Frustration han går catwalk .. IGEN! {{forumTopicSubject}}
Pyh det her bliver langt.. Prøver at få det hele med..
I oktober 2011, endte jeg med dyrlægeregninger på over 10.000 kr
Jeg opdagede at min hest i longen, nærmest gik catwalk på bagbenene. Han har altid været snæver bagtil, men her snakker vi altså at han trådte med venstre bagben i højre firbens spor, og modsat!
Den første dyrlæge jeg havde på sagen, kunne fortælle mig, at det selvfølgelig ikke var normalt, men han ikke mente han kunne gøre noget ved det, og jeg burde få hans kollega ud, som også er kiropraktor og akupunktør.. Han mener dog han har væskesamling i bagknæene, og han smides på smertestillende.
Hesten er ren i bøjeprøve (dvs halter ikke), men catwalker meget, og går tydeligt på to spor..
Jeg får at vide jeg IKKE bør ride hesten ret meget før hun kommer..
Den nye dyrlæge er på ferie, og kan først komme to uger efter.. I mellemtiden møder jeg en mor i ridehallen, som er hestekiropraktor.. Hun ser mig ride, og mener den er helt gal.. Hun mener det måske kan komme fra spændinger i nakken (han er frieser, og har haft meget svært ved at søge frem og ned, da han af natur gerne vil 'knejse' med nakken), og at det så viser sig i bagparten, da han kompenserer for ømhed..
Dyrlægen kommer endelig. Hun er enig i, at hesten bestemt ikke bør bevæge sig på denne måde, og at der må gøres noget øjeblikkeligt..
Han får nu af flere omgange kiropraktik og akupunktur, skal blive på folden, eller gå små ture..
Jeg må IKKE engang sætte mig op på ham i de 3-4 uger behandlingerne foregår..
Herefter tjekkes han igen, Men ingen ændringer opleves..
Han ryger nu på Højgård hestehospital. 3 timer, 4 blokader, steroider og 10 røntgenbilleder senere - står alle (flere dyrlæger og div folk er spurgt til råds, og kigger med) målløse, og kan ikke forstå hvorfor hesten går som den gør, da intet hjælper, eller viser noget..
De understreger igen at hesten bestemt ikke skal gå på denne måde!
Jeg bliver nu sendt hjem med en hest, som skal stå stille i en måned, hvorefter dyrlægen igen vil komme, og se om blokader og hvile har hjulpet.
Jeg må IKKE ride hesten, under nogen omstændigheder!
Måneden går, og dyrlægen dukker op.. Hesten bøvlet da den jo ikke har været redet. Hun kigger på jeg rider ham i ca to minutter, hvorefter hun konkluderer at det er forbedret en smule, og det desuden nok også er fordi han er ude af træning nu (hesten går voldsomt på to spor, og catwalker på bagbenene) ..da jeg protesterer, får jeg at vide, at min hest nok bare skal gå sådan på bagbenene, og jeg kan genoptage min ridning som normalt... BUM
..målløst kan jeg ikke gøre andet end at følge hendes råd, men efter en tid omlægger jeg min ridning, og han rides nu kun i hård dressur ca to gange om ugen. Herudover longetræner vi, og laver en masse HMS træning.. Jeg ser forbedring i hans bagben..
Men ak ak ak.. Idag i longen ser jeg igen voldsom catwalk!?
What to dó? ..gider og KAN ikke bruge flere penge på folk der ikke kan finde ud af noget, og synes efterhånden jeg har prøvet alt!
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 384
Kan du ikke prøve at filme det? Det er ofte man kan se mere på film i stedet for beskrivelse..
Træls med alle de penge og ingen årsag.
Kunne som sagt godt tænke mig at se film med dette.
MVh
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 460
Min frieser catwalker på forbenene men det er jo noget helt andet, da det er friserhals, og manglende muskler i ryg og bringe (=ned og frem).
Jeg kan godt forstå at du ikke vil bruge penge på INGENTING, som du jo et eller andet sted har gjort.
Og jeg læser det ikke, som at du ikke vil bruge penge på behandling, men det skal da bestemt ikke være 10.000 ud af vinduet igen.
Føler i den grad med dig.
jan 2012
Følger: 34 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 140 Svar: 536
Jo jeg kan da prøve at fange det på film..
Har ikke været på ryggen af ham i over en måned nu, for aner ikke om det er godt eller skidt at motionere ham, og jeg vil jo nødig gøre det værre, så vi har kun leget groundwork og gået ture..
Kan bare tydeligt mærke på ham han er utilpas, da han er blevet gnaven, asocial osv, så jeg er overbevist om at der ER noget galt! Og det ikke bare er sådan han åbenbart bevæger sig..
Har btw også haft en hestehvisker/massør til at kigge på ham...
jan 2012
Ja, det er præcis det jeg mener
Der burde være sådan en "fuld tilfredshed eller pengene tilbage"-ordning ;D haha
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Jeg kender selv en frieser, der er blevet redet akademisk igennem 5 år. Mange friesere er jo ikke rideheste, så der opstår naturligt nogle udfordringer med en frieser, som ikke opstår på samme måde med heste der er avlet til ridning. Den frieser jeg kender, har eksempelvis nogle problemer med nogle bagknæ der låser, og dermed har den svært ved bæring. Den har dog udviklet sig utrolig meget, og er blevet en helt fantastisk ridehest i dag.
Derud over har jeg set en andalusier gå catwalk, som du beskriver det. Her var det et symptom på, at rytteren ikke havde styr på stilningen, og hesten derfor stillede sig skiftevis fra indvendige til udvendige, hvergang den tog et skridt. Indvendige bagben skal jo træde til tyngdepunktet, og udvendige skal fortsætte i udvendige forbens spor. I dette tilfælde er der tale om en super sensibel hest, med en rytter der ikke var bevidst nok om sit sæde. Så ubevidst stillede rytteren hesten fra indvedige til udvendige, når rytteren red, og det gav denne slingren. Man kunne både se det på bagbenene, men også på en uro gennem nakken og hovedet.
Det kræver god uddannelse af rytteren at kunne arbejde med og korrigere en hest, der af den ene eller anden grund ikke går optimalt på sine ben. Hvis man i udgangspunktet har en hest med nogle fysiologiske udfordringer, og man ikke er opmærksom på dem, kan man gennem uhensigtmæssig ridning komme til at forstærke de problemer hesten måtte have.
Så det ville jeg gøre
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 384
jan 2012
Han bliver redet fra sædet, benene og stemmen kun, og reagerer 99% på det, hovedet søger frem og ned mod jorden, for at opnå ordentlig bæring, som friseren har svært ved jo, så ville mene jeg har styr på hvordan jeg bruger mit sæde?
Ingelise
Hun kunne ikke hjælpe ham, og anbefalede mig en kollega.. (hende har jeg kontaktet, men er ikke lykkedes mig at få en aftale med hende endnu..)
ALLE
Jeg vil GERNE prøve noget nyt, og betale, men så vil jeg være sikker på det er en person som tidligere har kunne løse mystiske problemer, så jeg ikke bare kaster penge i ingenting igen.. Igen.. Igen!
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Nu ved jeg ikke hvor gammel den er - men umiddelbart tænker jeg at der er et el. andet i ridningen mht. ligeudretningen der er gået galt. En del heste går faktisk som en omvendt kegle, som følge af at ligeudretningen aldrig er kommet på plads.
Når nu den er tjekket igennem fysisk, ville mit bud være ridningen/skolingen med ligeudretning forfra.
Bare en tanke herfra. Men er jo ikke fagperson.
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 138
http://stenner.dk/blog/
jan 2012
Undervisere har kigget på det, og mener ikke det er et problem..
(alle fagpersoner er dog helt mundlamme første gang de ser det, indtil de så giver op..)
Har de sidste .. Ja.. Næsten hele 2012 redet ham som jeg skriver i kommentaren herover , og han longeres i kapsun.. Ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Min elskede mulle catwalkede os og havde bøvl ved ovennævnte ting!
Det der var galt var røngtenforandring på nakkehvirvel,de hedder c1 2 og 3,mener det var på 2.det trykkede på rygmarv og lige netop dér har det forbindelse til bagparten!mulle stod tit méget mærkeligt bagtil,som om han ik vidste at han havde 4 ben. Hvis du kan sige ja til de ovennævnte ting og hvis du prøver det med bagbenene,så vil jeg anbefale røngten af nakke og få lavet neurologisk test.det var sådan vi,dyrlæge og jeg fandt ud af hvad der var galt.
Du må gerne kontakte mig med spørgsmål,om dyrlægen el neurologisk test.ska svare så godt jeg kan:)
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
Det ville jeg mene er en mulighed, da hun ikke er dyre, og det er godt til heste uanset om det er noget hun kan løse eller ej
jan 2012
Ups, sorry, det kom først dér
Anja
Han har ingen problemer ved smed, og løfter gerne hovene. Tilgengæld står han aldrig lige med bagbenene (altså som han fx skal ved hilsen til stævne)
jan 2012
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/296676-heros_catwalk
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
men tænker bomarbejde i langsomt tempo, det gør dem lidt mere bevidst om hvor de sætter deres hove.. men tænker også at han har rigtig godt styr på hans ben, det må han have for at kunne krydse over sådan som han gør og så ikke falder over sine egen ben.. pøj pøj med ham..
jan 2012
jan 2012
jun 2008
Følger: 1 Svar: 1
Frustration han går catwalk .. IGEN!