1.231 visninger
|
Oprettet:
Dårlig Balance? {{forumTopicSubject}}
Ja, min pony har rigtig dårlig balance Og jeg kunne godt tænke mig at han ikke skulle jorde rundt på banen i galop fordi han ikke kan holde den i pænt tempo Han skrider rigtig meget i hjørnerne osv. Er der nogle der har nogle ideer til hvordan jeg kan opbygge den? for jeg må sige, jeg er helt på bar bund her!
feb 2011
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 108 Svar: 801
feb 2011
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
feb 2011
-Dog kan jeg ikke se hvordan det kan styrke han balance hvis jeg ikke bruger indspændinger? Skal jeg bruge dem eller ikke?
feb 2011
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Og ja, rytteren har stor betydning for det, så måske skal du lige se på din egen opstilling også.
Du siger du vil have fif når din ridelærer ikke er der - hvorfor gør du ikke bare det han siger du skal gøre, når han er der?
feb 2011
-Ang fif. Ja, jeg får dressurundervisning, men han underviser jo mig ikke i alt Jeg rider jo programmer mm. , men her søger jeg fif (dvs. Metoder fra jorden osv) min underviser retter mig hvis jeg sidder forkert og jeg har ikke brug for at andre skal forklare mig dit og dat Det er IKKE en hentydning til dig bare generelt
feb 2011
feb 2011
feb 2011
feb 2011
-Har det noget at gøre med at hestens ryg er svag?
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
feb 2011
okt 2004
ts. - du har misforsået noget, for indspændinger forhindrer den netop i at strække halsen og finde balancen, og på den måde løfte ryggen. At spænde hovedet ind, hjælper da overhovedet slet ingen ting.
jan 2009
Følger: 207 Følgere: 451 Heste: 4 Emner: 635 Svar: 7.960
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
okt 2004
feb 2011
okt 2004
det nytter aldrig at tvinge hesten i holdning.
jan 2009
Følger: 207 Følgere: 451 Heste: 4 Emner: 635 Svar: 7.960
Da den ikke havde balance i galoppen, kom det bedre frem på en springbane, det samme med min egen hest, siden har den gået i god balance.
feb 2011
Hvad skulle de ellers gøre? og jo det gør de altså
feb 2011
feb 2011
feb 2011
okt 2004
Hesten får ikke ryggen op, bare fordi du trækker hovedet ind. Når du rider den, rider du den heller ikke korrekt, hvis du bare hiver den ind med tøjlen. den skal rides bagfra, have muskler til at bære sig, så den på den måde kan gå i holdning, samles osv. det gør man ikke, ved bare at spænde ind. det giver en falsk holdning.
og jo, indspændinger har jo netop alt at gøre med bæring, for de forhindrer hesten i at gå der, hvor den kan bære sig selv. indspændinger giver ikke efter, hvis hesten har brug for længere tøjle, de tvinger den bare til at gå i en holdning.
du har misforstået noget, hvis du tror at indspændiger virker, for det gør de ikke, har aldrig gjort det og kommer aldrig til det. du forhindrer hesten i at gå rigtigt i ryggen, og det eneste de gør, er at trække hovedet ind, og det er ikke godt for noget, hvis ryggen og bagpart ikke er med.
okt 2004
okt 2004
Jeg synes nu også jeg bruger et ganske pænt sprog. Jeg tvinger hende ikke, jeg vil bare have at hun skal forklare hvorfor det skulle være så godt at tvinge hesten.
okt 2004
Nej, men jeg kan få hende til at forklare hvad det gør godt for. og det bliver jo trodsalt ret svært at forklare.
okt 2004
Hvis jeg bare giver hende ret og siger at det hun gør er fint, så ændrer hun intet, og hun vil aldrig forstå det. Jeg har ikke den holdning, at man selv vælger hvad man synes er rigtigt. Med nogle ting jo, men ofte (som i dette) ER det bare ikke rigtigt, uanset hvad man synes, for når det kan bevises at det ikke er godt, så er det helt ligegyldigt hvad man selv synes og tror. og nogle gange er det nødvendigt at have det på den hårde måde, før man forstår det.
Du siger du har været i min skyldelinje - så burde du vide, at jeg netop kun gør sådan, når jeg VED hvad der er rigtigt. Når det er et spørgsmål om holdninger, så er jeg ikke sådan, kun når det ikke kan diskuteres. det kan ikke diskuteres, at indspændinger skader, og jeg vil ikke sidde og sige til nogen, at de bare skal gøre det hvis de synes, for det synes jeg ikke de skal, når det kan skade deres hest. så er jeg ret ligeglad med om de tror det er rigtigt.
feb 2011
-Jeg tror bare at jeg vælger at lytte til Luna når du skal "tale" sådan der CTS. At hun ikke har ret kan du ikke bruge her da hun blot fortæller sin mening.
Jeg tror bare at jeg sletter dette emne når i begge har set denne besked. Det var slet ikke meningen at det skulle ud i en diskution, men det kunne jeg have sagt mig selv. Folk skal stikke næsen i alt. Hvis du skal vide hvorfor jeg holder på indspændninger skal du sende mig en PB. Men jeg ser gerne at det bliver i et ordenligt sprog! Ellers må jeg desværre melde dig til A eller HA Sådan burde det ikke være, men man kan dog i det mindste behandle folk med respekt hvilket jeg ikke føler at du gør med mig og Luna.
Dog vil jeg sige at det ikke var til nytte at oprette dette emne, det eneste jeg fik ud af er folk der skal rakke ned på folk.
okt 2004
Og ja, det er fint nok. Men nu ved du i det mindste at det ikke hjælper som du tror, og jeg håber du vil lade være med at bruge det fremover.
Luna - du kender mig ikke, så du kan ikke vurdere hvordan jeg tænker om andre. når jeg VED at noget er rigtigt - nej, så accepterer jeg ikke andet. men kun fordi det er ting hvor jeg kan BEVISE at jeg har ret. Ellers gør jeg det ikke. Og nej, jeg skal ikke undervise nogen som helst, det har jeg ikke tålmodighed til.
Desuden har jeg vidst ingen steder forsøgt at tvinge hende til at mene det samme som mig. jeg forsøger bare at få hende til at forklare hvorfor det er rigtigt, for jeg har endnu aldrig set en ordentlig argumentation for dette. men sjovt nok, er der aldrig nogen der kan forklare hvorfor jeg tager fejl.
og så kan du desuden ikke sidder her og sige hvad der hjælper på folk, for som du selv siger kender vi dem ikke, så det kan du vel ikke gøre dig klog på. det virker ikke på dig, fint nok, måske virker det på andre.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
feb 2011
CTS: Det her er sidste kommentar jeg skriver til dig. Fint du vil vide det så forklare jeg det.
Som sagt ser jeg det som bedre støtte til hestens nakke under longering. Hvis den skulle gå for langt ind, driv på den og den går ud hvor du vil have den. Uden indpændninger er han sværere at få ned, men det går. Det kan jeg sagtens leve med, men han skal under alle omstendigheder ikke overbøjer sig og gå under lod. Og det gør han. Så driver jeg på ham, men automatisk løfter han hovedet alt for meget og kigger stjerner. Så er der det med ryggen. Igen overbøjer han sig og går under lod. Hvilket ikke styrker hans ryg, men gør den mere, hva skal man sige, øm og stiv dagen efter. Giver jeg ham indspændninger på går han frem til biddet, arbejder og suger godt på det. Så kommer han ordenligt ned og får brugt sin ryg korrekt. Det styrker hans ryg og gør at han får muskler, som han mangler. Går hesten med hovedet helt oppe i skyerne strammer den mere end hvis den går rigtigt. Derfor er det vigtig for mig at han går rigtigt. Jeger ligeglad med hvad du mener og jeg ændre ikke min mening. Du skal ikke prøve at lære mig om indspændninger da jeg godt ved hvad der er godt og skidt med dem.. Jeg har bla. Fået undervisning hvor de er taget i brug (stadig fra jorden) og eg har lært en del om dem. At nogle at opflasket med at det er noget lort at bruge kan jeg ikke gøre så meget ved g jeg har faktisk heller ikke tænkt mig det. Sådan er det og det ændre jeg ikke på. Hvad du så synes er jo din sag, men derfor behøves jeg ikke vide hvorfr du ikke har lyst til at bruge dem. Og jeg har ikke tænkt mig at fortælle dig atdet er forkert at ikke at bruge dem, for jeg er faktisk ligeglad om i bruger dem eller ikke..
Så, det var det og nu gider jeg ikke diskutere det mere. Vi har hver vores mening. Sådan er det
feb 2011
okt 2004
Luna - det du har gang i mod mig ligenu, er ligeså meget at dunke i hovedet, som du mener jeg har gjort. jeg har nu læst mine besker igen, og kan faktisk ikke ét sted se, at jeg har været værre mod hende, end du er mod mig ligenu.
feb 2011
okt 2004
Luna - når du sidder og fortæller mig at alt jeg gør er forkert osv. så dunker du mig i hovedet, på præcist samme måde, som du mener jeg gør.
okt 2004
men omvendt, så vil jeg da også meget gerne se de beskeder, hvor jeg har dunket nogen i hovedet, mere end du har gjort?
okt 2004
Resten kan jeg ikke se er at dunke nogen i hovedet. så kan man jo pludselig ikke skrive andet end ros og give skulderklap.
og så synes jeg desuden ikke at den besked er værre end det du skriver.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Du skriver han går med hovedet oppe i skyerne ellers og kun med indspænding går han ned..
Så ville jeg kigge på det.. Måske skal man longere anderledes? Kan man købe/låne en bog omkring emnet eller måske få gode tips på internettet til, hvordan hesten bliver afslappet under longering..
Indspændinger er bare noget der konstant kan fiksere hovedet på hesten..
Det gode for en hest med svag ryg er ned og ud og det vil en indspænding forhindre..
For at gøre en svag ryg stærk ned og ud og MASSER af overgange, det styrker også balancen, bomøvelser styrker også balancen, bomme på buet spor, bomme der er hævet i forskellige højder osv osv..
Jeg har brugt tricks som at tage og give, altså det som indspænding ikke kan..
Så er der hvordan du står i longen det er meget vigtigt, det kan nogen gange få selv den værste stjerne kigger til at slappe af..
Men bomme er altid en god ide, da det er en natulig ting for den at arbejde med alle de gode ting der, hvis du formår at vise dem vejen, på en afslappet og kontrolleret måde
apr 2005
(link fjernet)
Jeg fortrækker selv lige mulen omkring bringen, altså ikke inde ved den ;), men altså lidt længer nede end din har sin her
Det kan også være en god ide at øve versader fra jorden, når balancen og overgangene er blevet bedre..
Prøv at søg herinde, der er masser af emner og videoer omkring der
Det styrker bagparten og hjælper hesten til at flytte vægten bagud og en god hjælper til samlingen
okt 2004
feb 2011
Du skriver han går med hovedet oppe i skyerne ellers og kun med indspænding går han ned..
-Nej det var ikke det jeg skrev, jeg synes lige du skal prøve at læse omkring dette igen
Tak for svar.
Ang. det link du har sendt mig.. Jeg havde kun lige haft ham i 3 til 5 dage der Det er slet ikke sådan vi "rider" mere....
feb 2011
-Men det gider jeg slet ikke diskutere igen, siger bare min mening
apr 2005
Det var bare der jeg fik det fra...
Det at han går og putter sig bag lod, kan også være tegn på dårlig balance og at musklerne ikke helt er der til at bære sig selv
Ved at putte indspændinger på, kan du også ende med en hest, der bare bære balancen i indspændingerne og så er man lige vidt, vi skal ende med en afbalanceret hest, der kan gå roligt i longen i balance med sig selv uden hjælpe midler, ihvertfald efter mit hoved
Og det billede jeg linkede til er ellers meget fint, det var da præcis sådan jeg ville ride en hest, med en lidt skidt balance, så det skulle du da ellers have ros for..
Jeg ville gå igang med overgang og masser af dem, parader, langsom skridt -øget skridt, trav - lettere øget trav (øget trav vel nok være lidt meget at forlange) galop og tilbage i trav, og så bare masser af dem
Så ville jeg øve, ja det lyder måske mærkeligt, men volter Og det må gerne forgå i hånden, går hesten ligeudrettet, altså hvordan sætter den fødderne (søg gerne på youtube, så du kan se det selv) og ret det fra jorden, da det kan være svært at se oppe fra, især når man har en sommermave i vejen, ja altså hestens he he
feb 2011
apr 2005
Synes ikke jeg kunne noget på ham de billeder, hvor du longere ham, der synes jeg da bestemt ikke han kigger stjerner Han ser ud til at være en fin lille hest
Som jeg har skrevet oven over, i alt mit "vrøvl" så kan det med at gå bag lod, det at den putter sig, godt have noget at gøre med en dårlig balance og manglende muskler
Så ville jeg gå lidt tilbage i træningen og styrke de muskler, det er også det jeg er igang med min egen efter han har været syg, så laver det samme
Masser af overgange, masser parader, øvelser fra jorden her er versader så i blandt, schenkelvigninger og andre alle de andre ting beskrevet overfor
Det er bare med at komme igang og man bliver helt grebet af det, når ens hest bliver stærkere og stærkere for øjnene af en, selvom det tager tid - og det vil tage tid - så er det alt bøvlet og tiden værd
okt 2004
feb 2011
apr 2005
Ja det kan sagtens ske
Men så ville jeg også give dig de samme redskaber som jeg har skrevet ovenover til at komme det til livs..
Indspændinger ville jeg aldrig mene løser problemet pga alt det jeg tidligere har skrevet
Dårlig Balance?