{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.721 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse, HJÆLP!!! {{forumTopicSubject}}

Min hest har nu 3 dage i streg fået spiserørsforstoppelse, de første to gange har det varet ca 15-20 min og så er det gået i sig selv og i dag havde han det så for tredje gang, men hvor det kun varede ca 5 min og var slet ikke så slemt som de andre to gange. Han er en 2 års plag og jeg har snakket med dyrlægen to gange nu, men med to forskellige, da det er dyrlægevagten jeg har ringet til, det har dog forvirret mig en del at de to dyrlæger modsiger hinanden omkring hvad jeg skal gøre. Det er sket hver gang da jeg har lukket ham ind fra fold og har givet ham hans foder og hø, her i dag prøvede jeg så at følge dyrlægens anvisninger fra i går om at give ham høet før hans foder, så han ikke ville forsluge sig når han fik foderet, men her i dag fik han det så efter de første par haps af høet.

Nu ville jeg så blive lykkelig hvis der var nogen der havde prøvet noget lignende og måske kunne hjælpe mig med nogle gode råd, da det skær i mit hjerte at se ham have ondt. Overvejer lidt selv om det måske kunne være fordi han er ved at skifte tænder og derfor ikke tygger sin mad ordentligt? Men hvis der er nogen der kan hjælpe, så skriv! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse, HJÆLP!!!
  • #1   24. aug 2011 prøv evt og give ham foder/hø i meget små portioner og kom lidt olie i ...

• #2   24. aug 2011 Min fik det HVER dag i starten af vinteren, så slemt der stod hvidt slim ud af næsen på ham! :´(
    Dyrelægen sagde at han ikke kunne gøre noget..
    Så jeg gik i krig mod det! smiley
    Her kommer alle de ting som har virket, hvis intet af dette virker må du lige skrive igen! Jeg har prøvet omkring 50 virkelig utænkelige, tossede ting! smiley
    Det her virker:
    Bland foderet med en masse lucerne!
    For hvert ½ kg. foder, kom ½ dl. olie i.
    Kom høet ned på gulvet, og tryk det sådan lidt ned, hæld så foderet ud på, hvor efter du sådan ryster foderet ned i høet.
    Inden du giver ham mad, så tager du og giver ham en sprøjte, uden nål!! med en blandning af olie og vand. (Jeg har bare taget en 2 l. flaske og helt 1 l. olie og 1. vand i smiley
    Også finder du en ca. 5 sådan halv store sten, som du ligger oven på hø bunken med foder i. Da de så skal stå og flytte på sten, for at komme til maden!
    Hvis den så får spiserørsforstoppelse, så tager hun ryggen af en strigle og køre oppe fra hvor spiserøret starter (ved hovedt) og ned mod bringen, for at trykke den ned, så kan du langsomt så det ned smiley

Hvis du skal have en forklaring, må du lige skrive smiley
    Men min har ikke haft det i over 7 mån. nu! smiley

• #4   24. aug 2011 Team qnp: De første to gange der stod der også slim ud af både næse og mund på min og fik virkelig bare så ondt af ham, det er et grimt syn! smiley
    Er selv begyndt på det med stenene i går, jeg ligger dem dog bare ned i krybben til foderet og så har jeg prøvet at give ham Mash her i dag for det spiser han i hvert fald langsomt og så smøre det også lidt og så har jeg skiftet fra piller til müsli her i dag. Tror jeg vil prøve det med olien i foderet her i morgen og se om det kan hjælpe og så ellers bare prøve mig frem ud fra nogle af dine erfaringer, det er i hvert fald mere end hvad ham dyrlægen jeg snakkede med i dag gav mig, han ville have jeg skulle putte en vandslange i munden på ham og så skylle efter, virker godt nok lidt voldsomt at gøre..

• #5   24. aug 2011 smiley Kristine & Charlatan smiley J
    Det er bare grumt..
    Håber noget af det virker smiley

• #6   24. aug 2011 Camilla: Dyrlægen sagde i dag at det kun var 2 timer han skulle stå uden hø og foder?

• #7   24. aug 2011 SPOT: Okay dyrlægen rådede mig bare til det modsatte i går, at give ham høet først, for normalt får han faktisk sit foder først..

• #8   26. aug 2011 Lige en lille opdatering:
    Nu har min hest ikke haft forstoppelse i 2 dage, har prøvet mig lidt frem og er nået frem til at det her virker (hvis nu nogen skulle komme i samme situation som jeg har været i):
    Morgen og aften får han müsli (nature's best, fra pavo), müslien har jeg blandet med ca. 1 dl olie, sammen med de to måltider får han hø som er gjort vådt med vand.
    Når han så kommer ind fra fold hvor det plejer at opstå, giver jeg ham en portion slobber mash fra pavo efterfulgt af en portion vådt hø.
    Håber jeg måske kan være med til at hjælpe andre med samme problem smiley

Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse, HJÆLP!!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce