2.057 visninger
|
Oprettet:
Hvornår og hvor hurtigt dyrlæge {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Denne debat er inspireret af en andet emne, hvor der bliver fundet en kat med et afrevet ben og manglede halestump. Her mener rigtig mange at katten skal direkte til dyrlæge, men dette kommer den ikke fordi den har det meget godt og vedkommende har ingen bil til rådighed. Katten kommer derfor først dagen efter til dyrlægen.
Så derfor er mit debat spørgsmål: hvornår syntes i et dyr skal tilses af en dyrlæge og hvor hurtigt skal man reagere på diverse skader? Er det ok at vente, fordi man ikke lige selv har mulighed for at bringe dyret til dyrlæge?
Værsgo og debattere
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 432
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men lad os antage at dyret ikke virker til at lide vildt overlast af sin skade, uanset størrelse af skaden. Ville det så være ok ikke akut tilkalde dyrlæge?
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
For det afhænger helt af situationen.
Jeg har altid mulighed for, at bringe min heste (de eneste dyr jeg har) til dyrlæge.
Og har osse gjort det en gang, i forbindelse med blodorm.
Da dyrlægen mente, at det var det bedste.
2 gange mere, har jeg haft akut behov, ved betændelse i ben og bid i læben så der hang en luns.
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Spiser og drikker det og virker det ellers friskt, så kan man sagtens vente.
Min kat var i sommers dårlig og lå bare helt slap, men fordi jeg havde oplevet det en gang tidligere, hvor den var 14 dage om at blive frisk igen, ventede jeg til dagen efter med i normal åbningstid.
Og katten har det helt fint nu
Mine forældres kat havde på et tidspunkt lavet hul på indersiden af et forben helt oppe ved "bringen" et hak på ca 2x2,5 cm. De kørte til vagtdyrlægen og fik valget om at betale dobbelt for at få den syet med det samme eller tage den med hjem og syet ved egen dyrlæge dagen efter. De tog den med hjem igen... Og katten har det fint nu
okt 2004
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Med et dyr, som man tydeligt kan se er kommet slemt til skade, så tager man afsted mod dyrlægen med det samme eller kontakter falck - alt andet er altså hul i hovedet.
okt 2004
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Ifølge pgf 1 i lovgivning står dette: § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
Derfor vil jeg da på ingen måde tøve at ringe min dyrlæge til råds når katten har smerter. og i dette tilfælde er det jo ikke forkølelse vi snakker om men et ben der er revet af.
mht til hvordan jeg selv takler alm. varsler som foreksempel, halten, adfærdsændring eller sygdom jamen så ringer jeg hører min dyrlæge. Hun er altid sød og rar og rådgiver mig godt. råd er jo gratis!
Eksempelvis haltede min kat i sommers og jeg ringede i bekymring til lone for at hører hvor alvorligt det skulle tages. hun anbefalede varme omslag og sørge for at holde det ydre "rent". hvis det så varede flere dage så skulle jeg komme en smut forbi som heldigvis ikke var nødvendigt!
Råd er gratis og en anbefaling til alle med dyr istedet for i kontakter facebook eller hestegalleri
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
Småskrammer, frisk og drikker og spiser, viser ikke smere, ingen eller lav feber = kan vente.
Er man i tvivl, så ring og snak med dyrlægen. Det koster jo ikke noget
Og er det ikke ens egen kan man altså ringe til dyrenes beskyttelse eller endda politiet. Er det ens egen jamen ring og bed dyrlægen komme ud. Sig det er akut, men du kan ikke komme nogen vegne.
dec 2012
jan 2010
aug 2011
okt 2004
dec 2012
okt 2004
sep 2007
Du har ret i at jeg måske virker ufølsom, men det er bare min mening.
Når jeg har ringet til dyrlægen for råd har jeg aldrig lagt på med en afklaring.
aug 2011
okt 2004
Altså jeg har selv ventet med en kat som fik ondt i maven sent om natten, ringede så som det første om morgen, da jeg lige ville se om det evt gik over i løbet af natten. Men med manglede lemmer ville jeg personligt ikke vente et sekund, ej heller selvom skaden ikke var fuldstændig frisk.
maj 2007
vælger man at tage et sygt dyr til sig, så kontakter man dyrlæge omgående, det er det ansvar man tager
dec 2012
men selvom dyret virker ok og den nok ikke dør af at vente til næste dag, så kan den stadig have store smerter og det er altså ikke ok at lade et dyr være i smerter fordi man ikke "gider" tage til dyrlægen samme dag
altså her mener jeg selvfølgelig som fx den kat, som blev nævnt i den anden tråd, som manglede et ben og noget af halen.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Og har man ikke selv midler nok til at sørge ordenligt for dyret(uanset art)
Bør man enten aflive eller videreformidle dyret til nogle som kan (dyreværnsorganisationer)
Ikke selv begynde at lege dyrelæge...
okt 2004
Men stadig spænende debat at have og er fuldstændig enig med dig.
maj 2007
sep 2007
Der skal vurderes fra dyr til dyr.
okt 2004
maj 2007
tror bare at, ja, det ved jeg snart ikke hvad jeg troede
dec 2012
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Hvis man finder et dyr med manglende lemmer, så venter man ¥§*%$€£§ Ikke til dagen efter med at kontakte dyrlæge!
Det er muligt at ringe efter dyreambulance...
Husker at ts i den tråd blev sur over at folk mente hun var dyreplager, men kære ts af den tråd
det ER du, for du undlod at få den stakkels kat til dyrlægen omgående. Den har haft ufatteligt ondt, og ved manglende lemmer så kan sårrens skisme være ligegyldigt, af sted til dyrlægen! Ja du havde ingen bil, men igen, dyreambulance!
Havde ts ageret ligeså hvis det havde været en hund? Eller hendes eget dyr?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Så det koster intet at rådføre sig, og ingen dyr skal lide!
Mvh TT
okt 2004
Det er bestemt ikke for at høvle dig ned, bare interssant for mig at få en anden synsvinkel.
dec 2012
Nu har jeg selv en hest som fx er meget godt til at lade som ingenting når han er syg. Jeg var fx en dag ude og gå en lang tur og forinden havde han drønet rundt på folden og leget og det var egentligt kun fordi han svedte lidt at jeg tog temperaturen på ham så altså sagde 40, 7. Han har os formået at gå med meget slemt mavesår i mange måneder uden rigtig at vise tegn på det.
Billedet er taget lige inden jeg opdagede han havde 40,7 i feber og et par timer senere var han så syg så han hev efter vejret og var skumsvedt.
Så det kan altså være lidt farligt at gå ud fra den er ok, fordi den virker frisk, især hvis det er med store åbne sår, afrevne lemmer osv.
mar 2009
For så bliver man spist hvis man er et byttedyr eller dør.
dec 2012
mar 2011
Mvh TT
okt 2004
okt 2004
Samtidig var det åbenbart ok at katten var ude i stalden, med en forbinding på? Har endnu til gode at møde en dyrlæge som ikke ville sige at sådan en kat burde være indendørs hvor den skulle forholde sig så vidt mulig i ro. Og når vi påpegede dette, så var vi misundelige og kunne bare finde vores egen handikappede kat og redde?
Men tænker det var for at få opmærksomhed, hun havde jo nok regnet med skuldreklap over at have reddet sådan en kat? Og ikke tænkt på at folk ikke ville syntes det ville være fantastisk at begi sig ud i at selv rense sådanne så
dec 2012
sep 2007
Jeg skrev netop derfor heller ikke i den anden tråd for jeg vidste jo ikke hvordan katten havde det
dec 2012
EJ men enhver burde kunne tænke sig til at hvis man finder en kat, der har fået revet benet af, er underernæret og mangler dele af halen, så tager afsted til dyrlægen med det samme.
Ud fra pigens beskrivelse, så skulle katten afsted med det samme.
sep 2007
Men nu gider jeg ikke forsvare mig mere, så jeg hopper ud af forummet i stedet
dec 2012
Jeg forstå bare ikke hvordan nogen kan være uenige i at en kat, som har fået revet benet og halen af, skal have akut dyrlæge? Det lyder for mig helt vanvittigt at man kan mene det sagtens kan vente?
Hvis det nu fx var dig, der havde fået revet armen af, ville din familie så bare sige, nåre ja, du jo ikke død, så det kan nok vente til i morgen med at komme på hospitalet? Nej vel, hvorfor ville man så gøre det med et dyr?
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Havde jeg fundet sådan en kat, og hverken min far eller kæreste ikke var hjemme (jeg har ikke selv kørekort), så skulle jeg dælme nok have fundet en eller anden til at køre, om så jeg skulle ringe til 20 forskellige inden jeg fandt en, eller få dyrlægen til at komme ud, eller noget syvende! Noget skulle jeg nok finde på da!
At et dyr mangler lemmer er for mig set ret alvorligt, og selvom at det så ud til, at være mere end et par dage gammel, så var den kommet afsted med det samme! Der kan nemt skjule sig en alvorlig infektion under sårskorpen, katten kan have blod forgiftning, forhøjet infektionstal i kroppen osv osv, selvom den virker glad og frisk, spiser og drikker og kommer af med det som den skal. Katte er nogle hardcore bæster, og det må man bestemt ikke glemme, når man står med så alvorlige skader.
Min egen kat mistænkte vi for at have blod i urinen, og der blev taget 117 prøver for det ene og det andet, først da hun kom i røntgen fandt vi ud af hvad der var galt. Den gamle dame havde forkalkninger på rygsøjlen (en såkaldt "bro"), som var brækket 2-3 steder. Hun viste ingen tegn på smerter i ryggen (eller smerter overhovedet), spiste og drak som hun plejede, og gik i bakken som normalt, og var helt sig selv. Men alligevel var hendes urin koncentreret pga af det (og var derfor mere "rødligt" end normalt).
Og der er vidst ingen tvivl om, at det må have været pænt smertefuldt, at gå rundt med en halv brækket ryg, men alligevel var der ingen tegn på smerter eller nogen unormal adfærd...
Med katte skal man bestemt ikke lade sig narre!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Nu om dage kan man altså ikke se øremærker længere da vi alle jo nærmest får chippet vores katte.
Og 7-9-13 min katte går ikke længere end nabo haven. Medmindre de går med os rundt i området eller med sønnen i børnehave. Men min brors har engang taget turen i deres bil. Hvilket gjorde den blev fundet i et halt andet post nummer, og forbrændte poter.
Nogle havde så afleveret den til dynrlæge, og de fik den hjem, plus en pæn regning for ophold og dyrlæge.
Og respekt for folk har kunne se den ikke var ok, og fik den indlevert. Den fik dyrlæge og de fik så fat på min bror, som jo naturligvis manglede sin kat.
Er det dyr man selv har, kender man dem tager en vurdering. Er det andres som f.eks heste kontaker man ejer, staldmester og i sidste instans ville jeg selv ringe efter en dyrlæge. Men her vil virkelig kunne blive problemer med regningen hvis man vurdere forkert... Fremmede dyr en vurdering af selv at køre kontakte en dyrlæge eller ringe 1812 vil nok reelt bare ringe og høre dem ad, hvad de ønsker jeg skal gøre.
Og ja selv været dårlig til at stoppe og markere steder med døde katte, men vil virkelig i fremtiden, prøve at blive bedre til at markere stedet og ringe og sige der ligger en død kat. Så de kan hente dem og give evt. Ejer besked.
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 500
Ring til dyreambulancen/dyrenes beskyttelse så henter de det fundne dyr og bringer det til dyrlægen færdig slut længere er den ikk. Et dyr der mangler ben mm skal til dyrlægen lige meget hvordan den mentale tilstand er det samme gælder store og dybe sår
Overfladiske skrammer nå ka så kan det vente men det stadig en risiko a ta dyret kan ha indreblødninger så i sårn tilfælde er det jo en vurderings sag
okt 2004
Og altså katte er virkelige hårdføre. Tag f.eks min højt elskede gråstribet kat som jeg desværre mistede i Maj sidste år. Han bar blevet ramt af en bil, noget så grusomt! Ryggen var brækket og han havde åben lårbens brud - alligevel formåede han at springe over vores låge (som vel er to meter høj?) og kom også ind gennem kattelemmen og et stykke op af trappen.
Vi kunne tydeligt se at han havde kæmpet med at komme over lågen, og dyrlægen som kom og aflivede ham (er så evig glad for at jeg kender en dyrlæge personligt - så han ikke skulle ligge og vente til det nærmeste dyrehospital åbnede) sagde at han faktisk ikke burde have kunnet klaret det spring, netop fordi ryggen var brækket og hun var også ret sikker på at han faktisk var blevet lam i bagbenene. Hvilket giver mig lidt mere ro, over hans åbne lårbens brud så ikke har gjort ondt.
Men det var så frygteligt et syn og han græd af smerte indtil jeg var ved ham
Og det er ikke første gang jeg oplever meget skadet katte som ikke viser tegn på at have ondt - og helt sikkert heller ikke sidste gang.
mar 2011
Mvh TT
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Så må nok ende med at det er afhængig af skaden, dyret kan være glad nok selvom skaden skal behandles med det samme; ved mindre ting kan man så se på om dyret vil drikke, spise, lege.
Så det er nok helt afhængig af skaden.
Jeg bliver også mere og mere overbevist om at katte-tråden må have været løgn, altså man finder en kat med et afrevet ben, bilen kommer hjem i løbet af aftenen (senere ændrede den forklaring sig så), lader katten gå i stalden og kontakter slet ikke dyrlægen (selvom man har rig mulighed for det) men derimod et debatforum på internettet - og da katten så endelig kommer til dyrlæge får den en bandage på så den kan gå ude i stalden...
Når man stiller det op så lyder det jo vanvittigt. TS lød også rigtig barnlig i sine modsvar, så måske det ikke har været så seriøst alligevel..
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Så vil jeg også sige, at jeg generelt er en ret pylret ejer, så jeg kan ikke lade der gå mere end en enkelt dag hvor hesten er halt, før jeg kimer Dr. Dyr ned. Kan ikke holde ud, at min elskede hyps skal være i smerter
mar 2009
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 10 Emner: 18 Svar: 364
Han opførte sig helt normalt, og spandt som der ingenting var sket med ham
Og så sent som igår stod jeg med en påkørt kat, ikke mig der havde påkørt den. Der var vedkommende bare kørt videre, og katten levede altså stadigvæk.
Der ringede jeg 1812, og fik af vide at den skulle så hurtigt som muligt på nærmeste dyrehospital, og det kom den selvfølgelig også. Desværre døde den af indre skader ligesom jeg nåede hospitalet. Ejer af katten skrev så til mig nogle timer senere at hun var rigtig glad for at jeg havde kørt hendes kat derop i stedet for at lade den ligge.
Så i et tilfælde af at katten stod med skader som nævnt, så er det bare afsted til dyrlægen.
okt 2004
Det var hårdt, men kunne slet ikke overskue at den skulle ligge og lide indtil falk kom og hentede den. Lagde efterfølgende den døde kat pænt end til siden.
Kan slet ikke forstå folk som bare kære videre, man skal selvfølgelig være så uheldig at katten stikker af - men ligger den det stadig. Så stopper man og sikre katten ikke skal lide mere end højst nødvendigt.
sep 2009
Følger: 17 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 118 Svar: 558
Jeg synes dog i forbindelse med samme sag at et mere relevant spørgsmål ville være: hvorvidt har vedkommende som FANDT katten et ansvar overfor den? Hvor går grænsen?
okt 2004
jan 2010
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
okt 2004
Jeg var på vej ud for at hente hesten kl 5 lørdag morgen, da jeg skulle til stævne sætter godt nok ekstra tid af, men sætter altså ikke tid af til at kunne køre en død kat forbi en dyrlæge. Men som sagt, Falks dyreredning tog sig af katten.
maj 2007
mar 2009
Den må du lige uddybe?
En kat er et selvstændigt dyr. Du kan ikke forklare den at den ikke må krydse vejen med biler.?
maj 2007
mar 2009
Når du nu anskaffer dig en kat, og den begynder at komme ud efter 2 ugers tid.
Danner den naturligvis sit territorium hjemme på "basen"
Men du kan simpelthen ikke kontrollere en kat på den måde. Et 2 meter højt hegn? Den skal NOK komme forbi alligevel.
Du kan simpelthen ikke kontrollere en kat som du kan med en hund.
En kat er noget af det mest uafhængige og selvstændige dyr der findes.
Det er også derfor at den ikke har nogle problemer i at gå hjemmefra hvis den ikke syntes om hvor den bor, eller hos de mennesker den er.
Og at gå tur med en kat i snor? Ja undskyld. Men det er simpelthen kun noget syge mennesker gør.
Kik på hvordan en kat lusker rundt når den er på egen hånd udenfor. Den går ikke med logrende hale som en anden hund.
maj 2007
katten skal holdes på matrikel, og jo en hegn, som i toppen bukker ind kan sagtens holde en kat inde..
det er en rigtig ærgerlig holdning at folk mener og syntes at deres små katte kan gå og skide hvor det passer dem
men åbenbart så forlanger de samtidig at vi som bilister skal bruge tid og energi på at samle en død kat op, kører den til dyrlæge, finde ejer, kontakte ejer og fortælle den tragiske nyhed.... arg..
Kort og godt, katten skal holdes på matriklen, og hvis man ikke kan det, så må man enten holde den inde, eller lufte den i snor
okt 2004
Kender så også folk som har kattegårde til deres katte, dette er meget normalt at lave hvis man f.eks har dyre racekatte. Selv vil jeg gerne have en Maine coon, og når jeg får sådan en kat - får den ikke lov til at løbe vildt rundt. Syntes ikke ligefrem at en 7000kr kat skal læbe ud foran en bil.
Og 14 dage inden for? Du ved godt killingerne stedsans først bliver dannet når de er et halvt år? Alt for mange killinger bliver væk, fordi deres ejere bare lukker dem ud i den al for tidlig alder og killingen derfor ikke kan finde hjem.
mar 2009
Og kan kun bruge de samme ord om den holdning du slynger ud.
Den strider simpelthen imod alle kattens naturlige instinkter...
okt 2004
maj 2007
at alle andre bare lader deres katte hoppe fra hus til hus gør det ikke mere korrekt, og hvor skal folk vide fra hvem der ejer hvilken kat?
hvorfor har man så lidt respekt for andres ejendomme, at man er ligeglad?
maj 2007
okt 2004
Skulle han så blive kørt ned, så er det jo min egen skyld - og jeg forventer ikke at vedkommende som rammer ham bruger tid på at køre til en dyrlæge. Forventer udelukkende at de sikre sig katten ikke lider længere end højst nødvendig.
Men jeg er jo så også en syg person, fordi jeg ikke syntes det er synd for min kat at gå i snor - noget som han lærte fra dag et af og derfor er vænnet til det Jeg vil nærmere sige det ville være synd at han slet ikke kom ud - jeg har ikke lem i mit lille rækkehus og jeg må ikke anskaffe mig en lem. Så de dage hvor jeg ikke har en halv dag til at lade ham være ude selv, der kommer han i snor
mar 2009
De to jeg har nu er nogle strejfere som er kommet til os, fra de var helt små.
Og de begyndte at komme ud efter 2 uger hvor de var ved at komme lidt til kræfter igen.
Når jeg siger at de kommer ud, mener jeg selvfølgelig ikke at vi smed dem ud foran døren. Lukkede den og overlod dem til dem selv.
Vi gik selvfølgelig med ud, og når de ville ind igen efter 15 minutters tid så gik vi ind igen.
Der ud over så er vi flyttet rigtig mange gange imens vi har haft den gamle kat, af dem.
Hun har været inde 2 uger. Og så fik hun lov at komme ud. (Hver gang vi har flyttet)
Hun har ikke været væk på et eneste tidspunkt. Og kommer altid hjem igen.
mar 2009
Det er en risiko ved at have kat, hvis man bosætter sig ved en trafikeret vej eller ved en jernbane.
okt 2004
Og loven siger faktisk at katte skal holdes på egen martikel, igen er faktum som din holdning ikke kan ændre på
maj 2007
men faktum er loven siger at katten skal holdes på matriklen, og hvis alle gad overholde den regel, så ville det være meget nemmere
maj 2007
(bare alle ville gøre det samme)
mar 2009
Mange af de katte der også køres ned har hverken chip eller tatovering i øret.
Men held og lykke med at fortælle jeres katte at de ikke må gå over den røde streg. (Når i ikke kikker gør den det alligevel).
Fortsat god søndag
maj 2007
at du ikke kan/vil overholde reglerne er jo bare dumhed fra din side
okt 2004
Men kan ikke lade vær med at kommentere på folk som åbenbart syntes jeg er syg i hovedet, fordi min kat ligeledes kommer ud i snor
jan 2008
jan 2008
jan 2008
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
men jeg ved samtidig også at den kat mener at verden er meget stor og "farlig" hvis den kommer ud alene på ukendte steder
så den vil ikke ønske at kunne rende rundt som en "rigtig" kat
okt 2004
Spænende udvikling denne debat har taget
jan 2008
okt 2004
jan 2010
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Selvstændigt dyr min røv. Sorry. De skal holdes på egen matrikel, medmindre man som Tine har en forsikret kat, der kan gå i et område uden trafik, og at naboerne er ok med det. Der render SÅ mange katte rundt her i vores område, og vejen er altså ret travl til tider. Jeg har endda prøvet at køre bag ved en fyr, der ramte en kat her på vejen - øjnene faldt ud af hovedet på den, og den var IKKE død!
Tænk, at man vil byde sit dyr det, bare fordi den er "selvstændig". Anskaffer man sig kat, så har man også et ansvar for at få en sele eller en løbegård, så den ikke generer andre, laver ravage på deres grund og ikke dør en pinefuld død på de travle veje.
Tænk, hvis alle lod deres dyr gå frit .........
"Nå, mama ... Nu er Hansens hest i vores have igen."
nov 2009
nov 2009
nov 2009
maj 2007
nov 2011
nov 2009
nov 2011
nov 2009
maj 2007
nov 2011
okt 2004
mar 2011
Mvh TT
okt 2004
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 11 Emner: 87 Svar: 761
Og for at lige vende tilbage til de løse katte.
Hvordan i himlens navn kan man have en staldkat, hvis den ikke må rende frit ?
Hvis jeg ikke havde mine fritløber-katte i min stald, så ville der kun være de sørgelige skidne rester tilbage af hestenes foder, resten ville være ædt af mus. og Min hønsegård ville være undermineret af rotter.
Jeg har 10 katte, hvor den ældste er 10 år, og den yngste er knapt 3 år, og de er nogle fandens gode musejægere. Dog er det vist kun gamle mulle på 10 år, som kan tage rotter, hun har dog den grimme vane at lægge rotte-lig på mit dørtrin som så skal byttes til en godbid
Hvornår og hvor hurtigt dyrlæge