2.006 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

"Det er jo bare en hyggehest" :) "Det er jo bare en hyggehest" :)

Ja en lille historie fra det virkelige liv som jeg oplevede i går.
Normalt er jeg meget ydmyg, jeg fryder mig ikke og jeg hovere ikke, men hold da op hvor jeg havde lyst til at råbe "In your face!" i går...

Jeg har jo to ponyer jeg laver tricks med og det opråde jeg står i er meget domineret af konkurrene ryttere. Jeg havde en af mine elever med ude til et stævne der var her for noget tid siden og i går kommer nogle af rytterne så ud til mit opstaldnings sted pga. et eller andet kursus noget.

Jeg står så og træner Dino og en af rytterne som rider dressur på konkurrence plan står og ser mig træne. Jeg kan høre hvad de siger men jeg siger ikke noget. De står og snakker om hvordan at det bare er useriøst og hygge agtigt og hvorfor jeg dog gad at have en pony og betale opstaldning for ham når at den ikke kunne rides og jo bare var en foldbums der kunne et par tricks. Min elev der står ved siden af (og er lidt flabet) siger så til hende rytteren hvad hun sådan ca. vinder når hun er til stævner og hun siger at penge premierne vel ligger på 2000-5000kr hvorefter min elev helt flabet siger: "Okay, men så vil jeg bare lige fortælle dig at den pony der tjente 20.000kr. på at være med i en musik video en dag... Så den tjener nok lidt bedre ind til opstaldningen end din, Hej hej" også gik hun. Jeg sagde intet, men jeg havde virkeligt lyst til at grine...

Det er uhyggeligt for mig at man antager at bare fordi man ikke starter stævner og bare fordi at man laver "hippie ridning" som jeg får at vide jeg gør, så skal man stemples og der skal tale som en som om det er noget dårligt og som om ens heste er meget mindre værd. Nu er det jo ikke fordi mine heste tjener kassen overhovedet og tilfældet med musikvideoen var ret enestående, men jeg syntes stadig det er sindsygt at man stadig i dag møder folk der er så snæver synede.

Hvad mener i?
Er "Hyggehest" blevet nedgørende? og hvad tænker i om folk der enten laver "tricks" som jeg nu gør - eller hvad tænker i om konkurrence rytterne der "ser ned"?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Det er jo bare en hyggehest" :)
  • #1   17. sep 2012 De rige bitches er da til at kaste op over. smiley
    Man bestemmer da helt selv hvad man vil med sin hest.. Heste menneske eller ej, det er da helt lige meget hvad man ''bruger'' sin hest til!

• #2   17. sep 2012 årh hvor er det bare godt! Fryd fryd fryd! Er så træt at den tone der er mellem ryttere..

Jeg rider selv western, og jeg gider ærlig talt ikke snakke heste med andre, for der er simpelthen så mange fordomme omkring det..

• #4   17. sep 2012 Sandie: Jeg tror den hun hentydede til var den DAD musikvideo der blev filmet for noget tid siden, men han har også været med i Jessica Sky's musikvideo, 3 kortfilm, en TV serie og lidt andet forskelligt smiley Har trænet en del dyr til forskellige film og events efterhånden og jeg startede ud med kun at bruge min egen :o)

• #6   17. sep 2012 For mig er forholdet man har til hesten det vigtigste og det at man kan lære hesten noget. At udanne den...Jeg kan simpelthen ikke tage den type mennesker der opfører sig som om de er bedre end andre. Det der står respekt af I min verden er at man tager sig ordentlig af sin hest (giver den alt den har behov for uden at nøle) og at man arbejder med den selv om det til tider er hårdt og man ikke føler man kommer nogle vegne men stadigvek bliver ved til det lykkedes. Om man laver jordarbejde, springer, gymkhana e.l. er ligegyldig for mig.

• #7   17. sep 2012 jeg kan godt forstå at stævneryttere undrer sig over at man kan holde hest som du gør - det gør jeg personligt også selv.
    men jeg ser på INGEN måde ned på det, jeg synes det er MEGA fedt at man kan - jeg ville bare ikke kunne, som tingene ser ud nu. Tror jeg ville miste interessen, og køre fast i det.
    Men stor respekt! smiley

• #8   17. sep 2012 Jeg har osse to ponyer som "bare er til hygge" Jeg sys det er fint for dem der vil starte konkurrencer fred være med det men os andre der ikke har samme ambitioner skal da ikke ses sådan ned på bare fordi vi "hygger" med hestene.. Selvom det er hygge heste kan man jo godt træne seriøse ting og lære dem mange sjove ting..
    Sys det var super sagt af din elev så kunne hun da lige lukke næbbet smiley
    Hvilken Musik video var din pony med i??

• #9   17. sep 2012 Tjaah man kan jo spørge sig selv, hvilken hest der mon har det bedste hesteliv.
    Den der bruges til konkurrence og ikke kommer på fold med andre heste, hvis den overhovedet kommer på fold. Når den ser sin ejer/rytter er det kun når der skal knokles.
    Eller den der får lov at muntre sig på folden med andre heste i timevis, og når den ser sin ejer, er det fordi ejeren elsker sin hest og gerne vil bruge sin tid på den, og beskæftige sig med den også uden at sidde på ryggen af den.

• #12   17. sep 2012 jeg elsker ordet hyggehest ogjeg ville med glæde sælge min hest til en hyggerytter, hellere end en konkurrencerytter - da hyggeryttere ofte vælger deres heste på personligheden og ikke bare gangarter og udstråling smiley

• #14   17. sep 2012 Det er bare noget snobberi og man kan ikke gøre andet end ignorere det og håbe at de bliver klogere. Eller man kan vise dem at de tager fejl.
    Mange storhesteryttere mener også at alt islænderridning er hyggeridning, selvom vi holder mange store konkurrencer, har et landshold og mange professionelle islænderryttere der lever af at træne islændere og den slags. Vi ved heldigvis bedre smiley
    Jeg er selv bidløs rytter og oplever også fordomme omkring det. Både fra ponyryttere, storhesteryttere og islænderryttere. Dog må man jo gerne ride bidløs til islænderstævner og jeg har faktisk én gang vundet en klasse, selvom jeg var den eneste bidløse i klassen. Dér hoverede jeg som en gal - Inden i mig selv x)
    Nu er det mit mål at træne min unghest Hilling op til at gå de høje klasser bidløst, for at vise dem at man sagtens kan være med selvom man er lidt alternativ.

Men jeg har faktisk mest af alt ondt af folk der tror man kun kan have glæde af en stævnehest. Jeg hygger mig utroligt meget med jordarbejdet, og hvis jeg skulle vælge KUN at træne enten jordarbejde eller ridning, så ville jeg nok vælge jordarbejde smiley Desuden synes jeg det er synd at have en hest der KUN bliver trænet til én ting og aldrig oplever andet, mere synd end at have den gående som foldbums faktisk.

• #15   17. sep 2012 Selvfølgelig skal man selv bestemme hvad man bruger hesten til..
    Jeg har dog med tiden fået et indre 'had' til de der fanatisk bidløse, jordtrænende folk. <i>Generaliseringen længe leve.</i>
    Men har oplevet alt for mange gange nu, at blive sat i den bås med mishandlere, fordi jeg har redet med glidetøjler på et par heste, bruger sporer når jeg rider, og ja.. Bruger bid..
    Misforstå mig ikke, det er ikke noget jeg giver udtryk for, jeg holder mig bare lidt væk.

Men i hesteverdenen er vi jo så gode til at blande os i hinandens ridning/træning, så ved ikke om det er et håb fra min side når jeg holder mig væk og ikke blander mig i deres træning, at så lader de også mig træne på den måde der fungerer for min hest og mig..

• #16   17. sep 2012 Det er så utroligt det der .. Dino er jo en sej lille en ;o

Samtidig er det sjovt at mange af dem der giver dig ret i dette emne, sikkert selv har udtalt "Hvorfor bruge så mange penge på en hyggehest?" eller lignende. For hvor har jeg dog fået den smidt i hovedet mange gange selv :o) Det er sjovt hvordan folk har forståelse for, at folk der har konkurrenceheste kan finde på at sende hesten gennem ekstremt dyre operationer, men så snart man sender sin egen "hyggehest" gennem en større omgang med dyrelæge og regninger, så får man smidt i hovedet at "Det er sørme mange penge at bruge når det bare er for hyggens skyld du har den".

Hilsen hende der har haft dyrelægeudgifter på godt og vel tyve tusind i 2012 på en helt almindelig hyggehest ;o

• #17   17. sep 2012 Min pony er da blevet "hyggehest" det betyder ikke at hun betyder mindre for mig, og jeg nyder hvert eneste øjeblik vi har sammen, også selvom det er i skoven frem for stævnepladserne nu. Det vigtigste for mig er at min hest har det godt! smiley

• #18   17. sep 2012 Og jeg syntes man skal prøve at holde sin egen sti ren og ikke falde i den fælde, i mener "de" rige ryttere er i...!

• #19   17. sep 2012 Helt enig med Sanne.. Kan selv huske jeg var totalt 100% bidløs og KUN jordtræning. Indtil videre har jeg faktisk kun fået trænet Jasmin i jordtræning omtrent 6 gange på hele 4 mdr. er skisme ikke meget. Jeg nyder det ekstremt og det er sat ind på en ugelig plan.

Jeg er ikke længere imod spore, hvis man kan ride med dem. Det er ikke meningen de skal bruges til at hakkes ind i hesten, men de ryttere jeg ser som bruger dem korrekt og ikke helt ekstremt, lad dog dem. Min hest trænger det ikke, men nogle heste er det måske en hjælp.

Glidetøjle er jeg ikke meget for, men af og til så må nogle heste lige hjælpes en gang i mellem hvis de ikke kan hjælpes ved almen træning og det altså kræver de får gjort den øvelse der er snak om - igen, kan man bruge dem, så kan de hellere ikke skade. Det samme med bid, det samme med bidløs og det samme med jordtræning.

Til dem der skriver Dino er en hyggehest - nej, Dino er IKKE en hyggehest. I mine øjne er Dino en showhest som altså optræder og bruges til diverse ting. Hyggehest for mig er når man tuller rundt og hygger sig med lidt ridning, og jordtræning og man altså ikke kommer ud og optræder eller lignende.

Der er altså forskel på om man ikke forstår folk gider at spille fodbold. Jeg forstår det hellere ikke, jeg forstår ikke hvorfor det er sjovt at skulle kæmpe om en bold og løbe efter den, men derfor kritiserer jeg ikke. Jeg snakker ikke om det, siger jeg bare ikke forstår FODBOLD, ikke at det er for latterligt og det er da bare for nederen og jeg ved ikke hvad. Der er forskel på at spørge, om hvorfor man vælger at have en hest som ikke kan rides på, og man stadig ikke forstår og på at håne at det er da dumt og latterligt, den kan ikke bruges til en pølledåse m.m.

• #20   17. sep 2012 Det ENESTE jeg har at udsætte på sådan noget er hvis træningen går hen og bliver så "hyggelig" at hesten bliver overvægtig. Vi snakker med-fare-for-forfangenhed overvægtig, ikke at hesten ikke kan gå et distanceridt med en dags varsel.

• #21   17. sep 2012 Jeg rider selv på hyggeplan. Med et par små klubstævner fordi det er hyggeligt!
    Men altså jeg har da også som mål at starte "størrere" stævner på min lille mule. dog ikke for at tjene penge, men fordi jeg elsker stemningen og alle de søde mennesker:)

• #22   17. sep 2012 Line: Jeg er faktisk ikke helt enig med dig. Camilla træner rimelig seriøst med Dino og Perle, hvilket jeg ikke vil mene er på hyggeplan. Var det, det ville hun jo ikke være i stand til at tage ud og lave opvisninger, være med i musikvideoer osv. I min verden er Camillas træning lige så seriøs som din dressurridning - det er bare ikke det samme der trænes. Men det gør det ikke mindre seriøst smiley

Du kan kalde mig for en hyggefis. Jeg træner tricks, groundwork og ridning på lavt niveau og udelukkende for hyggens skyld - ikke for at opnå noget andet.
    Du træner for stævnerne, Camilla træner for at finpudse og udvikle sine tricks til opvisningerne - og forhåbentlig hygger I jer også begge med træningen smiley

• #23   17. sep 2012 tja altså folk troede jo at jeg var direkte sindsyg da jeg gik tur med min welsh mountain med pony i den ene hånd og balloner i den anden, og sprang nogle af dem.
    Fik parten til at trække hende igennem Ballerup station og selv gik tur med hende i gågaden, og hold op hvor var der mange der havde travlt bag min ryg med at den kunne jeg jo ikke ride på.
    Men den dag jeg trak hende ind på Dyrskue pladsen i Roskilde og hun ikke en gang vippede med et ører og bare red sit show, med sin part var der ret mange der måtte indse at så tosset var det heller ikke det jeg havde gjort smiley

• #24   17. sep 2012 Dit og Dinos forhold er da langt mere værd end de medaljer og rosetter en konkurrerende equipage får.

Jeg har selv været konkurrencerytter, men jeg har altid haft en interesse i indianernes måde at håndtere heste på, westernridning, akademisk ridekunst, jordarbejde, middelalder ridekunst ... og "fri træning", som du og Andrea (m.fl.) praktiserer.

Hvis jeg selv var i stand til at praktisere det lidt mere, havde jeg gjort det for flere år siden, men der er nogle ting i livet, jeg er hæmmet i at gøre, og det her er en af dem. Jeg vil sagtens kunne med den rette undervisning, støtte og rådgivning, og det har ganske simpelt manglet i mit hesteliv. Det har i dag gjort, at jeg er gået i stå, og jeg har ikke haft med heste at gøre i et par år nu.

Jeg er dog lidt af en fighter, så det at opgive heste for altid vil jeg bare ikke. Jeg er så småt ved at spare sammen til min egen hest, en lille hest/stor pony, der passer til min form for handicap. Mit "hestenetværk" er derudover blevet større, så er ikke i tvivl om, at jeg nu nok skal få den støtte, jeg har manglet de sidste få år. Og hvem ved? Det er nok ikke usandsynligt, at jeg søger lidt undervisning hos dig, når tiden kommer - medmindre du vælger at blive boende i L.A. smiley

• #25   17. sep 2012 Hov min Hannibal var også hyggehest, hygge=tyk hvad er nu det.
    Se lige min profil, ja Hannibal var lidt overvægtig da jeg fik ham, men se ham lige ½ år senere (album en dag med Joy) der var han bestemt ikke for tyk.
    Jeg har kun redet i 5 år dvs. jeg startede som 50 årig, så ja det er på hyggeplan, jeg deltager lidt i klubstævner (LD2) smiley Ja jeg konkurere med de andre, men mest med mig selv, jeg synes nemlig det er rart med de udtalelser man får, for dem kan jeg bruge til at se, hvad jeg skal arbejde lidt mere med.

• #26   17. sep 2012 DD jeg opfatter heller ikke ordet hyggehest som nedsættende i sig selv, men nogle kan give det en negativ klang. Hannibal og min kommende hest var og bliver hyggeheste, jeg får undervisning 2 gange om ugen, derudover vil jeg gerne have en hest jeg også kan ride tur på, og ja så vil jeg også gerne arbejde lidt fra jorden altså sådan lidt all round bare ikke spring, det tør jeg s.. ikke.
    Men jeg er heldigvis i sådan en god hyggelig rideklub, så jeg er sikker på, at hvis jeg fandt en hest som meget gerne vil springe, ja så kunne jeg sagtens få en af de øvede piger til at springe lidt på den en gang imellem.

• #27   17. sep 2012 Nå ja nu er det da heller ikke fordi at jeg ikke har lyst til at have en hyggehest :b. For jeg hygger da meget med mine heste. Men tror min point på mange måder er den som jeanette med konikken skriver herover :o)

• #28   17. sep 2012 Jeg er også blevet nedgjort et par gange over min plag..
    Alle har så travlt med at vi skal ud og starte stævner, og kunne en masse smarte øvelser osv..
    Jeg skal bruge min hest til hyggeridning og INTET andet! smiley
    Jeg er sku stolt over at være en "hyggerytter" smiley

• #29   17. sep 2012 Det jeg drømmer om, er at ride alm. engelsk dressur og få hesten til at gå pænt og godt, men samtidig kunne smide en cordeo på den og så ride for kun schenkler. Virkelig respekt til jer, der kan det smiley holdkæft hvor jeg bare ønsker at jeg kunne gøre det..

• #30   17. sep 2012 At ride bidløst og uden sadel kan vel være lige så seriøst som alt andet. Jeg har dyb respekt for dem som kan ride sådan, jeg ville ryge af i løbet af nul komma 5. Det er for mig det mest naturlige for hesten, så hvad er der egentlig galt i det. Sadlen og hovedtøjet og bidet er vil kun opfundet for at gøre det lettere for os mennesker at få vores vilje smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #31   17. sep 2012 HMM hvordan definerer man en hyggehest ?

Min fortolkning er meget simpel

Hyggemusse = let ridning, tricks ting der gør at hesten sjældent får pulsen ret højt op

Konkurrence /Ridemusse = middel til hård ridning uanset diciplin, men først og fremmest så bliver hesten brugt fysisk med høj puls i længere perioder.

Men ser på ingen måde ned på en hyggemusse, det er trods alt dem der er flest af i DK smiley og jeg har selv den bedste af dem alle og tilmed en af anden særlig race

• #32   17. sep 2012 Marian: Nej, når du sidder oppe på hesten ødelægger du 80% af dens balance, derved ødelægger du jo også den naturlige balance i hesten. Når du så smider en sadel på gør du at DU ikke sidder og skaber ubalance i hesten. Sadelen er en hjælp både for hest og rytter så smiley Som Christina så korrekt siger, sadlen skåner også ryggen smiley Og biddet gør at nemmer "fanger" hinanden, hvis man bruger det rigtigt smiley

-I mine øjne er folk der rider bidløst, og uden sadel også hyggeryttere, DOG er det ikke i en nedgående tone!

• #33   17. sep 2012 Jeg er stolt over, at være hyggerytter, og jeg tror også det er derfor ingen kommenterer på det

• #34   17. sep 2012 Maja: Jeg synes da det er nice, at du står frem og siger "Her er jeg - Det er mig"! smiley

• #35   17. sep 2012
    Siw Voldsgaard - Humboldt ! - Æh... Så en hest kan ikke balancere når man sidder på den? Hvor har du det med det 80 procent?

I en bidløs burde man vel også kunne "fange" hinanden så fremt signalerne er korrekt indlært. En anden ting, til det du skriver til sidst - så, selvom hesten kan gå en GP bidløst, så er den hyggehest?

• #36   17. sep 2012 Jo, men det kræver SÅ meget af rytteren, og når det kan ødelægge så meget af ryggen på hesten, er det sådan lidt arrrrrrrh smiley Jeg ved godt der er mange sadler der ikke ligger rigtigt smiley Fik jeg afvide til et kursus ved en coach.
    Hmm, ja tror jeg. Bidløst er ikke en del af dressuren, i de høje klasser, så hvis den kan et er det da bare fedt. Men når den ikke kommer ud på den samme måde, kan jeg ikke se den som andet end en hyggehest. Og nej, jeg ser stadig ikke ned på hyggeheste, jeg har da også selv haft en engang smiley

• #37   17. sep 2012
    Siw Voldsgaard - Humboldt ! - Så en hest/rytter er KUN seriøs hvis den starter stævner og får x antal procent trods hesten kan gå et GP program?

Det er dælmer noget af et dunk i hovedet til akademiske ryttere og i det hele taget ryttere der bruger mange år på at uddanne en hest, men som ingen interesse har i stævne ræset.

• #38   17. sep 2012 Du får det til at lyde meget nedeladende, det er det overhovedet ikke ment. Men i min verden er ridning altså en sport, og en sport stadig min verden hænger det billede med konc. smiley
    En hyggerytter kan stadig godt være seriøs, bare ikke samme måde smiley

• #39   17. sep 2012
    Så er vi helt uenige smiley - for her måles seriøsitet i om man har et mål og går efter det, så udvikler sig og sætter et nyt mål, når det andet er nået osv. Ikke om hvor vidt de har startet stævner.
    Man kan også være ganske seriøs omkring fotografering eller at male/tegne selvom man ikke er kendt for det eller ikke får penge for det.

• #40   17. sep 2012 Ja, men det skal der jo også være plads til. - Så længe det er i ordenlig tone smiley

• #41   17. sep 2012 Ja, hvad er en hyggehest. Jeg blev selv engang fornærmet, hvis folk kaldte min for hyggehest.

Jeg red meget af pligt, for at nå vores mål, det krævede blod sved og tårer. HYGGE? Det var sku ikke hyggeligt. smiley

Men sådan kalder folk det, når man ikke starter stævner. Og grunden til jeg ikke gjorde det..: Hesten er sygeligt bange for at blive kørt.

I dag skraber vi bunden med vores "niveau". Den ene kan jeg ikke rigtig ride mere, og den anden er jeg ved at tilride. Jeg har godt set blikkene fra dressurrytterne, jeg tror nok lige, jeg er sat i bås som hende den flippede, alternative hygge-rytter.

Men har også lært at leve med, at folk kender jo ikke én - før de lærer en at kende. Altså hvis jeg så mig selv ride ville jeg sikkert også tænke hyggerytter, som aldrig kunne have en træningsplan.

• #42   8. dec 2012 jeg elsker og ride stævne og se hvor meget mig og min heste udvikliger sig men jeg træner og hms næsten ver dag får at min hest ikke "bare" tror den er god nok til stævne for mine heste er som mine bedste venner smiley

• #43   8. dec 2012 Nej for mig har hyggehests ingen negativ mening, det er bare en måde at omtale den type hest på,
    Hvad jeg tænker om folk der laver tricks, jaaaa hvis du vil vide det, ingenting.....det må jeg ærligt tilstå at så længe hestene er tilfredse, så er jeg ret ligeglad med hvad man gør med dem, og hvad man går op i med dem. om man bare gerne vil gå en tur med den dagligt,, jamen så gør du det, og hvad man vil bruge sine penge på må man vitterlig selv om .

Det er ikke alle konkurrence ryttere der ser ned på folk, jeg var konkurrencerytter i mange år, og har aldrig set ned på hvad andre gør, hvis de ikke gør som jeg, kender flere der havde hesten på rideskolen, bare for at tulle lidt rundt på den .. og fred være med det.

• #44   15. jan 2013 Jeg hygger lige nu og jeg elsker det! smiley :D

På et tidspunkt vil jeg da gerne noget med min ridning, men så ser vi det til den tid smiley Lige nu hyggerider jeg bare smiley

• #45   19. mar 2013 Jeg synes jeg har det lige omvendt. Folk ser mig som ligeglad med hestene fordi jeg kan finde på at købe en pony og sælge den videre. fordi jeg ikke vil beholde en hest der fejler noget, eller ikke vil tage til takke med det næstbedste. så er man også stemplet. MEN der ligger jo så meget mere bag. Købte den sku kun fordi jeg havde ondt af den og ville fede den op smiley

Kommentér på:
"Det er jo bare en hyggehest" :)

Annonce