1.280 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Fed hest. Hjælp! Fed hest. Hjælp!

Ja min pony er blevet meget rund her på det sidste og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Han får kun lidt lucerne, vitamin piller og en håndfuld normal foder. Han står på fold ca. 8 - 9 timer hverdag og der er IKKE specialt meget græs på folden. Han står på halm og spiser af det og får lidt wrap/hø. Jeg synes at jeg motionere ham tit i gennemsnit 5 gange om ugen.

Men han bliver stadig ved med at være ret meget rund og jeg ved virkelig ikke hvad jeg mere kan gøre. Har i nogle gode ideer? Tak

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fed hest. Hjælp!
  • #1   21. maj 2012 Hvis han får de vitaminer han skal have, så ville jeg tage det andet fra ham - altså lucerne og "normal" foder. Der er ingen grund til at han får det, set rent sundhedsmessigt. Græsset vokser meget lige nu, derfor er det kraftigt. Har i nogen jordfold? Det ville være det bedste og så give ham noget hø på folden...

• #3   21. maj 2012 Se evt et næsten nyt forum der hedder "stærkt græs"

• #4   21. maj 2012 Karen: Ja men synes det er synd at han tager 2 sek. om at spise de der vitamin piller mens de andre så og tygger læænge på deres mad :-). Nej det har vi desv. ikke men vi har en lille fold med meget lidt græs på. Kunne det gå eller? Synes bare at det er syndt hvis han skal stå alene og glo.

nanna: Helt iorden smiley

• #5   21. maj 2012 Så = står*

• #7   21. maj 2012 Luna: Okay det må jeg så gøre, men har ikke mulighed for at give ham wrap når han får foder. Pyt smiley Men som spurgt før " kan det ikke godt gå med en lille fold med meget lidt græs på, da der ingen jordfold er?" smiley

• #8   21. maj 2012 min pony cajsa lever også kun af vitaminer og gulerødder. Før i tiden gav jeg også cajsa en håndfuld ekstra fordi jeg synes det var synd hun blev så hurtigt færdig. Så der kan jeg godt følge dig smiley men istedet for foderet så kan du jo bare give gulerødder. ? gulerødder består jo nærmest bare af vand, og de er ikke spor usunde. Så ville anbefale at du giver de nødvendige vitaminer og så en masse gulerødder, og måske et enkelt æble. og så selvfølgelig massere af hø/ wrap i små mængder smiley

• #9   21. maj 2012 Problemet med meget lidt græs er, at han spiser det hurtigt. Så gør græsset alt hvad det kan for at vokse hurtigt og så er der meget fruktan i det - altså er det meget kraftigt. Så det er svært at vurdere om de skal på noget langt græs som ikke "kæmper" ligesom det korte. En ALLER sidste mulighed (i mine øjne kun i absolutte nødstilfælde) kan man bruge en mundkurv.

• #10   21. maj 2012 Du kunne også få anskaffet dig en mundkurv, som begrænser græs indtaget. smiley

• #12   21. maj 2012 Nadia: Tak for ideen! Det gør jeg smiley

Karen: Okay, har altid gået og troet at det korte var bedst :-). Hmm må finde ud af hvad jeg gør

• #14   21. maj 2012 Vores shetlænder går med mundkurv. Hun har ved tidligere ejer været forfangen, og det vil vi ikke risikere igen. Når hun har den på, giver den ikke plads til de store mængder græs - men hun skal ikke stå i stalden, på den måde.

• #15   21. maj 2012 Luna: Altså det er en meget lille fold men jeg tror at græsset virkeligt hurtigt forsvinder hvis der går to heste på det, så jeg tror det kan gå smiley Må lige se om jeg kan finde nogen som har samme problem som mig :-)..

• #16   21. maj 2012 Det handler ikke om hvor mange gange du motionere hesten, men hvro lang tid.

Selvfølgelig skal du motinere den mest muligt, men også i længere tid.

Det samme med den lille shetter.

Jeg har to shetlændere og en fjordhest alle af racen ligger til at blive nemt tykke. Men INGEN af mine heste er fede, på trods af at de får foder med byg, havre og vitamin

De bliver motionere 6gange i ugen mindt 40min af gangen, gerne mere.
    Jeg ville tage foderet fra den undtagen vitamin/mineral blandingen også sørger for at den bliver motionere nok. Der er rigtig mange grimme konsekvenser af overvægt ved hest, den mest hyppige er forfangenhed. Så ingen undskyldninger, ud og motioner den og giv den dens vitaminer og noget grovfoder (Hø/Wrap) en lille smule fordelt ud over dagen.

• #17   21. maj 2012 TeamNordhuset hvis det er mig du skriver til. Så blev Indi forfangen inden vi fik hende. Hun er en gammel tøs på snart 23 år, så hun er mest til hyggeridning nu.

• #18   21. maj 2012 Teamnordhuset: Jeg tror jeg må endnu mere igang så, men det er svært at nå med masser af skole arbejde osv.:-)

• #20   21. maj 2012 Frederikke, det var ikke dig. Men en anden længere oppe der også skrev om en shetter smiley

Kan godt se jeres er en ældre dame. smiley

• #21   21. maj 2012 Annie:
    Ja, kender det godt. Studere på gymnasium og med 4 heste er tiden der ikke altid, men jeg har en part til hver af de 4 som hjæper. Det kunne evt være en løsning :)?

• #22   21. maj 2012 Team..: Part kan nok desv. ikke være en mulighed men jeg må nok bare udnytte den tid jeg har lidt bedre smiley

• #23   21. maj 2012 Annie: Når okey, bare et forslag. Hvis det nu kunne hjælpe :))

Men ja, det handler nemlig om priotering, dyr er ikke noget man har tid til, det er noget man giver sig tid til. Mit motto smiley
    Men ja, ud og motioner ham noget mere smiley

• #24   21. maj 2012 Team: Men tak for forslaget smiley Hehe, det er rigtigt.

• #25   21. maj 2012 syntes munkurv er en fin ide har ikke noget imod den så længe den ikke går med den 24/7 men når den er på fold kan den sagtens gå med den

• #26   21. maj 2012 Jeg købte for år tilbage en fjordhest der vejede godt 100kg for meget, han var virkelig rund, han gik lov til at gå på jordfold også bruge jeg det der hedder " Ropiller " når han sq ha mad, det feder IKKE men giver en mæthed på ingen tid så de ikke har behov for alt andet det skal blødes op i et døgn også det klart smiley det var dyrelægen der anbefalede det, det kan købes for næsten ingen penge mange steder smiley

• #27   21. maj 2012 Frk Hansen;
    Der er også ulemper med roepiller, hvis de ikke bliver blødet nok op kan de give forstoppelse.
    Desuden kan man heller ikke kun fodre sig ud af problemet, for hesten bliver nød til stadig at forbrænde det den får ind.

Men super godt forslag, for ja det giver mæthedsfornnemmelse ved hesten, det er godt hvis hesten er konstant sulten smiley

• #28   21. maj 2012 Man skal bare huske vitaminer/mineraler ved siden af roepillerne..

• #29   21. maj 2012 Bare husk at uanset hvor nedbidt græsset er, så er der smadder meget frutan (sukker) i her om foråret og i efteråret, og det sidder nede i bunden af græsset, så selv om det er bidt ned, er det stadig skidt for heste/ponyer med tendens til overvægt eller forfangenhed. Jeg fodre kun min egen pony med mineraler om sommeren, det er mere synd for dem at blive syge end at de andre spiser længere end de gør...:)

• #30   21. maj 2012 Også derfor jeg skrev meget klart de skulle blødes op i 1døgn smiley
    Selvf kan man ikke bare fodre sig ud af problemerne det burde alle da vide smil

• #31   21. maj 2012 Roepiller er super gode for at give mæthedsfornemmelsen, og det gør også at det tager længere tid at spise vitaminerne, og så er man ude over det ene af dine problemer.

For at øge forbrændingen kan kan supplere med æblecidereddike, eller kanel.

Der var en, som nævnte gulerødder, men der er også sukker i, ligesom der er i rugbrød og æbler. Så man skal lige være lidt varsom med, hvad man giver dem af godbidder og i hvilke mængder...

• #33   21. maj 2012 Luna: Man skal jo selv lave roepillerne, og selv putte dem i de rigtige spande, så skal foderpersonalet slet ikke gøre noget, andet end og hælde op..

• #35   22. maj 2012 Luna: Sætter du ikke selv foderet frem til hesten da? Så er det jo intet problem...

• #37   22. maj 2012 Tak for alle ideerne! Nu gør jeg sådan at han står ud hele natten og kommer ind ved 11 tiden og så igen kommer ud ved 5 tiden. Og nu har jeg købt en mundkurv til ham, da der simpelthen ikke rigtig er nogen som han kan gå sammen med og der er heller ingen til at give hø på den der fold. Og nu INTET andet end vitamin foder smiley

Spørgsmål: Hvordan kan den der mundkurv skade tænderne og maven på en hest?:-)

• #41   25. maj 2012 Luna: Ja jeg vil sørge for at tjekke ham så tit så muligt smiley

Ditte:
    Jeg synes at jeg træner meget effektivt, tit og i lang tid, med reining (en western sport) hvor heste bruger rigtig mange kræfter på (når de altså har lært det 100 %).Men først nu her er Balou begyndt at kunne spin en smule og lave stops osv. Link til at se hvad det går ud på og at det er en meget effektiv rideport: http://www.youtube.com/watch?v=euGG7sgjTM4

Men husk på at det der det er den MEGET profesionale form og vi kun laver det i langsom form feks. stops'ne er ikke hvor vi slide/glider hen af banen, men hvor vi bare stopper rigtigt hurtigt op osv.

• #42   25. maj 2012 En anden super god motionsform er at komme ud. Ud i naturen og ride op og ned af bakker, og interval træning - altså motionsmæssigt smiley Og det styrker hesten på så mange andre måder også, at der næsten ikke er nogle undsyldninger for ikke at komme ud smiley

• #43   28. maj 2012 Jeanette: I denne her uge er det gået rigtigt godt, vi har redet godt og hårdt 6 gange i denne her uge og en ca 20 km skovtur idag smiley

• #44   28. maj 2012 Selvfølgelig med pause. Det var en pinse tur med hele rideskolen smiley

Kommentér på:
Fed hest. Hjælp!

Annonce