1.357 visninger
|
Oprettet:
Udlån af hest/part. {{forumTopicSubject}}
Der er rigtig mange som søger en som enten vil have part eller låne deres hest . Det er en fair sag . Men når man så forventer at rytteren kan MEGET mere end hesten, hvorfor skal man så betale, jeg ved ikke hvor mange penge for det ?
Jeg synes det er helt hul i hovedet, at skulle betale for at ride andres heste op . Hmm, ja jeg bliver faktisk muggen over det . Hvis ejer ikke har tiden, så sælg eller betal jer fra det . Hvis ejer ikke har økonomi, men iih og ååh så gerne vil beholde lille musse, så må man altså bare bide i det sure æble, og få solgt den hest .
Ville i betale for at skulle stå med andre folks "problem" ?
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Jeg kan slet ikke se problemet i at man tager penge for at andre rider ens hest.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Vil jeg tilbyde nogen at de må ride min hest fordi de ikke har deres egen, men bare gerne vil ride, så må folk betale nogla af de udgifter jeg har til hesten, fx en del af opstaldningen. jeg vil ikke tjene på det..
Jeg har selv haft en hest til låns som jeg red fra kun at være tilredet til at kunne følge rytterens mindste vink (western/horsemanship) jeg betalte selv alle udgifter da jeg jo havde lånt hesten. det var en udfordring for mig, og jeg var bare glad for at måtte låne hesten i det hele taget..
Jeg forstår godt at folk vil have penge for deres parter, men hvis det som du siger er for at få hesten redet op, så må folk ud og betale for det, eller som det mindste gøre det gratis..!
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
aug 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 591
og hesten
hun har tilgengæld hesten de dage der passer hende bedst
hun må starte stævner på egen regning
grunden til at jeg tager for nogen der vil ride min hest er at jeg ikke selv kan da jeg er syg men han er det bedste der er sket for mig, de har hesten næsten som deres egen ridder selv kun 1 -2 gange om ugen
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Hvis hesten er på samme niveau eller over rytterens, så skal de føle sig fri til at tage penge for det . Eller gør det "gratis" . No problemos der .
Tenna : Jeg kan godt lide din sammenligning med hunden .
mar 2007
aug 2007
Følger: 390 Følgere: 388 Heste: 9 Emner: 215 Svar: 2.095
Jeg har også lige skrevet kontrakt med min anden pony, da jeg ikke selv må ride stævner på den. jeg er 18. og den fortjener at vise sig som pony. da den kan komme rigtig langt. så jeg har givet en dygtig pony rytter, der ikke har råd til at købe nummer 2 top pony, mulighed for at komme til toppen, og det har de jo selv valgt. og de står også for alle udgifter, de har dem dog stående derhjemme, men foder, smed, dyrlæge osv.
Det har jo ikke altid, noget med at ejer ikke kan løse problemet selv. det kan også være som overstående ligesom mig, der giver en pony rytter muligheden (;
jan 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 883
Jeg er helt enig med dig, hvorfor skulle en part betale for at træne en andens hest op, fordi at ejer ikke kan eller har tid??
Det har jeg aldrig forstået...
Jeg har haft en part på min gamle pony og det kostede intet.
Hende der havde part på ponyen var en stor hjælp for mig, så jeg kunne ikke drømme om at tage penge for det.
Jeg kan dog godt forstå at dem der låner en rigtig dygtig hest, ud til en mindre erfaren rytter, tager penge for det, da rytteren får noget ud af det.
aug 2007
aug 2008
mar 2007
Men er det en tuller nuller part , så skal det heller ikke koste noget for parten, da det simpelthen er urimeligt at skulle betale for at ride en tur og strigle dyret .
Har rytter og hest samme niveau, så splitter man udgifterne, eller lader være med at tage noget for det .
aug 2007
okt 2004
Det er jo ikke kun parten der giver ejeren en tjeneste - det går altså også den anden vej, fordi parten får lov til at have en hest næsten som sin egen, når man ikke selv har råd.
mar 2007
aug 2008
men vi er jo alle forskellige
min holdning er at hvis du vi ride og ikke har råd til egen hest, så kan du betale dig til at få lov til at ride
jeg har fx ikke sat et større krav til de parter jeg har søgt til min hest end at de skal kunne grundridningen og hvis ikke de kunne det skulle de værre opsat på at få extra undervisning ved mig(stadig under part prisen)
så de vælger jo selv at de vil vælge den hest at have part på selvom de ligger højere end hesten
hvis vi snakker tilridning af en hest så ja så bør folk blive betalt for det men det er jo ikke det vi søger når vi søger part vi ber jo heller ikke vores parter om at lærre vores hest det og det det er jo dem selv der vælger hesten når det kommer til stykket
okt 2004
mar 2007
aug 2008
tager selv 500 men der kan trækkes ned ved hjælp med staldarbejde
aug 2008
okt 2004
Hvis man ikke har råd til egen hest, må man betale sig til at kunne ride en andens hest. Det er stadig virkelig billigt fx at give 500-700 kr for at ride en hest 3 gange om ugen, og have den som sin egen de dage. Og hvis man så ovenikøbet ikke har tid mere end de 3 dage, så er det da også dumt at bruge mange penge på at købe sin egen hest, og betale opstaldningen osv. til den, når man kan få det meget billigere i en part hest.
mar 2007
Ikke alle tager en latterlig pris for noget man kunne finde på en gammel øde rideskole, men mange gør . Jeg kan blive overrasket hvis jeg ser nogen som ikke er grådige .
okt 2004
okt 2004
Hvad så hvis rytteren er så dygtig, at hun sådan set ikke kan lære noget af undervisningen, men bare gerne vil ride? skal rideskolen så give det gratis?
mar 2007
DayDreamer . : Når du så har M heste og en Grand Prix rytter stiller op hos dig og hører om hun må ride dine heste, tager du så penge for det ?
Det er sjovt at folk har den holdning, med at beridere absolut rider bedre en os andre . Det har jeg gudskelov været for mange steder til at kunne sige nej til . Men hvis det er en berider, så betaler man jo så også lidt mere end hvad man ellers ville gøre .
mar 2007
Men ja . Overdrivelse fremmer forståelsen .
okt 2004
Hvorfor du ikke går på rideskole, har intet med sagen at gøre, det er ikke det jeg spørger om. Jeg spørger heller ikke om hvad der er godt/dårligt ved rideskoler. Jeg spørger om de skal lade en dygtig rytter ride gratis på hesten, hvis rytteren er bedre end hesten?
Uanset hvor meget man skal betale til en part, kommer det aldrig op på det beløb det koster at have sin egen hest.
Nu tager jeg fx 500 kr. for min hest, der står et sted, med ridehus, ridebane, natur osv., ingen staldarbejde og fri brug af alle faciliteter, 2-3 gange om ugen. Hun er ikke super dygtig, men hun kan grundridningen, og kan klart lære en urutineret meget. Det synes jeg ikke er dyrt, men det kan jeg høre at du synes. Er flere gange blevet spurgt hvorfor jeg ikke tager mere.
mar 2007
Nu snakker jeg ikke om en hest der går MB0 hvor rytter sider MB3 . Der skal selvfølgelig være en vis forskel på niveauet .
Er en lille smule forvirret . Er det din part som kan grundridningen ? Hvad kan hesten ?
Det der med faciliteter . Er det dine faciliteter ? Skal der betales Facilitetskort pr. hest, eller pr. person ? Hos os følger faciliteterne hesten, og vi har bl.a. ikke nogen der kommer med hest udefra, så der er altid plads at ride på .
okt 2004
Det er hesten jeg snakker om, har pt. ingen part til hende. Jeg har betalt for faciliteter gennem opstaldning, det følger hesten.
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Dog ville jeg aldrig låne en hest der var problemer i.
mar 2007
3 gange om ugen og lille lise som skal lære af hesten . Her er det jo rimeligt at tage penge for det . Grundridningen er faktisk en hel del, som rigtig mange ikke mestrer, det skal man huske på . Hesten kan muligvis ikke piaffe osv. men den bærer sig selv ved korrekt hjælp, og det er jo så den korrekte hjælp lille lise ville skulle lære . Ergo må det være fair .
mar 2007
jul 2007
Nej det vil jeg heller ikke hvis den er helt umulig, og træls at ride. Men er det noget som kan rettes op nemt så ville jeg ikke have noget i mod det..
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Det skal lige siges at hesten bestemt ikke er en pest at ride! Hun er fantastisk sød og rar og arbejder super fint både fra jorden og ryggen og jeg er meget glad for hende (:
jul 2007
Nu har jeg lånehest og jeg betaler de alm. udgifter som opstaldning, foder og hø, smed og alm. dyrlæge regninger.
Jeg har så også hesten som min egen, og det synes jeg er helt fair, for ejer har jo ingen glæde af ham imens jeg har ham.
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
okt 2004
Hvis man har parten, fordi vedkommende skal uddanne hesten - nej, så skal hun ikke betale, så skal hun nærmere have løn for det. Men når hesten kun holdes ved lige, og den fx sagtens kunne stå de dage parten ikke er der - så kan man sgu ikke forvente, at man som part bare lige kan nasse på ejerens hest og de faciliteter som ejeren muligvis har betalt i dyre domme for at få, og som parten ikke skulle betale for ellers.
Skal rideskolerne også tilbyde gratis parter? Det holder sgu ikke.
dec 2010
okt 2004
Men så betaler ejer for noget hun ikke får brugt - hvilket i princippet er penge ud af vinduet, for at en anden kan ride. Nej, men må betale for det man vil have - også ridning. Du kan heller ikke møde op på en rideskole og sige, at nu vil du have gratis part, fordi så får de hesten rørt. arh...
Men skal rideskolerne også tilbyde gratis parter?
dec 2010
okt 2004
Jeg spørger, om du synes de skal tilbyde det gratis, eller ej?
Udlån af hest/part.