Kan det være mavesår? Kan det være mavesår?
Kom til at tænke på det, pga. denne tråd som også indeholder en video: http://www.hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=866150
Min pony kan nemlig godt virke irriteret på min schenkler, når jeg skal have hende fra skridt til trav, eller trav til galop. Det er for det meste kun i starten, eller hvis vi har holdt en længere skridtpause. Hun kan sågar også finde på, at bide efter mine ben, når jeg lægger dem til hende. Men når vi er i gang, er hun rigtig sød at ride, og kan nemt gå afslappet. Hun er derudover også noget utilfreds med, at få spændt gjord (nogen gange værre end andre), men det er også kun lige til man får den spændt i første hul. Hvis man så går væk og kommet tilbage og spænder den igen, reagerer hun kun meget lidt, ved at løfte hovedet, som de fleste heste jo gør. Prøvede lige den metode som han, i videoen gør, med at røre hesten. Når jeg rørte ved hende et sted på siden af maven, ca. der hvor mine schenkler trykker, lagde hun ørerne tilbage og flyttede sig. Men hun gjorde det på hele den "linje" af maven fra forbenet til krydset næsten, så jeg tænker om hun ikke bare er kilder? Jeg kan godt gnubbe hende der med gnubbe-striglen, uden at hun siger noget til det.
Jeg har ikke nævnt det for min mor, for hun synes altid jeg er alt for pylret med hesten..
Puha, det blev vist lidt langt, men tror I det kunne være mavesår? Ved I evt. hvordan heste bliver tjekket for det? Og passer det at 90% af alle heste har mavesår?
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.190
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
sørg for faste rutiner
Min kan også brokke sig over gjord og sadel, men er vi i gang og rider siger han ikke noget.
Dog er det som med tandlæge meget fornuftigt at få tjekket sadel og lige gennemgå hesten.
V.h tina
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
Synes du skal læse om de mange symptomer der kan være. Prøv at læse om det på nettet.
jul 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 1 Svar: 100
jul 2010
Følger: 100 Følgere: 96 Emner: 124 Svar: 1.993
Betinna: Hvordan fik du tjekket din hest for det?
jul 2010
Følger: 100 Følgere: 96 Emner: 124 Svar: 1.993
Kan det være mavesår?