{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.275 visninger | Oprettet:

Dyrlæge hvornår? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hingste plag på 1¨½år, som har været i hegnet idag, han har åbenbart rullet sig op ad hegnet og fået benet viklet ind i det, han har fået en del halv grimme hudafskrabninger op af benet, vil dog ikke mene de er så dybe igen, og har renset og smurt dem godt! + han har fået bandage på for der ikke skal komme skidt i + han har stået med is på i et par timer os..
MEN benet er ret hævet her til aften og synes han er mere halt nu end lige da det skete..
tænker om jeg burde få dyrlæge ud NU, eller om der alligevel ikke kan gøres andet end give ham lidt ro først og se?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge hvornår?
  • #2   1. sep 2012 Ja ved godt det er svært at sige sådan, men det man kan se er ikke så slemt af hudafskrabninger, der er både mig og min mor ret enige og sikre på det ikke skal syes, men mere bekymret for hævelsen, og bange for om den lille mand har meget ondt smiley
    har lige vasket og smurt det igen og givet bandage på for at støtte igen, og så tænker jeg at kigge til ham igen om et par timer, men han virker sådan frisk nok, spiser da foder og hø heldigvis..
    men hvis det ikke er bedre om et par timer prøver jeg at spule benet, mange tak..

• #4   1. sep 2012 Er det meget varmt?

• #5   1. sep 2012 Efter min mening kan du sagtens vente til imorgen. hvis ikke det er dybe sår, kan dyrlægen ikke gør så meget! smiley
    Jeg syntes du skal droppe bandagen. Da min hest havde været i hegnet, gav jeg hende bandage på, dagen efter kom dyrlægen, og sagde det simpelthen er noget at det dummeste man kan gøre! Såret for ikke luft, så såret kan ikke hele ordenligt.. Husk og vask benet, så der ikke kommer noget infektion i, men ville tage den bandage af. smiley

• #6   1. sep 2012 Jeg ville som minimum ringe! Dét er jo gratis smiley

• #7   1. sep 2012 Har lige været ude og spule benet, synes det hjalp lidt lige da jeg gjorde det, men 5min efter var det igen det samme..
    Ja det er ret varmt..
    tænker heller ik dyrlægen kan gøre så meget, men ringer selvfølgelig hvis det ik blir bedre..
    skal dog siges vi har snakket med en dyrlæge idag, som sagde vi skulle rense + køle og se tiden lidt an..
    kan godt være det er bedre uden bandage, tænker bare at der vil komme utrolig meget skidt i sårene (de er alligevel lidt store) og han står på spåner, så vil helst beholde den på for der ikke går betændelse i her de første dage..

• #8   2. sep 2012 Hvis der er bandage om kan det stoppe blod omløbet, af med den. Men ellers ville jeg bare køle det, Hvis der er skidt i såret, så renser du det bare hver gang du køler. Det hjælper ikke at have bandage på. Da det skal have luft, og mulighed for at hæve, dette er kroppen naturlige rense-proces. smiley

• #9   2. sep 2012 du har ikke en falck kasse til hest og rytter? eller kender en som har?
    Der er sådan noget spray plaster i specielt til heste som gør det ikke bløder eller får skidt i, men lukker ikke for at der kan komme luft til smiley Det bruger vi næsten altid ved skader. Ellers kan du smørge det med Helosan salve, det fjerner skidt og evt. startende infektion smiley

Men klart fjerne bandagen og holde den inde i nat (hvis den normalt går på døgnfold) og så se på det i morgen smiley

• #11   2. sep 2012 Ja okay, mange tak for rådene alle sammen, han står selvfølgelig inde og blir inde de næste dage, da han er ret halt..
    Berit: var os det med smertestillende jeg selv tænkte på, for andet kan dyrlægen nok alligevel ikke gøre..

Ja okay, så må han jo have bandage/ gamache af imorgen, det er dog sådan en stald gamache han står med pt..

• #12   2. sep 2012 Jeg ville klart ringe til dyrlægen. Udover smertestillede så kan dyrlægen behandle mod hævelse og forebygge betændelse, hvilket er meget relevant. Selvom du har renset det, så er der alligevel kommet skidt og bakterier i. Hvis hesten blir behandlet, vil den komme sig væsentlig hurtigere - det havde jeg gjort med det Sanne.

• #13   2. sep 2012 Falder hævelsen ikke efter et par dage, så ville jeg ringe, men som andre skriver, drop bandagen og rens det hver dag. Træk nogle ture med din hest, så benet ikke hæver yderligere.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #14   2. sep 2012 Nu er det faktisk således at vi som ejere har pligt til at sørge for at vores heste ikke har unødigt ondt og når du skriver at hesten er tydelig halt ja så siger du samtidig at den har tydelige smerter = derfor skal din hest tilses af dyrlægen og have smertestillende medicin som minimum, hvornår har den sidst fået stivkrampe vaccine ? Hvor dybe er sårene det er slet ikke så let at vurdere for os alm. mennesker og jeg ville da blive ked af at have ødelagt en plag fordi jeg lige skulle se tiden an og den så senere kommer til at stå med grimme ar pga skaden hvis det kunne være undgået ved hurtig indsats.

Hvis jeg havde ringet til min dyrlæge så ville hun sige at din hest skal tilses udfra et dyreetisk synspunkt.

• #15   2. sep 2012 Jeg havde dælme ringet efter en dyrlæge når den har så ondt at den halter meget, både for at kunne give smertestillende, men også eventuel betændelseshæmmende....

• #16   2. sep 2012 Jeg ville ringe imorgen. Man kan altså godt lige se tiden an. smiley

• #17   2. sep 2012 Ikke når hesten har voldsom ondt og halter voldsomt, så er det etisk korrekt at tilkalde dyrlægen for at give smertestillende!!

• #18   2. sep 2012 Jamen selvfølgedig er en hest meget halt når det er benet, der kommer til skade. Derfor skal hesten stå stille, og bevæge sig så lidt som muligt, så sårret kan hele helt det gør jo ondt på hesten at gå.. smiley

• #19   2. sep 2012 Du kan jo ikke bede en hest om at stå helt stille...

• #20   2. sep 2012 Nej, men så længe den ikke er på fold. i en boks kan den selv bestemme om den ville gå eller stå, derfor bliver hesten ikke for overbelastet

• #21   2. sep 2012 Jeg snakkede med dyrlæge igår der sagde vi skulle se tiden an til idag.. idag snakkede jeg igen med dyrlæge, dog en anden denne gang, som sagde vi ikke kunne gøre andet end vi gjorde og at hun IKKE mente den skulle have smertestillende, men bare have ro og så skulle det nok gå i sig selv igen.. så det håber jeg så hun har ret i .. skal dog siges han ikke er VIRKELIG halt, altså han er ikke rengående og noget øm, MEN han kan nu stadig sagtens stå og skabe sig i boksen og sådan, og sårene er ikke vildt dybe, de er allerede pænere idag, så det er ikke noget der skal syes..

• #22   2. sep 2012 Lige præsis. smiley

• #23   2. sep 2012 og selvfølgelig står han inde indtil det er blevet noget bedre.. og har ladet min gamle fjordhest stå inde så han har selvskab smiley

• #24   3. sep 2012 Lyder godt at det allerede går bedre med ham smiley jeg synes du er en god hesteejer og er glad for du har kontaktet dyrlægen allerede fra starten om ikke andet så for at få professionelt råd smiley

• #25   3. sep 2012 sys dog han virker ret øm idag, så nu vil jeg ha set på det, så dyrlægen kommer idag.. vil være sikker på om der er noget der kan gøres..

• #26   3. sep 2012 da min den gamle havde rullet sig i hegnet, var sårene ikke slemme, men jeg fik alligevel dyrlægen ud. Og det var jeg glad for!
    Hun rensede sårene, og gav ham penicillin og noget andet mod hævelsen. Og så fik han smertestillende til de næste 5 dage.
    De skulle ikke sys, men skal et sår sys, skal det gøres med det samme, ellers er det for sent smiley

Hvorfor du ik fik dyrlæge ud med det samme forstår jeg ikke? Du har en plag, som ikke behøver få grimme ar på benene allerede nu smiley

Der er stor risiko for infektion, og du ved reelt ikke om sårene sku ha været syet.
    Og så siger du at den nu er øm? hmm... dyrlægen havde jo nok også givet dig noget fenadyne eller lignende til de næste par dage.

MEN GODT at dyrlægen kommer idag smiley

• #27   3. sep 2012 var sikker på de ikke skulle syes og dyrlægen idag sagde os vi havde gjort det helt rigtige, så er nu fint tilfreds med vi ventede..
    han gav den dog noget smertestillende og pencilin, men sagde også at det var fint vi havde ventet og set tiden an..
    Passer skam meget på mine heste og de får dyrlæge når det er nødvendigt, men her var det så faktisk ikke..

• #28   3. sep 2012 ved godt sår skal syes med det samme..

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#30   3. sep 2012 Nu er der flere ting der gør at man ikke skal se tiden an og en af dem er det etiske omkring hvor ondt synes man det skal gøre før der skal dyrlæge ud, jeg har heldigvis en dyrlæge som er indenfor væddeløbssporten og der behandler men helst før hesten har det skidt og derfor så står hestene ikke i længere periode med inflammationer i kroppen som bør og kan slåes ned med det samme.

Det er bla. også derfor mange rideheste i en meget ung alder stå med nydannelse mange sjove steder på kroppen for en en ubehandlet inflammation går ind og nedbryder så der meget hurtigt dannes forbeninger der ikke skal være der, vi ridehesteejere er generelt for langsomme til at reagere på tingene og derfor behandler vi istedet for at forebygge.

• #31   3. sep 2012 han sagde at det ikke var virkelig nødvendigt med smertestillende, da den gik rimeligt og sådan, men at vi godt kunne gøre det for at være sikre, så nej står skam ved at det var fint at vente.

ved godt man ikke altid skal se tiden an og gør jeg skam heller ikke, men i dette tilfælde kan dyrlægen alligevel ikke rigtig gøre noget FØR han har fået ro og hævelsen er faldet...

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#32   3. sep 2012 Mette det er ikke fordi jeg synes du ikke har handlet for det har du jo gjort og haft din dyrlæge med så det er helt fint, desværre er det langt fra de fleste desværre og der er også for mange dyrlæger der springer lidt op og falder ned på om de står en dag eller flere med smerter og det er faktisk der jeg synes det bliver et problem for hvor står vi så som ejer ? Vi er jo ikke dyrlæge og må tro på når de siger at det er ok at vente, jeg selv har også tidligere gjort nøjagtig som dig indtil jeg fandt min nuværende dyrlæge der har en helt anderledes indgangsvinkel til sin dyrlæge gerning end flertallet at hestedyrlæger, der er ingen af hendes kunder der ringer og får af vide at de skal se tiden an hvis det er tydeligt at der er brug for smertestillende og sætter du hesten på metacam eller finadyne eller equipalazone så tager du smerten og inflammationen med det samme og derved mindskes riskoen for senere problemer, så jeg havde med den viden jeg har idag insisteret på at den skulle have haft smertestillende og så kunne man have set om evt. pincillin/antibiotika var nødvendigt.

• #33   3. sep 2012 vil nu mene jeg har en fint kompetent dyrlæge, så er skam fint sikker på det han siger er rigtigt.. altså så længe plagen har overskud til at hoppe lidt rundt i boksen og genere de andre heste der går forbi tvivler jeg på han har haft meget slemme smerter..
    Vi kunne ikke få dyrlæge ud før idag, eller jo måske en eller anden dyrlæge vi ikke kender, for ham vi normalt bruger kunne ikke og de andre fra samme sted sagde vi skulle køre hesten på ansager dyrehospital, og synes sku det er for meget at en 1½års skal i trailer første gang, køre 1time helt selv, når der ikke kan gøres andet end ro og evt. smertestillende,så tror jeg godt nok på det er bedre den bare får en dag i boksen uden smertestillende..

• #34   3. sep 2012 Må erkende mig yderst enig med JM!

Folk griner også nogen gange af mig, fordi jeg renser og plejer alle skrammer mine heste kommer i nærheden af, for jeg vil netop hellere forebygge end behandle... Også når det "bare" drejer sig om småting som sår... Mine heste skal ikke gå et par dage og små halte, så skal de smertestilles og så skal der vurderes om der skal antibiotika eller antiflammatoriske midler til....

• #35   4. sep 2012 Jeg havde godt nok ringet med det samme... både for at få kigget på sårene med professionelle øjne, men også for at få noget smertestillende (også uanset om dyrlægen mente det kunne vente!!)

jeg er også typen der renser og plejer helt små skrammer og lign. smiley og selvom dyrlægen er dyr, ja så skal han ud smiley

• #36   4. sep 2012 ps: ikke hermed sagt at jeg får dyrlægen ud til en lille bitte skramme, men benene er et meget følsomt sted og specielt på et ungdyr smiley

Kommentér på:
Dyrlæge hvornår?

Annonce