges til konkurrence og ikke kommer på fold med andre heste, hvis den overhovedet kommer på fold. Når den ser sin ejer/rytter er det kun når der skal knokles.
Eller den der får lov at muntre sig på folden med andre heste i timevis, og når den ser sin ejer, er det fordi ejeren elsker sin hest og gerne vil bruge sin tid på den, og beskæftige sig med den også uden at sidde på ryggen af den.
dec 2008
Følger: 56 Følgere: 43 Heste: 8 Emner: 14 Svar: 97
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.864
Mange storhesteryttere mener også at alt islænderridning er hyggeridning, selvom vi holder mange store konkurrencer, har et landshold og mange professionelle islænderryttere der lever af at træne islændere og den slags. Vi ved heldigvis bedre
Jeg er selv bidløs rytter og oplever også fordomme omkring det. Både fra ponyryttere, storhesteryttere og islænderryttere. Dog må man jo gerne ride bidløs til islænderstævner og jeg har faktisk én gang vundet en klasse, selvom jeg var den eneste bidløse i klassen. Dér hoverede jeg som en gal - Inden i mig selv x)
Nu er det mit mål at træne min unghest Hilling op til at gå de høje klasser bidløst, for at vise dem at man sagtens kan være med selvom man er lidt alternativ.
Men jeg har faktisk mest af alt ondt af folk der tror man kun kan have glæde af en stævnehest. Jeg hygger mig utroligt meget med jordarbejdet, og hvis jeg skulle vælge KUN at træne enten jordarbejde eller ridning, så ville jeg nok vælge jordarbejde
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2132 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Jeg har dog med tiden fået et indre 'had' til de der fanatisk bidløse, jordtrænende folk. <i>Generaliseringen længe leve.</i>
Men har oplevet alt for mange gange nu, at blive sat i den bås med mishandlere, fordi jeg har redet med glidetøjler på et par heste, bruger sporer når jeg rider, og ja.. Bruger bid..
Misforstå mig ikke, det er ikke noget jeg giver udtryk for, jeg holder mig bare lidt væk.
Men i hesteverdenen er vi jo så gode til at blande os i hinandens ridning/træning, så ved ikke om det er et håb fra min side når jeg holder mig væk og ikke blander mig i deres træning, at så lader de også mig træne på den måde der fungerer for min hest og mig..
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
Samtidig er det sjovt at mange af dem der giver dig ret i dette emne, sikkert selv har udtalt "Hvorfor bruge så mange penge på en hyggehest?" eller lignende. For hvor har jeg dog fået den smidt i hovedet mange gange selv :o) Det er sjovt hvordan folk har forståelse for, at folk der har konkurrenceheste kan finde på at sende hesten gennem ekstremt dyre operationer, men så snart man sender sin egen "hyggehest" gennem en større omgang med dyrelæge og regninger, så får man smidt i hovedet at "Det er sørme mange penge at bruge når det bare er for hyggens skyld du har den".
Hilsen hende der har haft dyrelægeudgifter på godt og vel tyve tusind i 2012 på en helt almindelig hyggehest ;o
mar 2007
Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 55 Svar: 298
mar 2007
Følger: 18 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 440
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
Jeg er ikke længere imod spore, hvis man kan ride med dem. Det er ikke meningen de skal bruges til at hakkes ind i hesten, men de ryttere jeg ser som bruger dem korrekt og ikke helt ekstremt, lad dog dem. Min hest trænger det ikke, men nogle heste er det måske en hjælp.
Glidetøjle er jeg ikke meget for, men af og til så må nogle heste lige hjælpes en gang i mellem hvis de ikke kan hjælpes ved almen træning og det altså kræver de får gjort den øvelse der er snak om - igen, kan man bruge dem, så kan de hellere ikke skade. Det samme med bid, det samme med bidløs og det samme med jordtræning.
Til dem der skriver Dino er en hyggehest - nej, Dino er IKKE en hyggehest. I mine øjne er Dino en showhest som altså optræder og bruges til diverse ting. Hyggehest for mig er når man tuller rundt og hygger sig med lidt ridning, og jordtræning og man altså ikke kommer ud og optræder eller lignende.
Der er altså forskel på om man ikke forstår folk gider at spille fodbold. Jeg forstår det hellere ikke, jeg forstår ikke hvorfor det er sjovt at skulle kæmpe om en bold og løbe efter den, men derfor kritiserer jeg ikke. Jeg snakker ikke om det, siger jeg bare ikke forstår FODBOLD, ikke at det er for latterligt og det er da bare for nederen og jeg ved ikke hvad. Der er forskel på at spørge, om hvorfor man vælger at have en hest som ikke kan rides på, og man stadig ikke forstår og på at håne at det er da dumt og latterligt, den kan ikke bruges til en pølledåse m.m.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
mar 2012
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 107
Men altså jeg har da også som mål at starte "størrere" stævner på min lille mule. dog ikke for at tjene penge, men fordi jeg elsker stemningen og alle de søde mennesker:)
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.843
Du kan kalde mig for en hyggefis. Jeg træner tricks, groundwork og ridning på lavt niveau og udelukkende for hyggens skyld - ikke for at opnå noget andet.
Du træner for stævnerne, Camilla træner for at finpudse og udvikle sine tricks til opvisningerne - og forhåbentlig hygger I jer også begge med træningen
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.110
Fik parten til at trække hende igennem Ballerup station og selv gik tur med hende i gågaden, og hold op hvor var der mange der havde travlt bag min ryg med at den kunne jeg jo ikke ride på.
Men den dag jeg trak hende ind på Dyrskue pladsen i Roskilde og hun ikke en gang vippede med et ører og bare red sit show, med sin part var der ret mange der måtte indse at så tosset var det heller ikke det jeg havde gjort
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 201 Svar: 816
Jeg har selv været konkurrencerytter, men jeg har altid haft en interesse i indianernes måde at håndtere heste på, westernridning, akademisk ridekunst, jordarbejde, middelalder ridekunst ... og "fri træning", som du og Andrea (m.fl.) praktiserer.
Hvis jeg selv var i stand til at praktisere det lidt mere, havde jeg gjort det for flere år siden, men der er nogle ting i livet, jeg er hæmmet i at gøre, og det her er en af dem. Jeg vil sagtens kunne med den rette undervisning, støtte og rådgivning, og det har ganske simpelt manglet i mit hesteliv. Det har i dag gjort, at jeg er gået i stå, og jeg har ikke haft med heste at gøre i et par år nu.
Jeg er dog lidt af en fighter, så det at opgive heste for altid vil jeg bare ikke. Jeg er så småt ved at spare sammen til min egen hest, en lille hest/stor pony, der passer til min form for handicap. Mit "hestenetværk" er derudover blevet større, så er ikke i tvivl om, at jeg nu nok skal få den støtte, jeg har manglet de sidste få år. Og hvem ved? Det er nok ikke usandsynligt, at jeg søger lidt undervisning hos dig, når tiden kommer - medmindre du vælger at blive boende i L.A.
jul 2009
Se lige min profil, ja Hannibal var lidt overvægtig da jeg fik ham, men se ham lige ½ år senere (album en dag med Joy) der var han bestemt ikke for tyk.
Jeg har kun redet i 5 år dvs. jeg startede som 50 årig, så ja det er på hyggeplan, jeg deltager lidt i klubstævner (LD2)
jul 2009
Men jeg er heldigvis i sådan en god hyggelig rideklub, så jeg er sikker på, at hvis jeg fandt en hest som meget gerne vil springe, ja så kunne jeg sagtens få en af de øvede piger til at springe lidt på den en gang imellem.
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
aug 2011
Følger: 23 Følgere: 17 Heste: 6 Emner: 112 Svar: 584
Alle har så travlt med at vi skal ud og starte stævner, og kunne en masse smarte øvelser osv..
Jeg skal bruge min hest til hyggeridning og INTET andet!
Jeg er sku stolt over at være en "hyggerytter"
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
jul 2009
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Min fortolkning er meget simpel
Hyggemusse = let ridning, tricks ting der gør at hesten sjældent får pulsen ret højt op
Konkurrence /Ridemusse = middel til hård ridning uanset diciplin, men først og fremmest så bliver hesten brugt fysisk med høj puls i længere perioder.
Men ser på ingen måde ned på en hyggemusse, det er trods alt dem der er flest af i DK
jun 2009
Følger: 61 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 112 Svar: 1.151
-I mine øjne er folk der rider bidløst, og uden sadel også hyggeryttere, DOG er det ikke i en nedgående tone!
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 620
jun 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Siw Voldsgaard - Humboldt ! - Æh... Så en hest kan ikke balancere når man sidder på den? Hvor har du det med det 80 procent?
I en bidløs burde man vel også kunne "fange" hinanden så fremt signalerne er korrekt indlært. En anden ting, til det du skriver til sidst - så, selvom hesten kan gå en GP bidløst, så er den hyggehest?
jun 2009
Hmm, ja tror jeg. Bidløst er ikke en del af dressuren, i de høje klasser, så hvis den kan et er det da bare fedt. Men når den ikke kommer ud på den samme måde, kan jeg ikke se den som andet end en hyggehest. Og nej, jeg ser stadig ikke ned på hyggeheste, jeg har da også selv haft en engang
sep 2007
Siw Voldsgaard - Humboldt ! - Så en hest/rytter er KUN seriøs hvis den starter stævner og får x antal procent trods hesten kan gå et GP program?
Det er dælmer noget af et dunk i hovedet til akademiske ryttere og i det hele taget ryttere der bruger mange år på at uddanne en hest, men som ingen interesse har i stævne ræset.
jun 2009
En hyggerytter kan stadig godt være seriøs, bare ikke samme måde
sep 2007
Så er vi helt uenige
Man kan også være ganske seriøs omkring fotografering eller at male/tegne selvom man ikke er kendt for det eller ikke får penge for det.
jun 2009
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.973
Jeg red meget af pligt, for at nå vores mål, det krævede blod sved og tårer. HYGGE? Det var sku ikke hyggeligt.
Men sådan kalder folk det, når man ikke starter stævner. Og grunden til jeg ikke gjorde det..: Hesten er sygeligt bange for at blive kørt.
I dag skraber vi bunden med vores "niveau". Den ene kan jeg ikke rigtig ride mere, og den anden er jeg ved at tilride. Jeg har godt set blikkene fra dressurrytterne, jeg tror nok lige, jeg er sat i bås som hende den flippede, alternative hygge-rytter.
Men har også lært at leve med, at folk kender jo ikke én - før de lærer en at kende. Altså hvis jeg så mig selv ride ville jeg sikkert også tænke hyggerytter, som aldrig kunne have en træningsplan.
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 6 Emner: 46 Svar: 307
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
Hvad jeg tænker om folk der laver tricks, jaaaa hvis du vil vide det, ingenting.....det må jeg ærligt tilstå at så længe hestene er tilfredse, så er jeg ret ligeglad med hvad man gør med dem, og hvad man går op i med dem. om man bare gerne vil gå en tur med den dagligt,, jamen så gør du det, og hvad man vil bruge sine penge på må man vitterlig selv om .
Det er ikke alle konkurrence ryttere der ser ned på folk, jeg var konkurrencerytter i mange år, og har aldrig set ned på hvad andre gør, hvis de ikke gør som jeg, kender flere der havde hesten på rideskolen, bare for at tulle lidt rundt på den .. og fred være med det.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.840
På et tidspunkt vil jeg da gerne noget med min ridning, men så ser vi det til den tid
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
"Det er jo bare en hyggehest" :)