{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

ofre penge... {{forumTopicSubject}}

jaa..
nu sad jeg og læste om en hest der havde brækket benet, og ejeren havde oftret dyre domme på operationer før det kunne blive noget som bare lignede en hest..

så kom jeg til at tænke på.. jeg har en 5 års DV og en 13 års shetlænder, og vil så spørge jer:

er det kold og kynisk at tænke at, hvis min shetlænder brækkede benet, eller en anden form for slem "sygdom", så ville jeg måske ikke ofre pengene på at få den rask, men hellere aflive den i stedet?

hvorimod hvis det var min DV, så ville jeg gerne ofre pengene på hende.. selvfølgelig ikke hvis det aldrig blev til hest igen, så vil jeg hellere aflive den..

ved godt at shetlænderen er ligeså meget hest som den store, men ville ikke ofre 20.000 på en operation for at han blev rask igen, men i stedet ofre 3,95 kroner på en patron, og få den skudt i stedet..

er det MEGA uretfærdigt tænkt??

- ved at der er nogle som går i spåner over det her, men det er nu engang sådan min tankegang er.. smiley ville bare høre jeres mening, og jeres tanker omkring sådan noget.. smiley

//Anne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ofre penge...
  • #1   2. aug 2012 Nu har jeg ofret en del penge på min KS-hest og må indrømme at forløbet har 'lært' mig at jeg nok for fremtiden vil være mere kynisk og sige godnat til hesten hvis den ikke fungerer.. Det her er for dyrt og mentalt krævende for mig og heller ikke ok for hesten.. og det ender nok med aflivning alligevel.. så har reelt brugt en masse penge på at prøve at få god samvittighed.. det virker ikke kan jeg fortælle jer

• #2   2. aug 2012 Synes du modsiger dig selv :

"er det MEGA uretfærdigt tænkt??"

og

"men det er nu engang sådan min tankegang er.."

Så egentlig opretter du bare indlægget, for at få nogen til at sige "Bare hav god samvittighed med dit valg. Det er helt okay at forskelsbehandle dine heste. "

Nej, jeg synes ikke det er okay. Men nu mener jeg at man har hest ligesom man har venner - både i dårlige og gode tider. Og jeg forskelsbehandler ikke, og ville aldrig vælge at tage ansvar for en levende skabning, som jeg så ikke ville kæmpe for. Hvorvidt jeg ville vælge at bruge 20.000kr på en operation er så en helt anden sag. Men hvis jeg var af den mening at jeg ville, så ville jeg i hvertfald ikke gøre forskel på mine dyr. Dermed ikke sagt at jeg hverken er af den ene eller anden mening.

• #3   2. aug 2012 Synes sagtens man kan forskelsbehandle sine heste - jeg har da også mine "favoritter" som jeg ville bruge flere tid, kræfter og penge på end andre - det er en skam.
    En død hest lider ikke, så at den ene ser sprøjten før den anden, kan jeg ikke se et problem med.

• #4   2. aug 2012 Jeg gik også meget langt med min tidligere hest og brugte over 60.000 på ham på trods af, at hvis det hele gik godt, ville han kun kunne gå som skovturshest.

Når jeg ser tilbage på forløbet gjorde jeg det rigtige dengang, men jeg ville handle meget anderledes i fremtiden.
    Jeg ville stoppe langt tidligere - både af økonomiske, men også af følelsesmæssige årsager.

• #5   2. aug 2012 Jeg synes det er okay. smiley

Siden januar har jeg brugt lidt over 30.000 ialt på dyrlæge til min pony som flækkede menisken juledag, det ville jeg ikke på hvem som helst... Tit betyder nogle heste bare mere for en end nogle andre smiley

• #6   2. aug 2012 Det kommer an på så meget.. Hvis det ene bare er en selvskabs pony og brækkede benet og det andet var min ridehest som jeg red meget på så ville jeg nok ofre flere penge på min ridehest end den lille selvskabs pony.

Men det nok fordi jeg er lidt kold og kynisk på det punkt gider altså ikk bruge jeg ved ikk hvor mange penge på en hest som overstiger dens værdig et par gange.. for så hellere skyde den også købe en ny.. det lyder hårdt men altså hesten er nok ret ligeglad den ved det ikk..

Vil dog også sige jeg har da brugt 12000 kr på et 2 måneder gamel føl.. og valgte den dyre operation da hun havde trådt en lill søm spids langt op i hoven. Jeg fik havde chancerne var rimelig gode ved den dyre operation og sådan 50% ved den billiger.. Hun klarede den heldvis.. var et virkelig virkelig svært valg.. men jeg tog den dyre for hvis jeg skulle vælge og prøve og se om hun kunne klare den så hellere vælge det dyre også give hende en bedre chance..

Så det er bestemt ikk fordi jeg bare er mega kold men man bliver altså også bare nød til og tænke økonomisk nogen gange og være realistisk

• #7   2. aug 2012 Andrea M. Dragsdahl ! - Liberamus Equos !
    modsiger da på ingen måde mig selv.. ??
    jeg skriver og spørger om I synes det er uretfærdigt tænkt..

MIN tankegang er som den er, og det er der skam ingen der kan lave om på... men jeg spriver og spørger om jeres mening.. og hvad i synes om min mening, det betyder jo ikke at i kan ændre den vel.. smiley

det har intet at gøre med at i kan sige at jeg bare skal have god samvittighed.. du kan skrive hvad du lyster... fint at du har sådan en tankegang.. det har jeg ikke..

• #8   2. aug 2012 Camilla L:

ja jeg ville selvfølgelig overveje situationen.. hvis jeg havde et føl som du, og den blev skadet, så ville jeg da ofre pengene i den, IGEN alt afhængig af hvor slemt det er, hvis man kan se den ikke bliver hest igen, så vil jeg ikke ofre pengene på den, da jeg egentlig synes det er synd for hesten også..

havde en 22- årig gammel hoppe som jeg ofrede 6000 på inden jeg bestemte mig for at hun skulle have fred, og fik den skudt i stedet. den begyndte at halte og blive dårligt gående, og tabe sig hurtigt og ikke tage på igen.. efter adskillelige dyrlæge besøg og behandlinger fik den fred.. for så er det jo synd for hesten..

min shetter er nettop "bare" til selskabs pony, han kan ikke rides på da han er lidt vild.. (: og den anden er min ridehest.. smiley

kort sagt.. er helt enig i hvad du skriver.. (;

• #9   2. aug 2012 jeg syntes at det er helt i orden,

altså jeg elsker begge mine heste rigtig rigtig højt og vil dem det bedste men ens økonomi sætter altså også nogle grænser og man skal også tænkte på hvad der er mest humant for hesten og om man gør det for hestens eller sin egen skyld.

Hvis en af mine heste kom slemt til skalde eller blev meget syg ville jeg gøre alt jeg kunne for at det blev til en velfungerende ridehest,
    men altså hvis nu at der skete noget med min 17 år gamle haflinger og jeg ikke kunne være sikker på at hun blev ridehest igen og fik en godt liv efterfølgende ville jeg nok ikke ofre helt så mange penge og kræfter på at få hende rask igen som jeg ville bruge på min 1 årige plag, som måske ville have lidt bedre chancer for at komme sig fuldstændig smiley
    og det er ikke fordi at jeg holder mere af den ene end jeg gør af den anden, jeg elsker dem begge to rigtig meget smiley

• #10   2. aug 2012 Det kommer an på rigtig meget! smiley ville ikke personligt selv dømme folk der forskelsbehandler

ville dog hellere give en hest fred vis den havde brækket benet end af tvinge den igennem en langt behandlingforløb ... det er i min verden mest humant for hesten!

• #11   5. aug 2012 Line Holst.
    er enig med dig, ville egentlig nok også vælge at aflive heste istedet.
    det var også mere for at give et overblik over hvor mange penge der var snak om.. da jeg ikke kan forestille mig at en reperation af et brækket ben er helt billigt.. smiley

Kommentér på:
ofre penge...

Annonce