{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.609 visninger | Oprettet:

Halt hest - hvornår dyrlæge {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte på hvornår i tilkalder dyrlæge når det gælder, feks. halthed?

Hvor slemt skal det være og hvor længe skal hesten have været halt før i får dyrlægen ud?

Halthed er jo et symptom, men jeg har da hørt at nogle mener at "hesten er halt og sådan er det bare" uden at kende til årsagen bag. Så hvor længe skal man se tiden an og hvornår bør der gøres noget og hvad?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hest - hvornår dyrlæge
  • #1   1. jan 2015 da min var halt gik der en uge så til kaldte vi dyrlægen som gav os noget at smøre på og gav ham lidt smertestilling men han blev ved med at være halt så fandt vi ud af det var muk og tilkaldte dyrlæge der gav os noget vi skulle smørre på også fik han smertestilling og blodprøve vi skulle sætte koden i blød og så efter mange uger \ 1-2 måneder gik det væk

så det var lidt meget halt

• #2   1. jan 2015 Hvis hesten bliver ved med at være halt i flere dage (mere end en dag) eller hvis den halter voldsomt, så kalder jeg dr. dyr smiley

Men det er mest fordi min hest stresser mere af at stå inde over længere tid (alene) end hvad godt er.

• #3   1. jan 2015 Et andet spørgsmål så - kommer jeres hest på boks at stå hvis den er halt? (Altså inden i har haft fat i dyrlægen) smiley

• #4   1. jan 2015
    Kommer an på graden. Hvis hesten er stokhalt, hvad min har været før - så ville jeg lige vente til næste dag ( hvis jeg ser det eftermiddag/aften ), fordi det så kan være en hovbyld og derfor mest relevant og få smeden ud.
    Om hun kommer på boks afhænger af, om hun stresser for meget af og stå inde, ellers ville hun med hovbyld blive pakket ind i vat og gaffa også ud på en fold uden mudder og knolder.

Er den lidt halt, så den stadig kan være på fold så afhængigt af hvornår ( fx hvis det er torsdag den bliver halt, så vente til mandag, er det mandag, så fredag fx ).
    Ser ingen grund til at råbe vagt i gevær hvis hesten bare har trådt forkert.

• #5   1. jan 2015 min kom på fold bare ikke daglig og hele dagen (krav for dyrlæge) men ellers fik han boks ro

• #6   1. jan 2015 Så snart min hest er halt, så kommer hun altså i boks. Med de foldkammerater hun har, bliver det næppe bedre af, at hun kommer på fold. Så holder jeg hende hellere inde for en sikkerheds skyld. Men jeg er også en pylret førstegangshesteejer smiley

• #7   1. jan 2015 Det kommer sørme an på hvad vi snakker.

En langsomt tiltagende halthed uden traume tyder på overbelastning, fejl beskæring eller andet

En pludselig opstået helthed uden traume eller synlige tegn tyder på at hesten har pådraget sig et slag, et vrid eller har fået en hovbyld.

Er der den mindste mistanke om hovbyld - så tilkalder jeg smeden først ellers - I begge tilfælde ville jeg give hesten 1 måneds pause - og så tage den derfra - er den stadig halt eller bliver halt igen ved opstart af ridning - så tilkaldes dyrlægen.

Halthed med synlige traume - sår der skal behandles - eller ved halthed i grad, så det påvirker hesten aktivitetsniveau på folden - dyrlæge tilkaldes

Jeg er ikke så hurtig til at tilkalde dyrlægen - men jeg har heller ikke noget problem med at lade hesten få en pause på 1 eller 3 måneder for den sags skyld.

Derudover bruger jeg ikke mine heste til konkurrence.

Såfremt hesten er i belastende træning er situationen en anden - når man stiller andre krav til hesten - så skal man også reagerer ved tegn på halthed.

Det er bare inden folk råber "ring omgående og tilkald altid en dyrlæge" - det afhænger - efter min mening - meget af hestens belastning og de krav der bliver stillet - graden samt type af halthed.

Nightfall

• #8   1. jan 2015 Det kommer an på mange ting - kan jeg se en umiddelbar grund til haltheden (sår, spark, varm etc.) og graden af halthed.

Jeg har nogen gange slet ikke ringet til en dyrlæge, og nogen gange samme dag som haltheden er opstået alt efter hvordan jeg hR vurderer skaden. Det samme gælder med fold, en vurderingssag - som udgangspunkt altid på fold ved sår og ellers vurdere jeg udfra hvad jeg kan se eller ikke se - dyrlægen er heldigvis nem at ringe til og få en vurdering fra, så det kan jeg sagtens finde på uden at de kommer.

• #9   1. jan 2015 Hvis hesten er stokhalt, skal der tilkaldes dyrlæge med det samme, og hesten skal ikke på fold.

Ved alle andre haltheder kan du afhængig af graden se tiden an en dag eller 2. Det kommer meget an på om du kan se/mærke hvad det skyldes. Sår/hævelser osv. Det er også forskelligt fra halthed til halthed om det er en god eller dårlig ting at skaden er i bevægelse og at hesten kommer på fold. I langt de fleste tilfælde hvis hesten ikke er stokhalt er det bedst at få noget bevægelse og cirkulation i skaden.

• #10   1. jan 2015 Alt efter hvor halt min hest er venter jeg ca en uge før vi tilkaldet dyrelæge. Han har før haft fået et kæmpe bagknæ og der har vi tilkaldt dyrelæge med det samme, men hvis han ikke viser tegn på ømhed og 'bare' er halt så kan det jo bare være omhed efter et spark så kan han godt få lov at stå en uge. Der skal bare ikke være en hævelse på benet, hvis det er det så for han dyrelæge inden for 3 dage..

• #11   1. jan 2015 Hvis det nu er feks. en hest der ikke bliver brugt, at det så er okay feks. at vente nogle uger ved en mindre halthed? Og hvor stor er forskellen på hvornår dyrlægen skal ud i forhold til om det er en aktiv ridehest eller en "foldbums"? smiley

• #12   1. jan 2015 Det kommer jo meget an på om hesten har smerter. Det er jo ejers valg at gøre den til foldbums og så skal den jo passes lige så godt som de andre heste, men hvis den ikke har smerter så betyder det jo ikke noget:)

• #13   1. jan 2015 Med foldbums mener jeg en ganske almindelig normalt sund og rask hest, der bare ikke bliver brugt - så om/hvad forskellen er på en aktiv ridehest og en hest der ikke bliver brugt smiley

• #14   1. jan 2015 Det er også det jeg skriver . At ejer vælger ikke at bruge hesten gør jo ikke st den skal have smerter, men hvis den ikke har nogle smerter kan man vel godt lade den gå lidt. Det kommer meget an på de forskellige ejere:)

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #16   1. jan 2015 Om den er foldbums eller ridehest, gør ikke nogen forskel for mig (min laver heller ikke dagens gode gerning smiley ), men i forhold til spørgsmålet, så ved jeg det faktisk ikke. Jeg har ikke rigtig prøvet det. Kun at hesten "knækkede lidt sammen" i bagknæet og der gik der nogle dage, tror jeg. smiley

• #17   1. jan 2015 Har prøvet det en gang, og det var det pga. spark. der blev dyrlægen til kaldt dagen efter og hun kom på en mindre fold. det var så ret alvorligt, så det var kun lige i tide at hun blev tjekket. så hvis jeg oplever det en anden gang, så bliver der ringet med det samme! smiley

• #18   1. jan 2015 Min hest skal være halt i 3 sek uanset grad før jeg kalder dyrlæge. Jeg er sgu lidt en tøs, hvad det gælder. Hellere dyrlæge 3 gange for meget end en for lidt.

• #19   1. jan 2015 Mindre halthed i flere uger uden kontakt til dyrlæge synes jeg ikke er i orden - foldbums eller ej skal den ikke have ondt så længe uden behandling

• #20   1. jan 2015 Vi gir det altid en uges tid ved mindre halt hed men min er også så fint følende at kan blive halt af at kigge forkert på en sten, og hendes halt hed går som regel altid væk efter 1-2 dage, dog er vi pt. I gang med genoptræning efter 3 måneders halt hed (dyrlæge indover) og vi fik af vide at hun bare skulle ud på fold da vores dyrlæge siger at det tit bliver værre af bare og lade dem stå smiley

• #21   2. jan 2015 Hvis den halter i mere end to-tre dage smiley

Kommentér på:
Halt hest - hvornår dyrlæge

Annonce