{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.110 visninger | Oprettet:

Behandling af sarcoid - hvad virker? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har en hest med en vorte lige bag gjorden - det er en sarcoid, som tilsyneladende kan behandles på flere måder. Visse dyrlæger vil gerne skære, men risikoen for, at sarcoiden kommer igen og dertil breder sig, er ret stor. Andre bruger salve - Xterra skulle vist være den dyre, dyrlæge-krævende løsning (men som kun har effekt på nogle vorter) - og så er der alle de hjemmelavede og homøopatiske metoder såsom aloe vera, tandpasta, æbleeddike, osv...
Meningerne er mange, og det lyder, som om intet har 100 procent sikker effekt.

Da vorten sidder et dumt sted, når vi bruger pladegjord - og da den er blevet større og er begyndt at bløde her i sommer, vil jeg gerne have den væk.

Så derfor: Af alle de metoder, der findes - hvad har så virket bedst for JER?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behandling af sarcoid - hvad virker?
  • #1   16. aug 2012 Xterra virker. Men hvor man får fat i den vil jeg gerne vide smiley Min dyrlæge siger at den ikke er lovlig mere, så han kan ikke skaffe den.

    Har en hest med samme problem som din, den sidder også lige bag gjorden smiley


  • #2   16. aug 2012 Har lige snakket med min dyrlæge om det i dag. Har en ny opstalder her, der har en kæmpe en af slagsen ved yveret (hun er drægtig). Han siger vi skal starte med, at vaske det med Klorhexidin 0,2% (Normalt til dyr er 0,05%) Og så skal vi spraye med hjortetaks rundt om, da fluerne irriterer hende.

  • #3   16. aug 2012 da jeg arbejde på et stutteri, brugt hvidløg i foderet, noget fodertilskud som jeg ikke kan huske, samt at det blev blev frostet på. det hjalp på den. håber det bedste:)

  • #4   16. aug 2012 Jeg fik først noget hvidt noget, som størknede ovenpå vorten, for at tage sår-delen væk, eftersom det blødte og var meget sart. Så blev overfladen på vorten pæn, og fik så xxterra, hvilket hjalp. Min dyrlæge ville dog ikke smøre xxterra lige ovenpå en blodig sarcoide, da det ville svie voldsomt på hesten, da det jo er mega skrapt...

  • #5   16. aug 2012 Kan du huske, hvad den hvide salve hed?


  • #6   16. aug 2012 Og hvor længe er det siden, du fik Xterra hos dyrlægen? Nogle siger, at det ikke længere er lovligt i DK...


  • #7   16. aug 2012 Vores fuldblodshest har to sarcoider på bringen - en stor på størrelse med en 2-krone og en mindre ca 5 cm ved siden af.

    Sidste sommer gik hesten med et dårligt tilpasset fluedækken, som irriterede og sled hul på begge sarcoider. Speciel den store blev rigtig "led" at se på...blodrød, ophævet og med sivende blod/væske.

    Vi undersøgte en del om sarcoiderne og endte med at se på fodring og trivsel = styrke hestens immunforsvar fremfor at forsøge at bekæmpe "toppen af isbjerget". Hesten vil jo altid have virus i kroppen - også selvom man kirurgisk fjerner en sarcoide. Derfor vil sarcoider oftest komme igen, hvis ikke man forbedrer hestens naturlige modstandskraft.

    Vores hest skiftede opstaldningssted, og flyttede til en lille rolig stald med kun 3 heste og dermed GRÆSfold alle de lyse timer i vinterhalvåret. Vi skiftede halm ud med spåner og dermed også med hø. Kraftfoderet blev mindsket, grovfoderet (godt hø, lucerne) øget. Vitamin/mineralkoncentrat afstemt til foderplanen samt en stærk urtekur for immunsystemet.

    Hesten har tidligere haft perioder med tynd mave = dårlig foderoptagelse. Dermed var vores hensigt at få hesten i bedre balance både mentalt og fysisk, så dens fordøjelse blev optimal og foderudnyttelsen høj.

    Det er lykkes!! Hesten stortrives - ingen tynd mave, trivelig og afbalanceret hest, der kun kun har to "pels-løse" hudpletter på bringen i stedet for to store blødende sarcoider. smiley Der er nu ingen problemer med, at hesten går med dækken.

    Se på fodring og miljø og gør en indsats for trivsel og immunsystem smiley


  • #8   16. aug 2012 Jeg havde en hest med 3 sarcoider og jeg satte man-elastikker rundt om dem, så blodomløbet til dem blev stoppet og de ville efterhånden visne og falde af, af sig selv.. Dyrlægen sagde jeg skulle gøre det, selvom hun ikk måtte anbefale det, da hun helst ikk ville skære dem væk, for som du selv skriver, så kan de slå ud over hele kroppen og blive værere.. Men det hjalp på min hest at bruge man-elastikker, man strammer rundt om dem, du sætter en på hver 3 dag og tilsidst falder den af, af sig selv, da den somsagt er visnet og når den er faldet af, vil der bare være en bar plet, som der senere vil vokse pels hen over

  • #9   16. aug 2012 Simone J: Jeg tror, du tænker på vorter. Der er forskel på vorter og sarcoider..... Man kan ikke sætte elastikker om sarcoider, da de jo har en helt anden form end alm vorter.

  • #10   16. aug 2012 Nej jeg tænker ikk på vorter, da det bestemt var sarcoider.. Jeg havde dyrlægen ude for at finde ud af hva det var og hun sagde at det var sarcoider

  • #11   16. aug 2012 Det var ikke...det er...Sarcoider skyldes en virus, som altid vil være i hesten, når den først er konstateret - præcis lige som herpes (forkølelsessår) hos mennesker.

    Bedste måde til at kontrollere det, er at styrke immunsystemet og undgå stress.... Man kan ikke kurere eller helbrede sarcoider ved brug af elastikker.


  • #12   16. aug 2012 Det kunne man så her, de har været væk i 1 år nu, dog er han solgt og ved ikk om de er kommet tilbage.. Så jo man kan godt bruge elastikker, for igen det stopper blodomløbet og sarcoiden vil tilsidst visne

  • #13   16. aug 2012 Jamen, læs nu hvad jeg skriver... Sarcoider skyldes en virus, som er i kroppen for altid - det vi ser på huden er kun "toppen af isbjerget". Og fordi, du fjerner toppen, så er virus stadig tilstede. Hesten er inficeret for resten af livet.

    Men vorter - dem kan man fjerne på den måde, du beskriver smiley


  • #14   16. aug 2012 Nu er sarcoider jo ikke decideret skadelige for hesten - det er en slags virus/hudkræft, men ikke noget, der kan ramme indre organer. Og hvis der bare havde været tale om en lille, harmløs vorte, der ikke genererede hende, så ville jeg have ladet den være ( det var også det råd, dyrlægen gav i første omgang) - men når den nu vokser og sidder et dumt sted, så skal den væk. Og selvom virus aldrig forsvinder, så er det jo altid godt at få genen fjernet. Jeg havde overvejet elastikker, men den har en helt rund form og er ikke sådan at isolere....Ved også godt, at et stærkt immunsforsvar er vigtigt - havde en agronom ude, og hun anbefalede også noget foder og nogle tilskud - men det har haft nul og niks effekt, så jeg tror, det er bedst til forebyggelse. I hvert fald skal der mere til på denne hest.

    Hvad mener i om dem, der bruger tandpasta med højt fluorindhold? Eller den dér krokodilleolie? Nogle bruger vist også noget naturmedicin fra thuja-planterne....Jeg frygter, at det er rent hokuspokus meget af det - men ville så gerne høre fra nogen, der har erfaringer med det...



  • #15   16. aug 2012 JA og han har stadig virussen i kroppen, igen det var ikk vorter, men sarcoider.. Jeg ved det bedre end dig, eftersom jeg så dem på min hest og fik en dyrlæge til at konstatere det og tvivler på en dyrlæge tager fejl.. Desuden tog hun også prøver på dem, som viste at det var en sarcoide og prøver tager aldrig fejl..
    Dette jeg skriver er ikk surt ment


  • #16   16. aug 2012 Enig Christina....

    Men som skrevet, så behandlede vi primært indefra....på selve den blødende og aktive sarcoide prøvede vi forskellige cremer, hvor den såhelende fra stalosan, der lige som lægger en hud-hinde, var den bedste. Og ja, resten er så forebyggelse, hvilket har været særdeles effektivt for vores hest. Men i den akutte fase - der havde vi størst succes med ovennævnte salve, som i øvrigt kan købes uden recept i foder/landbrugsforretninger.


  • #17   16. aug 2012 Ja ja Simone smiley Jeg har skam også set både sarcoider OG vorter smiley Men hvis du ved bedst, så er der ikke grund til at skrive mere smiley

  • #18   16. aug 2012 Jeg har prøvet Stalosan - den er fantastisk til småskrammer, men har ikke nogen effekt på hendes vorte/sarcoid...

  • #19   16. aug 2012 Nej, det havde heller ikke helbredende effekt på vores - men det gav en kunstig hinde, så fluer og andet kravl ikke jokkede rundt i det og spredte det....Selve helbredelsen eller mere korrekt ophelingen af det akutte udbrud, klarede hesten selv over tid gennem vores indsats for hans immunsystem smiley Vi har i øvrigt ikke haft et eneste udbrud siden smiley Håber, det fortsætter sådan...


  • #20   16. aug 2012 Egentlig kan man vel sammenligne det med herpes på mennesker? Det er jo samme problem - virus, som man må leve med hele livet, men man kan mindske udbruddene med et godt immunforsvar (og sporstoffer)....

  • #22   16. aug 2012 Tak, det vil jeg da lige tjekke. Hvordan fandt du ud af, at det skulle være godt? og er det dyrt?

  • #23   16. aug 2012 Nåååh...det er jo også en form for virus, og antivirale midler er det, man bruger mod skoldkopper. Så giver det mening....:)

  • #24   16. aug 2012 Lullepigen: Er det zink -liniment, du taler om?


  • #28   16. aug 2012 Super - skulle lige til at sende et link, for det er den samme, jeg havde fundet - men var lidt usikker, da den manglede den rette farve smiley


  • #30   7. aug 2013 Hejsa smiley
    Vil lige høre hvordan det går med dine sarcoider ( altså hestens). Faldt lige over din artikel da jeg søgte på behandling af sarcoider nemlig


  • #31   7. aug 2013 Det er gået fantastisk - den er væk! smiley Hun har et lille ar, men efter at være vokset og vokset i månedsvis, hvor den blev mere og mere klam og væskende/blødende (havde behandlet med den skoldkoppe-spray, der omtales i debatten) , så var den så stor og blomkålsagtig, at jeg kunne sætte en elastik omkring - og dét virkede! Efter kun en uge var den svundet ind til oprindelig størrelse - og en uge mere (med endnu strammere elastik), så faldt den af og efterlod en fin, glat hud indenunder. Det er ikke helt dækket med pels - som sagt er der ar - men hun har ikke haft udbrud siden. smiley :) smiley

  • #32   7. aug 2013 Jeg kan ikke huske på hvilket forum jeg læste det men det var et hesteforum. Der var en medicin uddannet der havde læst om en ny test i et tidskrifte. Tessten var udført i schwiez, hvor man brugte hvad der svarer til den danske udgave af Zovir. (smurte sacoiderne)

    100% af alle sacoiderne reagerede på behandlingen, og 68% forsvandt helt. Hvilket jeg synes er en ret stor succes rate.

    undersøgelsen viste at det havde noget med at gøre at sacoider er en form for latent virus ligesom herpes på mennesker.

    Vi har 2 heste i min stald der har det, og de er begge blevet smurt en gang om dagen i nu 5 dage, og sacoiden på begge heste er blevet mindre, mere på den ene hast end den anden, men stadig så meget på begge, at det kan ses.


  • #33   7. aug 2013 Ja, det er jo netop sammenligneligt med herpes, fordi det ligger gemt i kroppen - fedt, at Zovir virker - bare synd, at de bittesmå tuber er så dyre....

  • #34   7. aug 2013 Søg på HN efter zovir, der står noget om det smiley

Kommentér på:
Behandling af sarcoid - hvad virker?

Annonce