{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.597 visninger | Oprettet:

Sarcoid, efudix og ridning {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min hest har desværre (muligvis, der er ikke lavet laboratorietest) fået en sarcoid og den er nu i behandling med efudix creme.
Vorten sidder på indersiden af højre forben, ret højt oppe, så det genere egentligt ikke noget.

Mit spg er, må jeg ride en lille skridttur på 20 min på min hest imorgen eller trække en tur med ham, selvom han er i behandling med efudix?
Gider ikke ringe til dyrlægen, for kan umuligt forestille mig at jeg ikke må, men ville lige høre jer ad alligevel...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sarcoid, efudix og ridning
  • #1   9. jun 2010 hvis vorten ikk genere er der vel ikke nogt i vejen for at ride. nu ved jeg ikke hvad det er for noget behandling den får.

  • #2   9. jun 2010 efudix er sådan noget ætsende creme. Der gerne skulle få sarcoiden til at visne og dø og derved falde af. Ligesom man gør med fodvorter.

  • #3   9. jun 2010 så kan du sagtens ride, hvis vorten ikke sidder så den generes af gjord eller sadel

  • #4   9. jun 2010 Der skulle vel ikke sidde nogen som også kan forklare mig præcis hvad en sarcoid er for jeg har stadig ikke fattet det helt, selv efter en tur på google og en snak med dyrlægen.

    Så vidt jeg kan forstå er det en virus, som hesten bliver smittet med fra kvæg ved at et insekt først stikker en ko og bagefter hesten. Og at den virus af en eller anden grund går i ged og derved skaber celleforandring.
    Fik også at vide af dyrlægen at jeg ikke behøver holde øje med om min hest får flere, da den eneste måde de kan smitte er hvis et insekt stikker ham direkte på vorten og derefter stikker ham et andet sted.

    Ja jeg er ikke helt med smiley Nogen der kan forklare mig præcis hvad det hele går ud på?


  • #5   9. jun 2010 Joan: Synes ikke jeg er blevet spor klogere af det jeg kunne læse på nettet...
    Jeg kommer fra en lægefamilie, så jeg er nysgerrig efter hvad der ligesom ligger bag det hele. Men der er ikke tilsvarende at finde i human biologi... Og har ikke kunne få et præcis svar på præcis hvad i al verden en sarcoid er. At det skyldes en virus og viser sig som en vorte, fair nok, men det er jo meget overordnet... kunne godt bruge lidt flere detaljer smiley


  • #6   9. jun 2010 Og eftersom din hest har 3 vorter må et insekt der har stukket en ko jo have stukket din hest 3 steder.. eller hvad? haha ja I really dont get it. Tror jeg skal på den engelske google og se om der ik er nogle dyrlæge dokumenter om det.

  • #7   10. jun 2010 undskyld, men hvordan ser de der vorter ud for min shetlænder har en underlig svampet bule og jeg ved ikke hvad det er .?

Kommentér på:
Sarcoid, efudix og ridning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce