{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.850 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse - gode råd? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Følgende er også posted på HN.

Hvis ikke du er interesseret i at læse "historien", så vil jeg lige høre, hvad man kan gøre for at forebygge, at hesten ikke får spiserørsforstoppelse, når de kommer ind fra sommerfold og skal ind for natten i boks og have foder og hø, og står på halm, som de også spiser.

- Har du nogle gode råd? Og vil det hjælpe at putte olie i foderet?

Nå, men sagen er den, at jeg har oplevet spiserørsforstoppelse 3 gange på 2 af mine heste her i sommers. Det er ikke noget, jeg nogensinde har set før, og nu har jeg alligevel haft hest i 17 år.

Det var i midten af juli, hvor det havde regnet, og jeg ville tørre min hest med halm, da jeg skulle ud at ride. Hun tog en mundfuld af halmen, og jeg kunne se, at det var noget helt galt. En anden pige i stalden sagde det var spiserørsforstoppelse, og at jeg skulle massere spiserøret. Og derefter løsnede det sig, og der var ikke mere.

3 dage senere tager jeg min anden hest med ind, og ville give hende noget mad, bare for hyggens skyld. Det skulle jeg ikke have gjort. Hun slugte det alt for hurtigt. Foderet bestod af et par håndfulde fiberpiller, som ikke var opblødte. Og en håndfuld af Horselux easy. Og det har maks. fyld ½ liter. Det satte sig så meget fast, at snot og savl stod ud af hende. Det var en træls oplevelse, og havde opkald til 5 dyrlæger, hvor den sidste kom. Dyrlægen fik forstoppelsen væk i løbet af 15-20 min., og alt var godt igen. Dog havde det været en rigtig træls oplevelse. Og fremover vil fiberpiller blive opblødt. Vil ikke gå fra dette foder, da mine heste fungere godt på foderet fra Horselux.

I et af mine opkald til de mange dyrlæger, var der en sygeplejerske, der tog telefonen. Hun havde oplevet, at der havde været rigtig mange spiserørsforstoppelser. Normalt har dyrlægen 2 om året - nu (i juli) havde de haft 7 tilfælde af spiserørsforstoppelser inkl. sin egen, som havde haft spiserørsforstoppelse - den dør så desværre af tarmslyng 3 dage efter.

I sidste uge skulle jeg ud at ride. Jeg var begyndt at give lidt hø, når jeg skulle strigle, da hun så står meget pænere på staldgangen. Men det sætter sig åbenbart fast, og jeg kan godt se, hun ikke ser så godt ud, og så kom den krampetrækning i halsen, og så kunne jeg jo godt se, hvad det var. Jeg får hurtigt masseret forstoppelsen væk. Og der er ikke noget på hende bagefter.

- Andre der har oplevet ekstra mange spiserørsforstoppelser her i løbet af sommeren? Har selv oplevet 3.

Håber, der er nogle, der har et godt råd eller 2 smiley på forhånd tak.

Mvh Sofie

PS. Det er, så vidt jeg ved, kun mine heste i stalden, der har været plaget af det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse - gode råd?
  • #1   5. sep 2012 Jeg har kun en gang oplevet spriserørsforstoppelse, og det var så vidt jeg husker sidste efterår (1 år siden), min kæreste var hurtig til at massere det væk. Jeg har ikke oplevet det siden. Det var så vidt jeg husker om morgenen da de skulle lukkes ud. De var vant til at komme ind om natten...

Er spænt på hvad de andre skriver herinde. smiley

• #2   5. sep 2012 Havde det også med min hoppe for at par år siden, hvor vi havde dyrlægen ude 2 gange fordi maden satte sig fast igen smiley
    Det næste halve år vandede jeg alt hø og halm, samt puttede olie i foderet.

• #4   5. sep 2012 Jah opblød fodret sådan at det lettere glider ned =)

• #5   5. sep 2012 Kashmir har haft det 5 gange på de 4 år jeg har haft ham, nogle gange værre end andre, 3 af gangene har jeg kun lige masseret spiserøret 20-30 sek og så var det væk, men første gang gik jeg helt i panik og vidste ikke hvad det var og der tog det 10 min. en anden gang tog det også ca 10 min. at få det væk.. Jeg synes det er meget ubehageligt når det sker så jeg vil gerne vide hvad man kan gøre. De sidste to gange har det været på grund af han har spist æbler for hurtigt og dem kan man jo ikke rigtig bløde op...

• #6   5. sep 2012 Er nemlig bange for det på et tidspunkt sker om natten når jeg ikke er der til at hjælpe ham.. smiley

• #7   5. sep 2012 Hej.
    Jeg havde et år hvor jeg ikke havde meget græs på foldende, og af den grund fodrede jeg på foldende morgen og aften, jeg oplevede første spiserørsforstoppelse ved min 2er pony, hun stressede og fik en forstoppelse, dyrlæge blev tilkaldt (vagt dyrlæge) han kunne ikke løsne det og vi kørte hurtigt til Ansager dyrhospital, hvor hun heldigvis selv havde fået det bearbejdet, hun kom aldrig til at trække vejret ordentligt igen ( vagt dyrlægen havde ridset for meget i hendes hals) hun blev siden hen aflivet.
    Samme sommer havde jeg ikke mindre end 5 forskellige tilfælde af spiserørsforstoppelse, trods det at de fik stråfoder og alm foder to gange om dagen, jeg har heldigvis siden den sommer ikke haft nogen forstoppelser.
    Dyrlægerne siger at det er fordi de sluger deres mad, eller at vores stråfoder er for fint snittet.
    Jeg fodre også med Horselux og vil bestemt ikke skifte foder, det var ikke det jeg fodrede med dengang, men havde dog lucerne i for at forøge spytproduktionen .
    Håber ikke du eller nogen andre kommer ud for det igen, da det er meget ubehagelig at se sin hest sådan.

• #8   5. sep 2012 Jeg kender en hest der fik det et par gange i træk. De fandt ud af at det var dens frokost som den simpelthen bare slugte. Så den får ikke længere krybbefoder til frokost og har ikke haft spiserørsforstoppelse siden.

Min har ved et uheld fået uopblødte roepiller uden at blive det mindste syg.

Så tror desværre ikke man kan lave retningslinjer for den slags før hesten HAR haft det 1 gang. Så kan man se på hvorfor den fik det og undgå det fremover... For det er uholdbart at vaske alt hestemad og stråfoder for at undgå spiserørsforstoppelse vil jeg mene!

• #9   5. sep 2012 På min hest, der også fik dyrlægen ud, der kunne jeg se, hvor klumpen var. Jeg masserede og masserede, men lige lidt hjalp det. Eller jo, hun fik da hostet noget op. Bare ikke nok.

@Berit & Fareed * LAR *: Plejer også gradvist at vende dem til foder, når de skal ind for natten. Og de går også stadig på græsfolden om dagen, og bliver lukket ind for natten. Og så bliver der på et tidspunkt lukket af til engen, når de har vænnet sig til at komme ind for natten. Men når nu der både sker forstoppelse ved halm og hø, hvad skal jeg så gøre? Sætte hende på spåner og vande høet ind til de har vænnet maverne til det?

Og da jeg gav min ene hest det foder, har det ene og alene været min skyld. Det skulle jeg selvfølgelig ikke have gjort, men jeg gjorde det jo i godhed. Det var desværre bare ikke godt smiley

• #10   5. sep 2012 Hej.

Min hoppe har haft det de sidste 2 dage i træk. Det var i wrap og det er simpelthen fordi hun sluger det i sig. Den første dag fik jeg en af pigerne i stalden til at massere det væk og igår fik hun det selv løs. Så nej du er bestemt ikke den eneste.

Igår havde jeg endda forebygget (troede jeg) ved at komme i et hønet, men dette virkede ikke.

Jeg har besluttet hun kommer på stald om natten nu, da hun er begyndt at tabe sig og kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for hun ikke foræder sig i halm eller lign.. overvejede at købe et hønet med meget små masker og se om det hjælper, men dette hjælper selvf ikke på halmen.

Hun har endnu ikke prøvet det af foder, men kun af wrap og engang hun slugte en gulerod sidste år.

Men hvad dælen skal man gøre ved stråfoderet?

• #11   5. sep 2012 min papmors hest får det rigtig let, så hun plejer at putte olie i foderet for at få det til at ''glide'' lettere ned smiley

• #12   5. sep 2012 Min frieserhingst havde det en del gange sidste sommer
    Men han klarede den selv u dyrlægen

• #13   5. sep 2012 Husk at få bisserne tjekket, de kan være skyld i at maden ikk bliver tykker ordentligt smiley

• #14   5. sep 2012 ...propper den munden fuld når det er?

For det lyder næsten som min hoppe de gange hun har været næsten ved at kvæle sig selv i wrap eller foder. Dette har hun gjort fordi hun var monster sulten...hun var på slankekur alle gangene.
    Hun er en MEGET trivelig hest og går hun på en nedbidt græsfold uden noget andet stort set, jamen så propper hun munden uhæmmet og så sker det her...

Så jeg har faktisk holdt op med at holde hende på så lidt græs. Så hellere hun er lidt tyk.

Det jeg gjorde var at hælde vand i foderet, ryste wrappen op med halm (hun gider ikke æde halm) så det tog hende længere tid at finde "det gode" ellers har jeg haft proppet wrappen i et finmasket hønet.

Hvad får din hest at spise udover græs pt?

• #15   5. sep 2012 Jeg ved ikke om det måske kan have været det, han gik på sommergræs og jeg ville begynde at give lucerne fordi der ikke var så meget græs på folden. Han slugte det i sig og begyndte at hoste og så ud som om han skulle brække sig. Jeg ringede til dyrelægen men da jeg ringede var det væk. Det kunne det måske gost have været? Eller hvordan forgår det?

• #16   5. sep 2012 Det kan også ske hvis hestene er meget sultne, når der ikke er meget græs, og man kun fodre engang i mellem,så forsluger de sig.

Jeg har fodret min det meste af sommeren, fordi der ikke har været vanvittig meget græs, og fordi han normalt er svær at holde hul på, der har ikke været noget overhovedet og han sluger heller ikke maden, fordi han får hver dag.

Dog har jeg en pony der sluger sin mad, hun har ikke fået krybefoder, dog har jeg været "heldig" indtil videre, at hun kun har fået dårlig mave. Det er heldigvis vendt nu, men hun spiser stadig hurtigere end en hest kan rende. Til vinter skal hun have roepiller, så må vi se om det hjælper.

• #17   5. sep 2012 Hvor gammel er hesten?

Min får spiserørsforstoppelse, når hun skifter tænder. I vinters over en måned, op til 4 gange om dagen!! Indtil hun fik fjernet en mælketand, det hjalp.

Og nu igen... Og de skifter tænder, til de er 5-6 år år. smiley

Hvis den er forslugen, er der nogen, der lægger en saltsten e.l. i krybben.

Mange putter vand i foderet, op til en liter. Jeg putter lidt mindre i, det gør det lettere for min at spise.

Olie får min også, men kan ikke se nogen effekt. Men med vand er der.

Og så giv dem foder i en spand på jorden, det forhindrer dog ikke min i at få det!

Pas på med wrap.. Især det, der er filtret sammen i klumper.

Og hvis du kan dele det i mange portioner, så den ikke får for meget ad gangen, er det en god ide.

• #18   5. sep 2012 Vi har også en hest med tendens til det,, siden jeg er begyndt at Gi den foder i en spand på jorden har der ikke været noget, læste et sted at det kunne hjælpe, nu tør jeg ik give mad i krybben igen.

• #19   5. sep 2012 Opblød foderet og kom evt en sten ni krybben, den er hesten nemlig nødt til at flytte rundt på når den skal spise. Har oplevet spiserørs forstoppelse 1 gang på en traver jeg passede, efter vi kom hjem fra en tur i sverige, han kastede sig over sit foder så det gik galt. Træneren var lynhurtig og fik sat ham på vaskepladsen opg stukket slangen i halsen på ham samtidig med jeg masserede og så forsvant det.

Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse - gode råd?

Annonce