{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

Strøelse i løsdrift? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi har bestemt, at vores heste i fremtiden skal stå i løsdrift. Vi har snakket og er blevet enige om, at de ikke skal stå på halm, så nu er vi gået i research-mode.

Hvad bruger I, i jeres løsdrift, hvorfor, fordele/ulemper, og hvordan er det økonomisk i forhold til halm?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strøelse i løsdrift?
  • Janne T
    Janne T Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
    #1   29. jul 2012 Kan bare sige at hvad angår økonomi, tror jeg at intet er billigere end halm.

Btw ingen grund til at frygte "sure tæer" med halm og dybstrøelse, de gider sikkert næppe stå derinde særlig meget og problemet forsvinder. Så kan faktisk ikke forstå hvorfor man fravælger halm til lige løsdrift, det er også noget af det varmeste underlag man kan give dem som seng - specielt hvis det får lov at ligge så længe at det begynder at varme. smiley
    Hvorfor fravælger i halm? smiley

Tror piller er noget bøvl?? - ruller de ikke ud af stalden, og det er de vel lidt for dyre til bare at rulle ud i regnen smiley ?

• #2   29. jul 2012 Vi bruger spåner. De kan hentes ved den lokale tømrer. De er laver en super bund og laver minimum mødding.
    Træpiller har jeg ikke turde bruge, da jeg er bange for at det bliver for dyrt? Hvor mange kg skal der bruges til at starte en løsdrift boks på 10 x 6 m?

• #3   29. jul 2012 Da jeg havde hest i indendørs løsdrift gik de på halm..

Det samme gjorde køerne i kælvningsboksen smiley Man skal bare strø hver dag, så er der ingen problemer smiley

• #4   29. jul 2012 Vi bruger halm, det luner godt, har aldrig problemer med muk osv. nemt at håndtere, billigt er det også smiley

Vi har så også hø ad libitum, så jeg undgår at hestene æder halmen, hvilket jeg syntes er uhensigtsmæssigt.

• #5   29. jul 2012 Vi brugte forresten spåner en periode fordi vi fik dem gratis for at hente dem ved et savværk, men de kunne altså ikke måle sig med halmen.

• #6   29. jul 2012 Mine forældre bruger halm hele året, min mormor bruger også halm, dog bruger hun i sommermånederne kun sand, da de opholder sig ganske lidt derinde i sommeren.

Træpiller knuses jo når hestene går på dem, så det er jo ikke så mange igen der ryger ud, medmindre man har gulv der hælder betragteligt mod udgangen.
    Træpiller er dyrt i opstart, men økonomisk i vedligehold. Når vi får vores eget regner jeg pt med, at vi forsøger os med træpiller i løsdrift. Men vi har antagelig masser af tid til at skifte mening (;

• #7   29. jul 2012 Bunden kan ikke "rulle" ud af vores stald, da der er et lille "trin" ned.

Vi fravælger halm, da vi har en heste med mavesår og tendens til mavesår, så vi vil gerne tage halmen fra dem. Dertil kommer også, at alle de løsdrifter jeg har set med halm, har det haft svært ved at tørre, når regnen har været forbi. Det har hele vinteren være hel svampet at gå i pga. fugtighed.

Så vi vil gerne finde noget andet.

Vi leder ikke nødvendigvis efter noget, der er billigere end halm, men det er rart at vide, hvordan strøelsen er økonomisk.

• #8   29. jul 2012 mime stå også på halm

• #9   29. jul 2012 Vores har hø ad libitum, men vil gerne spise meget halm stadig, så derfor fravælges halmen.

• #10   29. jul 2012 Det skulle helst ikke regne ind i løsdriften... jeg har også en mavesårshest, men han æder høet og ikke halmen smiley

• #11   29. jul 2012 Vi skal snart have lavet en løsdriftstald hjemme hos os. Når den er lavet har vi tænkt os at bruge en blanding af tørv og træpiller smiley Det har jeg flere gange fået anbefalet (+ jeg selv har brugt det i boksen), og det giver en god og fjedrende bund, som er let at vedligeholde. Grunden til vi ikke kun vil bruge træpiller er, at møddingen gerne skulle kunne nedbryde sig selv hurtigt, så vi slipper for at bruge penge på afhentning af mødding smiley
    Halm er billigt ja, men hvis man laver en ordentlig bund af det overnævnte, og hvis man husker at fjerne klatter hver dag, kan bunden holde længe!

• #12   29. jul 2012 Vil også loge nævne, at det koster dyrt, at komme af med en mødding, hvor der hr været brugt halm, i forhold til, hvis man f.eks bruger tørv.

• #13   29. jul 2012 Vi bruger tørv og spåner...

• #14   29. jul 2012 Hvorfor må en hest med mavesår ikke stå på halmstrøelse?? smiley

Vi bruger halm i vores lystdrift, og hestene elsker det! De ligger tit i det om vinteren og putter. Vi har aldrig brugt andet, og da min far er landmand er vi selvforsynende.

Kommentér på:
Strøelse i løsdrift?

Annonce