{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
964 visninger | Oprettet:

Kan det være mavesår? {{forumTopicSubject}}

Jeg er virkelig på Herrens mark....

Jeg købte en vældig flink dressurvallak (6 år) i marts, og den første måneds tid gik det så fint med ham.
Pludselig begyndte han at blive vild og ustyrlig, og ingen (gamle ejere, red.) havde nogensinde oplevet ham sådan før. Han har været typen som de helst små børn håndterede, på trods af hans unge alder.

Han har forsøgt utallige gange af få mig af, og for to uger siden lykkedes det ham så for alvor.
Jeg slap dog meget billigt fra det voldsomme fald, men står nu og ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op..
Det skal lige siges, at han ikke altid opfører sig sådan.
Det kommer altid meget pludselig og uforudsigeligt, og så er der bare noget andet der overtager.
Han er selvfølgelig tjekket "udenpå" af en dyrlæge, og er derudover ren i røntgen...

Han er derudover meget urolig i stalden.
Han kan ikke rigtig finde ro, og vil slet ikke stå stille når han er bundet.
Lige meget hvor meget jeg så enten ignorer eller skælder ud, så han bliver bare ved.
Før i tiden var det ikke så voldsomt, han kunne godt blive utålmodig, men intet i denne kaliber.

Der var så en der spurgte mig, om han var blevet tjekket for mavesår..
Kunne disse symptomer lyde som mavesår?

Mavesår vil ikke umiddelbart være min første antagelse...
Han har nemlig fin appetit, får meget stråfoder, går mange timer på fold hver dag, og er ikke typen der stresser i boksen..
Eller har I andre foreslag?

Min tanke har været, at han simpelthen bare var uopdragen, men det kan jeg næsten ikke tro om ham, eftersom alle som kendte ham før alt dette, beskriver ham som den mest flinke og dejlige hest...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det være mavesår?
  • #1   15. sep 2015 Kan være flere ting, du skriver selv lidt det startede godt og er så eskaleret. Det kunne godt tyde på det er noget med dig, om det nogle ting du gør takler som simpelhen bare kulminere og vokser frem for at blive taget stoppet og lukket i tide. Min hest havde en periode da jeg var nybagt mor, havde rykket ham til et fint ridested og en yngre part. En pige på 4 kunne før trække ham på fold, nu var han pludselig nærmest farlig at tage i longe, gik mod en, fik horsmanship ud og fik styr på det igen der var åbnet nogle døre, som ikke skulle åbnes. Og det var jo som så mange andre ateder ikke kun det. Der var for få fold timer, der var ikke styr på fodring på stedet vi kæmpede med at få tildelt hesten den mænge stråfoder jeg betalte for+ jeg købte ekstra ud over. Og hestene jagtede min så den konstant fik skader, da de også var stressede og helt sikkert havde mave problemer pga for lidt stråfoder og få fold timer og for drlige folde. Obs kan dog også cære noget så simpelt som en dårlig sadel der lige trykker forkert, og får ham til at tænde af, eller en tandpine. Hvis du selv lidt tænker mavesår, så tror jeg reelt ikke du føler din hest er faldet godt til det nye sted. Og er den ikke det så find et roligere bedre sted til den. Min hest gik fra syg og konstante skader til den nu ikke har været syg skadet i snart 3 år. Og ja han har måske en frisk dag et par gange om året men resten af tiden, kan min søn på 3 sidde deroppe når vi trækker til fra fold. Så har hesten været god i hoved og mere end bare et par dage, så tro på det, det er noget udefra. Håber i finder frem til en løsning.

• #2   15. sep 2015 Umiddelbart nej så er det ikke mavesår, kan self. godt være men det er ikke typiske symptomer for det..

Her er det mest normale symptomer for det
    •Koliksymptomer der ofte er tilbagevendende
    •Nedsat appetit
    •Vægttab
    •Kronisk diarré
    •Flegmen, dvs. at den krænger over- og underlæbe ud og viser tænder
    •Nedsat præstation
    •Mat hårlag
    •Sure opstød
    •Dårlig ånde og ændret adfærd

min som havde mavesår blev træt af se på, han havde svært ved at få spist sit krybbefoder, og især hvis han havde været ude og lave noget inden som i trailer kørsel, stævne, eller sådan nogen mere unormale ting for ham..
    og når man tryggede på hans gummer gik der en evighed før de blev lyserøde igen..

• #3   15. sep 2015 prøv evt magnesium? Måske der er for lidt i foderet

• #4   15. sep 2015 Tak for svar smiley

Tina C: Umiddelbart virker han meget afslappet ift. omgivelserne.
    Han får en moderat mængde kraftfoder, en del stråfoder, og mange timer på fold, bliver rørt jævnligt... Osv...
    Men han får simpelthen disse "hjerneblødninger" engang imellem, og det kommer altid uventet.

Kender godt symptomerne på mavesår, og det er også derfor jeg er skeptisk..
    Det eneste som lige umiddelbart passer, er nedsat præstation og en smule mat hårlaget, og udover dette ændret adfærd.
    Men dette kan jo være symptomer på alverdens andre ting også.
    Der var bare en, som skrev til mig om en hest der havde opført sig på nøjagtig samme måde, og efter lang tid, fandt de så mavesår på den.
    Efter den blev behandlet for det, blev den helt normal igen..

Men må bare have ham tjekket igen...

• #5   16. sep 2015 Så lidt. For lyder godt nok farligt.

• #6   16. sep 2015 Cody har eventuelt mavesår - og muligvis i så mild grad at fjernelse af korn og noget smørelse til maven samt aloe vera produkt, kan hjælpe med at hele det.

Han har krudt i longen, men er ikke uopdragen.

Min første tanke var; er han flyttet til en større stald end han er vant til? Nogle heste KAN bare ikke fungere på store steder - min gamle var den type og meget autistisk. Hun skulle have rutine, den samme HVER dag - og de dage hun kom én hest senere ud eller før, kunne jeg tydeligt mærke og det ødelagde hele dagen. Hun var irriteret og uopmærksom og slet ikke stille på staldgangen..

Får han korn, noget mere stivelse i maden end normalt?

Kig på alle de ændringer der we sket fra gamle ejer - selv de mindste mindst.

• #7   17. sep 2015 Få den tjekket helt igennem..
    Der er vel noget galt når den pludseligt reagerer sådan.

• #8   13. maj 2016 Ved godt at det er en gammel tråd, men er lidt nysgerrig om du fandt ud af, hvorfor din hest skiftede adfærd....

Da jeg læste dit opslag, var det som om du skrev om vores hest. Faktisk alle symptomer lyder som hans. Ny hest der skiftede adfærd efter en måned. Har altid været sød og rar. stresset på staldgang, god appetit osv...
    Vores er blevet tjekket for mavesår. og der var 3 blødende sår. Han er nu på medicin og vi har fået vores søde hest tilbage....
    Nu håber vi bare at vi kan få en hest der kan klare sig efter behandlingen smiley

Kommentér på:
Kan det være mavesår?

Annonce