{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.645 visninger | Oprettet:

At bytte sin hest ud for at opnå mere... {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver så vred af at høre den setningen: "Jeg vil sælge min nuværende hest fordi den ikke kan få mig dit jeg vil med dressuren/springningen" Undskyld men hvor vil I henne? Hvor mange af jer kan med hånden på hjertet sige og være sikker på at i skal med til OL? Stakkels heste der gør alt det I beder de om og takken er jeres svig fordi I tror i skal til OL. Så lad os bare sælge dig. Hvis I virkelig holder af jeres dyr så behold den til hygge, find jer et arbejde, spar op til en bedre hest. Men lad for guds skyld ikke jeres heste blive kastebolde fordi i har for høje ambitioner. Hvis I virkelig har evnene og mulighederne så er det helt ok, men er rigtig træt af at høre på almenheten af ryttere komme med denne setning for face it! I kan ikke alle blive top ryttere, det er de færreste der bliver det. Tænk på jeres heste isteden for jer selv. De har ikke blevet bedt om at blive købt af jer, de har heller aldrig pralet af at de skal bringe jer til toppen. Så tænk jer om før I sælger jeres bedste ven.....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At bytte sin hest ud for at opnå mere...
  • #1   16. sep 2012 Kunne ikke være mere enig ..

• #3   16. sep 2012 Kunne aldrig drømme om og sælge mine ponyer.. Jeg vil begynde med distancer så jeg kan bruge dem nu hvor jeg er alt for gammel til og starte stævner på dem.. Fatter heller ikke dem der vil være bekendt og sælge deres heste af den grund at de ikke kan bruge dem mere.. Det er til brække sig over.. Stakkels heste.. Find dog noget andet og lav med dem i stedet..

Kan heller ikke foretage de tøser der bliver 16 sælger deres ponyer fordi de er blevet for gamle til ig starte stævner på dem.. Min datter får aldrig lov at sælge hendes pony bare fordi hun bliver 16 og ikke kan starte stævner med dem mere.. Der er SÅ mange ting man kan lave med dem i stedet smiley

• #4   16. sep 2012 Jeg kan godt følge dig på nogle punkter, men man kan altså godt havde fået en hest, og så efter nogle år finde ud af nu er vi nået til LB i springning, men hesten har ikke kapasitet til mere, og hvis man gerne vil videre med sin ridning, er det jo bedre en anden kan få glæde af hesten og giver dne positiv opmærksomhed og man selv kan finde en anden man kan komme videre på.
    DU starter jo også med en pony og gå sernere over til hest, og man kan altsår ikke beholde og rede dem alle sammen.

- Syndes også det er bedre at andre kan få lige så stor glæde af en hest som jeg har haft smiley

• #6   16. sep 2012 Helt enig. Jeg er også bare vred over dem, der ikke kæmper for det de vil opnå. Det kan godt være, at man ikke kan komme til OL på en shetlænder, men hvis man vil til OL, så er det heller ikke dem med Shetlands ponyer, der har den drøm. De har sikkert andre mål i livet.
    Men dem, der gør mig vildt sure, er de personer, der køber sig til nye og bedre heste, fordi de ikke selv kan finde ud af at ride. Så er de nødt til at købe heste, der kan gøre alt arbejdet.
    Jeg vil selv gerne ud at starte stævne, men det er mine hingste slet ikke klar til, så kæmper min kamp med dem for at få dem gjort klart. Jeg sælger/efterlader dem for guds skyld ikke fordi de ikke er klar og ikke kan det jeg gerne vil. Jeg elsker dem og vil gøre alt for dem..

• #8   16. sep 2012 Enig med "dressur hesten" smiley

• #11   16. sep 2012 Amen!!!!

• #13   16. sep 2012 Nu bliver jeg sikkert trampet godt ned med min holdning, men jeg kunne være en af de ryttere du omtaler. Nej jeg ved udemærket godt at jeg ikke kommer med til OL, men hvor mange er det dog også en realitet for ?!
    Men den hest jeg havde før var en fuldblod med en gang under middel. Og hvis jeg skulle have et håb om at komme op og ride middelsvær på distriktplan, og måske også landsplan så måtte jeg indse at det ikke blev på ham. Så han blev sat til salg og jeg fandt en unghest der kunne opfylde mine behov bedre, når hun blev redet op. Og disse behov opfylder hun stadig, så for mig var det det bedste valg at tage med hensyn til min ridning. Ikke alle har forældre der betaler alt, jeg har selv måtte arbejde for at have råd til hest. Og jeg vil ikke knokle røven ud af bukserne for at ride en hest, som jeg ikke vil kunne udvikle mig mere sammen med.

• #15   16. sep 2012 Synes det er helt iorden at sælge sin hest hvis man ikke synes den har evnerne. Præcis ligesom det er iorden at beholde sin hest fordi man ikke nænner at sælge den.
    Og passer man ikke sammen med sin hest længere synes jeg da det er helt fint at man sælger den. Der er ingen grund til at hest og rytter ikke trives sammen.
    Synes folk er lidt hellige smiley

• #16   16. sep 2012 Line - Hvorfor købe en hest når kemien ikke var der??? Det er jo det dummeste man gør. Det at købe en hest er ikke som at handle nye sko.

• #18   16. sep 2012 HØRT smiley
    Rigtigt godt indlæg!

• #21   16. sep 2012 ENIG

• #22   16. sep 2012 Laura - Det er levende væsener det er snak om...skal din mand/kommende mand sælge dig fordi du ikke har evnene længere? (sat på spidsen)

• #25   16. sep 2012 Luna & Bettemus: fordi jeg i starten heller ikke havde behov for det, og derfor dækkede den mine behov der. Men som jeg blev ældre, og prøvede lidt stævner fik jeg mere og mere blod på tanden, og fandt ud af at det var det jeg gerne ville mht. min ridning. Nej jeg kunne ikke beholde den da jeg ikke har råd til 2 heste, jeg er studerende og betaler alt selv. Vil hellere have 1 hest som er passet til ug med alt, og har hvad den har brug for + at få den undervisning der skal til.
    Jeg er bare ikke hyggerytter lige som dig (;

• #27   16. sep 2012 Nu skal man så ikke glemme at hesten i bund og grund er ligeglad. Selvfølgelig vil den knytte sig til sin ejer, men den ved jo ikke at den bliver skiftet ud, den kan jo ikke føle jalousi.
    Som dressur hesten siger, så kan det jo være man starter med en lille pony, der kun kan komme til et vist punkt, og man selv vil mere, så er det jo bedre at sælge den til en familie som vil holde af den selvom den ikke bliver verdensmester.

Jeg har selv solgt min gamle konkurrencehest for et år siden, fordi vi ikke kunne komme videre sammen, og jeg ville en anden retning inden for western end han havde talent for. Hvorefter jeg købte et føl med potentiale til at gå - og vinde - DM og forhåbentlig også EM, og komme på voksenlandsholdet.
    Har været på ungdomslandsholdet i 3 år og redet EM to gange..
    Den gamle står samme sted som han altid har gjort, det er bare nogle andre mennesker der rider ham. Han er faktisk blomstret lidt op, da det er mennesker som ikke har samme høje forventninger til ham, som jeg havde. Han bliver ikke presset på samme måde, og tror han nyder det. Tror virkelig ikke han hverken savner mig eller føler sig forladt.

• #28   16. sep 2012
    Hvorfor er det at man skal mases sammen med en hest man ikke duer med?
    Efter at have part på to heste der var MEGET rolige i gemyttet, så har jeg fundet ud af at de er super dejlige heste begge to, den ene holdt jeg især meget af og forlod jeg ikke før blev aflivet. MEN, jeg skal ikke have sådan en hest selv.

Så hvis jeg, uheldigvis, ender med sådan en når jeg køber hest, ja så bliver den solgt. Jeg vil selvfølgelig gøre alt for at jeg ikke render ind i den type hest, men ting kan ændre sig med tiden eller hesten kan blive en anden når man får den hjem.

Også den med at man ikke skal sælge sin hest for at op nå mere. Hvis man nu begynder og ride, egentligt er dressur rytter eller spring rytter men i løbet af et års tid, to eller mere finder ud af at man er til det andet og gerne vil ud og starte spring stævner eller dressur stævner. Og hesten så er til det modsatte.
    Det duer jo ikke at ville ud og starte LA hvis hesten har en elendig springteknik og når dens kapacitet ved 70 cm. Det duer heller ikke at mase en hest rundt på en dressurbane som ikke er selvgående og det duer ikke så godt at ville placeres i MB og op efter på en hest uden rygsving.

• #29   16. sep 2012 Pony & Babyhesten: Nu spørger jeg bare, du kalder Luna en "hyggerytter?"... Hvad basere du det på? At hun ikke starter stævner? betyder det så at man = er hyggerytter? Nu spørger jeg blot af ren nysgerrighed...

• #30   16. sep 2012 Team Tindur: Ja derfor skal de da også behandles med respekt. Men samtidig er det et dyr, og man betaler for at have det, og det er en hobby. Man skal da ikke have en hobby eller betale for noget man ikke kan lide smiley

Luna: Forstod ikke den første sætning..

• #32   16. sep 2012 Jeg forstår det hellere ikke rigtigt.. Så skaf dig da en hest som du VED er langt fremme, så du måske kun skal skifte ud pga. den er blevet gammel og sløv..

Jeg har det sådan - jeg rider ikke højere dressur end jeg kan på Jasmin. Hvis jeg vil mere, så må jeg vente til jeg har råd til at beholde Jasmin, hendes føl og en ny hest.

Jasmin skal ikke lide under at fordi efter 3 år på hende, så vil jeg gerne noget med ridningen.. Jeg købte hende for at ride LB dressur, små LA klasser og spring klasser, og så ellers skovtur og ren jordtræningshest, og det var jeg bevidst om.

• #36   16. sep 2012 Camilla: En hyggerytter er i mine øjne en der ikke går det vilde op i sin ridning og gør noget for at udvikle sig mere på disse punkter. Hvilket er den fornemmelse jeg har fået af hende igennem dvs. debatter da jeg syntes hun på mange punkter er meget snæversynet og det kun er hende selv som har ret (:

• #37   16. sep 2012 Enig!

Da jeg fik min pony var der en masse snak på rideskolen om hvorfor jeg fik ham. "han kan ikke bruges til noget" "Han er umulig til stævner" "Du kan ikke komme videre på ham"
    Og gæt engang hvem der nu kan ride rigtig mange heste rigtig godt. Gæt hvem der kan lære en hest noget. Gæt hvem der har ponyen ALLE kan ride på. Gæt hvem der har været til stævne på sin udulige stævneskrækslagen pony og kom hjem med et rigtig godt resultat.

Er så stolt over hvad jeg har udviklet med min bedste ven og kunne aldrig drømme om at sælge ham med mindre jeg ikke har mulighed for at have ham.

=D

• #38   16. sep 2012 ' Pony & Babyhesten smiley ! : Jeg har det helt lige som dig ! smiley

• #39   16. sep 2012 Luna: Man er lige det modsatte af at være egoistisk hvis man sælger sin hest fordi man bare ikke længere kan sammen..! smiley

• #40   16. sep 2012 Heste er ikke hobby....Det er en livsstil. At surfe, spilde fotbold er en hobby. Heste er lævende dyr og IKKE en hobby. Med mindre man kun rider en gang pr uge på rideskolen...

• #41   16. sep 2012 Pony og Babyhesten: Okay, det var bare ren nysgerrighed smiley

• #42   16. sep 2012 Louise F: nej hesten er ikke jaloux men det at sælge den for at få noget bedre fattes ikke.. Hesten ved ikke den bliver kasseret fordi den pludselig ikke duer mere men fatter ikke man ikke føler sig ussel eller får meget dårlig samvittighed over og gøre det.. Man må sq tænke sig om inden man køber hesten om hva man vil og så lade være købe den hvis den ikke kan hva man gerne vil så undgår du at skulle kassere den.,

• #44   16. sep 2012 Team Tindur: Er det noget man gør i sin fritid på den måde kaldes det en hobby smiley

• #45   16. sep 2012 Jeg har det på samme måde! (:

Jeg faldt for aldersgrænsen for 4 år siden, men jeg har stadig min pony. Også selvom jeg havde fået at vide et år forinden, 15 år gammel, af min underviser, at hvis jeg skulle nå længere i dressuren, skulle jeg have en ny pony og sælge den gamle, da hun aldrig ville komme til at bære sig selv... I stedet blev jeg stædig, skiftede underviser, og hvad kan hun nu?
    Det tog godt nok et par år, men da jeg var 17 år gammel, kunne vi have startet en LA5 på distriktsplan, hvis jeg ikke var faldet for aldersgrænsen. For et par år siden legede vi endda også med lidt piaffe og passage, samt changementer.

Det jeg har fået ud af at beholde min pony, på trods af at stævnerne måtte lægges på hylden, tror jeg er vigtigere end en masse rosetter til diverse stævner. Jeg har fået mere tålmodighed, og fundet ud af, at hårdt arbejde lønner sig, samt alle heste kan komme langt, dette afhænger blot af rytterens evner og vilje.
    Jeg har ikke altid været den flinkeste rytter at have på nakken, mens jeg red stævner, og lod i nogle perioder min frustration gå ud over min pony, hvis ikke schenkelvigningerne var perfekte dagen før et vigtigt stævne.
    I samme forbindelse opdagede jeg så også, hvilken hengiven ven man kan få sig. Hvor overbærende og forstående et væsen min hoppe egentlig har.

I dag er hun det vigtigste for mig. Jeg har haft hende i 11 år, og vi kender hinanden utroligt godt. Hun kan mærke på mig, hvis jeg har en dårlig dag, og det samme kan jeg med hende. Hun har båret mig gennem mange svære perioder, og har altid været der for mig. Hun har bogstaveligt talt været "my shoulder to lean on". Derfor er jeg nødt til at være der for hende i dag, da hun som 19 årig, er ved at være en ældre dame. Men hun er på ingen måde gammel! alle der ser hende, tror hun er omkring de 13 år, men dette skyldes hun bliver holdt ved lige på nogenlunde samme niveau, som da jeg fik hende i 2001.
    Hun har for nyligt haft en periode, som var svær for os begge, da hun har fået konstateret astmatisk bronkitis. Jeg kunne se hvor frustreret og ked af det hun var, når hun ikke engang kunne holde til at gå en tur i skoven med mig. Dette kom vi igennem, og jeg gør alt hvad jeg kan for hun har det godt. Det er det vigtigste for mig!

Inden sommerferien i år har jeg så købt min fremtidige stævnehest, så jeg kan komme til lidt stævner igen. Heldigvis har jeg lært utroligt meget af den periode jeg havde uden stævner, og går mere tålmodigt til værks.
    Samtidig har jeg lært, at med gensidigt venskab, tillid og forståelse, kan man komme længere i dressuren, da man begge nyder at arbejde sammen og gør sit bedste for hinanden.
    Der er da heller ikke noget bedre end at se en eqiupage der nyder hinandens selskab. En hest der er stolt af at bære sin rytter, og en rytter der er stolt af at sidde på sin hest. Og dette uanset om det er i skoven eller på stævnebanerne man møder dem (:

Det var lidt om min historie, lidt lang, men et godt eksempel på indlæggets tema, synes jeg smiley

• #46   16. sep 2012 Man kan stadigvæk gå meget op i sin ridning selv om man ikke rider stævner....

• #47   16. sep 2012 Nu har jeg aldrig selv solgt en hest - men hvis man har en hest man ikke føler er optimal til den brug man vil have af den, er både hest er ejer så ikke tjent bedst med at ejer får en hest der optimal, og hesten får en ejer der ikke er utilfreds, eller beder den om ting, den ikke kan? smiley

• #48   16. sep 2012 Jeg synes faktisk det er synd for dyret hvis man tvinger og virkelig prøver at få den til at kunne det man ønsker den kan, nej så er det bedre den kommer til en ny ejer der kun forventer det hesten kan leve op til! smiley

-Min mening

• #51   16. sep 2012 Team Tindur: Ja det er en livstil at have hest, og man går op i det med krop og sjæl. Men det er stadig lige så meget en hoppe, da det ikke er helt dit liv før det hedder dit arbejde ! (:

• #53   16. sep 2012 Hvorfor er man hyggerytter på det grundlag? Ligesom Luna så undre det mig altså lidt..

Min træning kan da være lige så målrettet og seriøs selvom mine heste ikke har stambog og starter stævner hver weekend...

• #54   16. sep 2012 Enig!
    Det handler i bund og grund om at folk ser hesten som et redskab til at få succes. Hesten gør stortset alt arbejdet og når den så ikke er "god nok" mere bliver den skrottet som en anden cykel.. Glemmer folk at det er levende væsner?

• #55   16. sep 2012 hahahah

• #56   16. sep 2012 Jeg elsker min hest ligeså meget som i gør vil jeg mene, men hvis man bare ikke har de samme forventninger mere, synes jeg ikke der er grund til at være sammen længere smiley
    Og det er jo slet ikke sikkert hesten ender som en kastebold, det var da noget mærkeligt noget.

Hvis man ikke føler hesten er sjov længere begynder den jo bare at stå, da man så højst sandsynligt ikke rider den, og det er ingen gavnet af smiley

• #57   16. sep 2012 Luna: Du er godt nok sjov at høre på xD

• #60   16. sep 2012 Luna: Få en underviser smiley

• #62   16. sep 2012 Luna: Altid dejligt med et godt grin smiley

• #63   16. sep 2012 Luna: Nu er jeg ikke springrytter, så det har jeg ingen viden omkring (:
    Men min vurdering kommer fra hvad jeg ser og læser. Mere kan jeg jo ikke vide, og danner mig derfra et indtryk af.
    Har aldrig sagt jeg er for god til en mindre hest, har sagt at en hest med gangarter under middel ikke dækkede mit behov når det kommer til stævner.

Det hedder bare frem til hånden, så hesten lærer at finde og søge kontakten selv. Hesten får gang i bagparten, kommer op med ryggen og finder sit sug på tøjlen. Er den metode vi bruger på alle tilridningsheste og der går ikke længe før de forstå princippet i det, og bliver stabile det meste af tiden uden vi har fat i dem. Changemanger kan jeg ikke hjælpe dig med endnu, da vi ikke har påbegyndt det på min da hun ikke har været stærk nok i galoppen.

• #64   16. sep 2012 Hvis jeg købte en pony for 3 år siden og ingen hensigter havde med stævner, men efter et par år fandt ud af at jeg ville mere, end den kunne, så ville jeg også sælge den. Den kan ligeså godt komme et nyt sted hen, hvor den gør dens rytter glad i stedet for at man selv skal gå og være irriteret over det man ikke kan opnå.

Ikke alle har råd og tid til 2 heste.

Jeg solgte også min tidligere pony fordi dens temperament ikke passede mig og var ret speciel. Den endte desværre som kastebold og ved ikke hvor den er mere, selvom det er under et 1½ år siden jeg solgte den. Kan stadig blive trist over hvordan det endte, men sket er sket og er glad for at jeg kunne få mig en ny pony, som passede mig bedre.

• #65   16. sep 2012
    Selvfølgelig kan man gå meget op i sin ridning selvom man ikke rider stævner, men vi har bare alle forskellige mål og motivationer.
    Jeg har fundet ud hvad min motivation er, den motivation ville være ikke særligt hestevenligt at mase ned over en hest som ikke syntes samme ting var motiverende.

Om ens motivation for ridning er at opnå og ride uden noget, opnå at lave en levade fra jorden, opnå at spring 150cm eller lave en piaffe - det er forskelligt.

Vi er motiveret af forskellige ting, ikke kun i ridning - men hele tiden! Jeg kan godt li at ride, det motivere mig og gøre mig i bedre humør, så at mase mig ind i en boksering og tvinge mig til det, det ville ikke være særligt menneskevenligt.

• #66   16. sep 2012 Luna: men galop anspring er da ikke specielt svære at lave, ned i skridt læg ben til for at markere du vil i galop ros den når den gør. Til sidst bliver den så følsom så du bare kan lægge vægten på det sædeben og så sker der noget under dig (;

• #67   16. sep 2012 Så vidt jeg ved får Luna til tider undervisning og tager kurser....Korrekt mig hvis jeg tager fejl Luna

• #68   16. sep 2012 Jesus Christus, hvad er det for en verden vi lever i...

• #69   16. sep 2012 Pontos pretos: Du har helt ret.

• #70   16. sep 2012 jeg har hest fordi det er et "redskab" i min sport. Da jeg gerne vil konkurre i den her sport kræver det jeg har en hest som kan det, Og nogle gange kan de ikke det, jamen så bliver de solgt.

jeg har dog kun solgt en fordi jeg ville have noget bedre. og det fik jeg, ham havde jeg så i 12 år, og nu har jeg en ny., fordi den gamle blev aflivet.da han var 20. Selv om jeg konkurrere så holdte jeg af min hest, ellers ville jeg jo nok heller ikke have haft ham i så mange år, det drejer sig om at finde den rigtige . og det gør det jo altid om du startet stævner eller ej.

Hvorfor sidder og gør jeg bedre end dem/os der sælger ? jeg synes det er meget helligt det der

Og jeg er sikker på andre godt kan passe min hest lige så godt som jeg,

• #71   16. sep 2012 Jeg startet emnet for at sætte i gang en diskution... Jeg kedet mig og var blevet træt af at høre at man bare sælger sin hest fordi man tror man skal blive toprytter.... Og emnet er ikke myntet på alle, men hold da op hvor mange der føler sig truffet. Mon hvad det skyldes....

• #73   16. sep 2012 ' Pony & Babyhesten smiley !

Sådan kan man da, ikke se på tingene!
    "På disse punkter" Stævner punkter? Hvad for en skala skal man gå efter, før det er ok at være en god træner? Skal det da lige være dressur?

Så hvis min hest kan åbne en øl, hente 3 andre heste på folden og selv muge ud men din kan gå MB så er du en bedre træner?
    Det må jeg desværre sige nej til!
    Jeg vil hver en tid, fortrække en hest der kan åbne en øl! smiley

At måle andre ud fra at de ikke følger den "normale" skala indenfor dressur, er da, ja hul i hovedet...
    Der er jo også flere dressur skalaer.. Den tyske, den klassiske, western(?) osv, hvad for en skal man så vælge og hvad for en er så den rigtige?

Nej hvor kan vi da pege fingre af hinanden, fordi vi ikke træner ens og hvor er det pisse ærgerligt, for kunne vi drage fordel, hvis vi kunne lære af hinanden istedetfor.. smiley

• #75   16. sep 2012 Rikke: hesten bliver jo ikke kasseret! Han bliver hverken aflivet eller smidt langt væk, han har fået en ny ejer som elsker ham over alt på jorden og som ikke forlanger at han skal gøre det umulige og som er tilfreds med det han kan. Det skal siges at det tog MEGET lang tid at indse at hvis jeg ville videre med min ridning, så måtte jeg have en ny, og da jeg er studerende har jeg ikke råd til to selvom det ville være det optimale.
    Jeg købte ham som 3års da jeg var 13 og vi kæmpede og kæmpede for at komme nogen vegne med ridningen, og vi endte med en dm titel og masser af sølv og bronzemedaljer ved siden af. Og to gange EM med rigtig gode resultater.
    Jeg har hverken dårlig samvittighed eller føler mig ussel. Jeg har gjort det bedste for ham, da jeg ellers bare ville presse ham ud hvor han ikke kan bunde, så at sige og blive ærgelig over at vi ikke kommer videre og det er jo ikke fair for ham.

• #76   16. sep 2012 Skal sælge min pony nu, da jeg falder for ponygrænsen, kan simpelthen ikke se, hvorfor en ny pige ikke må lære lige så meget af ham som jeg har gjort, og jeg har haft ham i 4 år, og det har virkelig været de bedste 4 år, og jeg kunne ikke bede om mere, og selvom det virkelig er hårdt, så skal han videre nu, det betyder jo slet ikke, at jeg ikke elsker ham lige så højt som I elsker jeres, for i hver ejers øjne er deres heste millioner af kroner værd, og tro mig, jeg har tudet det sidste år, bare ved tanken om, at han ikke længere skulle være min, men det er også bare på tide, at jeg får prøvet noget nyt og får stillet nye udfordringer. Kan heller ikke se grunden til man ikke kan sælge sin hest for at købe en ny? Selvfølgelig køber man en hest som man kan forestille sig selv ride mange år frem i tiden, men hvis ambitionerne overstiger hestens kapacitet, er det så ikke bedre og sælge den til et nyt godt hjem, end at stille den overfor urimelige krav? smiley og bare fordi man sælger en hest eller pony, er man jo ikke et kynisk og koldhjertet menneske smiley

• #77   16. sep 2012 Sikke en gang fis... Købte engang en lille hoppe, men det viste sig senere hen at hun slet slet ikke passede til det jeg gerne ville, har aldrig drømt om at ride ol, men vil oz gerne videre i min ridning, når det nu er så dyr en sport. Jeg fandt det PERFEKTE sted til hende... Det er ikke alle der kan have råd til flere heste, bare fordi den ikke skal sælges og skal gå som hyggehest!
    Og har aldrig fortrudt et eneste minut, for er jo endt op med ham jeg har nu, og ham har jeg snart haft i 11 år, han er mit et og alt og vi passer perfekt sammen, men så heldig er alle ikke første gang smiley

• #79   16. sep 2012 Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det er en ond ting at sælge sin hest.. Jeres heste er vel også en i har købt, af en meget ond person der solgte den? -Og så var i så søde at redde dem eller hvordan? smiley

Det er jo forskelligt hvad man vil, og det har man da lov til! smiley

• #82   16. sep 2012 Jeg er tildels enig.
    Man skal ikke smide hesten væk som et legetøj man er træt af, den skal ikke sælges ved mindste forhindring, osv, osv.
    Jeg er heller ikke fan af opfattelsen "stævner før hesten" da jeg slet ikke er stævne rytter.
    Men ærligt talt har jeg intet i mod folk, som sælger deres heste. Hvis de har kæmpet.. Hvis tiden er knap.. Pengene mangler.
    Ærligt talt, man kan ikke tvinge folk til "at være i et forhold" hvis den ene er utilpas. Det burde de fleste ejere også indse. De fleste sælger hesten for deres egen skyld, dem jeg har respekt for, er dem som sælger for hestens skyld.

• #83   16. sep 2012 MLC : Ej Hvis din hest kan åbne øl må du meget gerne lære min det tricks også;b Gad vist hvor mange øl man kan vinde på det smiley ?
    Jeg er hverken for eller i mod, jeg tror man gør hvad der føles rigtig, ligesom med alt andet i levet bliver man stillet overfor nogle valg, jeg tror det er tiden og alt andet omkring der muligvis spiller en rolle der. Så som så mange andre siger kan man jo godt købe en "hygge" pony med de bedste intentioner for så at se det måske ikke var det bedste valg et par år efter smiley

• #84   16. sep 2012
    Btw folkens - i smider vel ikke jeres kæreste ud til højre når i ikke passer sammen?
    Han er jo et menneske der har følelser, et levende væsen! Så må i jo arbejde på at få det til at fungere, man kan jo ikke bare smide ham ud til højre!

• #85   16. sep 2012 Louise - Du rider jo på det nivå hvor man skal have den bedste hest og du har muligheten så indlægget var ikke møntet på dig som jeg skrev i indlægget.... Så respekt der. Men et få tall har den mulighed og evner/kontakter som dig og de burde tænke lidt mere over sine handlinger...

• #86   16. sep 2012 Tanja - Derfor prøver/låner man hesten først....

• #87   16. sep 2012 MLC: I mine øjne er en hyggerytter en som bare tøffer rundt derhjemme, lærer den lidt tricks og ellers bare hygger og ingen videre mål har med tingene. Kan godt være at det i andres øjne ikke er, men det er det i mine. Og nej man kan ikke gå ud fra en skala, da folk jo har forskellige holdninger til ting.

Har da ingen steder skrevet at jeg er en bedre træner end Jer andre ? Jeg er bare dressurrytter for det kan jeg bedst lig, men jeg går da ikke og peger fingre af western, spring, military og hvad der ellers er. Jeg har bare ikke lyst til at ride det (:

Men nu vil jeg ikke kunne bruge en øl åbner hest til noget, når jeg gerne vil ride MB (:

• #88   16. sep 2012 Luna:
    Levade handler om at lære hestene at støtte på bagbenene :). De fleste lære hesten det ved at de har en parade (fra jorden) ude ved hovslaget, også beder de hesten bakke imens de let tapper den på bagparten med enten en pisk/stick/et torv, whatever man nuu bruger, og så snart heste ligger vægten bagud så roses den, og sådan fortsættes der indtil hesten forstår at signalet. Herefter begynder man så at bede heste løfte forben, f.eks er det nemmest hvis den har lært spanske skridt. Så du beder den ligge vægt på bagparten også beder du den løfte ben. Så kommer det for det meste af sig selv at de med tiden løfter begge ben et par centimeter over jorden.

Men det kræver mange muskler i bagparten og de skal bygges op først. Da vi lavede "Indiano" filmen tog det næsten 6 mdr at lære hesten det fordi at den først skulle have bygget muskler op :). Men træneren endte med at få det til at sidde lige i skabet.

• #89   16. sep 2012
    Day Dreamer . *DD* - Hvordan er det forskelligt?
    Du ville ikke samle på en fyr du ikke passer sammen med længere, hvorfor pokker så blive ved med at samle på en hest man ikke kan sammen med? Som med en kæreste, så kan man bare ikke tvinge ting til at lykkeds altid, ligemeget hvor meget man gerne vil og holder af hesten eller kæresten.

• #90   16. sep 2012 Jeg købte min som 7 mnd.......Ville ikke risikere at få en hest med "problemer" som jeg ikke vidste årsagen til da det kan være svært at rette op på. (Har haft mange hel og halv parter med "problemer") Så nej...

• #92   16. sep 2012 Er overrasket over, hvor mange der erklærer sig enige med trådstarter..

Jeg kan overhovedet ikke se problemet i, at man skifter sin hest ud, hvis man har ambitioner om at komme videre med sin ridning, og den nuværende hest ikke kan leve op til de forventninger, man har..
    Hvis man som heste-ejer gør sit aller ypperste for, at hesten kommer til et nyt og trygt hestehjem, hvad er så problemet? :s

Nå, men det er så bare min holdning :o) Der er nok nogle heste-rødstrømper der går amokka på mig nu smiley

• #93   16. sep 2012 Luna: Ja han kunne øvelser til LA, men på stævnepladserne fik vi aldrig gode point hjem grundet han bare ikke var skabt til dressur. Og jeg syntes bestemt det er for dyrt at starte stævner hvis man ikke har en chance for at vinde eller bare med en smule forbedringer vil kunne vinde.

• #96   16. sep 2012 Prøvede den da selvfølgelig inden jeg købte den, men nu er det altså langt fra alle der sælger en hest på prøve...
    Og da hellere sælge den til et godt hjem, end være pisse træt af den og kære træt i det, så den bare kommer til at stå. Det er godt nok det værste pjat jeg længe har læst herinde....

• #97   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Fordi vi alle bliver motiveret af forskellige ting, kan lide forskellige ting, har forskellige "lyster" :o).
    Hvis du har en kæreste hvorfor så ikke bare nyde at han er dejlig i oplever en masse ting sammen, selvom han knalder uden om?

• #98   16. sep 2012 Jeg er egentlig selv generelt imod salg af heste.

Men omvendt kan jeg heller ikke se pointen i at beholde en hest man ikke gider.. Det gavner hverken hest eller rytter.

Hvis nu man fx er turrytter når man køber sin hest, men efter noget tid ændrer mening, at nu vil man altså være dressurrytter, til stævner og sådan. Hvis hesten så ikke har nogen som helst talent for dressur, ej heller interesse så synes jeg faktisk at det er mere synd at beholde hesten, og tvinge den til den slags træning, hvor rytteren måske bliver mere og mere arrig over at hesten ikke kan finde ud af det.

Så vil jeg alligevel mene at hesten er bedre tjent med at komme til en anden rytter, som vil sætte pris på hesten som den er.

Omvendt synes jeg det er ganske forfærdeligt alle dem, der giver op for hurtigt, og derfor sælger hesten - og det er DEM der er mange af..

• #99   16. sep 2012 Luna: Nyde bestemt også at komme ud i byen med min hest, men et stævne løber hurtigt op i 500-700 kr. og så er det bare for dyrt hvis man gerne vil afsted hver 2-3 uge, og kan ikke se formålet i at starte et stævne hvis du ikke har en chance for at ligge i den gode ende. Så hellere blive derhjemme og træne videre, da du ikke er parat til at komme afsted så (:

• #100   16. sep 2012 Jeg vil til enhver tid bytte min hest ud for en anden, hvis kemien ikke er der. Jeg synes ikke det er spor rimeligt, hverken for hest eller rytter at det ikke er en fornøjelse at ride passe sin hest....
    Og hvorfor i alverden er heten dømt til at blive kastebold, blot fordi man sælger den? Kunne det ikke tænkes at hesten faktisk fik det bedre det nye sted - netop fordi hest og rytter passer sammen?

• #103   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Også selvom han knalder uden om mange gange, ikke tager del i rengøringen, bander og kalder dig grimme ting når han er fuld, glemmer aftaler og på mange punkter er en idiot. Du vil gerne have 4 børn, hus på landet og hest, han vil ikke have børn, bo i byen og aldeles ikke have en hest. Altså er i helt forskellige på mange punkter.
    Så vil du beholde ham alligevel, fordi han jo er en meget sød fyr som du elsker?

• #104   16. sep 2012 Luna: Fordi jeg elsker det med stævner, og nu da jeg har en unghest ser jeg det som meget vigtigt at hun kan komme i byen uden at stresse eller at skulle kigge på alting. Hvilket er lykkedes netop fordi hun har fået lov til at komme afsted og glo på alting, nu går den afslappet rundt og lytter til mine mindste signaler.

• #106   16. sep 2012 Jeg skal i seng da jeg skal tidlig op så jeg fortsætter diskutionen i morgen hvis nogen er frisk på det.:-) Men underlig så mange føler sig truffet af emnet og næsten bliver vrede.....

• #108   16. sep 2012 ' Pony & Babyhesten smiley !

Jamen hvordan kan du vide om man ikke har et mål, bare fordi man rider derhjemme lære hesten lidt tricks osv?

Er du så hygge stævnerytter fordi du måske aldrig når højere end L klasserne?
    Kan nu heller ikke se nogen skade i at lære sin hest tricks, når man rider dressur, selv på højt plan, det kan da vel kun gavne...
    Eller at man rider western på sin dressur hest, det kan kun gavne, da du får nye input og du kan se anderledes på tingene..

Nå men det er jo egentlig SLET ikke det, emnet handler om, for søren da!

Hvis ejer og hest passer sammen som Selleri og flødechokolade, så er det synes jeg desuden det ok at sælge, så en ny ejer kan få chancen for at se hvilken perle der måske gemmer sig smiley
    Ellers havde jeg aldrig ejet min smiley

• #109   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Og hvis en del af ens nydelse så ligger i at starte stævner og udvikle sig på den front med hesten? Så skal man stadig beholde hesten selvom den ikke lever op til og passer til det man nyder mest.

Du lyder til at have meget imod stævner og ikke forstå at man kan have det som mål. Jeg er ikke selv konkurrence menneske og perfektionist, men jeg vil gerne starte stævner også duer det ikke at hesten ikke nyder det samme som jeg gør.

• #111   16. sep 2012 Det er jo bare min mening om hvad en hyggerytter er, jeg kan ikke bestemme hvad Jer andres er.

• #113   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Hvordan ved du hvad han vil i fremtiden?
    Udspørger du ham på første date og smider så ud til højre hvis han ikke matcher, så er han ihvertfald også skræmt væk.

Nej, de første finder først ud af, når de er blevet forelsket, når de har været sammen 1-2-3år måske mere at man har forskellige idéer om fremtiden.

Det er ikke noget man lige finder ud af ved første møde og gennemgår slavisk.

• #115   16. sep 2012 Tina Moulin: Du er da kynisk at høre på.. Et redskab ?? Det er et levende væsen.. Godt jeg ikke er din hest som bare bliver smidt væk.. Du skriver hvis de ikke kan bliver de solgt.. Hvad med fra START købe en der kan det du vil så.. Kan godt se du havde en i hele 12 år men du lyder som en der til hver en tid vil kassere dit "redskab" frem for noget bedre.. TRIST

• #118   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - min kæreste ligner SLET ikke mine forældre... Han er monster panisk for heste, en fuldebøtte af en anden verden, ret så dårlig til aftaler og kan ikke se en skid.

Mod 5 date? Jeg nåede ingen date, en gangs knald og en uge, så er der kæresteri.
    Skæbnen er ikke altid det man forestiller sig.

Det ville da være super praktisk at fremlægge et skema med fremtidsdrømme og bede manden krydse af, er man uenig, så ud til højre.
    Men nogle gange så er man bare blevet forelsket før det..

• #120   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Jeg har kørt den ud på kærester fordi jeg syntes det er underligt at man gerne må skifte kærester ud når man ikke passer sammen, men heste, det er forfærdenligt. Begge er levende væsner og den ene har sådan set følelser.

Men der har vi det jo - nope, du kommer aldrig til at have samme holdning som mig.
    Hvorfor er det så du så hårdnakket prøvet at mase ned over folks hoveder at de er forfærdenlige mennesker fordi de gerne vil ride stævner og ikke syntes det er fair at mase en dressur hest rundt på en springbane, eller omvendt?

• #124   16. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Så når man diskutere med dig må man simpelthen ikke drage parraleller til andre ting? Dén duer ikke i dansk eller engelsk opgaver ;o).

Jeg undre mig stadig over hvorfor at din holdning skal mases ned over andre med grimme ord og beskyldninger? Og ja, der er andre der gør det også.
    Men fordi en tæver sin hest, betyder det ikke at jeg også gør fordi, så er det ok.

• #125   16. sep 2012 "Sådan er HG... kan man ikke tåle det skal man ikke være på HG og det ved folk herinde godt"...

Det er da lige til at ryste på hovedet over...
    Så fordi du har den opfattelse af HG, giver det dig ret til at kalde folk selvoptagede, kyniske mm?? Du lider da vidst af roterende fis i kasketten...

• #126   16. sep 2012
    Day Dreamer . *DD* - Ergo så SKAL man blive sammen med hesten de næste 30 år selvom hesten er til en ting, ejer til en anden?

Ved mig er det meningen at hesten skal være et fristed, et sted man udvikler sig, har det sjovt og oplever ting sammen - det duer slet for mig hvis man så istedet kommer ud og bliver sur og tvær fordi man har forskellige ting man foretrækker.

• #128   16. sep 2012 Line Lundsgaard Nielsen.N:

Angående Lunas holdnings-ændringer, så husk på:
    "Det er svært.... at være 14 år... Der' så meget.. som man ikke forstår..." ;o)
    Eller var det 11?? Jeg bliver helt i tvivl smiley

• #129   16. sep 2012 Utroligt at hestefolk stadig kalder deres heste for bedste venner. Mine heste er ikke mine venner - på nogen måder!

Pt har jeg min skønne shire til salg, og det er hun fordi jeg er overbevist om at et andet hestehjem kan gøre det bedre end jeg. Det må være essensen af at have dyr - at man hele vejen ønsker dem det bedste og tager de nødvendigt beslutninger - fremfor at beholde fordi man tror hesten er en ven. Hvor uvidende kan man da være?

Til trådstarter ; du har haft hest et år - meget kan ændre sig. Måske - og forhåbentlig vil der tilkomme dig mere viden om forholdet mellem hest og ejer.

• #130   16. sep 2012 Mette: Må desværre skuffe dig, pigen er 17 (;
    Så der burde man snart være ved at være så voksen at man kan stå ved ved sine holdninger eller tager jeg fejl ? (:

• #131   16. sep 2012 Tror jeg mener man skal holde heste som man holder hunde :).
    Der findes arbejdshunde og der findes familie hunde. Man køber en hund fordi man regner med at man skal have den forevigt, ligemeget om det er en politihund eller det er en dejlig blanding der går derhjemme.

Men man kan komme ud i situationer hvor det er bedst for hund og ejer at man finder et nyt godt hjem til sin ven.

Men jeg mener at man skal købe hest som man køber hund - Købe den med henblik på forevigt, men som med alt andet kan der jo ske ting i ens liv man ikke lige forventer.

• #132   16. sep 2012
    Day Dreamer . *DD* - Nej det gør man ikke, men ens "lyst" kan ændre sig med tiden. En turrytter kan få lyst til at ride dressur osv.

Næ, det er ikke hestens fejl, men der har ingen vist påstået - bare at man har forskellige movitationer og lyster smiley

• #133   16. sep 2012 Baby og ponyhesten:
    Gud ja.. så kan man ikke længere gemme sig bag Krumme-sangen smiley

• #134   16. sep 2012 Aldrig!!! Jasmin faldt for alfa selvom alfa er for stor til hende hvis man skal se rigtigt på det + alfa er en stærk race som til hver en tid ville kunne tage magten for en 9 året pige, men hun er en del af vores familie og er bare super sød, trods små kampe jasmin dagligt tager med hende er hun jasmins bedste ven og hun skal blive hos os til hun ikke længer kan mere!!! Selvfølgelig kan vi alle komme ud for at vi er nødt til at sælge af en eller anden grund, men man skal ikke bare købe en hest for at kaste rundt med den.

• #135   16. sep 2012
    Day Dreamer . *DD* - Det er vel også hesten der ikke kan, hvis man nu er turrytter men konventere til springrytter og kræet er elendig til det?

• #137   16. sep 2012 Hold da kæft en diskussion smiley haha

But folks , hvad med hvad hesten ønsker ???
    Hvis i er / ønsker at være springrytter og hesten bare slet slet ikke syns det er sjovt!? Skal den så tvinges de næste 15 år til at "lære" at kunne li det ? I stedet for at finde en godt hjem til den hvor den trives i træningen , og så finde en hest til en selv der også syns at spring ( som eksempel) er det sjoveste i verden ?:)

Hold da op i kan diskutere helt vildt herinde , men vi har bare forskellige opfattelser af hvad vi skal bruge de kære dyr til , dog vi gør alle vores bedste for at passe på dem !:)

• #138   16. sep 2012 Jeg VIL så højt op som muligt, min heste betyder alverden for mig, men hvis toppen er nået for dem, synes jeg at en anden lille pige eller dreng skulle have chancen for at opleve de samme gode oplevelser på den hest jeg nu sælger.
    JEG gør hvad der skal til, for at komme til tops og sådan er det.

Bare smid alle jeres meninger i hovedet på mig, hvis det er, det er min mening.
    Husk bare lige at man ikke skal ændre på andres meninger, den mening er lige så smuk som jeres egne!

MIN RIDENING - MIN SPORT - MIN MENING.

• #140   17. sep 2012 Man må jo gøre op med sig selv om man elsker hesten eller stævnerne mest!!!

Har ikke læst alle indlæg..

• #141   17. sep 2012 Jeg er bestemt ikke enig.
    Hvis man starter med at få en Shetter som 3 årig og når et rimeligt stadie på banerne, hvor skal man gøre af alle de heste? 3eren 2eren 1eren og diverse store heste? Så er det lige pludselig mange heste man skal have plads til. Det er jo ikke alle der bor på landet med egen stald. De små heste må altså vige for pladsen for de større. Samtidig med at man får mindre og mindre tid til de mindste. Det er da synd at de skal gå og lave ingenting, hvis et andet barn kan forgude ponyen/ erne. Jeg har selv en til salg jeg ikke bruger selv, derfor søger jeg at bytte den for en jeg kan bruge.
    Ikke fordi jeg ikke elsker den men fordi jeg syntes det er synd den ikke bliver brugt som fortjent og dels fordi jeg ønske den mere kærlighed og at den bliver brugt af en der forhåbentlig vil elske den for det den er og kan.

• #142   17. sep 2012 Og forresten dem der rider OL, er jo nok også startet som nybegyndere ligesom os, og der er ingen der ved hvor langt man bliver smiley

• #143   17. sep 2012 Rikke l og luna: nu havde jeg hesten i 12 år, jeg har ofret nok mange gange hans værdi i at få undersøgt hvad der var galt med hans ben, Han fik en pause på 3 år da hans ben ikke ville mere, fordi jeg ikke ville af med ham. at tage beslutningen om at han skulle væk, er den væreste jeg nogen sinde har skulle tage. Så kom ikke og sig at mine heste ikke har det godt. men de er også min makker i min sport, og hvis det ikke fungere så finder man en ny LIGE SOM I ALLE ANDRE sports grene,. hvis bolden punktere så tager man en anden, hvis tennisdoublen ikke er så god som en selv, så venter man ikke til han er, nej man finder en anden makker hvis man vil lidt mere..

og hesten er sq nok i bund og grund ligeglad bare den får selvskab i form af andre heste. foder og føler sig tryk.

Jeg siger bare jeg er ikke hellig, da jeg havde min traver og ville springe højere end LC uden at slå mig selv i hjel ved det, ja så købte jeg sq en hest der var avlet til det.

Traveren sørgede jeg for fik et godt hjem hvor hun var elsket for de ting hun kunne.

Og kommer og sige jeg ikke er glade for mine dyr, er sq noget af en beskyldning. jeg har redet i noget længere tid end nogle af jer har levet. og som sagt, faktisk ikke haft mange heste fordi jeg vælger dem for livet, men skal bestemt ikke stå og pege af folk der sælger fordi de ikke passer med deres hest. Det er da så usmagsløst som det næsten kan være, tror i ikke folk har det svært nok ved at sælge i forvejen (ofte) det havde jeg med min gamle hest. Men det gik bare ikke længere,

Og nej hesten er ikke min bedste ven. det er et dyr jeg holder umenneskelig meget af, men stadig et dyr, både mine børn, og mand kommer før den.

• #144   17. sep 2012 Ridesporten/heste, kald det hvad du vil, jo noget man dyrker af kærlighed til både hesten og sporten, nogen vælger at "nøjes" med det hesten kan opnå, imens andre har ambitioner om at komme til tops...
    Vi har alle forskellige bevæggrunde for at være i hestesporten, men fælles for os alle er jo kærligheden til hestene. Det skal være en fornøjelse for både hest og rytter at være et par - er det ikke det, er begge parter bedst tjent med at finde en ny partner:)

• #145   17. sep 2012
    Hesten er ikke hvad rytteren kan smiley
    Vil du gerne springe højt, så hjælper en springhest med elendig springteknik ikke ligemeget hvor dygtig en rytter du er, en fjordhest eller andre ponyer har også en max højde de kan springe fordi de ikke er så høje. Ej heller en tung hest. Vil du ride dressur til landsstævner, eller bare MB på distrikt og gerne placeres så hjælper en hest uden rygsving ikke.
    Jo, den kan øvelserne, men gangen tæller en del, så der vil man altid falde uden for.

• #152   17. sep 2012
    Så man elsker ikke sin hest meget højt hvis man sælger den ?

Jeg har set ret mange folk have et "bånd" med hesten, et bånd mellem to der ikke var jord/trick træning heste men konkurrence heste. Men det kan man ikke i den verden eller hvad - men man har kun det bedste bånd hvis man ikke sælger hesten?

Det var da noget af et dunk oven i hovedet på 90% af hestemenneskerne.

• #155   17. sep 2012
    Så nu er jeg med.. Du syntes ikke der er nogen der kan elske sin hest lige så høj, som du elsker din, især ikke hvis de rider konkurrencer eller sælger hesten :o)

• #156   17. sep 2012 Luna: Så fordi at man selv gerne vil udvikle sig mere mht. til sin ridning betyder det at man ikke kan lig sin hest ? Min hest er altid kommet i første række med alt, har droppet skole og dvs. arrangementer for at kunne passe min hest da den er det mest værdifulde jeg har. Min ekskæreste fik også fra starten af vide at hesten kom før ham, og sådan vil det altid være. Men nogle gange må man bare sætte sig selv før noget andet, og hvis en anden kan holde mere af hesten og være tilpas med det niveau den kan, så syntes jeg salg er bedst.

Jeg ville ikke bruge så mange penge og kræfter på en hest, som jeg ikke kan bruge til det jeg gerne vil. Hende jeg har nu betyder også utrolig meget for mig, og som tingene ser du nu så vil jeg ikke af med hende da hun dækker mine behov og vi har et fantastisk samarbejde. Jeg vil desuden hellere have at min hest er dækket 120% med alt og jeg er sikker på den ikke har ondt eller ubehag ved noget som helst. Denne mulighed havde jeg ikke hvis jeg skulle bruge penge på 2 heste.

• #157   17. sep 2012 Krikken: Du ved jo godt selv at Luna er fantastisk og at alle burde sælge sin hest til hende så den vil kunne få det godt for vi andre er jo åbenbart dyreplagere !

• #158   17. sep 2012 Luna: Jeg syntes nu at jeg har læst flere debatter hvor du siger at du vil sælge eller få den slagtet fordi du ikke kan få den til at gøre det ene eller det andet ? At du ikke har kunnet styre den eller var bange for den. Lyder for mig som at det bare er noget du vil blærer dig med, men at det ikke er sådan i virkeligheden ! (:

• #160   17. sep 2012 Det er ikke alle der ser hesten som deres bedste ven. Nogle har den som deres levevej. Det er forskelligt hvordan vi ser på båndet mellem hest og rytter. Jeg har hørt mange sige, at deres hest er til salg for rette bud. Men hvis man vil længere i en bestemt disciplin og hesten ikke har ambitioner eller viljen til at nå det mål, som du ønsker, så er det jo nok ikke den hest du skal fortsætte med. Jeg kan godt følge dem der bytter sin hest for at opnå mere, men som regel ligger der også mere bag de ord. Jeg ville aldrig selv gøre det med min nuværende hest, men fik jeg en nummer to hest, så ville den nok godt kunne blive skiftet ud med en anden, hvis den ikke har potentialet til det jeg vil. Man må jo mangle noget i samarbejde og forholdet til sin hest, hvis man ønsker at bytte den ud med en anden smiley

• #161   17. sep 2012 Luna: Har svaret dig, gjorde jeg i går aftes og det står en del længere oppe (:

• #162   17. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Altså som jeg skrev før; der er ingen der kan elske sin hest lige så højt, som du elsker din, især ikke hvis de starter stævner.

Det var bare det jeg ville have på det rene :o)

• #164   17. sep 2012
    ' Pony & Babyhesten smiley ! - Fuldstændig fantastisk. Amen jeg er så ond fordi jeg valgte at få en anden part, fordi jeg ikke trives med en hest der ikke syntes banen er sjov og generelt har et energi niveau der er i minus.
    Virkelig ond - jeg skulle jo have blevet ved og ved med at træne også skal det nok fungere! Skide være med hesten og dens preferencer - det skal nok virke!

• #165   17. sep 2012
    Det står længere oppe Luna, der har hun skrevet en forklaring - det er ikke så svært at finde smiley

• #168   17. sep 2012 Luna: Du kunne også bruge lidt tid og selv kigge efter det (;
    Er overbevidst om at jeg har læst det en del gange efterhånden.

Krikken: Lige præcis, og ellers må du jo bare tage nogle skarpe hjulspore på for så skal den da nok få lidt mere energi :b Hestens behov, hvad er dog det for noget ? Så længe du er glad for hesten og føler i har et godt bånd så fred hver med hvordan den i virkeligheden har det (:

• #171   17. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Jeg kan slet ikke forstå den sætning...
    Du må gerne lufte din mening, jeg ville bare have den redt ud, havde den på det rene og vide sort på hvidt hvad du mente med det.

• #172   17. sep 2012 Luna & Bettemus smiley
    nejnej, ikke misforstå mig, mener bare at overdrivelse fremmer forståelsen smiley
    men kan sagtens sætte mig ind i, hvad du mener. Ville heller aldrig skille mig af med en hest, hvis den ikke kunne gå LA i dressur - men det er jo også MIN holdning, jeg er ikke stævnerytter smiley
    Men jeg synes bare ikke, at man skal fortsætte med en hest, hvis man vil to forskellige ting. Sandt nok, det burde man kunne se, når man køber hesten, men man udvikler sig jo sammen, og hvis du så selv udvikler dig og vil starte højere klasser, og hesten ikke kan mere - jamen, så er der nogle, der sælger dem. Ville jeg aldrig selv gøre, MEN, jeg kan godt sætte mig ind i det. og dét, der lige først gjorde mig sur var, at det i hvert fald lød som om, at du slet ikke kunne sætte dig bare lidt i andre menneskers sted smiley sorry, hvis du har misforstået mig i mit tidligere indlæg smiley

• #173   17. sep 2012
    Tegnsætning er iøvrigt en debbatørs bedste ven smiley

• #175   17. sep 2012
    Start med tegnsætning og smileyer. Samt evt. at læse det du skriver igennem en gang eller to inden du poster det. Også læs det du skriver, det kan let virke som noget " fy ha, alle andre mennesker end mig er nedern og dårlige menneske " :o)

Jeg har selv haft en meget provokerende skrivestil, hvor jeg godt kan forstå folk blev mobsede, men så må man jo liiige trække vejret og tælle til 10 inden man poster smiley

• #177   17. sep 2012 Luna: det lå midt i det hele og tog 5 sek at finde.

I mine øjne er en hyggerytter en som bare tøffer rundt derhjemme, lærer den lidt tricks og ellers bare hygger og ingen videre mål har med tingene. Kan godt være at det i andres øjne ikke er, men det er det i mine. Og nej man kan ikke gå ud fra en skala, da folk jo har forskellige holdninger til ting.

Har da ingen steder skrevet at jeg er en bedre træner end Jer andre ? Jeg er bare dressurrytter for det kan jeg bedst lig, men jeg går da ikke og peger fingre af western, spring, military og hvad der ellers er. Jeg har bare ikke lyst til at ride det

• #179   17. sep 2012 Luna: Hvis du snakker om min kommentar til Krikken og hjulspore og det. Så burde det være rimelig tydeligt at se at teksten er ironisk ment! (:

• #182   17. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Når du bliver meget engageret og hidsig, så bliver der færre og færre af dem har jeg bemærket smiley

Jeg sætter garanteret forkert tegnsætning, men jeg sætter den :o)

• #183   17. sep 2012 Luna & Bettemus smiley
    ja, kan så godt forstå hvorfor man sælger sin hest, men det er jo det "smukke" - at vi alle har hver sin mening smiley

• #184   17. sep 2012 Nej er det ikke, en hyggerytter er en som ikke kommer nogle vegne med sin ridning. Rider en masse skovture og når der så rides dressur så tulles der bare rundt på nogle volter og 30-40 min og så er det godt nok. Det er for mig en hyggerytter !

• #185   17. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Istedet for at tage konstateringen om at du er hyggerytter nedladende, så bare accepter den. Det er hendes mening, hun har en anden definition på seriøs rytter end du har.
    Og det kommer man ikke så langt med at blive ved og ved og ved med at være sur over og diskutere videre om :o).

Fordi det handler bare om at man har forskellige definitioner på et ord.

• #186   17. sep 2012 Luna - du synes det er synd for hesten at den ikke får lov at opleve den ubetingede kærlighed som du har til din hest?
    Hvordan kan du vide at en ny ejer ikke vil elske lige netop den hest så højt? Din egen hest er vel også solgt til dig på et tidspunkt?
    Jeg forstår ikke denne dobbeltmoral?

• #187   17. sep 2012 Luna: Fordi det er sådan du får det kørt op ! (:

• #188   17. sep 2012 Krikken : Lige præcis (:

• #189   17. sep 2012 Oventus - enig, ja, man bliver vel ikke sur på den sælger, man har købt sin hest af? smiley

• #190   17. sep 2012 Crazy - næh tværtimod er man vel glad for at sælger vælger én som køber;)

• #192   17. sep 2012
    Så ens kærlighed til en hest den er simpelthen forsvundet fordi man sælger den?
    Jeg stopper altid ikke med at holde af en hest fordi den aflives, sælges eller jeg får en anden part. Ligesom jeg ikke pronto stopper med at holde af en kæreste fordi han og jeg ikke passer sammen længere.

• #194   17. sep 2012 Luna: For i mine øjne kan du sagtens gå ind under den kategori (:

Tro mig min hest har alt hvad den har behov for, og vil nok vove at bestå at den har det bedre end din. Bare fordi jeg ikke laver jordtræning og laver en masse trick. Men bruger den til konkurrence, ja så kan man da sagtens holde af den. Jeg holder utrolig meget af min hest, og den kommer i første række med alt. Jeg vil 100 gange hellere leve af pasta eller rugbrød en hel måned end at min hest ikke er tilpas, fordi den har brug for massør eller at sadlen skal tjekkes igennem (:

• #195   17. sep 2012 Det er rigtigt nok, at man kunne mistænke stævnefolk, der sælger deres heste for at nå højere, ikke elsker dem lige så meget som en, der beholder hesten og hygger med den. Men jeg tror nu de elsker deres heste lige så meget - de prioriterer bare. Hvis man virkelig vil nå sit mål, så må man ofre. Og hvorfor ikke satse alt, hvis man virkelig VIL nå til toppen? ingen er nået til OL af at sige "jeg bliver sgu aldrig til noget, jeg kommer aldrig til OL" - næh, hvis du vil nå til toppen må du ofre og være målrettet, ikke lade dig pille ned af dem, der mener noget andet smiley

• #198   17. sep 2012
    Fordi jeg gerne vil ha det sort på hvidt.

Hvad har jeg misforstået? smiley

" fordi sælger man er dte fordi kærligheden ikke er stærk nok, kærligheden er blevet svækket af at hesten ikke akn nok derfor har den ikek fået dne ubetingede kærlighed fordi har den fået den er det ligemeget om den så hun kan skridte "

• #200   17. sep 2012 Luna: Lev med det, det er min holdning og den ændre sig ikke bare fordi at du bliver sur. Lige som du mener at jeg ikke holder af min hest og den bare er en genstand for mig. (:

• #202   17. sep 2012 Luna: Jeg orker ikke at forklare det for 5 gang for dig, læs hvad der står og brug hovedet lidt. Det er ikke så svært (:

Jeg elsker min hest, men jeg elsker bare mig selv højere (:

• #203   17. sep 2012 Pony & Babyhesten smiley elsker lige netop sin hest højt nok til at skille sig af med den smiley
    altså, nogle gange må man indse, at det faktisk ér bedre for både hest og rytter, at hesten får et nyt hjem. Istedet for at skulle tvinge hesten til noget, den egentlig ikke har kapacitet til smiley

• #204   17. sep 2012 Crazy: Lige præcis (:

• #207   17. sep 2012
    Luna, det er lige netop sådanne indlæg som overstående der gør at folk føler sig provokeret af dig, talt ned til og går efter dig i debatter :o)

• #208   17. sep 2012 Luna: Jeg kan sagtens indrømme min fejl, da jeg ikke er bange for at skulle ændre på mig selv (:

"vi hyggede os med trick og små spring" Ja du siger selv at du er en hyggerytter, så hvad er problemt ? (:

• #211   17. sep 2012 'hvor mange kan se jer selv som OL-ryttere.' *
    okay, kan nok ikke se mig selv nå til OL, men det er da 100% umuligt hvis ikk man prøver at komme videre i sin uddannselse med hesten.. og det betyder (IKKE at man ikke kan lide hesten, fordi man vælger at sælge..

• #212   17. sep 2012 Luna & Bettemus smiley - wtf? "vælger man at beholde den tvinger man den jo heller ikke så nedpriotere man sig selv"
    ja, man nedprioriterer både sig selv og hesten - man rider jo hesten til mere end den egentlig har kapacitet til = jeg tror ikke hesten ligefrem nyder det. Og det giver sig selv, at man nedprioriterer sig selv, ved at droppe ens drømme og mål smiley

• #213   17. sep 2012 Luna & Bettemus smiley - Hun har svaret dig, flere gange her i tråden. Så hun henviser bare til andre steder i tråden, istedet for at blive ved med at gentage sig selv.

Det er det at drage konklusioner selv - hvilket er no go i en debat, man får sjældent noget godt ud af det. Også er det måden det er skrevet på smiley

• #214   17. sep 2012 og hey, nu forstod jeg lige dit indlæg bedre - ja, det kommer an på HVILKEN måde man beholder den på - rider man i stedet på dens niveau, ja så nedprioriterer man sig selv smiley men hvis man fortsætter med at ride som man gør og stiger i niveau, så er det dårligt for både hest og rytter, hvis hesten ikke har kapacitet til mere smiley

• #218   17. sep 2012 Luna & Bettemus smiley - Det kan jeg sådan set også godt forstå. For uanset hvad hun skriver, så er du uenig og vil blive ved med at diskutere videre.

Fordi jeres definition på seriøst er forskellig.

• #221   17. sep 2012 Luna & Bettemus smiley
    jo man nedprioriterer jo sig selv, når man dropper sine drømme og mål smiley

• #222   17. sep 2012
    Det er vel ikke modsigende hvis det du har opnået, ikke er noget hun ser som seriøst eller som ordentlige mål, noget hun kan bruge til noget i hendes seriøse ridning.

Stopper med at diskutere videre nu, den ender aldrig ellers smiley

• #223   17. sep 2012 nej hendes hest lider ikke under det - fordi hun netop nedprioriterer sig selv, og ikke rider på det niveau hun gerne vil, men på hestens niveau. Respekt for hende, det ville jeg også gøre, men nogle vil bare gerne videre med deres drømme smiley

• #224   17. sep 2012 Jamen hvis "kærligheden er svækket" af den ene eller den anden grund, er det vel også bedre at hesten kommer et sted hen hvor den får den fortjente kærlighed??
    Jeg synes det er dobbeltmoralsk at mene at en ny ejer ikke kan/vil elske at hesten ubetinget, når du selv på et tidspunkt har været den nye ejer.
    Hvorfor i alverden forblive i et "forhold" med hesten hvis det ikke fungerer? Det kan da ikke være til glæde eller gavn for nogen?

• #225   17. sep 2012 Nu har jeg ikke læst alt.
    Men det som Luna vel i bund og grund siger er at hvis man sælger sin hest er det fordi man elsker f. eks stævner højere.

Og hvis man elsker stævner højere end sin hest, er det så det rigtigt grundlag at anskaffe sig et dyr på?

Eller rammer jeg helt ved siden af Luna?

• #229   17. sep 2012
    Camilla Stormont * Liberamus Equos * - Jeg vil ikke kalde det at elske stævner højere, elske er en følelse. Jeg elsker ikke stævner som et menneske eller dyr.
    Men jeg rider pga. nogle ting og hvis jeg ikke længere har de ting til at motivere mig, så går glæden af ridning. Og ridning skal bla. for mig være noget man bliver glad af, men det bliver det ikke hvis ens motivation for ridningen forsvinder.

Syntes ikke det er et forkert grundlag at anskaffe sig hest på, at man kan finde på at skifte de ud. Hvis ingen skiftede heste ud, så skulle alle uddanne deres hest fra bunden og det er ikke alle der kan eller vil det.
    Så længe man behandler hesten ordentligt og opfylder dens behov kan jeg ikke se det forfærdenlige i at sælge den fordi man erkender at ens motivation ligger forskellige steder.

• #231   17. sep 2012
    Pontos pretos - Pædagog lige frem? :b. Åh ja, tålmodig kan jeg godt være :D.
    Jeg har IT, stener for groft også syntes jeg det er "synd" hvis folk skal manes til jorden fordi man bare ikke kan acceptere eller forstå, også lade dem ligge..

• #232   17. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Som fx. skilles, ikke råd længere osv.? Jo, det kan man komme ud for, men så vil markedet være meget begrænset og hestene dyre smiley

• #233   17. sep 2012 Der er vel ingen af jer der bliver hos en kæreste i efter 2 år (fx) vokser fra?
    I har sikkert flere ekskærester.. Hvorfor blev i ikke hos dem?

Jeg har ambitioner om stævner, men jeg solgte min eneste hest pga. økonomi til fordel for mine ponyer.. Ikke fordi jeg ønskede at beholde ponyerne, men fordi det var det smarteste valg..

• #234   17. sep 2012 Det er rigtigt nok, som Camilla formulerer det smiley
    Kan ikke finde ud af, om jeg synes, at det er et forkert grundlag at anskaffe sig en hest på.. så længe man elsker hesten og behandler den ordentligt - IKKE som en gåmaskine jeg tit har set. Men hvis man behandler den rigtigt og ordentligt, så ser jeg vel ikke noget galt i, at man vil nå sit mål og er nødt til at sælge hesten smiley

• #235   17. sep 2012 Krikken:
    Jeg modsiger dig ikke, men elske eller priotering - same, same. Det handler om at sætte det ene over det andet. Jeg er ikke (nu ved jeg ikke om du har læst mine indlæg) imod at sælge sin hest og siger ikke man aldrig nogensinde må gøøre det fordi at man så er en dårlig hesteejer, slet ikke.

Men jeg mener det er forkert at anskaffe sig et dyr og på forhånd vide: "Nå jamen jeg skal kun lige have den i 2år". En ting er at der kan ske ting, at motivation kan skifte og at det kan være bedre for hesten at den kommer videre, en anden ting er at have i hovedet at man anskaffer sig hesten som man anskaffer sig et par fodbold sko. Du kan jo SAGTENS være toprytter og havde din hest hele livet. De fleste dressur ryttere (dem i toppen) har jo haft deres heste siden de var helt små, de rider dem selv op og har dem måske endda igennem hele livet på banerne.

Perle som jeg ejer, havde haft 8 hjem da jeg fik hende, der var hun 6 år og den hest var fuldstændig ødelagt oppe i hovedet, og hun havde ikke engang været mishandlet, hun havde bare haft mange mange mange ryttere. Heste er vanedyr. Steder, mennesker og rutiner er vigtige for dem, og skift imellem ejere såvel som steder (nu snakker jeg i hverdagen) er ikke sundt for dem.

Endnu engang, nej jeg er ikke imod du sælger din hest, men jeg er imod at du bruger den som et redskab i din sport og kun ser heste som dette. Nok har heste ikke en moral, men det har vi, og vi bør bruge den. smiley

• #237   17. sep 2012
    Camilla Stormont * Liberamus Equos * - Lige netop de der anskaffer sig en hest, bare for at sælge den igen senere tror jeg der er umådeligt få af.
    Du tæller nok ponyryttere med også - men de må gerne sælge kræet for min skyld, bare ikke klynke de næste 2 år over at de elskede hesten så meget.

Tror som sagt der er få der anskaffer sig en hest for at vide de skal af med den, med mindre de lever af at købe heste, ride dem op og sælge dem.

• #238   17. sep 2012 'Luna & Bettemus smiley - Tja, jeg har intet behov for at spendere 30.000kr på en hest når jeg sagtens kan få en til 10.000kr der matcher mine behov smiley

• #239   17. sep 2012 Nå jamen så er vi vel i bund og grund enige Krikken...
    Men jo jeg kender mange, og ja især pony ryttere.

• #241   17. sep 2012
    Luna & Bettemus smiley - Jeg har ingen, kun en part smiley

• #242   17. sep 2012 Luna: Hvis jeg ikke elskede min hest så havde jeg jo nok fyret den af da jeg fik budt en rigtig god pris for hende i foråret. Men det valgte jeg at takke pænt nej til, da jeg jo lige præcis holder af den og har en kanon god kemi med hende. Og nu rider jeg rigtig mange forskellige heste på mit arbejde, og ingen af dem har jeg været tæt på at have den samme kemi med.
    Jeg gør mit bedste for at hun har det godt, og den igennem ild og vand for mig. Jeg klare mig godt på det niveau vi rider på nu, og der ligger en fremtid med hende. Så nu har jeg fået dækket mit behov, og har forhåbentlig hende de næste mange år.

• #243   17. sep 2012 Luna: Og for mig er en schenkelvigning ikke svært, de problemer du har i galoppen har der aldrig været for mig. At du ser dig selv som seriøs rytter det er fint nok, men jeg kan ikke bruge det du mener er seriøs ridning til min ridning. Da det er noget vi med lethed kan. (:

• #244   17. sep 2012 Louise K - Ja jeg har haft min egen et år. Har haft to på fuld foder tidligere plus en masse halv parter igennem årene. Så hvad ved du egentlig om mig og mine forhold til heste?
    Pontos Pretos - Jeg valgte at sætte i gang denne diskussion så man måske kunne overveje en ekstra gang om det var verd at bytte sin hest ud. Og den var ikke myntet på alle der rider stævner! Den var myntet på de der er kyniske i forhold til sin hest og bare ser på den som et redskab.
    Til jer andre - Jeg har skam intet imod folk der rider stævner så længe det ikke er kun det der betyder noget. Hestens vælferd skal komme først og i mine øjne gør den ikke det hvis man bare bytter den ud hvis den ikke li formår at komme til LA og M klasserne. Så burde man heller prøve at få hjælp til at hesten kan klare disse klasser hen ad vejen og det er ikke noget der sker på to uger. Det tager lang tid at dygtig gøre en hest som de flæste her inde ved. Problemet er at det er mange der ikke har tålmodighed nok til at vænte og at træne på dette så derfor køber de bare en bedre hest i håb om at blive bedre ryttere og vinde mere. Og det er ikke ok i min verden.....

• #245   17. sep 2012 Tak Camilla - Der sagde du det jeg også mener.

• #246   17. sep 2012 jeg vil give dig ret i hesten skal have credit for at prøve men nogle heste er bare bedre i spring end dressur fx og hvis hesten hellere vil springe end at ride dressur så synes jeg netop man bør tænke på hesten og forsøge at vælge et godt nyt hjem til den hos en som ønsker at springe

• #247   17. sep 2012 Min hest er ikke min bedste ven. Misforstå mig ret, jeg holder utroligt meget af hende, men hun vil da blæse mig et stykke hvis hun fik valget mellem mig og flokken på opstaldningsstedet.

Hun er en rigtig, rigtig god førstegangshest. Der er knald på, hun lytter (for det meste), og hun trækker på skuldrene hvis man laver klodset fejl. Men hun bliver aldrig den store konkurrencevinder. Hun er købt som en lærehest, og det har hun klaret til UG.

Hvis jeg en dag virkeligt vil noget med min ridning, så kan hun kun være med til et hvis punkt, for hun besidder ikke talentet for at nå til tops. Jeg mener ikke at man som rytter skal begrænse sig, bare fordi man ikke kan komme med til OL - det kommer man da hellere aldrig til hvis det er ens indstilling.

Hvis ens ambitioner ikke passer til det hesten kan, så kan jeg ikke se hvorfor hesten ikke kan have det lige så godt hos en ny ejer der vil det som hesten opfylder.. Altså, medmindre man da har tid og råd til at have flere gående, for det ville være super fedt.

Nu har jeg ikke planer om at sælge min hest, men jeg skal ikke afvise at jeg køber en mere konkurrenceegnet af slagsen en dag, og overlader hende til min part i stedet (som også er vild med hende, og rider hende flot). Men så skal jeg på det tidspunkt altså have råd til at have to gående, ellers er jeg nødt til at overveje at sælge hende (selvom jeg virkeligt helst ikke vil). Det kan også ske at jeg en dag slet ikke har råd til hest, og der vil min samvittighed altså godt kunne bære at sælge hende til en ejer der ønsker sig en hest som hende.

• #248   17. sep 2012 WTF? Så fordi jeg har solgt min 4års og derefter har købt en M hest er jeg et dårligt menneske?! Fedt.

NOGLE HAR BARE FLERE AMBISIONER END ANDRE!

• #249   17. sep 2012 Siw: lige præcis, skam dig !! (;

Ironi kan være tilstede i teksten xD

• #250   17. sep 2012 Hahahahahaha smiley
    Ja, jeg burde skamme mig smiley

• #251   17. sep 2012
    Cath - horse of nature - Nix er jeg ikke, blomsterdekoratør er ;). Men ikke første gang jeg får pædagog delen af vide :b

• #252   17. sep 2012 hmm hvorfor skal andre blande sig i hvad de vil med deres ridning?? Det er altså ikke alle der "gider" træne jordetræning, træne en masse triks, ride bidløst osv.. Der er faktisk mange der rider for at komme frem i sporten. Finder man ud af at ens hest ikke kan komme dertil man ønsker. ser jeg nu ikke noget forkert i at skifte hesten ud.. Det er ikke alle der lige har råd til at ligge over 100.000 kr i en god dressur/springhest. Så må man jo "nøjes" med noget der er mindre godt, og enten håbe den kan komme et godt stykke med op, eller også må man sælge den..

Jeg kan derimod ikke lide dem, der bytter sine heste væk fra den ene dag til den anden.. Man ser på samtlige annoncer "bytte" Mange handler med deres heste hele tiden.. det er nu dem jeg synes der er for meget.. Men sådan er vi forskellige..

Jeg er ikke typen der skal op og ride middelsvær og har derfor heller ikke et behov for en hest til de klasser.. Men kan sagtens forstå dem der vil..

• #253   17. sep 2012 Det kommer an på om man ved hvordan hesten kommer til at have det efterfølgende, altså med bytte.
    Jeg har da også byttet et par gange, det er der ikke noget ondt i.

• #254   17. sep 2012 Freja: Hvorfor? smiley

• #255   17. sep 2012 Jeg forstår ikke hvordan jeg er blevet usynlig for TS - andre der heller ikke kan se mine indlæg?
    Hvis "kærligheden er svækket" som du skriver, TS, er det så ikke bedre for hesten at komme et sted hen hvor kærligheden er????? Uanset bevæggrunden for at sælge?
    Og hvordan kan du vide at den nye ejer ikke vil elske hesten ligeså højt som du elsker din? I så fald, stik mig lige lottotallene til på onsdag;)

• #256   17. sep 2012 Oventus - hvem er TS?

• #257   17. sep 2012 Det er dig - Luna;)
    TS = trådstarter:)

• #258   17. sep 2012 Det var det jeg troede men jeg har ikke skrevet noget om svækket kærlighed!?! Så derfor har jeg ikke svaret dig.

• #259   17. sep 2012 Ida bliver aldrig solgt, og det ved jeg, nu har jeg kæmpet for hende det sidste år, hun har boet mange steder, dette bliver det sidste. Jeg kan sige det med hånden på hjertet, ville aldrig sælge min bedste ven!
    Har opfattelsen af at der er mange der siger at de elsker deres hest. Men hvis man graver dybere i det vil man så finde ud af at "det bare er noget de skal sige". Der er mange der ikke lige orker deres hest en dag eller to, eller bare ser deres hest som en måde at få penge.

• #260   17. sep 2012 Maja og Ida: Tror det er de færreste der tjener på hesten smiley De fleste har langt flere udgifter end indkomster smiley

-Og jeg elsker min hest rigtig højt, men jeg ved hun skal videre en dag hen til en ny juniorrytter der kan få lige så meget glæde af hende som jeg har fået og får de næste mange år smiley

Og jeg synes faktisk både hesti og jeg ser glade ud her:

profilbillede
  • #261   17. sep 2012 Team Tindur - sorry, jeg har forvekslet dig og Luna - det beklager jeg;)
    Så det er Luna jeg er usynlig for:D

• #262   17. sep 2012 Sikke et lækkert billede, Bumle:)

• #263   17. sep 2012 Mange tak smiley

• #264   17. sep 2012 "'Bare' en hyggerytter" hmpf...

• #265   17. sep 2012 Ja et flot billedet Bumle smiley Oventus - Helt ok smiley Det kunne have været værre smiley

• #266   17. sep 2012 Nej det er jeg udemærket klar over, men der er altså mange som synes at penge er en vigtig del af det...

• #267   17. sep 2012 Sorry Maja - Det jeg skrev ovenfor var udelukket til Bumle og Oventus. Var ikke ment til noget du skrev smiley

• #268   17. sep 2012 Maja: Hvis penge var vigtigere så valgte man en anden sport end hestesporten (:

• #269   17. sep 2012 jeg har lånt min hest ud fordi jeg ikke følte hun ville kunne komme videre med mig og hun ikke skulle presses ud i noget hun ikke kunne klare. hun er nu lånt ud til en sød og rar pige der allerede elsker hende højt og gerne vil starte lidt små stævner og lære noget af hende. jeg har så købt en 6 års inden jeg lånte min anden ud hvilket gør at jeg kan komme op og starte det jeg gerne vil

• #270   17. sep 2012 Jeg forstår det nu godt. MEN det kræver, man elsker SPORTEN mere end sin HEST.

Og det gør jeg ikke med mine. Men det gjorde jeg førhen. Først da jeg mødte min hest, og hun slog benene væk under mig, var hun det vigtigste i verden.

Men det er ikke mange heste, der siger mig noget i dybden, som mine gør. Og så ville jeg sagtens kunne have det på samme måde.

Til OL - jah, nu er jeg måske unormal, men efter at have prøvet de mere spændende øvelser, synes jeg stadig ikke, det er noget der virker ekstremt svært. Men har også kun fået positivt fra mine undervisere. Og den ene sagde endda med det samme - at jeg netop skulle have en anden hest, så jeg kunne komme videre.

Vi overraskede hende dog ved at rykke os rigtig hurtigt, ved at ride på en anden måde, end hun bad om. smiley

• #272   17. sep 2012 Viva la hestegalleriet smiley
    Det var for at folk skal tænke sig om og få en wake up call smiley

• #273   17. sep 2012 har ikke læst overstående indlæg endnu, sorry!

Ridning er en sportsgren, og hesten er et redskab. Hårdt sagt men sådan er det i bund og grund hvis man rider for at stille stævner og for at dyrke sporten og ikke kun hyggedelen i det.

Altså dyrker man fodbold og vil noget inden for sporten, skifter man jo også klub når man ikke kan komme længere med de trænere man har, men det ser ingen skævt til.

Det vil være med stor sorg den dag vi skal sælge vores heste/pony, men det er sådan det er. De kan kun bringe en så og så langt og de bliver jo ældre også. Men mine piger vil virkelig gerne noget inde for sporten, den lille vil gerne være prof og viser umiddelbart talent for det også, så hvorfor skulle hun ikke have lov til at skifte ponyen ud med en som kan bringe hende til hendes mål?

Des uden må hun kun ride på den til hun er 13 og vokser sikkert fra den inden den alder. Er det også forkert at sælge den fordi man vokser fra den?
    Jeg synes det er mere forfærdeligt når alt for lang benene piger rider på 2'er og 1'er ponyer selvom de er så store at de burde ride hest...

• #274   17. sep 2012 HOKR - Jeg fatter ikke hvordan du kan sammenlikne en boldklub med en hest. En hest er et levende væsen. Og hvis din datter har talentet havde hun nok talentet til at ride en hest fra starten af når i skulle købe.

• #275   17. sep 2012 Så længe man gør hvad der er bedst for hest og rytter, ser jeg intet problem i at skifte hesten ud...
    Hvis hesten bremser ens drømme, tror jeg heller ik ligefrem at man bibeholder et fantastisk forhold - så er det bedre at finde et hjem hvor ambitioner og hestens formåen, størrelse, sind, alder, whatever stemmer overens;)

• #276   17. sep 2012
    Team Tindur - Din kæreste er også et levende væsen med følelser smiley

• #277   17. sep 2012 I min verden burde man have fundet ud af disse ting før man køber hest smiley Og hvis man er gal på den spare op til hest nr 2. smiley

• #278   17. sep 2012 Min mand ja smiley Og han bytter jeg heller ikke ud.

• #279   17. sep 2012 Jeg ville aldrig selv have råd til 2 heste, uanset hvad tror jeg smiley

Og man kan altså ikke ride en GP hest fra starten, selvom det er det man går og drømmer om smiley

Så at man skal købe det man ønsker fra starten kan være rigtig svært, i sær til børn smiley

• #280   17. sep 2012 Syntes det er så latterligt at skrive at det er ih og åh ens bedste ven, og så sælge den!? Sorry, men kan ikke se princippet i det! Man vælger jo heller ikke sine bedste "menneskeven" fra fordi der kommer nogle der er mere spændende?

Jeg har valgt min pony fremfor stævner ovs. Hun er min bedste ven og derfor betyder hun så meget mere end gode resultater.. Det gik ikke særlig godt for os i dressur. Vi kæmpede længe og hårdt! Vi fik nogle fine resultater, men vi kunne ikke rigtig komme videre, så jeg droppede at ride dressur smiley
    Min pony er de vigtigere end en roset!
    Jeg kender hendes grænser og jeg vil ikke presse hende.

Syntes man burde vurderer om man er glad for ponyen eller sporten! For ens bedste ven er ikke en du skifter ud når det passer dig!

• #281   17. sep 2012
    Team Tindur - Nej, ham må du ikke bytte ud selvom i vokser fra hinanden, har forskellige billeder af fremtiden, han knalder uden om, er voldelig, alt for tit fuld og generelt bare gør ting du ikke kan leve med, det bliver du nød til.
    Fordi du elsker ham jo også må du bare tage dig sammen :o)

• #282   17. sep 2012 Derfor får man undervisning, har halv og hel parter og så køber sig sin egen når man er klar. smiley

• #283   17. sep 2012 Slår han så slår jeg tilbage X tre. Er han så idiot at han er utro så gør jeg resten af hans liv et hælvete. Men min mand er heldigvis ikke den typen at jeg behøver at bekymre mig for den slags. Og vi har samme billeder af fremtiden. Sorry at skuffe dig men her i huset er det mor der bestemmer smiley

• #285   17. sep 2012 Hvornår ved man at man er klar? For jeg startede med at ville være dressurrytter, fandt ud af spring var SÅ meget federe og begyndte på det, og det kunne inden part eller andet ændre på..

Og hvorfor må man godt smide en halv eller helpart væk, den knytter sig jo ligeså meget til en som ens egen hest gør smiley

• #286   17. sep 2012 HOKR: Kaldte du lige hesten for at redskab? Holdt da op.. Et levende væsen kan sku da aldrig være et redskab! smiley
    Sorry, men syntes det er langt ude at sige sådan noget!

• #287   17. sep 2012
    Team Tindur - Så hvis han knalder uden om, så knalder du bare uden om og er et helvede for ham resten af hans liv, men lever sammen med ham alligevel?

Jeg skal ikke leve sammen med en kæreste som jeg vokser fra, som knalder uden om, som har helt andre idéer om ting end mig osv.
    Hvilket man desværre ikke altid finder ud af før efter et godt stykke tid. Så går glæden af forholdet hvis man er sammen, bare for at være sammen.
    Og være en sur kælling ( beklager sproget ) der bestemmer alt og leger diktatur, det vil jeg ikke, det får ingen noget glæde af eller ud af :o)

• #289   17. sep 2012 Jo her i huset sparer man op til det man ønsker sig/behøver, men det er af pænge man arbejder ekstra for. Ikke af det faste budget. Jeg købte min hest som føl så det går ikke rigtig ind under dette emnet medmindre jeg skulle blive hjerneskadet og sælge ham. Man må gerne sælge sine heste men grunden skal være god nok. Og at rykke op fra Lb til La og + er ikke god nok grund. Men alle regler har untagelser og hver situation er forskællig. Jeg synes bare der er FOR mange heste der bliver smid rundt pga. hønsehjerner uden tanke for andet end sig selv og medaljer. Til hælvete med hesten. Den er bare en rekvisit.

• #290   17. sep 2012 Man behøver ikke at være en sur kælling for at være den autoritere smiley Men i hver en familie er der altid en der har det sidste afgørende ord og som alle respekterer. Og i vores hus er det mig.

• #293   17. sep 2012 For det er sådan man sørger for at hestene bevares og ikke uddør smiley Jeg havde før drømt om at være avler og drive et stutteri. Men da jeg kom til et fandt jeg hurtig ud af at det var ikke for mig. For jeg ville aldrig kunne skille mig ad med hestene. Og at drive forretning på den måde fungerer ikke smiley

• #294   17. sep 2012 Og nej. Vi kan ikke bare købe heste. Derfor har jeg været meget bevidst i forhold til hvilken hest jeg ønsket mig. Der bliver en eller måske to til i fremtiden men det er om flere år så det er udenfor planlæggingen.

• #295   17. sep 2012 Og nu vil jeg sige god nat smiley Skal tidlig op så jeg må i seng. Men vi kan fortsætte i morgen hvis I har mod på det smiley Kunne jo være fedt at slå rekorden for flæst indlæg i et emne smiley

• #298   17. sep 2012 TS - grunden skal være god nok førend man må sælge sin hest? Jeg tror sgu hesten er pænt ligeglad med om det er fordi den er polkaprikket eller fordi den ikke har kapacitet til det rytteren ønsker...
    Jeg synes det er egoistisk at beholde en hest, hvis man ikke trives med den - uanset grund - hesten bør være et sted hvor rytter og hest har det godt sammen... Hvordan man som hesteelsker kan nægte hesten et bedre liv er mig ubegribeligt...

• #299   17. sep 2012 non** *
    Jeg kan sagtens forstå meningen med dit sidste indlæg, men jeg tror ikke du skal regne med, at de folk, der i denne tråd prædiker evig kærlighed til deres one-and-only hest, ville synes det var en skam, at der ikke fandtes topryttere ;o)

• #300   18. sep 2012 Men er det egentlig for hesten eller for din skyld du beholder den? Jeg tror det er fordi vi mennesker ikke vil indse, at hesten kan få det ligeså godt hos en anden og vi får dårlig samvittighed og savner den smiley

Jeg tror ikke på hesten kan stå og tænke tilbage på: Dengang..

Og det er da synd når de havner som kastebold, men langt de fleste hesteejere har altså hesten i mange år før den kommer videre til en ny rytter, der højst sandsynligt passer den ligeså godt som vi selv gjorde.

Så nej, jeg tror det er for vores egen skyld vi beholder den, ikke fordi det nødvendigvis er det bedste for den smiley

• #301   18. sep 2012 Undskyld men hvad er planerne for din hest ts? Ikke for at være fræk.. Men nu er din jo traver. har du tænk over at der måske kommer en dag, hvor den ikke opfylder dine krav?? Men istedet for at sælge den. Vil du beholde den og købe 1 hest mere?? I må have mange penge i jeres hjem. Hvis det ender ud i du ALDRIG vil sælge en hest? Har du børn? Hvad nu hvis de interessere sig for hestene.. Men de må jo heller ikke sælges. Så i køber bare lige lidt flere heste.. Det er de færreste der har råd til at have 5 eller 10 heste stående.. Det er for tosset i min verden. Når der nu findes nogen nye ejere til de heste.

Man lære desuden hele livet.. Det gør man også på hesteryg. De fleste for en god begynder hest, og senere vil have en hest der sker lidt mere på.. Det er der ikke noget galt i..

• #302   18. sep 2012 Team Tindur - jeg sammenlignede ikke et levende væsen med boldklubben, jeg sammnelignede sportsgrene smiley

Og mener du jeg skulle gå ud og købe en hest på lad mig se 170 til min 7 årige datter som kun er 127 cm høj bare for at vi ikke skulle sælge den igen når hun vokser fra en pony? Du må sq da være sindsyg! Hun ville aldrig kunne styre så stor en hest, hun ville aldrig få fødderne ned under sadelklapperne.

Og ja hun har talent for spring, det har jeg udtalelser fra flere som kender den proffesionelle branche enten som rytter, dommer, banebygger eller træner. Men hendes talent ville aldrig blive udnyttet hvis hun blev smidt op på en stor hest nu, bare fordi nogen får ondt i røven over man vil sælge når man enten vokser fra dyret eller dyret simpelthen ikke kan bringe en videre inden for sporten -.-' damn...

• #303   18. sep 2012 Ggg Tina - ku ellers være super cool at se din datter styrer rundt på springbanen på en ordentlig kamel på 170:D
    Nej det kan vist kun svare sig at ryste opgivende på hovedet over visse holdninger:D

• #304   18. sep 2012 Hehe ja.. Det ville se meget sjov ud.. Nej jeg synes det er tosset at have sådan en indstilling.. Ikke ret mange hjem har råd til to heste. Det koster mange penge og tid at holde flere heste gående.. Så klart man er nødt til at sælge hvis ens hest ikke rækker til det man ønsker længere.. Det er også dyrt at have en hest gående som man ikke rigtig får brugt til noget.. Så kan godt forstå man vælger at sælge til en anden sød familie/person der kan få glæder ud af ponyen/hesten..

• #305   18. sep 2012 Jeg ville ikke have nogen skrupler ved at sælge en hest jeg ikke havde kemi med eller ikke kunne følge med i de ting jeg gerne vil med min ridning. Så hellere sælge til en person/familie der kunne få glæde af den og måske få mere ud af den end jeg selv kunne. Jeg kan ikke se det forkerte i at erkende at der ingen kemi er, eller at man ikke kan få det ud af hesten man gerne vil. Der sidder måske en anden rytter derude der kan, så hvorfor ikke sælge?

Ja, kald mig bare kold og kynisk, men det er min holdning. Og hesten er ikke min bedste ven og bliver det aldrig. Min bedste veninde hedder Amalie og hun går på to ben. Jeg vil uden tvivl holde af min hest og give den hvad den har brug for og behandle den godt, men jeg vil ikke klamre mig til den og mene at ingen ville kunne passe den som jeg. For det er der mange der ville kunne (:

• #306   18. sep 2012 Team Damgård - Jeg købte hest efter hvad jeg forlangte af en hest. Den skulle have et godt sind, være mellem 155-165 stg, max 10 mnd, minimum aftegninger og kunne bruges til lidt spring og måske ride jagt. Så det er de ønsker jeg har for min hest. Er ikke ude efter at blive toprytter så jeg behøver ikke en "finere" race. Hvis min datter stadigvæk ønsker at ride når vi har ejendom og pænge til hest nr to så køber jeg en hest/pony der sagtens kan rides af mig også men som hun kan lære at ride på. Når/hvis den bliver kedelig får hun lov at ride min. Min søn har ingen interesse for heste så han er ikke med i disse overvejelser. Og hvorfor skulle min hest ikke leve op til mine krav? Jeg sætter ikke ret høje krav så min hest burde ikke have problemer med at opfylde de og hvis det i mod all formodning skulle ske noget med ham så ville jeg da ikke avvise ham for det...

• #307   18. sep 2012 Der er vidst nogle der glemmer, at hvis ingen solgte eller byttede deres heste væk, så havde de personer der mener at man ikke "må" sælge eller bytte sin hest væk, nok heller aldrig lært at ride eller at have med heste at gøre:-)??? Alle heste kommer jo et sted fra.. :-)?

• #308   18. sep 2012 Nu skal vi alle huske på at dette emne ikke gelder alle former for salg af hest. Mine hentydninger var til de, der sælger sin hest fordi den ikke opfylder kravet for højere klasser lige nu og det er for svært/er for utålmodig til at vænte på at hesten er klar/bliver dygtigere eller at man bare ikke har været forudsigende nok til at tænke på fremtiden da man købte hest. Den form for køb og salg af hest er usmagelig og burde ikke være lov da det ikke er hestens tarv der kommer i første række.

• #309   18. sep 2012 Team Tindur - hvad er forskellen for hesten, når den bliver solgt? Den ved sgu da ikke om det er fordi den er polkaprikket, har striber eller har manglende evner?
    Sikke da noget fis at lukke ud - et salg er et salg uanset hvad...

• #310   18. sep 2012 Oventus - Hvis en hest kunne tale, du spurgte den om den ville være der hvor den var, hos en der elsket den, tog sig af den og gav den de mest basale ting og fik blive sammen med sine venner eller om den ville blive flyttet til et nyt ukendt sted, ingen venner, ingen sikkerhed for at modtage kærlighed med kun et løfte om at du vil enten blive redet mere af en sød lille pige der har den rette str/ komme til en rytter der ikke vil prøve at præsse dig eller forlange så meget af dig. Hvad tror du selv hesten ville vælge? Man sælger ikke bare en hest! Man skal ivaretage hestens tarv og hvis du spørger en hest så er ivertfald ikke det at flyttes fra sted til sted og aldrig få rodfæste noget sted. Hvordan opnår man så tillid til mennesket hvis den ikke får tid til det..

• #311   18. sep 2012 Kan høre, at jeg er hyggerytter og ikke komme nogen vejne med min ridning. Jeg er hyggerytter, jeps, jeg rider fordi jeg synes det er PISSEhyggeligt!
    Men jeg vil absolut ikke sige, at jeg og min hest ingen vejne kommer. Vi har udviklet os utroligt meget på den 1,5 måned, jeg har haft hesten. Fra nærmest ikke at kunne ride hesten uden den "løb løbsk" til nu at kunne ride helt lækkert afslappet i alle gangarter uden sadel - og i rebgrime. DET vil jeg da kalde at komme videre med sin ridning!

Jeg har ike lyst til at sælge en hest. Ikke nogensinde, faktisk. Det er af den simple grund, at hvis man sælger sin hest, så aner man ikke, hvad der sker med den og man har absolut intet at sige. Den nye ejer kunne i princippet aflive hesten eller sælge den til en hestehandler, ligeså snart pengene har skiftet hånd. Den uvished ville jeg være meget utilpas med.

Det der med at starte stævner og ikke ville ride eller have hest, hvis man ikke kan starte stævner, forstår jeg ikke overhovedet. Det er jo fordi at stævner ikke er vigtige for mig. Jeg forstår ikke, at man kan få lyst til at sælge sin hest, hvis den ikke kan give en de førstepladser, man vil have...

• #312   18. sep 2012 heste er heste, IKKE mennesker.. Jeg synes det er fint folk sælger sin hest for at komme videre.. Der er jo mange der ikke har dem som kæledyr, men har dem som en hobby..

• #313   18. sep 2012 Jeg er enig med Oventus, hesten kan ikke tale og kommer aldrig til det, man kan ikke forklare den hvad der skal ske, den ved ikke der er en dag i morgen, og hesten er fuldstændig ligeglad med hvorfor den bliver solgt, den ved det ikke og vil aldrig komme til at vide det smiley

• #314   18. sep 2012 Lad os nu sige, at man efter 5 år med sin hest, som eksempelvis går MB dressur, kører fast i dressuren, og konverterer til western, er det så ikke det bedste for både rytter og hest, at hesten kommer hen til en anden dressurrytter, som kan give den ligeså meget kærlighed som en selv end at beholde hesten og "tvinge" den til noget, den hverken har evner eller kapacitet til bare fordi man vil beholde den?

Jeg er enig i at dem, der skifter hesten ud hver anden måned skal tænke sig mere om, men det er jo langt fra alle, der gør det.

Noget jeg ikke rigtig kan forliges med, det er når folk siger, at hesten er deres bedste ven og giver dem menneskelige følelser. Jeg holder utroligt meget af dem, men ligefrem at kalde dem mine bedste venner er naivt. Det er noget andet med forholdet mellem hund og menneske.

Desuden synes jeg også, det er lidt dobbeltmoralsk at have den holdning, at folk ikke skal sælge deres heste, men du vil gerne have, at der er en, der sælger sin hest til dig. Jeg ved at der er mindst en dusin, der kan give min hest ligeså meget kærlighed som mig selv, og derfor har jeg ikke noget imod at sælge.

Hvis man eksempelvis starter med at ride på en 3'er pony, skal man så beholde den efter 10 års ejerskab og rytteren er blevet 1.70 og har udviklet sig ridemæssigt, eller er det bedre at sælge den til en kærlig familie, hvor datteren kan få mere glæde af den end nuværende ejer har nu, hvor den så bare står.

Alle udvikler sig - i ridesporten/hesteverdenen såvel som i andre sportsgrene, uddannelse, kæreste o.s.v. Vokser man fra barndomsvenner, ophører venskabet. Det samme gælder kærester. Hvor mange bliver gift med deres første kæreste? Der sker ting i éns liv/udvikling, man ikke selv bestemmer, og det gælder også i hesteverdenen.

• #315   18. sep 2012 Team tindur

Min hest ville sige: Ja, her vil jeg gerne være, men DIG kan jeg godt undvære.

• #316   18. sep 2012 Nu har jeg ikke læst hele indlægget, kun de få første smiley

Jeg kan på den ene side godt se din pointe, men på den anden side, så kan jeg ikke helt se problemet i det...
    Hvad med ny begyndere der har brug for en pålidelig første gangs hest? De har jo brug for en af dem som bliver solgt, måske fordi ejeren gerne vil op og ride højere klasser og uddanne sig selv noget mere. Hvis der ikke blev solgt 'basis'heste, så var der ingen til at hjælpe nybegynderne igang?
    Hvad hvis ens interesse ændrer sig? Hvis man starter ud med at være dressur rytter, og derfor har en dressur hest som ikke kan springe højere end 10 cm. og man lige pludselig begynder at få interesse for springning?
    Hvis man gerne vil ride stævner, og man har en pony, falder for ponygrænsen og derfor har brug for en hest?

Jeg ved godt mange siger at stævner er unødvendige, men hvad hvis det er det man brænder for? Hvad hvis man ikke føler man kan give sin hest de vilkår den har mest brug for?

Hvis ingen solgte sine heste, jamen så døde markedet jo smiley

• #317   18. sep 2012 Jeg må indrømme at jeg har solgt en del heste fordi vi enten ikke passede sammen, eller bare fordi den ikke kunne komme videre, og det har jeg det sku fint med.
    Nogle af de heste jeg har købt har været 3 års ( da jeg ikke har haft råd til mere ) Den ene havde simpelhen ikke gejsten til seriøs ridning, og blev i en alder af 5 år solgt som skovturs hest, hvilket er 100 gange bedre liv end jeg kunne give den. Den anden var en oldenborg med en super bygning da jeg købte den, men som 4½ års var den blevet alt for kraftig med et alt for stort rygsving som min ryg ikke kunne holde til, så den blev solgt til en rigtig dygtig rytter, som elsker ham af hele hendes hjerte. Så for både mig og hestene har det været den bedste beslutning at skifte dem ud!
    Og da jeg faldt for pony grænsen, solgte jeg også min pony videre, til dels fordi jeg var ved at være alt for langbenet til den, så det var synd at fortsætte.
    Og som det ser ud lige nu har jeg endelig fundet drømmehesten, men hvem ved om 2 år. Måske skal jeg læse og bliver nødt til at sælge ham, og det vil jeg have det fint med. smiley
    Men min holdning kommer nok også fordi jeg har arbejdede i en del salgs stalde, og det er blevet en naturlig måde jeg ser hesten på.

• #318   18. sep 2012 Team Tindur - men det er jo ikke det du skriver? Du skriver at man skal have en gyldig grund til at sælge sin hest?? Hesten er da ligeglad med hvad grunden er, den bliver jo solgt og flyttet uanset årsagen?
    Og hvorfor er du så overbevist om at den nye ejer ikke er i stand til at give kærlighed, tryghed osv til hesten?
    Jeg er da ked at af høre at du ikke mener at jeg giver min hest de ting - jeg har købt ham som 3 års hos avler.... Men eftersom jeg er køber, er jeg åbenbart ude af stand til at "elske" min hest???

• #319   18. sep 2012 Det jeg siger er at en hest har ikke godt af at blive flyttet for meget. Det er ikke hestens tarv. Hesten er jo ikke ligeglad med at blive flyttet så derfor som ejer bør årsagen til salget være nøje overvejet og ikke med tanke for at vinde medaljer og rosetter. Jeg har ingen steder sagt at andre ikke elsker sin hest. Vi har bare forskællig syn og holdninger om hestevælferd hvor jeg mener at mit samt mange andres syn handler om at sætte hesten fremfor berømmelse i forhold til de her inde der er villige til at smide sin trofaste og hårdt arbejdende ven væk for at komme et nivå højere. Og det er i mine øjne bedre, jeg er sikker på at hvis hestene kunne snakke og ikke mindst stemme ville jeg være hestenes EL Presidente da de sikkert er enige med mig smiley

• #320   18. sep 2012 Næh nej, du har intet tidspunkt sagt at hesten ikke har godt af at blive flyttet for meget - du skriver at man skal have en gyldig grund for at sælge... Hvortil jeg svarer at hesten på ingen måde ved hvorfor den bliver solgt... Så den "gyldige" grund må jo være op til sælger.
    Endvidere skriver du at hesten bliver kastebold, fordi man sælger pga ens egne ambitioner? - Denne generalisering forstår jeg ikke?
    Vi kan hurtigt blive enige om at det ikke er sundt eller godt på nogen for de der ender som kastebold - og de findes, ingen tvivl om det....
    Men det er oftest "problem"heste(misforståede) heste, der ender som kastebolde, ikke velredne og tilpassede heste - som oftest kommer fra folk, som vil på et højere niveau...

• #321   18. sep 2012 Jeg kan så heller ikke se det er hestens tarv at købe en hest mere, hvis den man har ikke kan tage en videre, og så stadig beholde den gamle. Så vil den gamle ikke få samme kærlighed eller blive redet så meget som den plejer for det har ingen tid til, og det vil være mere syndt for hesten end at sælge den til en som vil passe den rigtig godt, elske den, og ride den det den har behov for!
    At beholde hesten bare fordi det er syndt at sælge den er egoistisk!

• #322   18. sep 2012 Jeg har også tidligere skrevet at emnet ikke gjaldt alle der sælger heste eller rider stævner men de der bytter hesten ud for et godt ord (fordi de ikke har tålmodighet til at lære hesten noget) Det er dem mine frustrationer drejer sig om. Det at jeg sætter høje krav til hvad hestevelferd er burde jo være et plus, især for hestene men straks tager ALLE der rider stævner eller har solgt sin hest af en eller anden grund det personlig og så kører den. Men ok. Vi er forskællige og det skal respekteres. Jeg har mine meninger og holdninger og andre har sine.

• #323   18. sep 2012 HOKR - Så kan man skaffe sig en part. En hest behøver ikke altid at bestille noget (self forskællig fra hest til hest) nogle hygger sig med at lege med sine foldkamerater og spise.

• #324   19. sep 2012 Man har som menneske jo heller ikke lyst til at flytte ret tit.

• #326   19. sep 2012 Er meget uenig med dig smiley jeg kan udemærket forstå de som har seriøse ambitioner om at ride stævner, sælger deres pony når de bliver for gamle til dem. Og er silker på det ikke bare lige er sådan at gøre, er sikker på der ligger overvejelser bag, og en masse følelser. Og så er det bestemt ikke alle der er født med en guldske i røven, som har råd til to heste.

Og hvis man har kæmpet i 6 år for at passe sammen med sin hest, så synes jeg bestemt man er i sin fulde ret til og, sige fra og sælge til en anden. Opgav selv min gamle hest efter 1 år da det bare ikke gik, og det er jeg bestemt ikke ked af jeg gjorde.

• #327   19. sep 2012 ts. Du menneskelige gøre hestene.. Hestene tænker altså ikke sådan. Bare de for dækket deres behov. Er de sådan set ret ligeglade med hvor de bor. Korrekt så har hestene ikke godt af at flytte for meget rundt. Men om sælgerne sælger dem videre. eller man som ejer flytter sin hest til andre stalde. Er jo det samme.. smiley

Hvis ingen solgte deres heste. Så ville der blive mangel på hestene. For ingen vil købe ny eller sælge hest. Og i dine holdninger. Skal man bare sparre op og købe en ny. Hallo kammerat.. Det holder jo ikke en meter... De færreste har råd til at have to heste.. Og det er der ikke noget forkert i. For hesteverden ER dyr.. det er pluselig dobbelt op af udgifter. Og det kan jeg godt forstå mange ikke har lyst til. Og slet ikke at holde den ene hest som hyggehest.. Ikke når man gerne vil noget med sin ridning..

Jeg synes derimod at dem der skifter heste ud, som vi andre skifter undertøj. JA SÅ kan vi snakke om at være useriøs, og bare sælger for at sælge, og ikke er tilfreds med det de køber, eller også prøver at tjene penge på de heste de køber og sælger.

• #328   19. sep 2012 Hvor giver jeg hesten menneskelige følelser?

• #329   19. sep 2012 <i>Hvis en hest kunne tale, du spurgte den om den ville være der hvor den var, hos en der elsket den, tog sig af den og gav den de mest basale ting og fik blive sammen med sine venner eller om den ville blive flyttet til et nyt ukendt sted, ingen venner, ingen sikkerhed for at modtage kærlighed med kun et løfte om at du vil enten blive redet mere af en sød lille pige der har den rette str/ komme til en rytter der ikke vil prøve at præsse dig eller forlange så meget af dig.</i>

Bl.a. her giver du den menneskelige følelser, plus du gentagne gange skriver "hvis bare hesten kunne tale". Heste har ikke behov for at tale for så havde den kunne. Hesten er ligeglad bare den blive behandlet godt, for søren da nogle heste arbejder alt hvad uden at det basale er dækket hos dem -.-'

Syne hellere du skulle smide din energi mod dem som ikke behandler dyrerne ordentligt...

• #330   19. sep 2012 Nej jeg giver ikke hesten mennesklige følelser. Jeg "spørger" hesten om den ikke vil være der hvor den modtager kærlighed. Det er her snak om menneskets følelser ikke hestens...Og hester har vennskaber. Den føler sig tryg sammen med sine venner (hestene) og når hesten er tryg kan tilliden til mennesket komme. Den føler sig så tryg sammen med mennesket. Men kun hvis menneske viser hesten kærlighed og tillid og viser hesten at man kun har gode hensigter.

• #333   19. sep 2012 Non - Nu har jeg arbejdet med heste i mange år, nogle af de heste har været mishandlet. Og jeg tørr påstå at hvis hesten ikke kunne mærke min kærlighed til den så ville jeg ikke kommet ret langt med de. Du kan have nokså meget tålmodighed, men hvis hesten mærker du er lidt ligeglad med den kommer man ikke langt. Og heste (hvis du er så proff så burde du vide dette ivertfald) kan mærke ens følelser. Hvis du er bange og usikker mærker den det. Og ligeså hvis du har kærlighed for den.

• #334   19. sep 2012
    Heste kan ikke mærke ens følelser, de kan mærke den udstråling man har. Eftersom når man har en bestemt udstråling - om det er sur, trist, nervøs, glad osv. så udsender vi forskellige signaler med kropssproget.

Dem kan mennesker omkring os også opfatte.

• #335   19. sep 2012 Nåja, jeg ser det som det samme som følelser da følelserne spejler ens udstråling smiley

• #337   19. sep 2012 Stakkels min gamle hest jeg solgte fordi han ikke kunne komme videre grundet manglende kapacitet.. Nye ejer kan IKKE passe ham ordenligt, og han må virkelig savne mig, min familie, hans heste-venner (som han helt sikkert kan huske) og vigtigst af alt: Han må virkelig savne vores rideture tilsidst, for hold kæft hvor var vi bare ikke kørt fast i den samme rille (HOST)!

Pis og papir..

Han kom et fantastisk sted hen! Hen til en familie der kunne tilbyde ham mere af det, han elskede, end jeg kunne. Ny ejer finder mere glæde ved ham, end jeg gjorde til sidst. Og han var min bedste ven gennem 5 år - derfor fortjente han bedre, og jeg vidste, at jeg kunne finde det bedste til ham, også måtte han da få det!

• #338   20. sep 2012 At virkelig elske er at kunne give slip smiley

Uanset om det er et menneske eller en hest...

• #339   20. sep 2012 HOKR - Det kommer jo an på årsagen til at rytter giver slip. Ikke alle ryttere elsker sin hest. Jeg har ikke elsket alle mine halvparter men har holdt af de ja.

• #340   21. sep 2012 se nu skriver du jo sådan set selv pointen. Ikke alle elsker sin hest, derfor er det heller ikke ens bedste ven og derfor kan man sagtens sælge dem smiley

• #341   21. sep 2012 HOKR: Der er så mange der skriver "sælger min bedste ven" Og har ih og åh så ondt af sig selv bagefter..

• #342   21. sep 2012 Ved du hvad Krikken? Jeg er ked af at sige det, men heste er altså bedre til at aflæse mig end mennesker er.

Men med at læse om Betina, der nu er blevet for gammel til at ride pony og er "tvunget" til at sælge sin bedste ven Musse og er i og åh så ked af det, har jeg ikke det store til overs for. Hvis lille Musse er Betinas bedste ven, så beholder Betina nok Musse i sidste ende alligevel!

Min dreng er ikke nødvendigvis min bedste ven, men derfor bliver jeg stadig lun om hjertet når han vrinsker hvis jeg kalder, søger støtte når vi er i en farlig situation osv. Så længe han kan bære rundt på mig UDEN at min størrelse eller vægt er til gene for ham, og så længe jeg har tiden til at lave noget med ham, så han fortsat er nogenlunde velopdragen og lydig, så ser jeg ingen grund til salg.
    Hvis jeg en dag står uden tid nok til at få ham motiveret jævnligt og lave noget sjovt/udfordrene med ham, jammen så sælges han, for han er en god pony og der bliver så "ked af det" når der ikke bliver lavet noget med ham.

• #343   21. sep 2012 HOKR - Selv om man ikke elsker sin hest har den stadigvæk ret på et trygt og godt liv. Når man køber et dyr bærer man ansvaret med sig uanset følelser. Og i det ansvar ligger det at sørge for at hesten ikke lider nogen form for overlast.

• #345   21. sep 2012 Jo men måske hesten ikke tåler en ny flytning, ikke kan finde sig til rætte i den nye flok, ikke kan finde ud af det med den nye ejer osv.osv. Jeg er ikke totalt imod salg, man skal bare huske at tænke på om hesten har gavn af det. Jeg er imod at hesten bliver brug og kast og behandles som en ting. Min veninde har li solgt to af sine heste, men de bliver stående hjemme hos hende... En anden veninde skal sælge en af sine da hun ikke har plads. (Det burde hun have tænkt på før...) Og stutteriet hvor jeg har min har alle sine ungheste til salg...

• #347   21. sep 2012 non - Hvor fik du den setning fra?

• #349   21. sep 2012 Så længe man finder en passende rytter..

• #351   21. sep 2012 Det kommer helt an på hesten.... De bør ikke udsættes for noget der ikke er 100% nødvendig. Og i min verden er det ikke 100% nødvendig at vinde en ekstra rosett eller købe en hest når man ikke har tænkt det nøje igennem eller har prøvet hesten.

• #354   21. sep 2012 Kan ikk se et problem med det.. Og hellere der findes et hjem til hesten hvor der bliver sat pris på det den kan og sådan.. hvis man vil vidre med sin ridning og hesten ikk kan det så det da helt ok og har man ikk råd til flere heste er det jo fair nok..

Sys den dumme bemærkning med så kan man bare beholde hesten og købe en ny.. det jo ikk alle som kan det..

og ingen siger OL er målet men måske bare noget DM eller EM..

der kan være såååh mange grunde til det.. sys det plat bare og sige sådan nogle ting.. og folk som siger sådan vil åbentbart ikk noget vidre med deres ridning end og hygge med sine heste. hvad jo også er helt okey er selv en af dem. eller de har en stald og har plads og penge til en masse heste

• #355   21. sep 2012 Nu håber jeg ikke jeg skriver noget nogen allerede har skrevet, men efter at have læst halvdelen af emnet, måtte jeg altså give op, for det er laaangt! smiley

Men umiddelbart kan jeg ikke se noget galt i at sælge en hest fordi man vil videre med sin ridning. Hesten har jo ikke så store hjerner, så den glemmer jo dens tidligere ejer hurtigt, fordi den ikke husker som os, den vil selvfølgelig mærtke en forandring, men det glemmer den hurtigt, da heste er vanedyr. Personligt hvis jeg skulle sælge en hest (har ikke en selv) så ville jeg forbeholde mig retten til at finde en ny ejer som kan lide den som den er, og vil elske den ligeså meget som jeg selv gør. smiley
    Forstå mig ret når jeg siger at jeg ikke mener at det er for hestens skyld at man ikke sælger den, men mest for ens egen. Selvfølgelig skal man ikke bare sælge sin hest fordi man har nogle udfordringer der kan blive trænet væk, men hvis man falder for ponyårene, eller vil mere end hesten kapacitet til, så vil jeg mene at det er ok at sælge hesten. smiley

• #356   21. sep 2012 Nemlig Camilla - hellere finde et sted hvor hesten bliver værdsat:)

Forstår heller ikke hvordan TS mener at det er ok at købe hest, men ikke at sælge? Der giver jo ingen mening....?!!!

• #357   21. sep 2012 Nu har vi lige sidste weekend købt en ny pony (dvs den gamle ejer har jo solgt den o.O ). Gamle ejer måtte sælge dels fordi der ikke var plads i stalden, dels fordi de snart flytter til udlandet og dels fordi hendes egen datter ikke brugte den som den fortjente.
    Gamle ejer var meget nervøs for salget ved det at ponyen normalt ikke kan lide og blive flyttet, stresser meget op og så videre. Da vi fik hende hjem til vores stald sidste weekend var hun lidt nervøs og kiggede meget rundt den første halve til hele time, men efter det har der intet været. Hun har været fuldstændig afslappet (blev stopfodret med gulerødder en halv time XD ) og nyder selskabet af de andre heste. Ok hun ligger vist nederst i hirakiet på folden, men hun er en 3'er, den næste er en 1'er og så det ellers store heste alle de andre. Men igen en eller anden skal jo være nederst i hirakiet og hun kender sin plads nu og nyder bare livet.
    Hvis ikke vi havde købt hende (gamle ejer solgt hende) skulle hun har stået i en stald hvor der ikke er plads (flere frie bokse), hun ville ikke blive redet så tit som hun gør ved os og hun ville snart skulle flytte et fremmed sted hen, et sted med en anden kultur for hestehold end vi har her i landet.
    Ved os får hun mad som passer, hø, vand, gulerødder, foldtid, stor boks (passer til en stor heste så der er plads nok) og en lille rytter som forguder hende og som vil ride hende 5-6 dage om ugen og springe på hende som hun elsker.

Var det skidt hun blev solgt til os? Var det egoistisk af sælger at ville af med hende? Nu bliver hun brugt til det hun er skabt til og elsker. Gamle ejer elskede hende også og passede hende efter alle kunstens regler, men hun ville ikke blive redet så meget som nu. Var det så ikke det bedste hun blev solgt?

Jeg personligt synes det havde været mere egoistisk af gamle ejer og have beholdt hende. Og nej ikke fordi vi købte hende, men pga det som gamle ejer kunne tilbyde mod det som vi kan tilbyde.
    Og ja når min datter enten vokser fra hende, falder for alderen for 3'er ponyer eller hun ikke kan bringe hende videre til hendes mål, så vil hun sandsynligvis blive solgt igen, for jeg har ikke råd til at have 4-5 heste.

Fareed er det samme. Min store datter har et mål at ride med høj hat. Det er ikke vildt høje klasser for hun vil ikke til DM og sådan, bare til C-stævner med høj hat. Men Fareed har ikke kapaciteten til at ride de klasser umiddelbart, heller ikke med en masse træning og sådan, tror simpelthen ikke han kan. Men han skal bruges ellers bliver han syg. Skal hun så ikke når hun ikke kan lære mere på ham have lov til at skifte ham ud med en som kan ride MA (eller MB kan de vist tage hatten på også)? Jeg elsker den hest højere end jeg vil elske nogen anden hest, men på et tidspunkt vil vi ikke kunne bringe ham videre og så skal han da klart hen til et sted hvor han kan få det godt og rides som han skal. Min datter tvivler jeg på til den tid vil have tid til at ride to heste og derfor er det da klart bedre at sælge ham...

Men igen tror aldrig vi når til enighed i den her debat. Alle har forskellige holdninger, heldigvis...

• #358   21. sep 2012 JEG HAR ALDRIG SAGT AT DET IKKE ER OK AT SÆLGE EN HEST! HVOR I HÆL..TE KAN I FINDE DEN SETNING PÅ SKRIFT? Jeg har bare sagt at man skal sætte hesten over sine egne egoistiske ambitioner.

• #360   21. sep 2012 Jeg tror at det Tindur mener er, at hun ikke fatter, hvordan man kan sælge sin hest fordi man som stævnerytter vil ride på et højere plan smiley - IKKE at det er forkert at sælge heste.
    Der er så forskellige holdninger omkring salg af hest, fordi man ikke passer sammen eller at hesten ikke har kapacitet til at gå de høje klasser, man måske vil

• #361   21. sep 2012 Men jeg vil så også lige tilføje - hvis man behandler hesten på samme måde, giver den lige meget kærlighed, så er hesten FULDKOMMEN ligeglad med, om den bliver solgt pga. at man vil ride højere klasser, eller at ens økonomi ikke er til det smiley "usikkerheden" mht. hvilken slags køber den kommer hen til er den helt samme.

• #362   21. sep 2012 Men hvor er forskellen for hesten, om den sælges af den ene eller den anden grund? For hesten er det da underordnet - om det er fordi den har polkaprikker eller fordi den ikke har kapacitet?

• #363   21. sep 2012 I må undskylde det "angreb" I sikkert føler det er når jeg skriver dette. Men jeg tror desværre udskiftningen af heste er større i konkurence verdenen end hvad den er blant almenne ryttere. Og det er der en større chanse for at hestene bliver "overbelastet" af all utrygheten det er ved at skifte hjem så tit.

• #364   21. sep 2012 Crazy - Er enig med dit sidste indlæg.

• #367   21. sep 2012 Så hvorfor læser man om så mange der skriver : " Jeg bliver desværre nødt til at sælge min nuværende hest fordi den ikke har kapaciteten til det jeg vil indenfor ...." Så lyver de måske, måske de ikke takler sin hest, er bange for den eller noget? Er bare så træt af at høre det. Ergo indlægget.

• #368   21. sep 2012 Hvad er der for noget sludder at skrive.. Selvfølgelig kan man have større ambitioner og ville mere end man kan med sin pågældende hest, og i så fald er det vel fint nok at hesten også kommer videre i sit liv og kan bringe en ny rytter det skridt videre?
    Samtidig kan en hest og rytter ende et sted hvor de bare ikke matcher hinanden, jeg fik et føl i fødselsdagsgave da jeg blev 15. Havde ham til han blev 3, men vi kunne ikke sammen, jeg kunne ikke engang gå med ham i et træktov uden han stejlede og meget andet, men alle andre kunne sagtens. Ligesom jeg sagtens kunne gå med alle andre heste.
    Det er ikke nødvendigvis synd for en hest at blive solgt, så længe man sørger for at den bliver solgt til en person den vil tage sig godt af den. Hvis ingen nogensinde solgte deres heste, for selv at komme videre, så havde i heller aldrig fået jeres ponyer.. hav lige det med i jeres overvejelser..

Jeg har selv haft mange heste i mit liv, nogen har jeg haft til de blev aflivet, andre til de bare ikke passede ind i mit liv længere. Havde haflingere indtil jeg flyttede og ikke havde tiden, så blev de solgt, men et halvt år efter havde jeg pludselig tid og plads i mit liv igen, og jeg købte en ny hest. Jeg har haft en hest der var noget af det mest fantastiske at ride på, men han ville bare ikke det samme som jeg ville, og derfor måtte han videre.
    PT. har jeg to skønne ponyer, jeg er gravid og ved at tiden måske ikke vil være der til to heste, når først babyen kommer til verden, og så må jeg til at vælge. Jeg ved også at jeg måske en dag vil mere end den ene kan, og så må jeg jo overveje om jeg økonomisk og tidsmæssigt kan havde hende gående, uden at få det ud af hende som jeg vil. At have større ambitioner end hesten kan hjælpe med at føre ud i livet, betyder ikke at man nødvendigvis vil ride OL, mens hvis man nu gerne vil være springrytter, og står med en hest der bare ikke kan springe, eller man gerne vil være dressur rytter, men ridebanen bare irriterer hesten, er det så ikke bedre for hesten at den også får en rytter der er et bedre match??

Stævneheste skifter også hjem, lige så ofte som heste uden stamtavle osv. De annonceres bare på en anden måde og bliver sjældent set til salg af 'almindelige' mennesker. Præcis ligesom de gode avlshopper og -hingste aldrig annonceres til salg, men sælges direkte ved mund til mund metoden mellem avlerne..

Det er bestemt ikke egoistisk at sælge en hest, uanset grunden til det. Om det så er fordi man bare pludselig ikke kan lide dens farve mere, så er det ikke egoistisk. En hest fortjener at være hos en rytter der passer sammen med den, og som kan give den det optimale. I dag er det måske dig, om et halvt år er det måske ikke længere dig.

Heste tænker ikke lige som os, og så længe de behandles ordentligt vil de hurtigt glemme deres tidligere ejere og vende sig til den nye. Pas på med at tilegne dyr menneskelige følelser..

• #369   21. sep 2012 Helt enig!
    Heste er levende dyr, det er da synd at flytte dem mere rundt end højest nødvendig, tænk hvis det var dig, der bare blev hentet og så sat af et sted hvor du ingen kendte........ Jeg tror ikke der er nogen her der syntes det ville være særlig sjovt??
    jeg købte for et halt år siden en pony, jeg kunne aldrig drømme om at sælge hende så skulle det virkelig stå slemt til! F**k stævner, det venskab vi allerede har bygget op er jo fantastisk! Fatter ikke at man kan skrotte en ven på den måde??? jeg kan begynde at græde bare over tanken om nogenside at skulle af med hende og at der så er nogen der bare skrotter pga. et stæve det fatter jeg ik??
    Har intet imod folk der sælger deres hest/pony fordi tiden, pengene eller kærligheden ikke er der! men det der med "stævne før pony"

Men der er vi jo så forskellige

• #370   21. sep 2012 Christina - Jeg har ALDRIG skrevet at man under ingen omstendigheter må sælge sin hest. Man skal bare tænke sig godt om før man både køber og sælger en! Og er enig med Luna i denne setning : " Hvis det er noget man har kunnet forudse så er det IKKE i orden, hvis man ikke har kunnet forudse det, der forhindre en i at beholde hesten så er det i orden..."

• #371   21. sep 2012 TS: hvilken betydning har det for hesten om du har kunnet forudse det eller ej???

• #372   21. sep 2012 Hvis man kunne forudse det burde man ikke købe sig hest. Så får man skaffe sig en halvpart! En hest har ikke godt af at blive flyttet for meget...

• #373   21. sep 2012 Så hvis man ønsker sig en ældre velredet lærehest indtil man selv er dygtig nok til at uddanne en yngre, så er det ikke okay?
    Hvis man ikke har redet i flere år, får lysten og muligheden til at få hest igen og vil starte ud med en "konehest" og måske så senere komme videre med sin ridning, så er det heller ikke ok?
    Igen - hesten kender ikke årsagen til salg - så hvorfor skal man have en "gyldig" grund? Hesten mærker ikke forskellen...

• #374   21. sep 2012 Fordi man ikke er egoistisk. Og hvorfor kan man ikke blive dygtigere på en part?

• #375   21. sep 2012 Det kan man da sikkert også - men hvorfor skal man være afhængig af at andre vil låne én sin hest?
    Hvorfor må man ikke give en hest et godt hjem for x antal år, og så sørge for at den kommer et nyt godt sted hen?
    Er det bedre at lade sin hest forgå, imens man rider sin nyindkøbte hest?

• #376   21. sep 2012 Man behøver ikke at lade sin hest forgå. Det hele er jo snak om hvad man prioriterer. At sidde om aftenen foran computeren/tv eller noget helt tredje eller ride hest nr to.

• #377   21. sep 2012 Nej - det hele er en snak om at du mener at man skal have en "gyldig grund"'til at sælge - hvor jeg mener at hesten er fløjtende ligeglad med grunden til salget, den forstår det alligevel ikke....
    Hvorfor blev dine heste solgt til dig i sin tid?

• #378   21. sep 2012 Tindur du skrev faktsk længere oppe til mig at man ikke skulle sælge sin hest og havde man ikke tid til at ride to eller flere så skulle man skaffe sig en part. Altså var det du sagde jeg ikke skulle sælge men "bare" skaffe mig en part.

Og det med at hesten ikke har godt af at blive flyttet har ikke nødvendigvis noget at gøre med og skifte ejer også. Vi har haft Fareed 1½ år og han står det 3. opstaldningssted nu, så han da også flyttet "meget", men det er jo med samme ejer og samme familie og så betyder det åbenbart ikke noget o.O

Og for lige at stoppe evt. høvl. Han blev flyttet første gang fordi han ikke havde det godt der hvor han stod. Han skulle stå på en fold alene - er han ikke god til, han blev ofte efterladt derude så han kom til at stå helt alene mens de andre heste var i boks - resulterede i flere ture gennem hegnet, og det var ja bare ikke et godt sted.
    Andet sted havde han det sådan set ok godt, men vi som ejere var meget utilfredse. Der var ikke græs nok så han fik mavesår, der var brændbærer som de fik lov til at spise, og vi ejere blev nærmest jaget på porten fordi vi klagede.
    Der hvor han står nu forventer jeg han skal være længe. Vi har droppet rideskoler og er kommet hos en privat som er rigtig sød og de andre i stalden er rigtigt rare. Plus det er meget billigere, så nu kan vi have 2 heste for mindre end vi gav for Fareed sidste sted.

Des uden kan ikke alle tage ud og ride om aftenen "i stedet for at sidde foran computeren" -.- Mine heste rides af mine piger og mine piger skal overholde sine sengetider og når de er i seng kan vi ikke bare tage ud til hestene, plus jeg har natarbejde så tager af sted på arbejde om natten.

I det hele taget så synes jeg det her gentagne gange går hen på at stævneryttere i sær, men ellers folk som sælger deres "bedste ven" er egoistiske, og helt ærligt så synes jeg TS er den som har de mest egoistiske holdninger. Men igen man har ret til at have sine holdninger...

• #379   22. sep 2012 Havde min hest og min søn ikke kunnet sammen, så var hesten blevet solgt!

• #380   22. sep 2012 hold da k... en tråd, har aldrig set så lang en tråd på hg før :-))

• #381   22. sep 2012 HOKR - Ja jeg har skrevet alle de ting for at påpege at det, at bare sælge sin hest ikke altid behøver at være nødvendig. Når man skaffer sig et dyr er man forpligtet til at tage sig af det og sørge for at det ikke lider overlast. Og det gør hesten hvis den bliver flyttet for mange gange. Når en hest bliver flyttet tager det uger, ja nogle gange mnd før hesten falder til på det nye sted og det er ikke fair for en hest hvis det kan undgås! Derfor er jeg hård i forhold til det at både købe og sælge sin hest! Så må I prioritere det på en anden måde når I har valgt at skaffe jer den...

• #382   22. sep 2012 Team Tindur - jeg er nået til den konklussion at vi to aldrig kommer i nærheden af en enighed og jeg gider ikke forsøge og argumentere for mine holdninger mere. Jeg har forklaret, over flere gange, hvad jeg mener og du det samme. Jeg trækker mig fra debatten nu for tror ikke der sker noget andet end vi kører videre i den samme rille igen og igen smiley

• #383   22. sep 2012 Så er vi i det mindste enige om at være uenige smiley

• #384   22. sep 2012 Puha! Jeg er faktisk lidt stolt over mig selv. Jeg har læst hele emnet igennem! smiley

• #385   22. sep 2012 Laura det må da have taget et par dage smiley

Team Tindur - det kan vi godt være enige om smiley

• #386   23. sep 2012 en gang var heste mit levbrød--- nu er de hobby--- ( skat og moms manden siger så !)
    har kun 1 avls hoppe. så hobby !-- ventede 4 år på at mit føl skulle vokse op , så jeg kunne ride det--- men da mit heldbred har sviget mig og ikke længere rider konkurrencer- er hun for god til at blive skovturs hest. Hun skal vidre til en beriderelev.... der efter nok sælges. Har nu et føl , som jeg så ven¨ter 4 år på ,, hvis jeg da rider til den tid . Jeg avler til husbehov--vælger de bedste fra , eller de bliver lånt ud til senere at blive avlshopper... Mine 2 gamle valakker bliver til deres dages ende!!-- Folk sælger da deres heste !!!

• #387   23. sep 2012 HOKR: Jeg var med i starten af debbatten, men kun i to dage, har så fulgt emnet løbende. Men jo det har taget tid xD

• #388   7. okt 2012 MLC - Forandring fryder - KAN DIN HEST ÅBNE EN ØL??!?!

• #389   8. okt 2012 Nu har jeg slet ikke læst andet end trådstarters indlæg, samt de første 5-6 indlæg derefter.

Men hvor er jeg enig.
    Jeg tænkte på det så sent som i morges. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan købe en pony, for at starte stævner i et år, og derefter smække en salgs annonce op for at købe en hest - for nu er man for stor til ponyen (hvilket man vidste inden man købte dyret). Er folk overhovedet klar over, at det er dyr vi har med at gøre - levende væsner?
    Ligeledes med folk der køber heste, hvor hesten så ikke lige lever 100% op til ens forventninger. Ikke noget med at man ikke kan sammen, nej, hesten kunne bare ikke alt i forvejen. Synes det er så ærgerligt, og der er rigtig mange heste og ponyer der ender som kastebolde på dén bekostning.

Synes det er et rigtig godt indlæg, og jeg håber at det kan åbne øjnene for nogen sportsfolk herinde.

Jeg købte en hest sidste efterår, med henblik på distanceridt, shows og Europa Mesterskab i Tyskland, i sommers.
    I vinters erklærede min dyrlæge hende dog uridelig, og grundet to af hestens skavanker, var jeg ikke engang sikker på at jeg ville avle på hende - Men aldrig var jeg i tvivl om, om hun skulle blive hos mig. Jeg har ikke råd til en ny hest, og nu (hvor hun er blevet drægtig) går der 4 år, før jeg har en ridehest igen. Men ikke om jeg går af med hende. Ikke om der så var nogen der bød mig 100.000 kr. for hende - never gonna happen, I know.

Føllet bliver også hos mig, og om jeg så havde planlagt at sælge det, så tror jeg slet ikke jeg ville kunne til den tid. Mine dyr er mine børn, og dét er én af grundene til, at jeg ville være jordens dårligste person, til at køre en salgsstald smiley

• #390   8. okt 2012 Guud, tænk at der stadig er gang i den her diskussion smiley

• #391   8. okt 2012 Dette var en af grundene til at vi ligger på en pony som Jasmin ikke bare lige vokser fra. Vi har mange gange hørt at Alfa er for høj til Jasmin (alfa er 138 jasmin er 134) og for stærk til så lille en pige.
    Ja Alfa er stærk og også lidt for høj, men for det første så tror på jasmin kan lære noget af det, for det andet bliver Jadmin jo ikke laver med tiden og for det 3 så er planden at Alfa skal blive hos os til hun en dag skal herfra.
    Det kan godt ske de ikke kommer til at ride høje klasser i dressur, men så kommer de til så meget andet :).

• #392   8. okt 2012 Ligger=kigget

• #393   8. okt 2012 Tja jeg er så én af dem som ikke måtte få en 2'er eller 3'er pony da jeg var barn, netop med begrundelsen at den voksede jeg alt for hurtigt fra. Så jeg fik en 1'er pony, som var alt for stor og stærk, og i fem år lå jeg mere på jorden end jeg sad på hesten... Inden det alligevel endte med salg... Så jeg giver ikke flyvende fis for at man ikke må bytte sin hest/pony ud - det skal være en fornøjelse for begge parter...!

• #394   8. okt 2012 Bevares - jeg lærte da at falde så slagene gjorde mindst ondt, men jeg havde ingen fornøjelse af ponyen, jeg skulle altid have min far med og skulle altid trækkes...:(

• #395   8. okt 2012 Jeg har solgt min pony for at nå længere.. Og jeg syntes det var hårdt, men jeg skammer mig ikke.. Hun står stadig hjemme hos mig så ser hende hver dag, og ved hun har det godt! Nogle ryttere vil gerne nå længere ikke at vi vil til OL, men bare gerne komme til lidt større stævner. Jeg er en af dem. Og sådan er det, det må i bare acceptere, ligesom vi acceptere jeres holdning. smiley
    Så bare syntes ikke det er helt fair den måde du skriver på.. smiley Og bare fordi man sælger en pony er det jo ikke fordi man ikke elsker den, eller er "hjerteløs.." Jeg elsker at hygge ride, men jeg er altså stævne rytter, så derfor er det da klart at jeg vil have jeg pony jeg kan nå længere med! smiley
    *No hate

• #396   8. okt 2012 Syntes godt jeg kunne tillade at sælge hende, da jeg som sagt ser hende hver dag, og nogle gange får lov til at ride hende..! Syntes slet ikke du skal gøre dig klog, på min kærlighed til min pony! Du kender mig ikke, og ved ikke hvilken situation jeg stod i.. smiley Heste er alt jeg har,og de fylder hele mit liv, så jeg elsker dem himmelhøjt!! smiley Jeg har heller ikke bare solgt hende, har grædt tænkt og været meget i tvivl.. Måske kommer jeg til at fortryde det, måske ikke det må tiden vise.. Men jeg har tænkt mig at komme videre, istedet for at sidde fast i fortiden! smiley

• #397   8. okt 2012 Og så synes jeg det er synd, vis man alligevel ikke gider kæmpe med hesten mere, og bare "dropper" det (ikke at jeg gjorde det!) Så burde hesten komme hen til en sød ny ejer som vil elsker den, og bruge tid på den! smiley

• #398   8. okt 2012
    Man kan sagtens elske noget også skille sig af med det :o)
    Som tidligere nævnt i tråden så skiller jeg mig af med en kæreste hvis vi vokser fra hinanden, har forskellige meninger om at få børn, forskellige ting vi vil i livet som ikke kan passe sammen osv. Ligesom jeg skiller mig af med en hest jeg ikke længere passer sammen med.

Man elsker det/den højt nok til at indse at det ikke duer længere.

• #399   8. okt 2012 Jeg synes det er ok at sælge sin hest hvis man vil f.eks. Ride la men ens hest rider mb (tror nok det er rigtigt :P) og man så sælger den, for at købe en "bedre" hest.
    Man kan ikke bare beholde dem som hygge, hvis ikke man har råd.
    Personligt ville jeg ikke sælge min heat bare pga at han ikke kan det jeg vil, men vil først prøve at lære ham det smiley og Self kan han ikke det så ville jeg have meget sværdt ved at vælge, men kommer den perfekte person og siger at han er da for lækker, hvad koster han, så ville jeg da overveje at sælge ham smiley

• #400   8. okt 2012 Day Dreamer . *DD* Sueño! - Jeg bliver ikke ved en kæreste der slår mig, bliver ikke ved en jeg vokser fra ( og det sker, samme med venner ), bliver ikke ved en som har andre meninger omkring børn mm. end mig osv.

Så nej, jeg vil ikke låse mig fast og få det til at fungere.
    Jeg elsker forsat personen og holder af den, men så er det som en ven.

• #401   8. okt 2012 Nej hvis man dropper det elsker man det ikke, også er det synd at beholde hesten.. (Det var IKKE det jeg gjorde selv!) Du kan ikke bare dømme mig på den måde, når du ikke kender mig! Vis du kendte mig, ville du vide at jeg har mine heste hjemme, og vores plejebarn har købt hende, så hun flytter ikke!! Stævner er ikke vigtiger for mig!! Det hele er vigtigt for mig, at tage til stævner ride i skoven, ponygames OSV!! Så vær sød at lade vær¨' med at spille overklog..

• #402   8. okt 2012
    Day Dreamer . *DD* Sueño! - Elsker er et ord jeg også vil bruge om venner, familie mm. - det er for mig ikke kun forbeholdt en kæreste, for så ville man heller ikke kunne elske en hest, da det så ville være noget med følelser.

• #403   8. okt 2012 Hvornår har jeg skrevet grimt? Det er jo også det jeg siger, du kan ikke dømme mig, når du ikke kender mig, eller ved hvilken situation jeg står i. smiley

• #404   8. okt 2012 Helt ærligt;-) HG burde være et hyggeligt sted, ikke et sted hvor man skal være bange for at blive smidt ud, fordi man laver et udråbstegn.. Og har på ingen måde ville skrive grimt.. I mit hoved betyder et udråbstegn mere at man "mener" det . smiley

Kan godt forstå du tænker sådan, men det er jo så bare et bevis på, at man skal sætte sig ind i tingene før man begynder at dømme folk smiley

• #405   8. okt 2012
    Day Dreamer . *DD* Sueño! - Jeg tror vores følelses registre er helt forskellige og måde at definere tingene på :o).

• #406   8. okt 2012 Er helt enig er man glad for hesten er den mere værd end alverdens berømmelse

• #407   8. okt 2012 Okay smiley

Føles bare sådan når du skriver, jeg ikke elsker min pony men holder af den osv... Men hvis det ikke var meningen tror jeg på dig.. smiley

• #408   8. okt 2012
    Tænke ting her fra:

Som man kan opdage, så er folks måde at føle på, mene på og definere ting på forskelligt. Så derfor tænker jeg at grunden til folk egentligt er så uenige er fordi de definere ting forskelligt, lægger forskellige ting i ordene.
    Og i det hele taget har forskellige følelses registre.

Nogle knytter sig meget til dyr, er meget følelsesladet hvis de forsvinder og sørger lang tid, andre gør i kort tid og er ikke knyttet på den samme måde.

Jeg blev selv super ked af det da jeg modtog en sms om at Maja var blevet aflivet og tårene stod ud af øjnene på mig. Men jeg sørgede ikke i flere dage. Det var tude også var det ude af verdenen.
    Ligesom jeg heller ikke sørger over folk der dør, har jeg ikke gjort endnu.

Folk håndtere ting forskelligt og føler forskelligt og derfor er det vel svært at mene rigtigt og forkert i sådan en sag her.

Kommentér på:
At bytte sin hest ud for at opnå mere...

Annonce